Balikpulau Durian Duri Hitam Rm400 Jadi Rebutan Ahli Perniagaan


 PEKEBUN durian, Tan Chee Keat memerhatikan durian duri hitam di dusunnya di Titi Serong, Balik Pulau, Pulau Pinang.
Adakah anda sanggup berbelanja sehingga RM400 hanya untuk sebiji durian Black Thorn atau lebih popular dikenali sebagai duri hitam atau ‘ochee’ yg beratnya tiga kilogram (kg) lebih?
Namun, harga bagi durian Gred A yang boleh disifatkan bertaraf kayangan tersebut langsung tidak men’ggerunkan peminat tegarnya yang sanggup menghabiskan duit semata-mata mahu menikmati buah bermusim dari daerah Barat Daya di sini itu.
Berkongsi perkara tersebut, peniaga durian di Batu Maung, Nicholas Chang, 44, berkata, pelanggan terutama ahli perniagaan dan pengurus syarikat sanggup membeli buah durian jenis duri hitam itu dengan harga men’cecah RM100 sekilogram ketika ini.



DURIAN duri hitam dari dusun di Balik Pulau, Pulau Pinang ketika ini antara yang termahal iaitu dijual pada harga RM800 hanya untuk dua biji namun tetap diburu pe1anggan khususnya ahli perniagaan.
Ceritanya, buah gred A dari pokok berusia lebih 10 tahun itu dikatakan lebih berkualiti dan bernilai harganya buat para pekebun di Balik Pulau.
“Harga durian duri hitam kini antara yang ter’mahal dijual iaitu RM100 sekilogram berbanding Tupai King berharga RM90 sekilogram.
“Pengeluaran buah itu yang kurang tahun ini disebabkan fak’tor cuaca menjadikan harga jualannya tinggi ekoran mendapat permintaan luas dari China setiap tahun.
“Selain itu, duri hitam kini menjadi pujaan dalam kalangan pelanggan di Kuala Lumpur terutama ahli perniagaan. Saya pernah membawa kira-kira 10 hingga 15 biji duri hitam dengan berat lebih tiga kilogram sebiji ke Kuala Lumpur dan habis dijual sekelip mata,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini semalalm.
Bagaimanapun jelasnya, di Pulau Pinang, durian duri hitam kali ini kurang mendapat sambutan dalam kalangan pe’minatnya disebabkan ramai yang mula memilih akan kenikmatan durian Tupai King.
“Bulan ini, permintaan terhadap durian duri hitam berkurangan iaitu dijual antara dua hingga tiga biji sehari berbanding bulan lalu boleh dipasarkan sehingga enam biji sehari.
“Rasa durian Tupai King yang pahit, manis dan lemak berjaya menarik pilihan pelanggan ketika ini sehinggakan buah itu yang belum luruh dari pokok pun sudah ada tempahan daripada pelanggan,” ujarnya.
Tambahnya, selain durian duri hitam dan Tupai King, durian jenis Ah Heng dan Hor Lor juga antara yg menjadi pilihan pelanggan namun harganya sedikit murah.
Sementara itu, pemilik kebun Black Thorn di Titi Serong, Balik Pulau, Tan Chee Keat, 30, pula memberitahu, sebanyak 1,500 batang pokok buah itu yang ditanam di kawasan puncak bukit berkeluasan 20 hektar sudah mengeluarkan hasilnya pada pertengahan bulan lalu.
“Setakat ini, hanya lima peratus buah itu sudah dipasarkan di negara ini dan selebihnya di’jadual akan dieksport ke China dan Hong Kong akhir bulan ini.
“Sehingga kini juga lebih 15 tan durian duri hitam telah di’tempah pelanggan dari dua negara berkenaan manakala di negara ini, tempahan dibuka dan dijual kepada pmborong atau peraih pada harga RM78 sekilogram,” tambahnya. -UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2021/07/balikpulau-durian-duri-hitam-rm400-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Durian Duri Hitam Paling Mahal

Durian Duri Hitam Paling Mahal

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 333 hits
Durian duri hitam paling mahal Meskipun dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan namun harga durian tidak terjejas malah terus naik dengan menyaksikan durian duri hitam merekodkan harga paling tinggi Timbalan Ketua Pengarah Lembaga Pemasara...
Henti Siasat Kempen Bendera Hitam Gesa Ahli Parlimen Kepada Kpn

Henti Siasat Kempen Bendera Hitam Gesa Ahli Parlimen Kepada Kpn

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 199 hits
July 5 2021 Gambar bendera hitam yang ditemui di media sosial PETALING JAYA Dua Ahli Parlimen daripada Pakatan Harapan mendesak Ketua Polis Negara supaya menghentikan siasatan terhadap kempen bendera hitam kerana pergerakan itu tidak menyal...
Ahli Perniagaan Maut Ditemui Tergantung Dalam Bilik Di Rumahnya

Ahli Perniagaan Maut Ditemui Tergantung Dalam Bilik Di Rumahnya

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 344 hits
Seorang ahli perniagaan ditemukan mati tergantung pada kipas siling di bilik tidur kediamannya di Taman Putra kerana didakwa mengalami tekanan selepas perniagannya terjejas akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan semalam
Ahli Perniagaan Rakan Didenda Ketika Agih Bantuan

Ahli Perniagaan Rakan Didenda Ketika Agih Bantuan

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 188 hits
Ahli perniagaan rakan didenda ketika agih bantuan Ahli perniagaan rakan didenda RM1 500 ketika agih bantuan KUALA KANGSAR Seorang pemilik perniagaan didenda RM1 500 ketika mengagihkan bantuan makanan kerana melanggar perintah kawalan perger...
Dua Ahli Perniagaan Didenda Rm 24 000 Palsukan Dokumen Tender Makanan Asrama

Dua Ahli Perniagaan Didenda Rm 24 000 Palsukan Dokumen Tender Makanan Asrama

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 166 hits
Junaidah bersama Ashpawi keluar dari bilik mahkamah selepas mengaku bersalah memalsukan dokumen Dua Ahli Perniagaan Didenda Palsukan Dokumen Tender Makanan Asrama Dua ahli perniagaan yang memalsukan dokumen bagi mendapatkan tender membekalk...
Polis Siasat Dakwaan Ahli Parlimen Batu Pahat Kenduri Durian Di Dusun

Polis Siasat Dakwaan Ahli Parlimen Batu Pahat Kenduri Durian Di Dusun

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 190 hits
FMT ReportersTangkap layar video yang tular di Facebook mendakwa Ahli Parlimen Batu Pahat Mohd Rashid Kasnon kenduri durian di sebuah kebun dipercayai di Batu Pahat Ahad lalu PETALING JAYA Polis akan menjalankan siasatan berhubung dakwaan A...
Ada Apa Pertemuan Rahsia Ahli Parlimen Umno Bersama Presiden

Ada Apa Pertemuan Rahsia Ahli Parlimen Umno Bersama Presiden

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 170 hits
Ada apa pertemuan rahsia ahli parlimen UMNO bersama Presiden Pemimpin atasan Umno mengadakan pertemuan dengan ahli parlimen mereka di Kuala Lumpur ketika muncul spekulasi mengenai mereka akan menarik balik sokongan kepada Muhyiddin Yassin K...
Zahid Cuba Sabotaj Usaha Ydp Agong Percepatkan Sidang Parlimen Ahli Mkt

Zahid Cuba Sabotaj Usaha Ydp Agong Percepatkan Sidang Parlimen Ahli Mkt

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 203 hits
Usaha Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi melalui tindakannya memanggil ahli Majlis Tertinggi UMNO untuk mendapatkan sokongan perakuan bersama meninggalkan Kerajaan Perikatan Nasional akhir bulan ini disifatkan sebagai tindakan s...
Ahli Mt Umno Berkumpul Di Pwtc Putuskan Keluar Kerajaan Malam Ini

Ahli Mt Umno Berkumpul Di Pwtc Putuskan Keluar Kerajaan Malam Ini

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 220 hits
Beberapa ahli Majlis Tertinggi UMNO kini berada di PWTC menurut laporan wartawan Agenda Daily di lokasi Beberapa ahli Majlis Tertinggi UMNO dan pemimpin komponen Barisan Nasional kini berada di ibu pejabat UMNO PWTC yang difahamkan sedang b...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak