Bantuan Khas Kesan Sampingan Vaksinasi Sehingga Rm500 000


Sistem Guru Online
Sistem Guru Online - "SGO Web Pendidikan No.1 di Malaysia Rujukan Guru, Murid dan Ibu Bapa"
 

Bantuan Khas Kesan Sampingan Vaksinasi Sehingga RM500,000 ini merupakan bantuan kewangan yang diberikan oleh pihak kerajaan khas kepada penerima suntikan vaksin di Malaysia yang mengalami kesan sampingan. Kesan sampingan yang dimaksudkan adalah seperti kesan sampingan serius dan hilang upaya kekal sahaja.
Putrajaya hari ini telah mengumumkan bantuan khas sebanyak RM 10 Juta sebagai bantuan kewangan kepada mana-mana individu yang mengalami kesan sampingan ataupun kesan mudarat hasil daripada suntikan vaksin Covid-19. Pampasan ini akan diberikan kepada kedua-dua rakyat tempatan dan juga warga asing yang menerima suntikan vaksin ini melalui Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK).
Menurut Menteri Kesihatan Malaysia, Datuk Seri Dr. Adham Baba menyatakan bahawa kerajaan telah memperuntukkan RM 10 juta untuk bantuan khas berkenaan. Inisiatif penyediaan peruntukan ini adalah sebagai tanda keprihatinan pihak kerajaan terhadap kebajikan rakyat. Selain itu, kerajaan menyediakan bantuan khas ini juga untuk meningkatkan tahap keyakinan dalam kalangan rakyat untuk menerima suntikan vaksin.
Berikut merupakan petikan ucapan beliau dalam sidang media perkembangan PICK di Putrajaya hari ini:
“Kerajaan bersetuju untuk menyediakan dana permulaan sebanyak RM10 juta di bawah Kumpulan Wang Amanah Bantuan Bencana Negara (KWABBN) yang diuruskan oleh Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) bagi tujuan bayaran bantuan khas kewangan kesan mudarat vaksin COVID-19.
“Bantuan khas kewangan kesan mudarat vaksin COVID-19 ini adalah langkah proaktif Kerajaan untuk menghadapi kemungkinan jika berlaku kesan sampingan (adverse effects) daripada penggunaan vaksin.
“Selain itu, ia juga dapat membantu menampung keperluan penerima vaksin dan keluarga yang berkemungkinan terjejas akibat kesan daripada pengambilan vaksin ini kelak,”
Kategori Bantuan Khas Kesan Sampingan Vaksin Covid-19 Bantuan Khas yang diberikan oleh pihak kerajaan ini adalah berbeza-beza mengikut jenis kesan sampingan vaksin Covid-19 yang diterima oleh setiap individu, iaitu:
RM50,000 bagi individu yang menerima kesan sampingan serius sehingga memerlukan rawatan berpanjangan di hospital. RM500,000 pula bagi individu yang mengalami kehilangan upaya kekal atau kematian yang disahkan daripada kesan sampingan suntikan vaksin ini. Sehubungan itu, kerajaan menerusi Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) juga telah menubuhkan tiga jawatankuasa bertujuan untuk membuat penilaian berkenaan semua aspek yang berhubungan antara vaksin dengan kesan-kesan sampingan tersebut. Penubuhan jawatankuasa ini adalah berselarasan dengan bantuan khas kewangan yang diperuntukkan.
Pada masa yang sama, Datuk Seri Dr. Adham Baba turut menyatakan bahawa terdapat dua puluh kesan sampingan yang telah dikesan berlaku kepada para penerima vaksin sepanjang proses vaksinasi yang bermula sejak 24 Februari lalu. Memetik ucapan beliau adalah seperti berikut:
“Ketika dalam pemerhatian, selepas mereka kenal pasti kes-kes yang merasakan kesan berterusan, mereka dibawa ke hospital untuk rawatan lanjut.
“Antaranya rasa tak selesa di dada, rasa sempit di dada, ada yang semput, semua dibawa ke hospital dan dirawat.
“Semuanya telah menerima rawatan dan discaj dan tunggu dos kedua. Cuma dos kedua, mereka akan terima di hospital, bukan di tempat mereka terima sebelum ini,”
Berdasarkan petikan beliau seperti di atas, kesan sampingan suntikan vaksin Covid-19 di Malaysia setakat ini belum ada yang membawa maut. Oleh hal yang demikian, sebagai rakyat Malaysia kita perlulah cakna dalam membuat penilaian terhadap penularan isu-isu sensasi yang dikaitkan sebagai kesan daripada suntikan vaksin Covid-19 baru-baru ini.
Rakyat Malaysia sekalian diseru agar tidak mudah terpengaruh dengan penularan isu sensasi vaksin Covid-19 sedemikian, dan sebaliknya perlulah membuat penyelidikan dari pelbagai sudut pandang terlebih dahulu tentang sesuatu berita yang ditularkan.
Bantuan Khas Kesan Sampingan Vaksinasi Sehingga RM500,000
Noorazlin Abu Bakar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2021/03/bantuan-khas-kesan-sampingan-vaksinasi-sehingga-rm500000.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pampasan Rm50 000 Untuk Kesan Sampingan Vaksin

Pampasan Rm50 000 Untuk Kesan Sampingan Vaksin

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 257 hits
Provided by Free Malaysia Today Menteri Kesihatan Dr Adham Baba berkata bantuan khas kewangan kesan mudarat vaksin akan PETALING JAYA Kerajaan mengumumkan bantuan khas kewangan kesan mudarat vaksin dengan dana permulaan RM10 juta bagi tujua...
Najib Persoal Kenapa Bantuan Rm500 Untuk Hilang Kerja Hanya Dibayar Mulai Jun

Najib Persoal Kenapa Bantuan Rm500 Untuk Hilang Kerja Hanya Dibayar Mulai Jun

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 199 hits
Bantuan bagi penerima BPR yang hilang kerja sebanyak RM500 sekali bagi mereka dengan pendapatan di bawah RM1 000 adalah langkah yang baik Tapi kenapa hanya RM500 dan hanya dibayar 3 bulan kemudian pada bulan Jun sekiranya data data mereka s...
Bantuan Pemerkasa Hilang Kerja Pendapatan Dapat Rm500

Bantuan Pemerkasa Hilang Kerja Pendapatan Dapat Rm500

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 332 hits
Pengumuman Bantuan Pemerkasa Kena buang dan Hilang Kerja serta Pendapatan Dapat RM500 Pejam celik pejam celik sudah setahun rupanya kita berperang dengan wabak covid 19 di Malaysia Ramai yang tumbang termasuk terkena wabak covid 19 secara l...
Pemerkasa Permohonan Gkp 3 0 Bantuan One Off Rm1 000 Bermula April 2021

Pemerkasa Permohonan Gkp 3 0 Bantuan One Off Rm1 000 Bermula April 2021

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 558 hits
PEMERKASA Permohonan GKP 3 0 Program Strategik Memperkasa Rakyat dan Ekonomi adalah salah satu program untuk membantu rakyat yang terkesan akibat penularan pandemik Covid 19 di Malaysia Kali ini pengumuman oleh Perdana Menteri Malaysia mene...
Muhyiddin Yassin Umumkan Bantuan Terbaru Sebanyak Rm500 Untuk Rakyat Rupa Rupanya Bantuan Tersebut Untuk Golongan Ini

Muhyiddin Yassin Umumkan Bantuan Terbaru Sebanyak Rm500 Untuk Rakyat Rupa Rupanya Bantuan Tersebut Untuk Golongan Ini

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 343 hits
PUTRAJAYA Kerajaan telah memperuntukkan RM 1 2 b ilion bagi membantu 2 4 juta penerima yang kehilangan punca pendapatan kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin
Pemerkasa Bantuan B40 Rm500 One Off Pada Jun 2021

Pemerkasa Bantuan B40 Rm500 One Off Pada Jun 2021

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 604 hits
PEMERKASA Bantuan B40 RM500 Berita baik melalui pakej ransangan ekonomi baru yang diperkenalkan oleh kerajaan PEMERKASA Golongan B40 yang hilang punca pendapatan atau berpendapatan RM1 000 ke bawah layak untuk menerima bantuan kewangan seba...
Permohonan Bantuan Orang Tua Rm500 Semakan Status Warga Emas 2021

Permohonan Bantuan Orang Tua Rm500 Semakan Status Warga Emas 2021

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 442 hits
PERMOHONAN BANTUAN ORANG TUA RM500 SEMAKAN STATUS WARGA EMAS 2021 Bantuan Orang Tua ini juga dikenali sebagai Kepada yang layak boleh buat permohonan Bantuan Orang Tua RM500 Bantuan ini telah dinaikan kepada RM500 daripada RM350 bermula 202...
Bantuan B40 Kehilangan Pendapatan One Off Rm500

Bantuan B40 Kehilangan Pendapatan One Off Rm500

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 317 hits
BANTUAN B40 KEHILANGAN PENDAPATAN ONE OFF RM500 Kerajaan telah mengumumkan bantuan terbaharu bagi meringankan beban golongan B40 menerusi Program Strategik Memperkasa Rakyat dan Ekonomi Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumu...
Bantuan Tambahan Rm500 Semakan Bantuan Untuk B40 Penerima Bpr

Bantuan Tambahan Rm500 Semakan Bantuan Untuk B40 Penerima Bpr

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 693 hits
BANTUAN TAMBAHAN RM500 SEMAKAN BANTUAN UNTUK B40 PENERIMA BPR Melalui pengumuman Pakej Program Strategik Memperkesa Rakyat dan Ekonomi yang diumumkan PM pada 17 3 2021 bantuan tambahan sebanyak RM500 akan diberikan Bantuan RM500 ini merupak...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip

Huawei Pura 70 Series

Operator Tidak Berlesen Lupus Sisa Secara Haram Swcorp Negeri Sembilan

Elegan Dalam Minimalis