Banjir Dan Kegagalan Urus Sungai


Tragedi di Lembah Klang. Hujan lebat berterusan sejak Jumaat menyebabkan banjir paling buruk di kawasan paling padat penduduk di negara ini. Kira-kira lapan juta penduduk di Lembah Klang bangun pada hari Ahad hanya untuk menyaksikan kemusnahan akibat banjir yang tidak dijangka.

Video air naik, jalan dan rumah tenggelam, ribuan pemandu dan penumpang tersekat di lebuh raya dan ramai yang tidur di dalam kereta, air sungai melimpah, dan penduduk terperangkap di rumah masing-masing.

Kebanyakan sungai di Lembah Klang terus tidak surut ketika Minda Pengarang ini ditulis. Beberapa lebuh raya masih terus tidak boleh dilalui.

Penduduk di kawasan rendah terus tidak tidur lena. Kerajaan membantu dengan mengarahkan semua aset tetapi ramai tidak tidur lena. Ada yang sibuk mengalihkan kereta ke kawasan tinggi maka rakyat yang prihatin membantu seboleh mungkin.

Berbanding di Pantai Timur yang sentiasa bersedia menghadapi ujian alam ini, penduduk dan pihak berkuasa Lembah Klang jelas tidak bersedia. Ada mengatakan bahawa ia kerana jumlah hujan yang tinggi yang tidak dijangka atau air pasang laut. Setiap kali berlaku banjir, hujan luar biasa tinggi menjadi alasan.

Memang manusia tidak mampu mengalahkan kekuatan alam. Kuasa alam lebih kuat daripada teknologi. Tetapi cuba beri alasan sama kepada mangsa yang kehilangan semuanya. Secara keseluruhan banjir di Lembah Klang telah menyebabkan kerugian bernilai ratusan jutaan ringgit.
Memang hujan tidak dapat dielak tetapi apa yang nyata kegagalan manusia memburukkan kejadian banjir ini. Kenapa tiada amaran awal bahawa jumlah hujan “luar biasa” akan dialami di kawasan terbabit?

Bukankah ada banyak aplikasi menunjukkan pergerakan awan dan hujan, kenapa tiada usaha memberi amaran awal?
Kedua paling nyata sistem pengairan dan perparitan di Lembah Klang. Pembangunan di Lembah Klang menyebabkan ada lapan juta penduduk menjadikannya rumah mereka.

Apa yang nyata kelemahan sistem sungai di Lembah Klang. Daerah Klang terjejas teruk selepas Sungai Binjai, Sungai Klang, dan Sungai Rasau melimpah. Sungai Bernam di Hulu Selangor, Sungai Langat, Kuala Langat; Sungai Selangor, dan Sungai Buloh, Kuala Selangor; Sungai Klang, Sungai Damansara, Sungai Semenyih, Sungai Jijan, dan Sungai Kuang semua memecah tebing.

Mungkin ramai lupa kejadian banjir berpunca dari Sungai Damansara dengan lebih 9,000 orang dipindahkan pada 26 Februari 2006. Penduduk yang trauma kemudian berpindah ke tempat lain. Tiada siapa inginkan kawasan itu sehingga nilai hartanah di kawasan itu merudum. Perkara sama akan berlaku.

Sememangnya banjir adalah kuasa alam. Tetapi apa yang perlu kita tanya berapa kali semua sungai ini didalamkan atau dibesarkan.

Berapa kali operasi meningkatkan kedalaman sungai dilakukan sejak dua dekad lalu di semua sungai. Pergerakan air membawa mendapan. Ia mengurangkan kedalaman sungai sekali gus mengurang keupayaan menampung air. Tiba masanya pihak berkuasa memberi tumpuan memperbaiki semua sungai di Lembah Klang atau membina sistem tadahan sementara.

Kajian harus dilakukan untuk mengetahui keupayaan sebenar setiap sungai menampung jumlah air supaya malapetaka sama dapat dikurangkan. Ini Lembah Klang yang menyumbang kira-kira 60 peratus kepada ekonomi negara. Air hujan luar biasa mungkin menyebabkan banjir. Mungkin bukan kebijaksanaan luar biasa diperlukan bagi mengurangkan kesan banjir.

Oleh: Mohamad Azlan Jaafar
Banjir Dan Kegagalan Urus SungaiBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2021/12/banjir-dan-kegagalan-urus-sungai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jps Salur Rm12 Juta Untuk Pulihara Sungai Dan Kurangkan Risiko Banjir Di Negeri Pahang

Jps Salur Rm12 Juta Untuk Pulihara Sungai Dan Kurangkan Risiko Banjir Di Negeri Pahang

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 135 hits
KUANTAN Jabatan Pengairan dan Saliran Pahang menyalurkan peruntukan kira kira RM12 juta tahun ini bagi pelaksanaan usaha memulihara sungai untuk mengurangkan risiko banjir di negeri ini Pengarah JPS Pahang Mohd Noor Bidin berkata peruntukan...
Kerajaan Umum Pelbagai Bantuan Tambahan Untuk Mangsa Banjir Ismail Sabri

Kerajaan Umum Pelbagai Bantuan Tambahan Untuk Mangsa Banjir Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 285 hits
Oleh Orang ramai membantu mangsa dalam kejadian banjir disekitar Taman Seri Muda Shah Alam hari ini GAMBAR Abd Razak Aid KERAJAAN mengumumkan beberapa lagi bantuan dan peruntukan tambahan bagi membantu mangsa mangsa banjir yang di beberapa ...
Mangsa Banjir Pilu Tak Mampu Ganti Perabot Barangan Elektrik Rosak

Mangsa Banjir Pilu Tak Mampu Ganti Perabot Barangan Elektrik Rosak

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 347 hits
Sofa dan perabot yang rosak terpaksa dibuang akibat rumah dinaiki air KLANG Melly Yohanus terus bergenang air mata sebaik ditanya jumlah kerugian yang ditanggungnya akibat kerosakan perabot barangan elektrik dan keperluan lain dalam rumah m...
Kplb Santuni Mangsa Banjir Di Bangi Lama

Kplb Santuni Mangsa Banjir Di Bangi Lama

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 140 hits
Oleh PENDUDUK Kampung Bangi Lama menerima sumbangan kit makanan dan peralatan kebersihan bernilai RM100 untuk setiap keluarga daripada Kementerian Pembangunan Luar Bandar hari ini Menurut Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Seri Mahdzir K...
Banjir Hampir 1 000 Pegawai Anggota Atm Sudah Diatur Gerak

Banjir Hampir 1 000 Pegawai Anggota Atm Sudah Diatur Gerak

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 170 hits
Oleh Anggota Tentera membantu mangsa dalam kejadian banjir disekitar Taman Seri Muda Shah Alam hari ini GAMBAR Abd Razak Aid ANGKATAN Tentera Malaysia sentiasa komited dalam melaksanakan tugas sekundernya bagi membantu pihak berkuasa awam d...
Sembilan Korban Banjir Di Shah Alam Polis

Sembilan Korban Banjir Di Shah Alam Polis

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 164 hits
Oleh Sembilan mayat ditemukan di sekitar Shah Alam setakat ini dipercayai korban banjir kata Ketua Polis Daerah Shah Alam Gambar FB BERNAMA SEMBILAN mayat ditemukan di sekitar Shah Alam setakat ini dipercayai korban banjir yang melanda daer...
Keadaan Banjir Tak Banyak Berubah 45 Jalan Di Selangor Masih Tutup

Keadaan Banjir Tak Banyak Berubah 45 Jalan Di Selangor Masih Tutup

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 446 hits
BERNAMASetakat 7 50 pagi jumlah mangsa banjir di Selangor meningkat daripada 24 533 mangsa melibatkan 6 907 keluarga malam tadi kepada 24 647 mangsa dari 6 935 keluarga melibatkan 134 pusat pemindahan sementara KUALA LUMPUR Meskipun cuaca b...
Mangsa Banjir Di Lapan Negeri Kini Cecah Lebih 70 000 Orang

Mangsa Banjir Di Lapan Negeri Kini Cecah Lebih 70 000 Orang

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 182 hits
Oleh Beginilah kejadian banjir yang melanda di sekitar Taman Seri Muda Shah Alam hari ini GAMBAR Abd Razak Aid JUMLAH mangsa banjir yang dipindahkan ke Pusat Pemindahan Sementara di lapan negeri kini mencecah angka 70 583 orang dengan Pahan...
Lekukan Tropika Punca Banjir Di Lima Negeri Kata Pakar Klimatologi

Lekukan Tropika Punca Banjir Di Lima Negeri Kata Pakar Klimatologi

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 189 hits
Oleh Imej lekukan tropika yang terbentuk di kawasan Semenanjung Malaysia HUJAN lebat yang melanda negara pada Khamis lalu sehingga menyebabkan banjir di lima buah negeri iaitu Selangor Pahang Kelantan Melaka Perak dan Negeri Sembilan berpun...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli