Batal Permit Jika Ramai Lulusan Memandu Terbabit Nahas


Oleh Siti Rohana Idris Zailani Hashim (duduk kiri) selepas menghadiri Majlis Amanat Tahun Baharu 2022 JPJ pada 17 Januari lalu. - Foto hiasan NSTP KOTA BHARU: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan menggantung atau membatalkan permit institusi memandu yang mengeluarkan ramai calon yang dikesan terbabit dalam kemalangan jalan raya dan tidak mematuhi undang-undang jalan raya.
Tindakan itu akan dijalankan menerusi kaedah melekatkan kod di lesen memandu pengguna jalan raya bagi memudahkan pihak berkuasa mengesan dari mana pesalah itu menerima latihan pemanduan.
Bagaimanapun, Ketua Pengarah Pengangkutan Jalan, Datuk Zailani Hashim, berkata kaedah itu masih dalam peringkat cadangan namun akan disenaraikan di bawah sistem e-Testing selepas dilancarkan pada 1 April nanti.
"Kita dalam proses memberi kod di lesen memandu, jika didapati melakukan kesalahan (jalan raya) atau terbabit dalam kemalangan, pesalah itu lahir dari institut memandu mana.
"Kaedah ke arah pendigitalan ini dijadikan seperti 'audit tracking' untuk mengetahui ada sesuatu yang tidak kena atau pengajaran serta modul yang tidak diikuti dengan betul.
"Jika banyak rekod kesalahan atau kemalangan jalan raya termasuk menyebabkan kemalangan maut dikesan dari sesuatu institusi memandu ini, kita tidak teragak-agak menggantung atau membatalkan permit," katanya di Akademi Memandu Anda Sdn Bhd, di Melor, hari ini.
Mengulas lanjut, Jawatankuasa Perlesenan Institut Memandu mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan sama ada menggantung atau membatalkan permit sesebuah institusi memandu dan menarik balik sijil tenaga pengajar yang tidak berkelayakan.
Tindakan yang bakal dikenakan itu disifatkan sebagai bentuk pengajaran kepada calon serta institusi memandu agar memberi latihan mengikut modul dengan cara yang betul.
"Bagi permit institut memandu, tindakan boleh diambil mengikut Kaedah 27 di bawah Kaedah-kaedah Sekolah Memandu 1992 untuk menggantung dan membatalkan permit bagi yang melanggar syarat permit.
"Kaedah 28 di bawah Kaedah-kaedah Kenderaan Motor 1992 pula bagi tindakan menggantung dan membatalkan sijil mengajar pengajar institut memandu jika guru sekolah memandu terbabit melanggar syarat, tidak berkelayakkan atau terbabit jenayah," katanya.
Berdasarkan rekod sedia ada, terdapat kira-kira 10,569 pengajar SPIM yang sudah disijilkan dan bilangan itu dijangka terus meningkat kerana sentiasa mendapat permohonan daripada institut memandu.
Akademi JPJ katanya, menyasarkan 1,500 peserta kursus dari intistitut memandu seluruh negara dan sebagai pembuka tirai, sebanyak 10 siri kursus SPIM dengan pembabitan 253 kursus dianjurkan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2022/01/batal-permit-jika-ramai-lulusan-memandu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ugutan Untuk Batal Permit Institut Memandu Pendapat Kp Jpj Bukannya Dasar Kementerian

Ugutan Untuk Batal Permit Institut Memandu Pendapat Kp Jpj Bukannya Dasar Kementerian

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 184 hits
KUALA LUMPUR Ugutan untuk menghukum atau membatalkan permit institut memandu bagi kesalahan lalu lintas yang dilakukan bekas pelajar mereka adalah sekadar pendapat Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan kata Menteri Pengangkutan Wee Ka S...
Pemilik Klinik Swasta Antara 4 Ditahan Terbabit Kes Kad Palsu Vaksinasi

Pemilik Klinik Swasta Antara 4 Ditahan Terbabit Kes Kad Palsu Vaksinasi

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 120 hits
KOTA BHARU Polis menahan empat individu termasuk seorang pemilik sebuah klinik swasta di daerah ini bagi membantu siasatan kes disyaki membabitkan kad palsu vaksinasi COVID 19 Ketua Polis Kelantan Datuk Shafien Mamat berkata empat laporan d...
Rider Lawan Arus Terbabit Kemalangan Mangsa Alami Pendarahan Otak Kaki Rusuk Patah

Rider Lawan Arus Terbabit Kemalangan Mangsa Alami Pendarahan Otak Kaki Rusuk Patah

papar berkaitan - pada 26/1/2022 - jumlah : 237 hits
Seorang lelaki yang menunggang motosikal secara melawan arus di persimpangan lampu isyarat Lebuh Alor Gajah Melaka Tengah Jasin kelmarin mengalami kecederaan parah selepas bertembung dengan motosikal lain Ketua Jabatan Siasatan Penguatkuasa...
Ada Lagi Ya Mabuk Sambil Memandu

Ada Lagi Ya Mabuk Sambil Memandu

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 111 hits
ahmad shahril shahrilIngatkan dah takde kes pemandu mabuk ni yelah kan parti suci ada dlm kerajaan skrg walaun pun dah tak bising sal mabuk2 ni siap blh join skli dah skrg ni memtimah bersama ulamak
Nahas Treler Rempuh 8 Kenderaan Lebuh Raya Kl Karak Sesak Teruk

Nahas Treler Rempuh 8 Kenderaan Lebuh Raya Kl Karak Sesak Teruk

papar berkaitan - pada 30/1/2022 - jumlah : 170 hits
Oleh Kemalangan sembilan kenderaan yang dipercayai berpunca daripada treler yang hilang kawalan di Kilometer 40 Lebuh Raya KL Karak pagi tadi Gambar FB Polis Bentong KEMALANGAN membabitkan treler dan lapan kenderaan lain di Kilometer 40 Leb...
Ujian Lesen Memandu Guna E Testing Bermula April Ini

Ujian Lesen Memandu Guna E Testing Bermula April Ini

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 111 hits
Pegawai penguji JPJ akan pantau dari bilik kawalan PUTRAJAYA Mereka yang berhasrat mengambil lesen memandu mulai April boleh berbuat demikian melalui ujian memandu automatik atau e Testing kata Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan Datu...
Nahas Sembilan Kenderaan Punca Kesesakan Teruk Lebih Sejam Di Lebuhraya Kl Karak

Nahas Sembilan Kenderaan Punca Kesesakan Teruk Lebih Sejam Di Lebuhraya Kl Karak

papar berkaitan - pada 30/1/2022 - jumlah : 167 hits
KUALA LUMPUR Kemalangan membabitkan sembilan kenderaan di Kilometer 40 Lebuhraya Kuala Lumpur Karak pada jam 9 30 pagi tadi menyebabkan kesesakan teruk lebih sejam di lebuh raya berkenaan Kejadian dipercayai berlaku selepas sebuah treler je...
Pelakon Arnold Schwarzenegger Terlibat Nahas Jalan Raya Di Los Angeles

Pelakon Arnold Schwarzenegger Terlibat Nahas Jalan Raya Di Los Angeles

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 118 hits
Pelakon Arnold Schwarzenegger Terlibat Nahas Jalan Raya Di Los Angeles PELAKON Arnold Schwarzenegger terlibat dalam kemalangan jalan raya di Los Angeles pada Jumaat malam Menurut polis seorang wanita turut cedera dalam nahas yang membabitka...
Kemalangan Ngeri Di Kampung Lebu Empat Termasuk Tiga Kanak Kanak Maut Dalam Nahas

Kemalangan Ngeri Di Kampung Lebu Empat Termasuk Tiga Kanak Kanak Maut Dalam Nahas

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 158 hits
Sebuah kemalangan ngeri dilaporkan telah berlaku di simpang empat Kampung Lebu berhampiran susur ke Lebuh Raya Central Spine Road melibatkan dua buah kenderaan sebentar tadi seperti laporan Utusan Malaysia Difahamkan kejadian tersebut telah...
Konsortium Mahb Jangan Politikkan Dana Antarabangsa Blackrock

Amalan Menyambut Kelahiran Bayi

When Elite And Masses Don T See Eye To Eye On Israel Boycott

20 Sekolah Terbaik Keputusan Spm 2023 Mengikut Gred Purata Sekolah

Bolehkah Hamil Walaupun Dara Tak Pecah

Primary School Teacher Crowned Kaamatan Queen

Bukit Aman To Summon All Officers Probing Assault Case Igp

Setan Menyukai Musik



5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat

Resepi Sotong Masak Hitam Lauk Legend Orang Johor Nostalgia Habis


Tomislav Harap Mereka Buktikan Kemampuan

Biodata Alif Syukri Usahawan Berjaya Dan Terkenal Di Malaysia

Sarapan Roti Canai Garing Yang Sedap

Pengumuman Pemenang Top Komentator May 2024

Makan Di Majlis Jasamu Dikenang

Ibu Bapa Zayn Rayyan Disiasat Di Bawah 302 Kanun Keseksaan