Bantuan Segera Kepada Tiga Beranak Tidur Di Hospital


KUANTAN, 7 Ogos (Bernama) — Kisah ibu yang terpaksa membiarkan dua anak perempuannya bermalam di lantai lobi Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSHAS) di Temerloh dekat sini, kerana menjaga suami yang sakit mendapat perhatian sewajarnya.
Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Perpaduan, Kebajikan Masyarakat dan Pembangunan Wanita dan Keluarga Pahang Datuk Seri Shahaniza Shamsuddin berkata kisah keluarga Sarina Endut telah dimaklumkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri.
Katanya JKM meluluskan bantuan segera RM300 dibayar secara ‘one-off’ pada Isnin lalu, selain meluluskan Bantuan Kanak-Kanak yang akan dinikmati bermula September ini.
“Selain itu, untuk keselesaan dan keselamatan dua anak yang masih kecil, Jabatan Kebajikan HoSHAS telah menyediakan bilik percuma di Anjung Kasih hospital untuk penginapan mereka,” katanya di sini, hari ini.
Shahaniza berkata berdasarkan rekod JKM, Sarina, 40, dan suaminya Jamaluddin Uyub, 59, tidak pernah mengemukakan permohonan bagi mendapatkan bantuan sebelum ini.
“Bagaimanapun, kita terus memberikan bantuan sewajarnya apabila kisah mereka sampai ke pengetahuan kami. Malah ada juga individu termasuk ahli politik yang menyampaikan bantuan peribadi kepada beliau,” katanya.
Sementara itu, Pengarah Kesihatan Pahang Datuk Dr Sha’ari Ngadiman berkata jabatan kesihatan turut memberikan bantuan kewangan tunai kepada Sarina sebaik sahaja kisahnya tular di laman sosial.
“Kami menerima ramai pesakit setiap hari dan memang ramai yang berehat di lobi hospital termasuk ada yang tidur untuk berehat pada waktu malam.
“Jadi sebaik sahaja kisah beliau yang terpaksa meninggalkan dua anak yang masih kecil tiba ke pengetahuan, kami berusaha sedaya upaya mendapatkan bilik di Anjung yang pada kebiasaannya sentiasa penuh,” katanya.
Dr Sha’ari juga menasihatkan mereka yang mengalami kesukaran atau mengetahui individu yang mengalami nasib seperti Sarina untuk ke Bahagian Kebajikan Sosial, yang ada di setiap hospital, bagi membuat permohonan bantuan sewajarnya.
Hari ini, media melaporkan kisah Sarina yang terpaksa meninggalkan anak berusia lapan dan enam tahun tidur di lobi HoSHAS sejak 24 Julai lalu kerana menjaga suami yang ditahan di wad kerana kanser usus.
Sarina yang akan bergilir-gilir berada di wad dan lobi mendakwa terpaksa berbuat demikian kerana tidak mampu menyewa bilik atau menampung kos berulang alik dari hospital ke rumahnya di Pulau Tawar, Jerantut yang sejauh 70 kilometer setiap hari.
Sumber: Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/08/07/bantuan-segera-kepada-tiga-beranak-tidur-di-hospital/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kami Tidur Beralaskan Kotak Suami Sakit Kanser Usus 3 Beranak Terpaksa Tidur Di Lobi Hospital Kerana Tak Mampu Menyewa

Kami Tidur Beralaskan Kotak Suami Sakit Kanser Usus 3 Beranak Terpaksa Tidur Di Lobi Hospital Kerana Tak Mampu Menyewa

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 301 hits
Kalau kita fikir kita susah sebenarnya ada orang yang lagi susah daripada kita Inilah yang menimpa seorang wanita dan dua orang anaknya yang terpaksa bermalam di lobi Hospital Sultan Haji Ahmad Shah Temerloh sejak dua minggu lepas kerana ta...
Bayi Kurang Gerak Lekas Segera Ke Hospital Baby Anda Dalam Bahaya

Bayi Kurang Gerak Lekas Segera Ke Hospital Baby Anda Dalam Bahaya

papar berkaitan - pada 10/8/2019 - jumlah : 506 hits
Gerakan bayi memusing atau tendangan kakinya akan dirasakan sebagai sebuah pergerakan Merasa pergerakan bayi dalam kandungan untuk kali yang pertama adalah detik yang sangat mengujakan Apabila semakin besar kandungan terutama di trimester k...
Bila Tidur Seperti Ada Yang Memerhati Anak Beranak Diganggu Benda Yang Menumpang Dalam Patung Dibeli Dari Sarawak

Bila Tidur Seperti Ada Yang Memerhati Anak Beranak Diganggu Benda Yang Menumpang Dalam Patung Dibeli Dari Sarawak

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 297 hits
The ReporterSemenjak pulang dari Sarawak wanita ini mendakwa dia dan keluarganya diganggu oleh benda yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar tetapi dapat merasa kehadiran benda itu di kediamannya Pelbagai petanda yang ditunjukkan dan ana...
Tuan Terlupa Tiga Ekor Anjing Ditemui Mati Dalam Kereta Akibat Suhu 50 Darjah Celcius

Tuan Terlupa Tiga Ekor Anjing Ditemui Mati Dalam Kereta Akibat Suhu 50 Darjah Celcius

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 317 hits
Seorang wanita berusia 65 tahun berdepan tuduhan mendera haiwan selepas didakwa meninggalkan tiga ekor anjing peliharaannya di dalam kereta sehingga mati Anjing anjing itu dikatakan terkurung tanpa sebarang air penghawa dingin serta tingkap...
Bila Di Timpa Masalah Cari Tiga Jalan Ini

Bila Di Timpa Masalah Cari Tiga Jalan Ini

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 182 hits
Bila dirundung kebuntuan dan masalah buatlah 3 perkara ini 1 Zikrullah 2 Rapatlah diri dengan ulama 3 Bertemulah dengan Wali Allah kerana mereka milki hikmah Inilah nasihat daripada Syeikh Zainul Asri Hj Ramli kepada masyarakat di luar sana...
Semua Orang Nak Ada Anak Rezeki Je Belum Sampai Kita Jangan Gatal Mulut Sibuk Bertanya Bila Nak Beranak

Semua Orang Nak Ada Anak Rezeki Je Belum Sampai Kita Jangan Gatal Mulut Sibuk Bertanya Bila Nak Beranak

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 391 hits
Tiada satupun pasangan suami isteri yang telah ALLAH satukan dalam pernikahan yang sah yang tidak mahukan zuriat Tapi rezeki manusia itu berbeza beza Ada yang sudah bernikah bertahun tahun lamanya tapi masih belum ada rezeki anak Berat mata...
Tiga Pejabat Dishub Cianjur Kena Ott Saber Pungli

Tiga Pejabat Dishub Cianjur Kena Ott Saber Pungli

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 75 hits
Tiga Pejabat Dishub Cianjur Kena OTT Saber Pungli Kepala Tim Penindakan AKBP Basman mengatakan bahwa modus yang dilakukan biasanya meminta pembayaran lebih kepada pemohon KIR dari apa yang sudah ditentukan
Tiga Golongan Manusia Seperti Binatang

Tiga Golongan Manusia Seperti Binatang

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 124 hits
Soalan Siapakah golongan manusia yang disebut di dalam Al Quran seperti binatang Apakah maksudnya Jawapan Ada beberapa golongan manusia yang Allah Taala menyebut mereka ini di dalam Al Quran sama seperti binatang iaitu Pertama Orang Orang K...
Sultan Kelantan Bercerai Talak Tiga Dengan Rihana Oksana

Sultan Kelantan Bercerai Talak Tiga Dengan Rihana Oksana

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 516 hits
Sultan Kelantan Bercerai Talak Tiga Dengan Rihana Oksana Peguam kepada Sultan Muhammad V Koh Tien Hua dari firma guaman Eversheds Herry Elias LLP yang berpangkalan di Singapura hari ini membuat pengesahan berhubung kes perceraian Sultan Kel...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Asan Lembu The Movie

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Subconscious Mind

Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord