Banyak Perubahan Telah Dilakukan Oleh Kementerian Pertahanan Dalam Setahun Mat Sabu


foto sumber internet 
Kementerian Pertahanan telah melakukan banyak pembaharuan dan perubahan drastik dalam tempoh setahun PH mengemudi kerajaan.

Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu berkata, lebih banyak inisiatif juga bakal dilaksanakan pada masa akan datang yang akan memberi manfaat kepada rakyat dan negara.

Loading...
Beliau berkata, antara kejayaan utama yang dicatatkan Kementerian Pertahanan ialah telah mengarahkan penyiasatan terhadap projek-projek serta perolehan aset bernilai tinggi yang mencurigakan.

Katanya, hal ini bertujuan menjadikan Kementerian Pertahanan sebagai kementerian pertama disiasat oleh Jawatankuasa Tadbir Urus yang diketuai oleh bekas Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang.

“Selepas enam bulan siasatannya telah siap iaitu hal ‘land swap’ baru bukan semua dan telah pun dibincang di peringkat Kabinet dan juga Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Anti Rasuah (JKKMAR) yang dipengerusikan oleh Tan Sri Abu Kassim Mohamed, Kabinet telah bersetuju supaya laporan itu diedarkan kepada orang ramai tidak lama lagi,” katanya pada sidang media di kementeriannya, baru-baru ini.


Selain itu, katanya, Kementerian Pertahanan juga telah bertindak menarik balik penglibatan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam coalition yang diketuai oleh Arab Saudi dalam peperangan mereka dengan Yaman.

“Dasar Malaysia ialah kita terus dengan dasar berkecuali, kecuali kita di bawah PBB kita boleh pertimbang kalau ada permohonan daripada PBB untuk menghantar tentera kita seperti tentera kita sedang berada di Lubnan sekarang ini.

“Kementerian Pertahanan mempertahankan dasar Malaysia sebagai sebuah negara berkecuali yang tidak berpihak kepada mana-mana kepentingan politik kuasa besar dunia, sekali gus menyelamatkan Malaysia daripada tersepit dalam konflik Asia Barat,” katanya.

Sementara itu, beliau berkata, Kementerian Pertahanan juga berjaya mengaktifkan Mesyuarat Majlis Veteran Kebangsaan (MVK) bagi membincangkan hal ehwal veteran ATM demi menjamin kebajikan dan kepentingan veteran ATM.

Katanya, MVK diwujudkan sejak 2012 namun tidak pernah bersidang sedangkan majlis ini dibentuk melalui akta.

“Selepas perubahan kerajaan pada Mei 2018, MVK yang dipengerusikan oleh saya sendiri telah mengadakan persidangan pertama pada 24 Disember 2018 dan kali kedua pada 28 Februari 2019," katanya.

Beliau berkata, kementerian juga telah mengarahkan pemberhentian amalan pemberian dan pengurniaan pangkat kehormat dan pemakaian seragam tentera di kalangan ahli politik dan selebriti.

“Arahan ini dikeluarkan bagi menghormati jasa serta pengorbanan tentera yang telah bersusah payah berkhidmat dan mengelakkan nilai pangkat dan gelaran pasukan itu direndahkan.

“Langkah Kementerian Pertahanan ini telah mendapat sokongan padu daripada Raja-raja dan Sultan Melayu yang menjadi penaung cabang Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kerana penganugerahan ini boleh disalahgunakan," katanya.

Menurutnya, sekiranya orang awam berhasrat untuk memakai pangkat dan seragam ATM dibenarkan, tetapi dengan syarat mereka harus menyertai latihan ketenteraan melalui Rejimen Askar Wataniah bukannya dianugerahkan sewenang-wenangnya kepada orang-orang politik.

Presiden Amanah ini juga berkata, perolehan aset pertahanan dibuat mengikut keperluan dan bukan kepentingan ahli politik atau pihak tertentu.

"Ertinya, biarlah pakar dalam ATM menentukan jenis peralatan yang diperlukan kalau nak diperbaharui peralatan ataupun perolehan aset yang diperlukan ia bagi memastikan perolehan aset pertahanan ditentukan dengan mendapat pandangan dan nasihat kepimpinan ATM selaku pihak ‘end user’," ujarnya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/04/banyak-perubahan-telah-dilakukan-oleh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Pelik Isteri Mat Sabu Rasmi Kapal Tldm Kata Penganalisis Pertahanan

Tak Pelik Isteri Mat Sabu Rasmi Kapal Tldm Kata Penganalisis Pertahanan

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 417 hits
Isteri Menteri Pertahanan Normah Alwi merasmikan LMS Keris iaitu kapal pertama LMS untuk TLDM di Wuhan China Foto Bernama Tiada yang pelik apabila isteri orang orang kenamaan dipilih menjadi perasmi penamaan kapal Tentera Laut Diraja Malays...
Tak Boleh Jaga Islam Tapi Isteri Rasmi Kapal Tldm Nik Amar Sindir Mat Sabu

Tak Boleh Jaga Islam Tapi Isteri Rasmi Kapal Tldm Nik Amar Sindir Mat Sabu

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 456 hits
Naib Presiden PAS Mohd Amar Nik Abdullah dipercayai menyindir Presiden Amanah Mohamad Sabu yang kini menteri pertahanan sebagai tidak mampu menjaga kepentingan agama Islam meski memegang jawatan tinggi dalam kerajaan persekutuan Selain itu ...
Mat Sabu Looks To Grease Defence Deals With Palm Oil

Mat Sabu Looks To Grease Defence Deals With Palm Oil

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 275 hits
Malaysia s battle with the European Union over palm oil is spilling over into the defence industry with Defence Minister Mohamad Sabu making it part of his considerations in crafting deals with foreign countries Mohamad said negotiations ar...
Nik Amar Bidas Mat Sabu

Nik Amar Bidas Mat Sabu

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 480 hits
Nik Amar Bidas Mat Sabu Naib Presiden PAS Mohd Amar Nik Abdullah menempelak pemimpin Amanah sebagai tidak mampu menjaga kepentingan agama Islam meski memegang jawatan tinggi dalam kerajaan persekutuan hari ini Walaupun tidak menyebut nama p...
Ramai Persoalkan Isteri Mat Sabu Rasmi Kapal Perang Baharu Panglima Tentera Laut Jelaskan Itu Adalah Acara Tradisi

Ramai Persoalkan Isteri Mat Sabu Rasmi Kapal Perang Baharu Panglima Tentera Laut Jelaskan Itu Adalah Acara Tradisi

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 579 hits
Media melaporkan 15 April lalu isteri kepada Menteri Pertahanan iaitu Puan Hajjah Normah binti Alwi telah merasmikan kapal perang baharu TLDM yang diberi nama KERIS Majlis Perasmian LMS yang pertama itu dirasmikan oleh Normah Nama KERIS dip...
Mat Sabu No More Honorary Ranks For Politicians And Celebs

Mat Sabu No More Honorary Ranks For Politicians And Celebs

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 299 hits
The Defence Ministry has discontinued the practice of awarding honorary ranks to and the donning of military uniforms on politicians and celebrities Minister Mohamad Sabu said today He said the measure has received the consent of the Malay ...
Foto Mat Sabu Solat Dengan Batu Karbala Tular

Foto Mat Sabu Solat Dengan Batu Karbala Tular

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 813 hits
Foto Mat Sabu solat dengan Batu Karbala tular Sejak beberapa hari ini tular beberapa keping gambar Menteri Pertahanan Malaysia Mohamad Sabu sedang bersolat di satu Masjid di Iran
Indie Candidate I Ve Known Mat Sabu For Years Can Ask For Projects

Indie Candidate I Ve Known Mat Sabu For Years Can Ask For Projects

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 264 hits
SANDAKAN POLLS Hamzah Abdullah who is contesting the Sandakan by election as an independent candidate said he can ask Defence Minister Mohamad Sabu for projects in the state constituency This he adds is because they have known each other fo...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih