Baru Umur 11 Bulan Dah Kena Bergantung Hidup Dengan Suntikan Ubat Setiap Enam Jam Seumur Hidup


Usianya belum sampai setahun tapi perlu menanggung derita bila terpaksa bergantung hidup dengan suntikan ‘Octreotide’ seumur hidup selepas disahkan menghidap penyakit ‘Congenital Hyperinsulinism’.
Bayi berusia 11 bulan, Nur Shazia Airis Mohd Syazwan, disahkan menghidap penyakit berkenaan sejak lahir selepas organ pankreasnya menghasilkan hormon insulin berlebihan, menyebabkannya mengalami kekurangan paras gula dalam badan yang teruk (Hipoglisemia).
Ibu kepada Nur Shazia Airis, Siti Noradila Mohd Nurdin, 26, berkata selepas lima jam dilahirkan di Hospital Machang, anak bongsu daripada dua beradik itu kelihatan kebiruan akibat tidak dapat bernafas, memaksa Nur Shazia Airis dirujuk ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kota Bharu untuk rawatan lanjut.
Shazia perlu diberi susu dua jam sekali untuk kawal gula dalam badan “Saya melahirkan Nur Shazia di Hospital Machang tetapi dirujuk ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian selepas mengalami kebiruan dan menerima rawatan selama tiga bulan di wad.
“Doktor mengesyaki ia berpunca daripada masalah organ pankreas Nur Shazia Airis yang menghasilkan hormon insulin berlebihan menyebabkan anak saya dimasukkan ke wad selama hampir dua bulan sebelum dibenarkan pulang,”
“Bagi mengesahkan penyakit yang dihidapi HUSM juga telah menghantar DNA anak saya ke hospital luar negara dan selepas beberapa bulan Nur Shazia Airis disahkan menghidap penyakit berkenaan,” katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya di Kampung Merbau Chondong, Pulai Chondong, Kelantan.
Perlu disuntik setiap enam jam dan minum susu dua jam sekali Siti Noradila, yang juga suri rumah, berkata, anaknya terpaksa bergantung kepada suntikan ubat ‘Octreotide’ sebanyak empat kali sehari bagi mengawal paras gula dalam badan dan ini melibatkan kos yang tinggi.
“Setiap enam jam sekali saya akan menyuntik Nur Shazia Airis dengan bertukar-tukar tempat suntikan iaitu di bahagian kaki dan bahunya untuk mengurangkan rasa sakit di tempat yang sama, malah Nur Shazia Airis juga terpaksa minum susu melalui tiub di hidungnya dua jam sekali mengikut sukatan yang telah ditetapkan bagi mengelakkan gula dalam darahnya turun terlalu rendah.
“Jika lambat disuntik badannya akan lemah dan tidak bermaya. Jadi saya perlu pastikan kandungan gula dalam badannya stabil mengikut keperluan. Menurut doktor jika berlaku kekurangan gula yang maksimum dia boleh menghidap sawan.
Penyakit Shazia satu dalam sejuta , perlu kos rawatan yang tinggi di luar negara “Doktor kata suntikan ‘Octreotide’ bersifat sementara, untuk sembuh doktor mengesyorkan Nur Syazia Airis melakukan pembedahan ‘laparoscopic pankreas’ namun ini hanya boleh dilakukan di hospital luar negara yang memerlukan kos sangat tinggi,” katanya.
Menurutnya lagi, doktor memaklumkan penyakit yang dialami Nur Shazia adalah satu dalam sejuta.
Siti Noradila memberitahu pihak hospital sudah mengambil sampel darahnya bersama suami dan anak sulung untuk menjalani ujian di luar negara bagi mendapatkan maklumat jelas mengenai penyakit Nur Shazia namun masih belum menerima sebarang makluman sejak enam bulan lalu.
“Ia sangat penting untuk kami tahu jenis penyakit yang dialami selain membantu memudahkan kami menjalani rawatan.
Doktor sahkan penyakit Shazia satu dalam sejuta “Buat masa sekarang, doktor minta kami beri Nur Shazia ubat untuk kawal gula, selain cadangan kaedah pembedahan Laparoscopic Pancreas di China atau Eropah,” katanya.
Siti Noradila dan keluarganya perlu memperuntukkan RM1,000 sebulan bagi keperluan suntikan Nur Shazia Airis selain susu dan lampin pakai buang.
“Suami saya, Mohd Syazwan Mat Yaakub, 30, seorang penjawat awam dengan pendapatan bulanan hanya RM1,700, jadi kami sekeluarga terpaksa berjimat cermat demi kelangsungan hidup empat beranak,” katanya.
Orang ramai yang ingin menyalurkan bantuan boleh berbuat demikian menerusi akaun Bank Muamalat 03030007478724 atas nama Siti Noradila Mohd Nurdin atau menghubunginya dalam talian 0145307190.
Kecil-kecil dah diuji dengan penyakit. Moga Shazia terus diberikan kesihatan dan dipermudahkan segala urusan rawatan. Bagi yang ingin membantu, hulurlah walau sedikit moga dapat ringankan beban keluarga yang memerlukan ini.
sumber: Sinar Harian & Bernama
 
The post Baru Umur 11 Bulan Dah Kena Bergantung Hidup Dengan Suntikan Ubat Setiap Enam Jam Seumur Hidup appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/baru-umur-11-bulan-dah-kena-bergantung-hidup-dengan-suntikan-ubat-setiap-6-jam-seumur-hidup/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saat Baru Lahir Rizky Febian Sempat Divonis Hanya Bisa Hidup Sampai 6 Bulan

Saat Baru Lahir Rizky Febian Sempat Divonis Hanya Bisa Hidup Sampai 6 Bulan

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 163 hits
Karena prematur dokter pun sempat memprediksikan Rizky Febian hanya mampu bertahan hidup sampai 6 bulan
Armada Bus Dan Jam Operasional Transjakarta Ditambah Saat Malam Tahun Baru

Armada Bus Dan Jam Operasional Transjakarta Ditambah Saat Malam Tahun Baru

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 204 hits
PT TransJakarta mengalihkan rute armada yang melintasi jalur perayaan pergantian malam tahun 2019 pada Selasa Rute armada dialihkan meliputi Jalan Sudirman Jalan Thamrin hingga Kawasan Monas setelah Pemprov DKI melakukan car free night di k...
Huawei Berjaya Menjual 100 000 Unit Mate X Setiap Bulan Sejak November Tahun Lepas

Huawei Berjaya Menjual 100 000 Unit Mate X Setiap Bulan Sejak November Tahun Lepas

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 252 hits
Samsung Galaxy Fold adalah peranti Samsung paling mahal setakat ini Di Malaysia ia dijual dengan tanda harga mencecah RM8388 Walaupun ia dijual pada harga yang mahal S Kutipan jualan juga mencapai sehingga 1 Bilion Pesaing Samsung untuk per...
Setiap Hari Menangis Sakit Bayi 12 Bulan Hidap 4 Penyakit Perlu Rm250 000

Setiap Hari Menangis Sakit Bayi 12 Bulan Hidap 4 Penyakit Perlu Rm250 000

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 444 hits
Saya tak sanggup tengok anak sakit Kalau boleh biarlah penderitaannya berakhir cepat Cuma masalahnya sekarang kos untuk rawatan tinggi dan anak perlu jalani pembedahan hati sama ada di China atau India Itu luahan Zamzuri Ahmad 38 bapa Muham...
Saya Tak Boleh Berjauhan Darinya Wanita Gian Makan Bedak Jilat Setiap Setengah Jam

Saya Tak Boleh Berjauhan Darinya Wanita Gian Makan Bedak Jilat Setiap Setengah Jam

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 476 hits
Individu membuat pendedahan dengan amalan pelik memakan bedak sehingga 200 gram sehari Wanita ini mula menikmati makanan ini sejak 15 tahun yang lalu semasa mengeringkan anaknya selepas mandi Keinginannya terus dipergiat dan ibu dari lima a...
Setiap Orang Berhak Luang Masa Bersama Keluarga Perdana Menteri Finland Cadang Kerja 4 Hari 6 Jam Sehari

Setiap Orang Berhak Luang Masa Bersama Keluarga Perdana Menteri Finland Cadang Kerja 4 Hari 6 Jam Sehari

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 537 hits
Perdana Menteri terbaharu Finland Sanna Marin membangkitkan idea untuk melaksanakan jadual kerja yang lebih fleksibel di dalam negara itu melibatkan kerja empat hari seminggu dan waktu bekerja enam jam sehari Sanna berharap perubahan hari b...
Buasir Otak Tv Lawak Hambar Setiap Kali Tahun Baru

Buasir Otak Tv Lawak Hambar Setiap Kali Tahun Baru

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 724 hits
Setiap kali tahun baru pasti lawak hambar kembali menghantui media sosial Jom tonton video animasi ini
Anak Kecil Baru 8 Bulan Wanita Meninggal Dunia Selepas Koma Beberapa Bulan Kerana Diragut

Anak Kecil Baru 8 Bulan Wanita Meninggal Dunia Selepas Koma Beberapa Bulan Kerana Diragut

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 339 hits
Ohmedia cukup geram bila dengar kes ragut sehingga menyebabkan kecederaan dan kematian individu yang tak bersalah Lagi lagi bila ia melibatkan seorang wanita tua atau muda yang bergelar ibu Baru baru ini tersebar di media sosial yang dikong...
Penelitian Baca Buku 30 Menit Setiap Hari Bisa Bikin Panjang Umur

Penelitian Baca Buku 30 Menit Setiap Hari Bisa Bikin Panjang Umur

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 165 hits
Menurut penelitian membaca buku selama 30 menit setiap hari bisa meningkatkan kemungkinan hidup lebih lama
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan