Bajet 2021 Tumpu 6 Isu Utama Rakyat Fokus Isu Wanita



Wanita KEADILAN berpendapat Belanjawan 2021 harus menumpukan kepada isu-isu berkaitan memperkasakan pembelaan sosial bagi rakyat terbanyak.
Ketua Wanita KEADILAN, Fuziah Salleh berkata, tumpuan belanjawan harus diutamakan kepada sektor sosial dan memberdaya golongan wanita yang terkesan teruk akibat pandemik Covid 19 sejak Mac lalu.
“Pandemik Covid 19 yang melanda seluruh dunia telah memberi impak yang berterusan kepada kesejahteraan institusi keluarga dan komuniti.
“Kualiti kehidupan rakyat Malaysia turut terjejas khususnya dalam mendepani kesenjangan ekonomi yang semakin terancam dan kemiskinan multi dimensi terutamanya bagi rakyat dan isi rumah yang berpendapatan rendah.
“Justeru, Wanita KEADILAN mencadangkan 6 tuntutan utama yang berpaksikan kepada dasar belanjawan Pakatan Harapan (PH) dan cadangan utama yang telah dipertengahkan oleh pimpinan PH kepada Menteri Kewangan.
“Wanita KEADILAN menggesa supaya tuntutan-tuntutan tersebut diteliti oleh Menteri Kewangan dengan penuh serius,” katanya dalam satu kenyataan.
Menurut Ahli Parlimen Kuantan itu lagi, 6 tuntutan tersebut diangkat dengan justifikasi bahawa kesemua tuntutan adalah tumpuan utama dalam menangani keperluan dan kesejahteraan dalam tempoh pandemik. Tuntutan adalah berikut:
Pertama, memperkasa perlindungan sosial “i – Suri” dengan meluaskan liputan ke Sabah dan Sarawak untuk kepentingan wanita khususnya suri rumah.
Kedua, memastikan perlindungan khusus kepada pemandiri keganasan rumah tangga sebagaimana saranan antarabangsa melalui;
a) Peruntukan khas persediaan hotel-hotel terpilih sebagai tempat perlindungan sementara/transit untuk pemandiri keganasan rumahtangga;
b) Menyediakan peruntukan khas untuk talian psikososial khusus untuk aduan keganasan rumahtangga diperluaskan kepada NGO-NGO terpilih dalam tempoh pandemik dan;
c) Menggesa peruntukan khas diberikan bagi pemberdayaan Program Kaunselor dalam komuniti untuk membantu ahli komuniti yang terkesan dengan impak pandemik termasuk mereka yang mengalami isu kesihatan mental.
Ketiga, memberikan keutamaan kepada Mahkamah Syariah (Khas) bagi tuntutan-tuntutan nafkah dan tuntutan perceraian akibat keganasan rumahtangga disegerakan dalam tempoh pandemik. Bagi tujuan tersebut, peruntukan khas bagi mewujudkan Sistem e-filing yang efektif sangat kritikal bagi menyokong prasarana Mahkamah Syariah untuk beroprasi dalam tempoh pandemik.
Keempat, menjamin sekuriti makanan dengan mengutamakan kumpulan sasar B40 seperti berikut:-
a) Bantuan makanan bernutrisi kepada kanak-kanak B40 – pemberian baucar penebusan makanan untuk keluarga kepada ibu setiap keluarga yang diberikan melalui pusat khidmat ahli parlimen tanpa mengira parti politik.
b) Mewujudkan Program AgroWanita (Program Urban Farming & Kebun Komuniti) sebagai langkah program memperkasa komuniti sekuriti makanan dan pertanian yang dikenali sebagai GSC “Grow, Sell and Consume” . Di samping itu, Skim Guranteed Buy-back juga ditawarkan oleh
Agensi FAMA yang dapat menjana pendapatan sampingan untuk keluarga.
Kelima, bagi memastikan hak dan akses kanak-kanak terhadap pendidikan dalam tempoh pandemik, maka peruntukan bagi memperluaskan medium sosial/ rangkaian maklumat teknologi seperti televisyen dan radio sebagai rangkaian pendidikan untuk kanak-kanak mesti diperhebatkan.
Keenam, menggesa Program Daftar Warga Emas (DAWE) dilaksanakan dengan segera bagi tujuan perlindungan terhadap warga emas yang tinggal berseorangan dan sistem semakan keselamatan terutamanya dalam tempoh pandemik.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/30427

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bajet 2021 Tak Habis Habis Nak Tipu Rakyat

Bajet 2021 Tak Habis Habis Nak Tipu Rakyat

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 315 hits
Antara perkara yang memeranjatkan dalam pembentangan Bajet 2021 Jumaat lalu ialah peruntukan RM81juta untuk JASA Ianya mengatasi banyak peruntukan lain contoh insentif untuk fronliners nelayan dan lain lain Tak habis habis nak tipu rakyat i...
Bajet Selangor 2021 Patut Tumpu Bantuan Covid 19 Bukan Projek

Bajet Selangor 2021 Patut Tumpu Bantuan Covid 19 Bukan Projek

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 306 hits
SAYA telah meneliti Bajet Selangor 2021 bersama ADUN ADUN BN kelmarin Setelah menelaah setiap muka surat ucapan bajet MB Selangor tersebut apa yang jelas ialah Bajet Selangor 2021 yang dibentangkan oleh Menteri Besar Selangor pada Jumaat le...
Mb Junjung Kasih Titah Agong Fokus Isu Rakyat

Mb Junjung Kasih Titah Agong Fokus Isu Rakyat

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 222 hits
SHAH ALAM 25 OKT Dato Menteri Besar menjunjung kasih atas keputusan Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah yang bertitah tiada keperluan buat masa ini untuk mengisytiharkan darurat di negara ini atau ma...
Infipati Dan Aspek Fokus Bajet 2021

Infipati Dan Aspek Fokus Bajet 2021

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 379 hits
Infipati dan Aspek Fokus Bajet 2021 Live Pembentangan Bajet 2021 yang bersiaran langsung jam 4 00 petang ini Adakah Bajet 2021 ini memihak kepada rakyat Jangan lupa menonton jam 4 00 petang di semua saluran media Live Bajet 2021 tonton sini...
Kerajaan Dengar Rintihan Rakyat Bajet 2021 Bantu Semua Pm

Kerajaan Dengar Rintihan Rakyat Bajet 2021 Bantu Semua Pm

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 405 hits
Orang awam menonton Perutusan Khas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai situasi semasa Covid 19 ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Kampung Baru Kuala Lumpur foto MOHD ADZLAN KUALA LUMPUR Kerajaan memberi jaminan akan mem...
Mb Belanjawan Selangor 2021 Tumpu Lima Tonggak Utama

Mb Belanjawan Selangor 2021 Tumpu Lima Tonggak Utama

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 270 hits
SHAH ALAM 29 OKT Belanjawan Selangor 2021 yang akan dibentangkan di Dewan Negeri Selangor jam 3 petang esok memfokuskan lima tonggak utama Sekretariat akhbar Dato Menteri Besar dalam kenyataan berkata fokus itu adalah pertanian pelancongan ...
Kenyataan Media Isnin 9 November 2020 Kesihatan Rakyat Sabah Tidak Diberi Keutamaan Dalam Bajet 2021

Kenyataan Media Isnin 9 November 2020 Kesihatan Rakyat Sabah Tidak Diberi Keutamaan Dalam Bajet 2021

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 283 hits
KENYATAAN MEDIA Isnin 9 November 2020 KESIHATAN RAKYAT SABAH TIDAK DIBERI KEUTAMAAN DALAM BAJET 2021 Wanita Keadilan Sabah mengambil maklum akan Belanjawan 2021 yang telah dibentang oleh Menteri Kewangan Walau bagaimanapun Wanita KEADILAN S...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih