Bangunkan Semula Rumah Kelahiran Sudirman Yang Kini Terbiar Sebagai Produk Pelancongan




TEMERLOH - Ramai tidak tahu bangunan terbiar di Kampung Tok Embun dekat Mentakab adalah rumah penghibur popular, Allahyarham Datuk Sudirman Arshad menghabiskan zaman kanak-kanaknya.
Bangunan itu kini terbiar sejak beberapa tahun lalu, sebelum rosak teruk dalam kebakaran pada tahun 2008. Kini rumah usang itu hanya tinggal tangga konkrit dengan lantai kayu, di tapak asal.
Rumah itu dibiarkan 'tanpa disedari' sehingga baru-baru ini ia tular di media sosial dengan beberapa pihak mempersoalkan mengapa tiada usaha dilakukan untuk memulihkan untuk pelancongan.


Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung (JPKK) Kampung Tok Embun, Rahman Omar, berkata tahun ini genap 30 tahun kematian Sudirman yang pernah menjadi penghibur nombor satu negara.
"Sebelum ini, seorang pegawai daerah Temerloh ketika berkhidmat di sini pernah bercadang membaiki semula rumah itu sebagai tapak warisan tetapi hingga kini tidak menjadi kenyataan.
"Saya agak kecewa kerana tiada apa yang dilakukan selama ini untuk membina semula rumah tersebut dan mampu menawarkan cerita tentang sejarah hidup Sudirman.
"Sama seperti rumah P Ramlee di Pulau Pinang yang kini dijadikan tarikan pelancong. Mungkin pihak berkuasa boleh membina galeri di rumah Sudirman bagi membolehkan pengunjung mendapatkan maklumat lanjut mengenainya," katanya.


Rahman berkata usaha membaik pulih rumah kayu ikonik itu sudah tentu mampu menjadikan tapak itu sebagai tarikan pelancong memandangkan kubur Sudirman juga terletak berhampiran iaitu di Kampung Chengal di Temerloh.
Jirannya, Mohamad Aliff Fikram Bahari, 31, yang rumahnya terletak kira-kira 100 meter dari rumah Sudirman, berkata tempat itu kini ditumbuhi semak dan dikelilingi pokok besar.
"Orang ramai pernah singgah bertanyakan lokasi rumah itu tetapi tidak ramai yang berani masuk ke kawasan itu kerana ditumbuhi pokok.
"Kira-kira dua tahun lalu, ada beberapa pelajar universiti berkunjung ke rumah itu untuk menjalankan kajian bagi pengajian mereka," katanya.


Menurut arwah neneknya, Sudirman dibesarkan di rumah itu dan menamatkan sekolah menengahnya sebelum berpindah mengikuti pengajian undang-undang di Universiti Malaya di Kuala Lumpur pada 1976.
Katanya, Sudirman sering pulang ke rumah itu hingga dia meninggal dunia pada 1992 dan rumah itu rosak dalam kebakaran pada tahun 2008.
Sementara itu Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Seri Mohd Sharkar Shamsuddin, berkata rancangan untuk memulihkan rumah terbiar tempat penghibur Sudirman dibesarkan hanya boleh menjadi kenyataan jika keluarganya memberi 'lampu hijau'.


Katanya, keluarga itu perlu memberi persetujuan mereka sebelum pihak berkuasa boleh memulakan sebarang rancangan untuk memulihkan struktur itu.
"Ia adalah hak milik persendirian, jadi hanya jika keluarga beliau (Sudirman) memberikan persetujuan mereka, maka kerajaan negeri atau Muzium Pahang boleh membuat perancangan untuk menjadikannya galeri atau muzium rumah," katanya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/06/bangunkan-rumah-kelahiran-sudirman-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Tinggal Tangga Batu Ramai Sedih Lihat Rumah Allahyarham Sudirman Kini Dipenuhi Semak Samun

Hanya Tinggal Tangga Batu Ramai Sedih Lihat Rumah Allahyarham Sudirman Kini Dipenuhi Semak Samun

papar berkaitan - pada 22/6/2022 - jumlah : 278 hits
Sedih Sedih Sedih tiap tiap hari lalu jalan Kg Gantok ni pasti menoleh ke arah tapak rumah arwh Selalu terpikir kenapa dibiarkan rumah seniman ini terbiar begitu saja
Saya Akan Terus Buat Muzik G Dragon Kongsi Minat Kini Dorongan Sebagai Pemuzik

Saya Akan Terus Buat Muzik G Dragon Kongsi Minat Kini Dorongan Sebagai Pemuzik

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 134 hits
G Dragon memang seringkali dikenali sebagai King of K Pop dek lagu hitnya yang pelbagai dan auranya yang unik Terbaru G Dragon telah terlibat dengan penggambaran dan temu bual bersama majalah Vogue Korea Sebagai salah seorang bintang terhan...
Kini Anda Boleh Diamkan Rakan Dalam Panggilan Grup Whatsapp

Kini Anda Boleh Diamkan Rakan Dalam Panggilan Grup Whatsapp

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 137 hits
Selain beberapa tetapan baharu dilancarkan WhatsApp turut menambah beberapa ciri pada panggilan grup yang nbsp membolehkan anda mute dan menghantar mesej kepada orang tertentu dalam panggilan grup anda Ciri ini sepatutnya membantu terutaman...
I Dle Beri Persembahan Memukau Konsert Jelajah Dunia Just Me I Dle Kini Bermula

I Dle Beri Persembahan Memukau Konsert Jelajah Dunia Just Me I Dle Kini Bermula

papar berkaitan - pada 19/6/2022 - jumlah : 125 hits
Konsert jelajah dunia I DLE iaitu konsert JUST ME I DLE 2022 kini dilihat sudah bermula dengan persembahan hebat di Dewan Olimpik Seoul I DLE secara rasminya telah memulakan jelajah dunia 2022 mereka JUST ME I DLE bermula dengan konsert huj...
Ron97 Terlalu Kayangan Golongan T20 Pemilik Kenderaan Mewah Turut Terkesan Kini Lebih Selesa Pilih Ron95

Ron97 Terlalu Kayangan Golongan T20 Pemilik Kenderaan Mewah Turut Terkesan Kini Lebih Selesa Pilih Ron95

papar berkaitan - pada 18/6/2022 - jumlah : 253 hits
PENAFIAN GAMBAR YANG DIGUNAKAN DALAM ARTIKEL INI HANYA BERTUJUAN HIASAN SEMATA MATA Kenderaan mewah dan berprestasi tinggi kini terpaksa mengalah apabila beralih kepada penggunaan RON95 berikutan harga RON97 naik mendadak sehingga RM4 83 se
Satu Agensi Kini G Dragon Lee Soohyuk Tonjol Persahabatan Rapat

Satu Agensi Kini G Dragon Lee Soohyuk Tonjol Persahabatan Rapat

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 124 hits
Korang tahu tak G Dragon dan pelakon Lee Soo hyuk merupakan kawan rapat ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pada 20 Jun Lee Soo hyuk telah berkongsi satu foto bersama dengan G Dragon di Instagram Story miliknya Nampaknya kedua mereka telah meluangkan...
Zack Lee Sempat Trauma Karena Pelecehan Seksual Kini Belajar Memaafkan

Zack Lee Sempat Trauma Karena Pelecehan Seksual Kini Belajar Memaafkan

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 137 hits
Pengalaman pahit itu terjadi saat dirinya berusia 9 tahun Zack baru bisa berdamai dengan masa lalu ketika dirinya bertemu dengan seorang pastor
Struggle Is Real Mira Filzah Kini Faham Kenapa Mak Mak Susah Nak Bergambar Dengan Anak

Struggle Is Real Mira Filzah Kini Faham Kenapa Mak Mak Susah Nak Bergambar Dengan Anak

papar berkaitan - pada 22/6/2022 - jumlah : 151 hits
Siapa pun pasti akan teruja untuk menyambut acara istimewa bila sudah bergelar papa dan mama Terbaharu untuk sambutan Hari Bapa pada minggu lepas pelakon popular Mira Filzah yang baharu sebulan bergelar ibu turut meraikan Hari Bapa untuk su...
Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Zim Zim Ala Kazim

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Suburban Villa By Nach Zel Architekti In Prague Czech Republic

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Cops To Release Photofit Of Suspect Who Splashed Footballer With Acid

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Jangan Salah Ambil Vitamin C Ini Yang Terjadi Nanti