Bantuan Awal Persekolahan 2023



Bantuan Awal Persekolahan 2023. Setiap tahun ibu bapa pasti sibuk dengan persekolahan anak-anak apabila menjelang awal tahun kerana ketika itu perbelanjaan untuk sesi pembukaan sekolah menelan belanja yang tinggi.
Kanak-kanak teruja untuk memulakan sesi persekolahan. Mereka pasti memerlukan beg baru, pakaian baru, alat tulis baru dan buku teks. Hal ini menyebabkan ramai ibu bapa kecewa dan merungut dengan harga barang yang tinggi.
Justeru, kerajaan Malaysia memperkenalkan Bantuan Awal Persekolahan 2023 bagi meringankan beban ibu bapa yang menghadapi masalah kewangan dan tidak dapat membeli keperluan sekolah baharu untuk anak-anak mereka terutama pada awal tahun.
Inisiatif ini telah ditubuhkan pada tahun 2012 di Malaysia. Bantuan ini ditawarkan kepada ibu bapa yang mempunyai anak dalam darjah 1 hingga 5 dan yang setaraf dengannya. Ia juga ditawarkan kepada semua keluarga B40, M40 dan T20 termasuk keluarga dengan jumlah pendapatan isi rumah RM3,000 dan ke bawah. Sumber: KPM
Apakah itu Bantuan Awal Persekolahan 2023 (BAP)? Bantuan Awal Persekolahan (BAP) mula diperkenalkan pada 2012 bertujuan meringankan beban perbelanjaan pendidikan anak-anak yang ditanggung oleh ibu bapa atau penjaga terutama pada awal tahun.
Sebelum ini, bantuan ini diberikan kepada murid Tahun 5 Tahun 1 atau setaraf daripada keluarga yang mempunyai jumlah pendapatan isi rumah RM3,000 dan ke bawah.
Dalam bajet 2023 sebelum ini, kerajaan mengumumkan bantuan awal persekolahan sebanyak RM150 untuk semua pelajar, tanpa mengira had pendapatan, dan cadangan ini diteruskan oleh kerajaan perpaduan pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim.
Bantuan Awal Persekolahan Untuk sedia maklum, bantuan kewangan ini telah disediakan oleh pihak kerajaan pada setiap tahun. Baru-baru ini selaku Perdana Menteri iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengumumkan bahawa bantuan ini akan diteruskan pada tahun 2023.
Bagi makluman semua, insentif khas awal persekolahan ini akan dinaikkan kadar bayaran sebanyak RM150 berbanding RM100 pada tahun sebelum. Tambahan, bantuan khas ini akan diberikan kepada murid tanpa lihat latar belakang pendapatan keluarga masing-masing. Hal ini dapat memberikan manfaat kepada lebih ramai pelajar yang sedang menuntut ilmu di sekolah.
Apakah Objektif Bantuan? Perkara ini amat penting kerana sedikit sebanyak dapat membantu murid-murid menyediakan peralatan sekolah dengan sewajarnya. Selain itu, pelajar daripada keluarga berpendapatan rendah boleh mendapatkan bantuan lain seperti rancangan makanan tambahan (BMT) dan membeli buku teks di sekolah mereka sendiri.
Program bantuan awal persekolahan ini telah diperkenalkan pada 2012 dan masih diteruskan pada tahun ini kerana ini merupakan inisiatif yang memberi manfaat kepada pelajar dan relevan untuk membantu keluarga Malaysia.
Berapakah Kadar Bantuan BAP? Para murid tahun 2023 akan menerima bayaran bantuan BAP sebanyak RM150 secara sekali bayar (sekaligus) tanpa mengira had pendapatan keluarga.
Bilakah BAP Akan Diagihkan Kepada Pelajar? Pihak kerajaan telah memberitahu dalam pembentangan mini BAJET 2023 bahawa pemberian bantuan BAP akan diagihkan pada bulan Januari. Pemberian bantuan ini akan mula diberikan pada 12 Januari 2023 secara berperingkat mengikut kawasan.
Kriteria Kelayakan Bantuan Awal Persekolahan (BAP) Pemberian BAP kepada murid-murid dibuat berdasarkan kriteria-kriteria berikut:
a) Murid warganegara Malaysia:
b) Murid Tahun 1 hingga Tingkatan 5 atau yang setaraf dengannya bagi Sesi Persekolahan 2023/204; dan
c) Murid bersekolah di :
i. Sekolah Kerajaan (SK)
ii. Sekolah Bantuan Kerajaan (SBK)
iii. Sekolah Agama
iv. Sekolah Swasta Persendirian yang berdaftar dengan Kerajaan
v. Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih
vi. Sekolah Integriti
v. Sekolah Henry Gurney
Kaedah Penyaluran Bayaran Bantuan akan disalurkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) secara berperingkat terus ke ; Akaun Kumpulan Wang Kerajaan (KWK) sekolah; ATAU Akaun Khas Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) bagi sekolah yang tidak mempunyai Akaun KWK Pengagihan Bantuan Awal Persekolahan dibuat sama ada secara: Tunai; atau Disalurkan terus ke akaun bank murid Borang BAP 2023 Bantuan Awal Persekolahan (BAP) akan diberikan kepada pelajar melalui beberapa proses sebelum ia sampai ke tangan pelajar.
Jabatan Kewangan Kementerian Pendidikan Malaysia akan meminta data peribadi pelajar pada tahun sebelum penganugerahan BAP pada tahun semasa.
Semua data diambil daripada Sistem Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM) dan juga melalui permohonan manual melalui Tingkatan 1 (Borang Bantuan Awal Persekolahan 2023).
Kemudian, Jabatan Pendidikan negeri akan menerima Notis Pelaksanaan BAP, yang kemudiannya akan diedarkan kepada pejabat pendidikan daerah (PPD) atau sekolah.
Seterusnya, setiap sekolah di setiap negeri perlu mengenal pasti pelajar yang layak dan memenuhi kriteria yang ditetapkan oleh kerajaan.
Pihak sekolah hendaklah mengedarkan borang PB1 kepada semua murid yang layak. Ibu bapa atau penjaga hendaklah mengisi borang yang diedarkan dan mengembalikannya bersama dokumen sokongan seperti salinan kad pengenalan pelajar dan bukti pendapatan ibu bapa pelajar yang disahkan oleh pihak berkuasa berkenaan.
Borang PB2 (Borang Pengesahan Pendapatan) seperti di Rajah 2.0 hendaklah diisi oleh ibu bapa yang tidak mempunyai bukti pendapatan seperti slip gaji. Akhir sekali, pihak sekolah berhak menolak pemberian BAP sekiranya ibu bapa tidak mengisi dokumen yang disertakan.
Borang PB1 dan PB2 kemudiannya hendaklah diserahkan untuk tujuan audit seluruh sekolah. Pihak sekolah juga perlu menubuhkan jawatankuasa bantuan sekolah untuk mentadbir bantuan ini. Bantuan boleh diagihkan secara tunai atau dengan memasukkan ke dalam akaun. Bagi sekolah yang memberi bantuan tunai, hendaklah memastikan BAP diterima dan dibayar mengikut tatacara pengurusan kewangan dan perakaunan Kumpulan Wang Sekolah. Semasa menerima BAP, ibu bapa murid hendaklah menandatangani borang BP3 iaitu surat penerimaan atau penolakan BAP.
Info Lanjut Selain daripada bantuan untuk murid ini, terdapat bantuan lain yang telah diumumkan oleh pihak kerajaan pada tahun ini seperti batuan BTR, BKK dan lain-lain. Jika anda terlepas pandang, sila semak senarai bantuan yang ada pada tahun 2023 yang berkelayakan untuk anda dapatkan di laman utama laman web ini.
Baca juga:
Bantuan Belia RM1000 Dibawah PERKESO l Semak Kelayakan Anda! Bantuan Khas BERNAS RM60 Juta Pesawah Seluruh Negara I-Suri: Sumbangan RM480 Setahun Daripada KWSP | Ikuti Cara-Cara Soalan Lazim Berikut adalah soalan lazim berkenaan Bantuan Awal Persekolahan 2023 yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) pada 22 Disember 2022.
Soalan nombor 1
Siapakah pelajar yang layak menerima BAP 2023?
Bantuan ini diberikan kepada pelajar berdasarkan kriteria berikut:
a) Pelajar Malaysia:
b) Murid Tahun 1 hingga Darjah 5 atau setaraf sesi persekolahan 2023/204; Dan juga
c) Pelajar pergi ke sekolah di:
i. sekolah awam (SK)
ii. sekolah sokongan kerajaan (SBK)
iii. sekolah agama
iv. Sekolah swasta yang berdaftar dengan kerajaan
v. Sekolah Bimbingan Persahabatan
vi. Sekolah Integriti
iiv. Sekolah Henry Gurney
Soalan 2
Bagaimanakah BAP diagihkan kepada semua pelajar?
Peruntukan BAP disalurkan ke akaun tabung kerajaan sekolah dan pihak sekolah akan membuat pengagihan tunai kepada pelajar atau mengkreditkan akaun tersebut.
Soalan 3
Bilakah pembayaran BAP akan mula diberikan kepada pelajar?
Tugasan BAP akan dikreditkan ke akaun sekolah mulai 12 Januari 2023 dan pihak sekolah dikehendaki mengagihkan bantuan kepada pelajar sebaik tugasan diterima oleh pihak sekolah.
Soalan 4
Adakah pelajar yang layak perlu mengisi sebarang dokumen sebelum menerima BAP?
Pelajar tidak perlu mengisi sebarang dokumen.
Soalan 5
Adakah pelajar yang baru mendaftar ke sekolah pada sesi persekolahan Mac 2023 layak menerima BAP?
Layak jika anda memenuhi kriteria dalam soalan 1.
Kesimpulan, diharapkan kepada pelajar yang mendapat duit Bantuan Awal Persekolahan 2023 yang diberikan oleh kerajaan ini digunakan secara berhemah dan diperuntukkan barangan persekolahan sahaja. Kewangan yang diperuntukkan ini adalah sememangnya bertujuan untuk membeli dan menyediakan pakaian dan peralatan sekolah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/01/bantuan-awal-persekolahan-2023.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bantuan Rm150 Awal Persekolahan Untuk Murid Seluruh Malaysia

Bantuan Rm150 Awal Persekolahan Untuk Murid Seluruh Malaysia

papar berkaitan - pada 11/1/2023 - jumlah : 355 hits
Bantuan RM150 Awal Persekolahan Untuk Murid Seluruh Malaysia Assalamualaikum wbt Diminta semua ibu bapa untuk mengambil tahu tentang Bantuan Awal Persekolahan RM150 Disalurkan Januari 2023 Dalam pembentangan bajet mini yang lepas di parlime...
Persiapan Awal Beli Barang Persekolahan 2023 Di Pusat Pakaian Hari Hari Cawangan Sungai Buloh

Persiapan Awal Beli Barang Persekolahan 2023 Di Pusat Pakaian Hari Hari Cawangan Sungai Buloh

papar berkaitan - pada 24/12/2022 - jumlah : 308 hits
AssallammualaikumAlhamdulillah isnin yang lalu anak anak Shailla telah selamat bersunat Mereka bersunat di dewan anjuran perstuan penduduk Memang seronok mereka diraikan dengan kedatang Bomba menyiram mereka dengan pili bomba memang semasa ...
Senarai Bantuan Kerajaan Bermula Januari 2023

Senarai Bantuan Kerajaan Bermula Januari 2023

papar berkaitan - pada 28/12/2022 - jumlah : 164 hits
Senarai Bantuan Kerajaan Bermula Januari 2023 Membantu rakyat Malaysia yang menghadapi kesusahan adalah merupakan matlamat utama kerajaan Malaysia hari ini dibawah kepimpinan Dato Seri Anwar Ibrahim Kerajaan mempunyai tekad yang tinggi dida...
6 Tips Buat Persiapan Persekolahan Sesi 2023 2024 Nombor 6 Paling Menarik

6 Tips Buat Persiapan Persekolahan Sesi 2023 2024 Nombor 6 Paling Menarik

papar berkaitan - pada 30/12/2022 - jumlah : 202 hits
Tahun 2022 bakal melabuhkan tirainya dan tinggal beberapa hari sahaja untuk kita melangkah ke tahun 2023 yang dijangkakan lebih mencabar jika nak dibandingkan dengan tahun yang sebelumnya Sebagai surirumah yang sentiasa menyusun bajet mengi...
Takwim Persekolahan Tahun 2023

Takwim Persekolahan Tahun 2023

papar berkaitan - pada 23/12/2022 - jumlah : 284 hits
Takwim Persekolahan Tahun 2023 Assalamualaikum dan salam sejahtera semua Tidak lama lagi sesi persekolahan akan bermula Pastinya para ibu bapa mempunyai perancangan sepanjang tahun Untuk memudahkan korang di sini Sha kongsikan takwim sekola...
Bantuan Mbi Selangor Rm100 Tahun 2023

Bantuan Mbi Selangor Rm100 Tahun 2023

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 174 hits
Bantuan MBI Selangor RM100 Tahun 2023 Kerajaan Negeri Selangor adalah sebuah kerajaan yang telah membangunkan pelbagai kemudahan untuk rakyatnya termasuk menyediakan bantuan dengan sebaiknya untuk rakyatnya dalam menghadapi kos sara hidup y...
Bantuan Tunai Rakyat 2023 Kategori Keluarga Diawalkan

Bantuan Tunai Rakyat 2023 Kategori Keluarga Diawalkan

papar berkaitan - pada 2/1/2023 - jumlah : 98 hits
Terkini PM umumkan Bantuan Tunai Rakyat 2023 Kategori Keluarga Diawalkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bantuan tunai rakyat bagi kategori keluarga yang dilaksanakan setakat ini akan diteruskan dalam era pentadbiran Ke...
Kalendar Akademik Persekolahan Sesi 2023 2024

Kalendar Akademik Persekolahan Sesi 2023 2024

papar berkaitan - pada 4/1/2023 - jumlah : 307 hits
Assalamualaikum semua nampaknya anak anak kita sudahpun memulakan sekolah di tahun baru ini Sebagai seorang mama yang ada anak di asrama tentu sekali mama kena peka dengan Kalendar Akademik Persekolahan Sesi 2023 2024 yang bermula 19 3 2023...
Rpt Tahun 1 Hingga Tahun 5 Semakan Terkini Sesi Persekolahan 2022 2023

Rpt Tahun 1 Hingga Tahun 5 Semakan Terkini Sesi Persekolahan 2022 2023

papar berkaitan - pada 5/1/2023 - jumlah : 144 hits
Assalamualaikum dan Salam SejahteraSeperti yang dijanjikan Cikgu Jumrah akan kongsikan Rancangan Pengajaran Tahunan bagi sesi persekolahan 2022 2023 untuk Tahun 1 hingga Tahun 5 Awat Tahun 6 takda Ada ceq Jangan risau hari tu Cikgu Jumrah d...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord