Batal Pengislaman Anak Loh Ahli Parlimen Beritahu Pihak Berkuasa Agama


 
Ibu tunggal, Loh Siew Hong, sudah menghantar notis undang-undang kepada pendaftar mualaf di tiga negeri untuk memohon bukti berhubung persetujuan dirinya dalam proses pengislaman anak-anaknya.GEORGE TOWN: Peguam Ramkarpal Singh menggesa pihak berkuasa agama negeri Perlis membatalkan pengislaman tiga kanak-kanak selepas tidak mendapat persetujuan ibu mereka.
Pengislaman yang dibuat dua tahun lalu membabitkan tiga anak kepada ibu tunggal, Loh Siew Hong, yang dikatakan dipisahkan daripada anak-anaknya oleh bekas suami.
Ramkarpal, yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor berkata, Mahkamah Persekutuan pada 2018 memutuskan dalam kes M Indira Gandhi bahawa persetujuan mandatori ibu bapa diperlukan jika membabitkan pengislaman kanak-kanak.
Katanya, mahkamah tertinggi sudah memutuskan perkara itu dan pengislaman anak-anak Loh perlu “dibatalkan” tanpa ada keperluan untuk membawa kes itu ke mahkamah.
“Jabatan agama Islam negeri mungkin terkhilaf dan dalam kes ini ibu kepada kanak-kanak itu tidak dapat dikesan.
“Namun kini semua sudah jelas bahawa ibu mereka tidak pernah memberi persetujuan bagi (anak-anaknya) memeluk Islam dan dia mendapat hak penjagaan mutlak terhadap ketiga-tiga anaknya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur tahun lalu,” katanya dalam kenyataan.
Dalam pada itu, Loh sudah menghantar notis undang-undang kepada pendaftar mualaf di Pulau Pinang, Kedah dan Perlis bagi memohon bukti bahawa dia memberi persetujuan berhubung penukaran agama anak-anaknya.
Peguamnya, Shamsher Singh Thind berkata, pendaftar yang berada bawah bidang kuasa Majlis Agama Islam negeri diberikan tempoh tujuh hari bagi menjawab notis itu.
Shamsher berkata, jika pihak majlis tidak dapat mengemukakan bukti, maka pendaftar sepatutnya membatalkan penukaran agama ketiga-tiga anak itu.
“Jika tiada bukti dikemukakan dan juga tiada surat mengesahkan pembatalan sijil penukaran agama, semakan kehakiman akan difailkan,” katanya kepada FMT.
Loh membuat laporan polis berhubung kehilangan anaknya itu, namun dimaklumkan semua anaknya berada dalam penjagaan pihak berkuasa agama di Perlis.
Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin berkata, penukaran agama kanak-kanak terbabit dibuat mengikut hasrat bapa mereka, yang kini berada di penjara di Machang, Kelantan.
Asri berkata, bekas suami Loh mengatakan dia tidak mengetahui di mana wanita itu berada dan pihak berkuasa agama akhirnya mengikuti kehendak bapa kanak-kanak terbabit.
Katanya, pihak berkuasa di Perlis tidak ada masalah untuk menyerahkan kanak-kanak terbabit kepada Loh jika itu yang mereka mahukan.
“Kalau mereka kata kami nak balik kat mak kami, kita tak ada masalah…masalah dia anak-anak itu tak mahu,” katanya. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/02/batal-pengislaman-anak-loh-ahli.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mufti Pengislaman Anak Loh Sah Di Sisi Undang Undang Perlis

Mufti Pengislaman Anak Loh Sah Di Sisi Undang Undang Perlis

papar berkaitan - pada 18/2/2022 - jumlah : 163 hits
Yasmin Abdul LatifPETALING JAYA Pengislaman tiga anak ibu tunggal Loh Siew Hong sah bawah undang undang negeri Perlis dan ia tidak boleh dipertikaikan kata Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin Asri berkata bawah Enakmen Islam Perlis sama ad...
Kenyataan Mufti Perlis Rapuh Kata Hanipa Berkait Pengislaman 3 Anak Loh

Kenyataan Mufti Perlis Rapuh Kata Hanipa Berkait Pengislaman 3 Anak Loh

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 126 hits
Melihat daripada perspektif perundangan Mahkamah Persekutuan memutuskan pertukaran agama secara sebelah pihak bagi anak di bawah umur adalah tidak sah menurut Mohamed Hanipa Maidin PETALING JAYA Kenyataan Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidi...
Biar Mahkamah Tentukan Penukaran Agama 3 Anak Loh Wan Junaidi

Biar Mahkamah Tentukan Penukaran Agama 3 Anak Loh Wan Junaidi

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 121 hits
Biar mahkamah tentukan penukaran agama 3 anak Loh Wan Junaidi Sistem mahkamah adalah jalan terbaik bagi ibu tunggal Loh Siew Hong dalam mencari penyelesaian terhadap penukaran agama tiga anaknya secara unilateral kepada Islam kata Menteri d...
Anak Loh Memberontak Enggan Kembali Bersama Loh Mufti Perlis

Anak Loh Memberontak Enggan Kembali Bersama Loh Mufti Perlis

papar berkaitan - pada 21/2/2022 - jumlah : 160 hits
Anak Loh memberontak enggan kembali bersama Loh Mufti Perlis Percubaan Loh Siew Hong membatalkan pengislaman anak anaknya menjadi kebimbangan utama Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin Peguam Loh semalam berkata penukaran agama anak anak it...
Penukaran Agama Sepihak Salah Mengikut Mana Mana Standard Moral Kata Ahli Sosiologi

Penukaran Agama Sepihak Salah Mengikut Mana Mana Standard Moral Kata Ahli Sosiologi

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 122 hits
Penukaran agama sepihak bagi kanak kanak bukan sahaja tidak berperlembagaan tetapi juga tidak beretika kata seorang profesor sosiologi susulan kes terbaru melibatkan ibu tunggal Loh Siew Hong dan tiga anaknya Syed Farid Alatas dari Universi...
Segerakan Permohonan Undi Pos Kata Ahli Parlimen

Segerakan Permohonan Undi Pos Kata Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 4/2/2022 - jumlah : 116 hits
February 4 2022 Ahli Parlimen Kulai Teo Nie Ching menggesa permohonan undi pos untuk pilihan raya negeri Johor akan datang dilaksanakan segera PETALING JAYA Permohonan undi pos untuk pilihan raya negeri Johor akan datang mesti dilakukan seg...
Ayah Hero Anak Perempuan 5 Perkara Ni Kena Selalu Beritahu Baru Anak Rasa Dihargai

Ayah Hero Anak Perempuan 5 Perkara Ni Kena Selalu Beritahu Baru Anak Rasa Dihargai

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 126 hits
Setiap anak cara pendekatannya mungkin berbeza beza Sementelah lagi anak perempuan dan anak lelaki Boleh dikatakan anak lelaki biasanya akan rapat dengan ayah justeru itu ayah memainkan peranan penting dalam membentuk peribadi dan juga yaki...
Loh Menang Permohonan Habeas Corpus Untuk Hak Jagaan 3 Anak

Loh Menang Permohonan Habeas Corpus Untuk Hak Jagaan 3 Anak

papar berkaitan - pada 21/2/2022 - jumlah : 141 hits
Loh menang permohonan habeas corpus untuk hak jagaan 3 anak February 21 2022 KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi hari ini membenarkan permohonan habeas corpus ibu tunggal Loh Siew Hong untuk mendapatkan semula hak penjagaan tiga anaknya Hakim Coll...
Pihak Berkuasa Thailand Mandulkan Monyet Ganggu Pelancong

Pihak Berkuasa Thailand Mandulkan Monyet Ganggu Pelancong

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 187 hits
BANGKOK Pihak berkuasa wilayah Petchaburi di Thailand mengambil langkah proaktif dengan memandulkam monyet monyet liar di wilayah tersebut kerana mengancam sektor pelancongan lapor laman berita Thaiger semalam Seorang penasihat bagi Kemente...
If Economy Is Doing Well Why Don T Malaysians Feel It

The Good The Bad The Ugly Of Diesel Subsidy Cut Beware Of Rm4 Billion Savings Plundered By Opposition Pn

Berhenti Menjadi Anai Anai Dalam Kerajaan

Agong Cuba Selamatkan Orang Melayu Pada 2022

Risiko Isteri Cantik

Pertama Kali Kerja Malam

Netizen Tertanya Tanya Apa Kelulusan Calon Pn

Filem Takluk Lahad Datu



Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale

10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose

Info Dan Sinopsis Hierarchy Netflix TV Series Kdrama 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3

Pakej Halal Murah Acheh Pulau Sabang Indonesia 4H 3M Tahun 2024


Seorang Wali Nikah Menumbuk Pengantin Lelaki Selepas Majlis Akad Nikah

Nenek Cucu Hilang Di Bukit Buluh Telur

Selamat Hari Raya Aidil Adha

Bidoglio Mahu Jdt Beraksi Lebih Ganas

Kdn Utamakan 2 Kategori Permohonan Kewarganegaraan Kata Menteri

Sarawak Putrajaya Bincang Berkenaan Bidang Kuasa Pelancongan