Bapa Dipenjara 9 Tahun Tembak Anak 6 Tahun Dengan Bakakuk


Gubit Kuwou, 58, dijatuhi hukuman penjara sembilan tahun kerana menembak bakakuk ke atas puteranya yang berusia enam tahun.-Pic ihsan Ram Singh


KOTA KINABALU: Seorang lelaki yang secara tidak sengaja menembak anaknya dengan 'bakakuk' (sejenis pistol buatan sendiri) semasa bertengkar dengan bekas isterinya, dijatuhi hukuman penjara 9 tahun kerana cubaan membunuh.

Gubit Kuwou, 58, mengaku bersalah di hadapan hakim Mahkamah Sesyen, Elsie Primus kerana melakukan kesalahan itu di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun jika sabit kesalahan.

Gubit melakukan kesalahan itu antara jam 2 petang dan 3 petang pada 18 Oktober 2020 di sebuah ladang kelapa sawit di Kampung Kerongkom Laut di Kota Marudu.

Tuduhan tersebut menyatakan bahawa anak lelaki berusia 6 tahun mengalami kecederaan di pergelangan tangan dan paha.

Mengikut fakta kes, semasa kejadian, tertuduh pergi ke rumah bekas isterinya dan mengajaknya pergi ke sebuah kedai runcit.

Anak perempuan mereka yang berusia 15 tahun dan mangsa juga mengikuti mereka.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, tertuduh cuba memujuk isterinya untuk memulakan semula hubungan mereka tetapi si isteri menolaknya.

Gubit kemudian berjalan ke arah tumpukan daun palma, mengeluarkan bakakuk dan menunjukkannya kepada bekas isterinya.

Melihat tertuduh dengan bakakuk, bekas isterinya memegang tangan mangsa dan mereka berdua cuba melarikan diri.

Pada saat yang sama, dia mendengar tembakan dilepaskan dan juga melihat tertuduh memasukkan peluru ke dalam bakakuk.

Bekas isteri kemudian menerkam tertuduh dengan bantuan anak perempuannya. Semasa pertengkaran, tembakan lain dilepaskan.

Mereka hanya menyedari mangsa ditembak dan mengalami kecederaan serius setelah tertuduh ditangkap dan diikat dengan bantuan orang lain yang datang menolong setelah mendengar teriakan dan tembakan.

Ketika memohon hukuman ringan, tertuduh, yang diwakili oleh peguam Yayasan Bantuan Guaman Nasional, Ram Singh, memberitahu mahkamah bahawa pasangan itu telah bercerai di Mahkamah Anak Negeri di Kota Marudu pada 18 Ogos 2020, kira-kira dua bulan sebelum kejadian.

Ram mengatakan bahawa pasangan itu mempunyai 6 anak dan tertuduh mendakwa isterinya meminta cerai dan tertuduh telah bersetuju dengan permintaannya.

Dia berkata, pada hari kejadian, setelah mereka pergi membeli makanan untuk keluarga, tertuduh meminta izin untuk membawa mangsa tinggal bersamanya tetapi bekas isterinya menolak.

"Jadi, berlaku pertengkaran dan mantan isterinya mengatakan banyak perkara kepada tertuduh. Sudah tentu, tertuduh mengaku mengambil senapang untuk menakut-nakutkan bekas isterinya tetapi dia tidak pernah bermaksud untuk mencederakan sesiapa pun.

"Dia memuat peluru di dalam bakakuk dan ingin mengarahkannya ke tanah. Malangnya, bekas isteri berlari ke arahnya dan dia terkejut dan secara tidak sengaja menarik pencetus.

"Ketika tertuduh melihat tembakan memukul anaknya, dia pingsan, dan ketika dia bangun, dia diikat dan polis ada untuk menangkapnya," katanya.

Ram juga menyatakan bahawa tertuduh yang merupakan pesalah kali pertama bersedia menerima apa sahaja hukuman yang dikenakan oleh mahkamah kepadanya.

Gubit, yang diberi kesempatan untuk mengatakan sesuatu di pengadilan, hanya meminta belas kasihan pengadilan untuk menjalankan hukuman penjara sejak tarikh dia ditangkap.

"Saya sangat menyesal. Kejadian itu berlaku kerana saya kehilangan kesabaran dan pertimbangan saya. Saya berjanji tidak akan melakukan kejahatan lagi," katanya sambil menambah bahawa dia sangat menyayangi anaknya dan bersyukur dia masih hidup.

Gubit, yang tidak melihat mangsa sejak kejadian itu, menangis kerana gambar anaknya diserahkan ke mahkamah dan ditunjukkan kepadanya.

Dia meminta untuk menyimpan foto untuk mengingat anaknya, yang persetujuan pengadilan.

Timbalan Pendakwa Raya Mas Izzaty Lokman mendesak mahkamah menjatuhkan hukuman berat dengan mengatakan tertuduh telah melakukan kesalahan serius.

Dia mengatakan walaupun tertuduh secara tidak sengaja menembak anaknya, dia memiliki bakakuk, yang merupakan senjata yang boleh menyebabkan kecederaan serius atau kematian.

Dia kemudian meminta pengadilan untuk mempertimbangkan usia korban, dan trauma yang dialaminya ditembak oleh ayahnya sendiri. - NST


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/bapa-dipenjara-9-tahun-tembak-anak-6.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Tetak Bapa Kerana Bengang Dengar Suara Tangisan Anak Saudara Berusia 4 Tahun

Lelaki Tetak Bapa Kerana Bengang Dengar Suara Tangisan Anak Saudara Berusia 4 Tahun

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 386 hits
Lelaki tetak bapa kerana bengang dengar suara tangisan anak saudara berusia 4 tahunSeorang lelaki warga emas berusia 66 tahun parah ditikam anak lelakinya berusia 23 tahun yang dipercayai marah selepas mendengar anak saudaranya menangis Ket...
Hiburan Remy Ishak Tegaskan Belum Ada Perancangan Anak Untuk Tempoh Dua Tahun Perkahwinan

Hiburan Remy Ishak Tegaskan Belum Ada Perancangan Anak Untuk Tempoh Dua Tahun Perkahwinan

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 769 hits
Pelakon kesukaan ramai yang bakal melangsungkan perkahwinan pada Sabtu pagi ini menegaskan bahawa dia belum mempunyai sebarang perancangan untuk menimang cahaya mata untuk tempoh dua tahun perkahwinan nanti ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementMe...
Anak Lemas Bapa Hilang Bila Bot Disambar Petir Semasa Memancing

Anak Lemas Bapa Hilang Bila Bot Disambar Petir Semasa Memancing

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 275 hits
CARI Maritim Malaysia semasa melaksanakan operasi SAR bagi mengesan nelayan hilang KOTA KINABALU Seorang nelayan ditemukan maut manakala bapa kepada mangsa masih hilang semasa memacing di perairan Pulau Dinawan Kinarut di sini Pengarah Mari...
Lepas 2 Tahun Anak Dibiasakan Minum Susu Segar Dr Kongsi Kebaikan Berbanding Susu Lain

Lepas 2 Tahun Anak Dibiasakan Minum Susu Segar Dr Kongsi Kebaikan Berbanding Susu Lain

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 277 hits
Selepas anak berumur dua tahun ibu ibu masih keliru sama ada untuk beri susu formula atau susu segar dalam kotak Ada juga yang menganggap tak apalah anak tak menyusu sebab dah besar Disebabkan ibu bapa masih ragu ragu lagi dalam hal ini keb...
Punya La Mangkaq Dia Tak Laku Kawasan Dia Mula Nak Lagakan Orang Sama Anak Sesara Dengan Bapa Sedara

Punya La Mangkaq Dia Tak Laku Kawasan Dia Mula Nak Lagakan Orang Sama Anak Sesara Dengan Bapa Sedara

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 273 hits
Bila masa pkr terpecah 2 kerana umno Kami dari awal pun tahu zahid mula membelit selepas dia bagi Surat pada istana kata sokong DSAI Yer lah orang bodoh jer Tak dapat baca bahasa tubuh zahid yg minta diselamatkan oleh DSAI dgn kes dia yg be...
Tak Perlu Tunggu Besar 2 Tahun Masa Sesuai Ini Tip Mudah Berkesan Nak Ajar Anak Solat

Tak Perlu Tunggu Besar 2 Tahun Masa Sesuai Ini Tip Mudah Berkesan Nak Ajar Anak Solat

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 354 hits
Orang kata melentur buluh biarlah dari rebungnya Ketika anak masih kecillah mereka patut dididik dalam segala hal bukan ketika mereka sudah besar dan mula memahami keadaan disekelilingnya Antara perkara yang mak ayah boleh mulakan sejak ana...
Rafathar Ulang Tahun Ke 6 Raffi Nagita Bagikan 1000 Tablet Untuk Anak Sekolah Berbagi Kebahagiaan

Rafathar Ulang Tahun Ke 6 Raffi Nagita Bagikan 1000 Tablet Untuk Anak Sekolah Berbagi Kebahagiaan

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 185 hits
Sadar bahwa di luar sana banyak yang kesusahan sekolah daring karena keterbatasan gadget 1000 tablet tersebut akan dikirim ke berbagai pelosok daerah
Adi Wahyono Anak Buah Juliari Dituntut 7 Tahun Penjara

Adi Wahyono Anak Buah Juliari Dituntut 7 Tahun Penjara

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 149 hits
Tuntutan yang diberikan JPU pada KPK terhadap terdakwa Adi Wahyono lebih ringan ketimbang tuntutan yang diterima terdakwa Mantan PPK lainnya yakni Matheus Joko Santoso yang dituntut delapan tahun penjara dan denda Rp400 juta subsider enam b...
Ramai Ibu Bapa Hantar Anak Jalani Pemeriksaan Kesihatan Mental

Ramai Ibu Bapa Hantar Anak Jalani Pemeriksaan Kesihatan Mental

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 207 hits
SEMAKIN ramai golongan ibu bapa di Singapura menghantar anak anak menjalani rawatan mental GAMBAR HIASAN SINGAPURA Lebih ramai ibu bapa di negara ini menghantar anak mereka bagi pemeriksaan kesihatan mental dengan pakar psikologi berkata ju...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars