Bank Digital Setiap Cawangan Untuk Meningkatkan Keterlibatan Kewangan Negara




Pengenalan bank digital di Malaysia dijangka akan meningkatkan lagi inklusiviti kewangan negara, terutamanya bagi segmen penduduk yang tidak dilayan dengan baik sebelum ini.
Pengarah Payments Network Malaysia Sdn Bhd (PayNet) Ganesh Kumar Bangah (kiri dalam gambar) berkata bahawa dengan menggunakan teknologi terkini, entiti digital ini berjanji untuk mengubah landskap perbankan tradisional, menawarkan perkhidmatan kewangan yang lebih mudah, mesra pengguna, dan berpatutan kepada lebih ramai orang.
“Bank digital juga bertujuan untuk mencapai rakyat Malaysia di kawasan luar bandar atau pedalaman yang sebelum ini menghadapi hambatan yang ketara terhadap perkhidmatan perbankan konvensional,” kata Ganesh, yang juga merupakan penasihat kepada Persatuan Teknologi Kebangsaan Malaysia (PIKOM) sambil menjadi Pengerusi Eksekutif bagi kumpulan syarikat Commerce.Asia dan Xamble-Nuffnang.
“Kemampuan pengguna untuk mengakses operasi perbankan dari telefon pintar atau komputer mereka menghapuskan kekangan geografi dan logistik yang berkaitan dengan cawangan fizikal. Pergeseran digital ini menjadikan perkhidmatan kewangan demokratis dan membuka pelbagai peluang bagi golongan yang sebelum ini dipinggirkan oleh sistem perbankan tradisional.”
Model bank digital melangkau keperluan untuk cawangan fizikal, membolehkan pengguna mengakses perkhidmatan perbankan secara dalam talian. Akibatnya, model ini secara ketara mengurangkan kos operasi, menjadikan perkhidmatan lebih terjangkau bagi semua rakyat Malaysia.
Sejak tahun lepas, bank-bank digital ini telah memperkenalkan perkhidmatan baru, seperti pembayaran dalam masa nyata dan pemberian pinjaman peer-to-peer, memberi tumpuan kepada keperluan golongan muda, usahawan, dan perniagaan kecil, sektor yang sering diabaikan oleh perbankan tradisional.
“Dengan membuat perkhidmatan perbankan lebih mudah diakses, lebih berpatutan, dan direka khusus untuk keperluan yang pelbagai dari penduduk, bank digital dijangka dapat mengecilkan jurang kewangan, mencipta ekonomi yang lebih inklusif bagi semua rakyat Malaysia,” kata Ganesh kepada Business Today di tepi acara GXBank yang diadakan baru-baru ini di Semua House, Kuala Lumpur.
Pemegang saham tunggal PayNet adalah Bank Negara Malaysia (BNM), bersama sebelas institusi kewangan Malaysia sebagai pemegang saham bersama. PayNet adalah rangkaian pembayaran kebangsaan dan infrastruktur pusat yang berkongsi untuk pasaran kewangan Malaysia, yang menganjurkan acara tersebut.
Juga hadir dalam acara itu adalah Pengarah Urusan GXBank Lai Pei Si (kanan dalam gambar utama) yang telah memberikan ucapan pembukaan acara tersebut.
GXBank Berhad, salah satu daripada lima pemegang lesen perbankan digital Malaysia yang mula beroperasi secara rasmi pada 1 September tahun lalu, telah menarik lebih daripada 100,000 pelanggan dalam beberapa minggu pertama selepas melancarkan aplikasi beta mereka.
“Kami berkomitmen sepenuhnya untuk mengecilkan jurang bagi golongan yang kurang dilayan mengikut misi kami untuk memberikan peluang kewangan kepada setiap rakyat Malaysia. Melalui produk dan penyelesaian inovatif kami, GXBank bertujuan untuk memutuskan siklus kemiskinan dengan menyediakan perkhidmatan kewangan penting kepada mereka yang sejarahnya dikecualikan dari sistem perbankan,” kata Lai.
“Kami percaya dalam konsep ‘Sepoket Impian, Seribu Harapan’ dan berhasrat untuk memberdayakan rakyat Malaysia dengan pengetahuan dan alat yang diperlukan untuk kesejahteraan kewangan. Usaha ini direka untuk membantu pelanggan memahami serta mengendalikan pelbagai produk kewangan yang ada, membolehkan mereka membuat keputusan yang berinformasi untuk mengubah hidup mereka.”
GXBank merupakan anak syarikat GXS Bank Pte Ltd, satu usaha sama antara Grab Holdings Limited dan Singapore Telecommunications Limited (Singtel), disokong oleh konsortium pelabur Malaysia, termasuk Kumpulan Kuok.
“Dengan memberi tumpuan kepada aksesibiliti, kepadatan dan jangkauan pendidikan, GXBank bertujuan untuk memainkan peranan kami dalam membentuk semula landskap ekonomi untuk masa depan kewangan yang lebih inklusif bagi semua rakyat Malaysia,” kata Lai.


Source link
The post Bank Digital Setiap Cawangan Untuk Meningkatkan Keterlibatan Kewangan Negara appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/bank-digital-setiap-cawangan-untuk-meningkatkan-keterlibatan-kewangan-negara/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fmt Calls Out Fake Article On Siti Nurhaliza Sued By Bank Negara

Fmt Calls Out Fake Article On Siti Nurhaliza Sued By Bank Negara

papar berkaitan - pada 7/4/2024 - jumlah : 176 hits
A screenshot of a social media posting of a fake article purporting to be by FMT The portal s managing director says the fake article had falsely represented the FMT brand PETALING JAYA The publishers of FMT have called out a fake article m...
Bank Negara Malaysia Orders Two Banks To Explain Recent Service Outages

Bank Negara Malaysia Orders Two Banks To Explain Recent Service Outages

papar berkaitan - pada 10/4/2024 - jumlah : 158 hits
Bank Negara Malaysia headquarters NSTP ASWADI ALIAS KUALA LUMPUR Bank Negara Malaysia today said it has ordered two of the country s largest banking institutions to provide it with a full explanation for recent service outages The central b...
Tng Digital Mengenalkan Caj Penukaran Transaksi Luar Negara 1 Sebagai Ciri Qr Ewallet Rentas Sempadan

Tng Digital Mengenalkan Caj Penukaran Transaksi Luar Negara 1 Sebagai Ciri Qr Ewallet Rentas Sempadan

papar berkaitan - pada 9/4/2024 - jumlah : 79 hits
Syarikat TNG Digital Sdn Bhd pemain fintech terintegrasi terbesar di Malaysia akan melaksanakan bayaran konversi transaksi luar negeri sebanyak 1 yang dikenakan bagi ciri pembayaran QR lintas sempadan dalam TNG eWallet bermula 25 April 2024...
Senarai Cawangan Bank Tukar Duit Raya 2024 Di Atm

Senarai Cawangan Bank Tukar Duit Raya 2024 Di Atm

papar berkaitan - pada 3/4/2024 - jumlah : 163 hits
Dah nak dekat raya ni ramai yang mula tukar duit raya Selain tukar duit di kaunter bank Boleh juga tukar duit di ATM untuk lebih mudah dan cepat Cuma tak semua bank menyediakan perkhidmatan tukar duit kertas sempena Hari Raya Aidilfitri Bag...
Persediaan Sebelum Travel Atau Melancong Dalam Dan Luar Negara

Persediaan Sebelum Travel Atau Melancong Dalam Dan Luar Negara

papar berkaitan - pada 14/4/2024 - jumlah : 144 hits
Sudah beberapa hari atau mungkin sudah seminggu aku tak update entry di blog ni Sebab aku baru sahaja balik daripada bercuti di negara Kangaroo Alhamdulillah aku berkesempatan bersama keluarga berpeluang untuk melancong atau travel di sebua...
Video Mesranya Prabowo Titiek Soeharto Calon Ibu Negara Genggam Tangan Cipika Cipiki Rayakan Idulfitri

Video Mesranya Prabowo Titiek Soeharto Calon Ibu Negara Genggam Tangan Cipika Cipiki Rayakan Idulfitri

papar berkaitan - pada 11/4/2024 - jumlah : 67 hits
Menteri Pertahanan sekaligus calon presiden nomor urut 2 Prabowo Subianto open house Idulfitri di kediamannya Jalan Kertanegara 4 Jakarta Selatan
Wakil Ketua Mpr Desak Pemerintah Tindak Tegas Opm Semakin Didiamkan Kedaulatan Negara Dipertaruhkan

Wakil Ketua Mpr Desak Pemerintah Tindak Tegas Opm Semakin Didiamkan Kedaulatan Negara Dipertaruhkan

papar berkaitan - pada 13/4/2024 - jumlah : 61 hits
Tewasnya Danramil Aradide merupakan insiden kesekian kalinya yang tidak hanya merenggut korban jiwa tetapi juga mencederai kedaulatan bangsa
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

Pet Expo Midvalley 2024

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


A First Date With Onew At Guess Onew Fanmeeting 2024

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch

Breathe Easy Indoors Exploring Air Conditioner Installation