Barang Keperluan Hiking 13 Senarai Barang Yang Perlu Dibawa


Anda gemar melakukan aktiviti lasak seperti hiking? Artikel ini memang untuk anda!
Aktivit hiking atau mendaki adalah merupakan aktiviti yang popular terutamanya dalam kalangan anak muda  lagi-lagi pada musim cuti sekolah.
Untuk memastikan perjalanan hiking anda berjalan dengan lancar, pastikan anda menyediakan barang keperluan hiking sebelum melakukan aktiviti tersebut.
Nak tahu apa saja barang keperluan hiking? Jom teruskan membaca!
15 Senarai Barang Keperluan Hiking 1. Beg Galas  Untuk mengisi barang keperluan anda, pastikan anda menggunakan beg galas yang sesuai. Ciri-ciri beg galas yang sesuai adalah, kalis air dan bersaiz 35L hingga 50L. Saiz beg sebaiknya bersesuaian dengan saiz tubuh anda serta muat dengan barang yang anda ingin bawa.
Beg galas hiking: https://shopee.com.my/bigbag.jb/12080811938
2. Kasut Sukan Kasut adalah merupakan salah satu perkara penting yang perlu dititikberatkan untuk aktiviti hiking. Pilih kasut sukan yang sesuai digunakan untuk mendaki. Elakkan menggunakan kasut yang mempunyai tapak yang sudah licin kerana ia boleh membahayakan keselamatan anda semasa mendaki.
Kasut sukan: https://shopee.com.my/vidivelocity/5117006895
3. Baju Tshirt Pakai pakaian yang sesuai untuk mendaki contohnya seperti baju t-shirt yang diperbuat daripada material sintetik agar ia dapat kering dengan cepat setelah menyerap peluh anda. Ini adalah untuk membantu memberi keselesaan anda semasa melakukan pendakian.
Baju tshirt sukan: https://shopee.com.my/triadcollection.my/21132185744
4. Seluar Sukan Selain baju, pastikan Juga anda memakai seluar sukan yang sesuai. Elakkan memakai seluar yang diperbuat daripada material yang berat seperti seluar jeans ataupun seluar slek.
Anda juga digalakkan untuk memakai seluar panjang bagi melindungi kaki anda daripada gigitan serangga atau pun terkena sesuatu yang tajam seperti duri dan sebagainya. 
Seluar sukan: https://shopee.com.my/jdex.os/19309446454
5. Windbreaker Sediakan juga windbreaker ataupun baju hujan untuk digunakan semasa situasi kecemasan contohnya seperti hujan ataupun dalam keadaan yang bersuhu rendah. Simpan windbreaker ini di dalam beg galas anda siap-siap agar tidak terlupa nanti.
Windbreaker: https://shopee.com.my/decathlon.official.store/96808
6. Stokin Sekiranya anda bercadang untuk tidur di puncak gunung, Pastikan anda membawa stokin lebih untuk mengelakkan anda kesejukan semasa tidur. Hal ini kerana, biasanya suhu di puncak adalah sangat sejuk berbanding di bawah.
Stokin: https://shopee.com.my/bmrmilitaryshop2020/21932668129
7. Botol Air Bawa air yang mencukupi sekurang-kurangnya 1.5 liter air mineral untuk mengelakkan anda kehausan  semasa mendaki. Gunakan botol air yang mempunyai penggantung, jadi anda boleh menggantungkannya di beg anda.
Atau, masukkan sahaja ke dalam beg. Jangan lupa juga bawa air isotonik untuk membantu mengekalkan tenaga anda bagi meneruskan pendakian. 
Botol air: https://shopee.com.my/unichamp/8853670453
8. Tongkat/ Walking Stick Anda mungkin perlukan tongkat atau walking stick untuk membantu pendakian anda. Selain itu, penggunaan tongkat juga membantu untuk mengurangkan tekanan pada lutut semasa mendaki. 
Tongkat/Walking Stick: https://shopee.com.my/emascare/1474897151
9. Mosquito Repellent Seperti yang kita tahu, apabila berada di trek hutan sudah pasti banyak serangga yang ada terutamanya nyamuk. Oleh itu, jangan lupa sediakan mosquito repellent untuk mengelakkan anda digigit nyamuk dan serangga. 
Mosquito repellent: https://shopee.com.my/chomel.os/15326739874
10. Wisel Sekiranya anda mendaki bersama ahli kumpulan, pastikan setiap ahli mempunyai wisel masing-masing. Hal ini kerana, wisel dapat digunakan untuk kecemasan terutamanya apabila tersesat. Anda boleh meniup wisel sekiranya memerlukan pertolongan dan untuk memberi amaran bahaya semasa aktiviti mendaki.
Wisel: https://shopee.com.my/3bwondermart/1182287350
11. First Aid Kit Salah satu daripada ahli kumpulan hiking anda perlu membawa first aid kit. Biasanya, ketua kumpulanlah yang akan bawa. First aid kit ini amat penting kerana sesungguhnya malang itu tidak berbau. Jadi, tiada salahnya kita bersedia. Untuk dapatkan first aid kit beserta isinya, anda boleh rujuk link Shopee di bawah. 
First aid kit: https://shopee.com.my/vitalfour/4009856492
12. Filter/ Pil klorin Jika anda risau untuk meminum air sungai, anda boleh bawa pil klorin atau filter untuk menapis air sungai tersebut sebelum diminum. Didihkan air tersebut terlebih dahulu kemudian baru campurkan dengan pil klorin setelah air tersebut menjadi suam.
Wter filter: https://shopee.com.my/roofless_adventure/2523176473
13. Energy Bar Bawa bekal beberapa buah energy bar untuk membantu anda mendapatkan tenaga semula semasa pendakian. Atau, anda juga boleh membawa makanan seperti kacang, kismis, pisang, roti, coklat dan sebagainya. Sekiranya anda bermalam di puncak, anda boleh membawa makanan tin beserta alat-alat kelengkapan masak yang perlu. 
Energy bar: https://shopee.com.my/infoodnity/5457036928
Kesimpulan Barang keperluan hiking yang diperlukan berubah mengikut jenis trek dan kawasan pendakian. Lakukan banyak pembacaan mengenai trek yang anda ingin lalui bagi memastikan anda benar-benar bersedia. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/barang-keperluan-hiking/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=barang-keperluan-hiking

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Barang Keperluan Camping Yang Wajib Disediakan

Senarai Barang Keperluan Camping Yang Wajib Disediakan

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 116 hits
Aktiviti camping ataupun berkhemah adalah merupakan salah satu aktiviti popular yang diminati ramai orang Ia mempunyai keseronokan dan cabarannya yang tersendiri Aktiviti ini sangat sesuai dilakukan bersama ahli keluarga termasuklah anak an...
Barang Keperluan Bersalin Jangan Lupa Siapkan Terus Dalam Kereta

Barang Keperluan Bersalin Jangan Lupa Siapkan Terus Dalam Kereta

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 94 hits
Apabila menghampiri tarikh akhir untuk bersalin ia bermakna anda perlu menyediakan barang keperluan dengan secukupnya untuk bersedia dengan sebarang kemungkinan Sekiranya anda tidak membuat persiapan awal ia akan menyebabkan anda berada dal...
13 Senarai Barang Persediaan Berpantang Untuk Ibu Baru Bersalin

13 Senarai Barang Persediaan Berpantang Untuk Ibu Baru Bersalin

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 158 hits
Selepas bertarung nyawa melahirkan anak kini tibalah masanya untuk si ibu berpantang Barang persediaan berpantang ini boleh disediakan oleh si sendiri ataupun dengan bantuan suami dan ahli keluarga yang terdekat Setiap individu memerlukan b...
Senarai Barang Persediaan Banjir Wajib Ada Dalam Beg Kecemasan

Senarai Barang Persediaan Banjir Wajib Ada Dalam Beg Kecemasan

papar berkaitan - pada 19/1/2023 - jumlah : 206 hits
Bencana alam seperti banjir boleh berlaku di kawasannya rendah serta kawasan yang berisiko tinggi contohnya seperti kawasan yang pernah mengalami banjir sebelumnya Oleh itu apabila tiba musim tengkujuh anda perlu sentiasa berhati hati denga...
Senarai Tempat Tengok Haiwan Di Kuala Lumpur Dan Selangor Yang Ada Aktiviti Menarik

Senarai Tempat Tengok Haiwan Di Kuala Lumpur Dan Selangor Yang Ada Aktiviti Menarik

papar berkaitan - pada 10/1/2023 - jumlah : 248 hits
Dulu kalau nak pergi tengok binatang atau haiwan di Zoo lah tempatnya Sekarang dah ada macam macam tarikan tempat menarik yang ada pelbagai jenis jenis binatang Bukan sekadar tengok sahaja tapi boleh mendekati dan memberi makan haiwan yang ...
Senarai Hotel View Klcc Twin Tower

Senarai Hotel View Klcc Twin Tower

papar berkaitan - pada 10/1/2023 - jumlah : 420 hits
Bermalam di hotel bukan sekadar untuk bermalam sahaja Bagi mereka yang menitik berat kan percutian yang menarik sudah tentu akan memilih hotel yang selesa bersih dan menarik terutamanya view luar yang menarik Jika berkunjung di Kuala Lumpur...
Senarai Tempat Makan Best Sekitar Melaka

Senarai Tempat Makan Best Sekitar Melaka

papar berkaitan - pada 10/1/2023 - jumlah : 153 hits
Senarai Tempat Makan Best Sekitar Melaka Yang nak jalan jalan cari makan ke Melaka tu bolehlah survey tempat tempat ni ya Sarapan Pagi Roti Canai Kayu ArangAwang Roti CanaiRoti Canai Kompleks Niaga LimbonganMee Goreng Hassan Perhentian Kuih...
Ismail Sabri Tercicir Dari Senarai Menteri Angkat Zahid

Ismail Sabri Tercicir Dari Senarai Menteri Angkat Zahid

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 96 hits
malaysiakini comBekas perdana menteri Ismail Sabri Yaakob diketepikan daripada tanggungjawab menjaga Umno negeri negeri melalui projek menteri angkat yang diperkenalkan Ahmad Zahid Hamidi Nama Ismail Sabri tiada dalam senarai tersebut di se...
R Bonney Gabriel Miss Usa Menang Miss Universe 2022 Ini Senarai Penuh Pemenang

R Bonney Gabriel Miss Usa Menang Miss Universe 2022 Ini Senarai Penuh Pemenang

papar berkaitan - pada 15/1/2023 - jumlah : 265 hits
Malam pertabalan Miss Universe 2022 telah berlangsung pada 9 pagi 15 Januari di New Orleans menyaksikan seramai 84 perwakilannya negara dari seluruh dunia bagi merebut takhta Miss Universe yang seterusnya daripada Miss Universe 2021 Harnaaz...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni