Bantahan Tindakan Rejim Hindu Ke Atas Warga Islam India Abd Muin



Apa jadi di India sekarang?

RAKYAT Malaysia digesa membatalkan sebarang rancangan perjalanan atau percutian ke India dengan segera susulan bantahan besar-besaran terhadap tindakan rejim ekstremis Hindu di sana yang mengharamkan kewarganegaraan kepada umat Islam yang berhijrah dari Bangladesh, Afghanistan, dan Pakistan. 

Undang-undang tercela ke atas umat Islam ini hadir kurang beberapa bulan selepas rejim ekstremis Hindu India ini menghapuskan autonomi wilayah majoriti Islam Kashmir.  

Ia juga hadir tidak lama selepas nama wilayah ‘Allahabad’ di Uttar Pradesh secara rasminya ditukar kepada ‘Prayagraj’ susulan rejim parti ekstremis Hindu BJP berkuasa. 

100 juta umat Islam India membantah keras undang-undang diskriminasi yang dijangka akan memberi impak negatif ke atas masa depan kewarganegaraan mereka sendiri, di samping impak imbangan demografi mereka. 

Rejim ekstremis Hindu India bertindak membunuh sembilan orang Islam yang tidak berdosa dan menyerang universiti serta menceroboh kawasan masjid bagi menahan beratus-ratus orang semata-mata kerana mereka menentang undang-undang zalim ini.  Angka ini tidak termasuk angka tidak rasmi yang tidak dilaporkan. 

Undang-undang ini merupakan pindaan kepada Akta Kewarganegaraan 1955 India.  Bertentangan dengan prinsip India yang kononnya ditubuhkan sebagai Republik Sekular, pindaan undang-undang yang diluluskan parti BJP India pada 12 Disember lalu menjadikan ‘agama’ sebagai asas kewarganegaraan. 

Akta Pindaan Kewarganegaraan (CAA) yang baru ini hanya memberi kewarganegaraan kepada golongan beragama Hindu, Sikh, Buddha, Jains, Parsis dan Kristian dari Bangladesh, Afghanistan, dan Pakistan.  Mereka yang beragama Islam diharamkan. 

Secara tersirat, rancangan rejim Hindu ekstremis India pimpinan Narendra Modi ini sebenarnya berusaha untuk menjadikan India sebagai ‘negara Hindu’ (Hindu Nation), sama seperti mana sahabat baik Modi iaitu Benjamin Netanyahu yang mengisytiharkan Israel sebagai ‘negara Yahudi’ (Jewish Nation).

Hal ini demikian kerana jumlah penganut Hindu dari Bangladesh, Afghanistan, dan Pakistan adalah yang paling ramai bakal diberi kewarganegaraan India selepas Akta ini diluluskan. 

Para aparatus rejim India bertindak melepaskan tembakan rambang di banyak tempat, dan seperti mana tindakan mereka ke atas wilayah Kashmir beberapa bulan lalu, perintah darurat telah dikuatkuasakan. 

New Delhi, Mumbai, Uttar Pradesh, Karnataka, Bengaluru, Lucknow, Mangaluru, Gujerat, Assam, dan lain-lain semuanya menyaksikan kebangkitan bantahan raksasa umat Islam. 

Tindakan India mutakhir ini jelas menunjukkan bahawa rejim ekstremis Hindu BJP cuba menggabungkan kaedah rejim Zionis Israel dengan rejim Komunis China. 

Seperti mana Zionis Israel cuba mengepung Gaza dan Palestin melalui kaedah perundangan dan ketenteraan serta petempatan haram Yahudi Zionis, begitu juga India cuba lakukan ke atas wilayah Kashmir dan sekatan kewarganegaraan orang Islam India.  

Seperti mana Komunis China cuba mengubah demografi umat Islam Turkistan Timur (Xinjiang) dengan mewujudkan kem-kem tahanan bersaiz raksasa, begitu juga India cuba lakukan ke atas 1.9 juta umat Islam di wilayah Assam atas dakwaan sebagai ‘pendatang haram’ susulan undang-undang kewarganegaraan zalim yang mereka luluskan. 

Narendra Modi ialah Perdana Menteri India pertama yang melakukan kunjungan negara ke Israel pada Julai 2017.  Netanyahu membalas dengan kunjungan ke India pada Januari 2018.  Kedua-dua negara menaikkan taraf hubungan mereka kepada ‘kerjasama strategik’. 

India mengimport pelbagai persenjataan dari Israel meliputi pesawat, sistem pertahanan, peluru berpandu, dan juga radar. 

Data SIPRI Arms Transfer Database menunjukkan bahawa di bawah rejim Modi sahaja, India telah membuat tempahan import persenjataan dari Israel seperti berikut: UAV Heron bernilai lebih USD 200 juta, 131 unit peluru berpandu SAM Barak-1 bernilai USD72 juta, dan juga 2 unit sensor AWACS EL/M 2075 Phalcon bernilai USD800 juta. 

India diketahui menggunakan persenjataan yang diperoleh dari Israel ke atas seterunya di Asia Selatan sejak 1949, iaitu Pakistan. 

Kezaliman India ke atas umat Islam Kashmir, diikuti dengan penafian hak kewarganegaraan orang Islam yang berasal dari Bangladesh, Afghanistan, dan Pakistan serta usaha menghapuskan warisan Islam di bumi India – meletakkan rejim ekstremis Hindu India hari ini sebaris dengan rejim Zionis Israel dan rejim Komunis China yang perlu dihadapi dengan tegas oleh seluruh umat Islam. 

Oleh: ABDUL MUEIN ABADI 
Penulis ialah Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) – HARAKAHDAILY 21/12/2019

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/12/bantahan-tindakan-rejim-hindu-ke-atas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Agung India Tolak Pembatalan Uu Kewarganegaraan Yang Rugikan Warga Muslim

Mahkamah Agung India Tolak Pembatalan Uu Kewarganegaraan Yang Rugikan Warga Muslim

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 165 hits
Amandemen Undang Undang Kewarganegaraan membuat warga non muslim dari negara negara di sekitar India seperti Afghanistan Bangladesh dan Pakistan yang sudah tinggal di India sejak sebelum 2015 bisa mendapatkan status kewarganegaraan India
6 Fakta Uu Kewarganegaraan Anti Islam Di India Yang Menuai Aksi Protes

6 Fakta Uu Kewarganegaraan Anti Islam Di India Yang Menuai Aksi Protes

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 283 hits
Kebebasan untuk dapat melangsungkan kehidupan dengan berakidahkan Islam sepertinya tengah marak dibatasi oleh negara negara tertentu Belum kering airmata kita melihat penderitaan umat muslim di Palestina penyiksaan terhadap umat muslim di U...
Parlemen India Sahkan Ruu Kewarganegaraan Yang Dinilai Meminggirkan Warga Muslim

Parlemen India Sahkan Ruu Kewarganegaraan Yang Dinilai Meminggirkan Warga Muslim

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 227 hits
Parlemen India menyetujui RUU yang akan memberikan kewarganegaraan bagi imigran non Muslim dari Afghanistan Bangladesh dan Pakistan RUU ini dinilai meminggirkan warga Muslim
Unjuk Rasa Tolak Uu Kewarganegaraan Warga India Masak Nasi Biryani Di Tengah Jalan

Unjuk Rasa Tolak Uu Kewarganegaraan Warga India Masak Nasi Biryani Di Tengah Jalan

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 286 hits
Unjuk rasa penolakan terhadap UU Amandemen Kewarganegaraan di India meluas Di Bengali pengunjuk rasa memasak nasi biryani di tengah jalan yang ditutup perabotan dalam jumlah besar
Protest Besar Besaran Undang Undang Anti Islam Di India

Protest Besar Besaran Undang Undang Anti Islam Di India

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 255 hits
Protes terbaru menggegarkan India semalam apabila kemarahan terhadap undang undang kewarganegaraan baru yang dikecam sebagai anti Islam semakin memuncak selepas 6 orang terkorban di bahagian timur laut negara itu manakala di New Delhi 200 o...
Uu Baru India Semua Agama Boleh Kecuali Islam

Uu Baru India Semua Agama Boleh Kecuali Islam

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 234 hits
Presiden India Ram Nath Kovind telah mengesahkan rancangan undang undang Amandemen Kewarganegaraan menjadi undang undang pada Jumat Seiring dengan pengesahan RUU menjadi UU itu aksi protes telah berlangsung menentang hukum yang dipandang me...
Sidang Kemuncak Kl Tanda Terlerainya Cengkaman Saudi Ke Atas Dunia Islam

Sidang Kemuncak Kl Tanda Terlerainya Cengkaman Saudi Ke Atas Dunia Islam

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 259 hits
Dengan menganjurkan Sidang Kemuncak KL walau ditekan Saudi Dr Mahathir Mohamad nampaknya ingin memanfaatkan kekuatan teknologi diplomasi dan kewangan Iran Turki dan Qatar KUALA LUMPUR Sidang kemuncak negara negara Islam di Kuala Lumpur baru...
Warga Emas Tabur Wang Atas Jalan Lepas Rompak Bank Sambil Ucap Selamat Hari Krismas

Warga Emas Tabur Wang Atas Jalan Lepas Rompak Bank Sambil Ucap Selamat Hari Krismas

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 329 hits
SEORANG lelaki berjanggut putih dilaporkan cuba menggembirakan orang ramai sempena hari Krismas dengan cara merompak sebuah bank di Colorado sebelum menabur wang hasil rompakannya di atas jalan sambil mengucapkan Merry Christmas Pihak polis...
Ubin Jalur Tuna Netra Dibangun Di Atas Jalan Permukiman Warga Cengkareng

Ubin Jalur Tuna Netra Dibangun Di Atas Jalan Permukiman Warga Cengkareng

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 216 hits
Samhudi mengatakan pengerjaan guiding block tersebut dilakukan oleh vendor yang didatangkan dari Suku Dinas Perumahan Jakarta Barat
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte