Bahaya Produk Gmo Produk Gmo Menyebabkan Kanser


Semakin ramai yang telah buka mata tentang teknologi makanan sekarang terutamanya tentang bahaya produk GMO. Ramai yang dah ambil tahu tentang kebaikan dan keburukan makanan sekarang. Salah satunya adalah masalah makanan berkaitan dengan bahaya produk GMO (Genetically Modified Organism). 
Produk makanan yang paling popular dikaitkan dengan GMO adalah soya. Ramai yang mengatakan makanan berasaskan soya boleh menyebabkan kanser kerana ia adalah GMO. Betul ke produk GMO ini bahaya? Betul ke soya boleh menyebabkan kanser? Untuk tahu jawapannya, teruskan pembacaan anda.
Apa itu GMO? GMO, Genetically Modified Organism, secara ringkasnya adalah organisma yang diubahsuai secara genetik. Contohnya, dalam pengubahsuaian genetik tumbuhan, para sainstis akan mengeluarkan satu atau lebih gen dalam DNA organisma lain seperti bakteria, virus, atau haiwan, dan menggabungkannya semula ke dalam DNA tumbuhan yang ingin diubah. 
Contohnya, gen dari bakteria Bacillus Thuringiensis, Bt telah dipindahkan ke dalam DNA jagung. Gen Bt merupakan protein yang membunuh serangga perosak. Jadi, dengan memindahkan gen Bt ke dalam jagung akan membolehkan pokok jagung tersebut akan menghasilkan racun perosak sendiri. 
Antara contoh tumbuhan yang menjalani proses GMO ini adalah seperti kacang soya, tomato, jagung dan lain-lain lagi. Antara sebab-sebab tumbuhan ini menjalani proses GMO adalah supaya tumbuhan ini dapat mengeluarkan hasil yang banyak, dapat bertahan daripada serangga perosak, dan menghasilkan tanaman yang bersaiz lebih besar.
Walaupun, teknologi GMO ini boleh memberi keuntungan kepada pengeluar, akan tetapi ia memberi lebih banyak keburukan kepada pengguna.
Bahaya Produk GMO Masalah utama produk GMO ini adalah apabila gen lain dimasukkan kedalam DNA sesuatu tumbuhan, para saintis tidak tahu pengubahsuaian gen tersebut berlaku dimana. Ini mungkin akan mengganggu fungsi gen yang lain. Proses ini akan menghasilkan protein baru yang tidak pernah ada dalam tumbuhan dan berkemungkinan akan menghasilkan toksin dan allergi dalam makanan. 
Keburukan Produk GMO Terdapat banyak keburukan produk GMO ini, antaranya adalah:
Keselamatan produk GMO tidak disahkan lagi.Boleh dikatakan sebenarnya kita adalah “tikus makmal” untuk menguji keselamatan teknologi GMO itu sendiri. Ini adalah menyedihkan tetapi benar. Makanan GMO yang dimakan setiap hari tidak mempunyai kajian menyeluruh mengenai ancamannya yang berpotensi ke atas kesihatan manusia. Bahan-bahan yang diubahsuai secara genetik boleh menyebabkan kanser Perunding histopathologest di Aberdeen Royal Infirmary, Dr Stanley Ewen , menimbulkan kebimbangan bahawa makanan dan air yang tercemar dengan bahan genetik boleh meningkatkan pertumbuhan tumor malignan apabila diambil oleh manusia. Ia boleh menimbulkan wabak alahan baru pada manusia.Telah didapati bahawa kacang soya GMO yang mengandungi protein kacang Brazil menyebabkan alahan kepada manusia dan telah ditarik balik dari pengeluaran.Kesan buruk ke atas sistem imunSatu kajian pada 2008 menunjukkan bahawa memberi tikus makan makanan berGMO 30 hari menyebabkan reaksi terhadap siatem imun. Ini kerana terdapat perubahan pada bilangan sel yang mengawal selia fungsi imun dalam badan. Ternyata, makanan yang telah diubah genetiknya boleh menyebabkan kanser kerana ia melibatkan pertukaran gen diantara satu sama lain. Jadi, apa pilihan kita untuk terus amalkan hidup lebih sihat?
Adakah Masih ada Produk Non-GMO? Antara produk tumbuhan GMO yang paling banyak adalah kacang soya. Berdasarkan fakta, kebanyakkan soya ditanam di US. Dan yang lebih membimbangkan, lebih 90% soya yang ditanam disana adalah GMO.
Akan tetapi, masih terdapat inisiatif sesetengah pihak untuk menghasilkan produk Non-GMO, iaitu sumber makanan yang tidak diubah genetiknya. Kebanyakan tumbuhan ini ditanam secara organik. Identity Preservation Program (IPP) merupakan salah satu program dimana mereka penghasilkan protein daripada soya Non-GMO, dimana kacang soya ini dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam hinggalah kesaat pemprosesannya.  
Program ini memastikan kacang soya bebas daripada pendedahan perubahan genetik. Bermula daripada pengumpulan biji benih sehingga proses penyimpanannya. Jadi untuk memilih makanan yang baik, haruslah kita tahu dari mana sumber makanan tersebut.
Jenis Soya yang Terdapat dalam ESP Shaklee ESP atau Energizing Soy Protein adalah salah satu produk makanan tambahan dari Shaklee yang berasakan soya. Akan tetapi, jenis soya yang terdapat didalam ESP adalah menggunakan soya jenis Non-GMO. Jadi, tak perlu nak bimbang lagi untuk ambil produk ESP ini untuk tambah nutrisi dalam badan kita.
ESP ni adalah sumber protein yang selalu kita dapat dalam ikan, daging, dan lain-lain lagi. Tetapi, setakat kita makan ikan kembung goreng sehari, tak cukup pun protein untuk tampung keperluan badan kita. Sebab tu kena tambah protein tambahan dari sumber lain, sebab protein adalah keperluan utama untuk tubuh badan kita
Tubuh badan kita terdiri daripada protein seperti tulang, kulit, rambut, otot-otot, organ-organ, plasma, antibodi, enzim, hormone, hemoglobin dan sel-sel. Keseluruhan sel-sel (anggaran jumlahnya 60 trillion) yang membentuk tubuh badan, semua bergantung kepada protein untuk menjalankan fungsinya.
Contohnya seperti membina sel-sel baru, menggantikan tisu-tisu badan yang lama/tua dengan tisu-tisu yang baru, menggantikan tisu-tisu yang rosak/cedera dengan tisu-tisu yang baru. Jadi, kita perlukan lebih banyak protein supaya organ dalam badan kita dapat berfungsi dengan baik.
Keistimewaan ESP Shaklee 1. Merupakan sumber “Protein Lengkap” dengan 9 amino asid penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dan sukar diperolehi dari diet seharian

2. Berasakan tumbuh- tumbuhan (non-GMO soya, tidak diubahsuai genetiknya) yang semulajadi rendah lemak dan bebas kolesterol dan terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya untuk kehidupan yg aktif, di samping membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim dan hormon yang sempurna

3. ESP juga mempunyai indeks glisemik yang rendah dimana ia membantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah

4. Kandungan lemak dalam ESP sangat minimum iaitu (1gm) dan tanpa laktosa di mana kadar penghadaman yang tinggi dan diserap terus ke dalam darah
Jadi, tak perlu ragu-ragu lagi tentang kandungan soya yang terdapat didalam ESP. Ternyata ia dihasilkan daripada Non-GMO soya.
Untuk mengetahui lebih lanjut tentang kelebihan ESP, sehinggakan stok ESP sentiasa berkurang dan menjadikan ESP adalah produk kedua terlaris dipasaran, lanjutkan pembacaan anda ke entry berikut: Kebaikan ESP Shaklee Sebagai Sumber Protein untuk Keperluan Badan Anda
——————————————————————————-
Saya MiaZain
(ID Shaklee : 1081104)
adalah #GreatLeaderTeam, #MummyPrenuer, #TeamMia

Jika anda mempunyai sebarang persoalan,
sila hubungi :
✆ SMS | WhatsApp : 012 928 3726 [Mia]

FB : Salmiah Md Zain

“Tingkatkan Kesihatan Untuk Jaminan Masa Depan”

“Bantu Orang Lain Untuk Membantu Diri Sendiri”
———————————————————————————
The post Bahaya Produk GMO: Produk GMO Menyebabkan Kanser? appeared first on MiaZain.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.miazain.com/bahaya-produk-gmo/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kajian Saintis Dapati Dakwat Kertas Resit Mampu Menyebabkan Kanser

Kajian Saintis Dapati Dakwat Kertas Resit Mampu Menyebabkan Kanser

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 438 hits
Kertas Dakwat Resit Punca Kanser Resit menggunakan dakwat yang pudar dari masa ke masa dibuat dengan kertas terma yang mengandungi BPA Kajian menunjukkan kimia berkenaan boleh menyebabkan kanser bergantung kepada hormon dan sebelum ini dika...
Mary Jardin Produk Malaysia Siapa Founder Produk Mary Jardin

Mary Jardin Produk Malaysia Siapa Founder Produk Mary Jardin

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 660 hits
Assalamualaikum W B TBerjumpa lagi kita dientri yang baru DKali ni kita nak buat slot bincang2 bisnes Huhu Memandangkan azam tahun baru nak menjana pendapatan sampingan jadi saya nak introduce la sikit produk yang sedang saya jual ni Sebena...
Kronologi Rosyam Nor Dibaruakan Netizens Semua Ini Bermula Dari Geng Boikot Produk Cina

Kronologi Rosyam Nor Dibaruakan Netizens Semua Ini Bermula Dari Geng Boikot Produk Cina

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 941 hits
Kenapa meniaga dengan cina adalah isu Kronologi Pakatan Harapan memenangi pilihanraya BN kalah teruk Sentimen cina menguasai kabinet dan pentadbiran negara berleluasa Muslims diseru boikot perniagaan cina untuk sekat kewangan aliran wang tu...
Yeay Berjaya Dapatkan Produk Althea Yang Dalam Wishlist Haritu

Yeay Berjaya Dapatkan Produk Althea Yang Dalam Wishlist Haritu

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 370 hits
Wish wish u a merry krismas and a happy new year haha baru nak update la kan kat sini althea wishlist sempena krismas tahun lepas sabar je la ate ke busy benor k fiezz ooi kalau yang follow k fiezz kat IG dengan FB tahu la kan pasal althea ...
Malaysia Halal Expo 2019 Sediakan Peluang Untuk Produk Halal Ke Jepun

Malaysia Halal Expo 2019 Sediakan Peluang Untuk Produk Halal Ke Jepun

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 351 hits
Salam dears Bila nak merantau ke luar negara salah satu benda yang Mama risaukan ialah bab nak mencari produk Halal Ye laa sebagai umat Islam ni tentulah nak pastikan yang Halal dan thoyib ja yang kita guna kan Tapi bila merantau ke negara ...
Sokong Produk Mee Segara Sufi Buatan Muslim Jom Viralkan

Sokong Produk Mee Segara Sufi Buatan Muslim Jom Viralkan

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 891 hits
Yang jenis suka makan mee segera nak campur kuah tom yam sup atau kari Boleh guna produk mee segera keluaran Sufi 100 buatan Muslim halal bersih dan berkat Aku dah try memang padu gila bebJom viralkan kita sokong produk Muslim
Cara Buat Duit Online Dengan Menjual Produk Orang Lain

Cara Buat Duit Online Dengan Menjual Produk Orang Lain

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 471 hits
Masih ramai lagi yang tak tahu cara untuk buat duit secara online melalui platform media seperti blog instagram dan facebook Mungkin anda dah rancang untuk buat duit dengan berniaga secara online tapi masalah yang timbul apabila anda tak ta...
Genjot Penggunaan Produk Lokal Kemenperin Berdayakan Ikm Logam Di Ceper

Genjot Penggunaan Produk Lokal Kemenperin Berdayakan Ikm Logam Di Ceper

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 204 hits
Dirjen IKM Kemenperin Gati Wibawaningsih menyebutkan beberapa produk unggulan yang sudah mampu dihasilkan oleh para pelaku IKM logam di Ceper antara lain komponen mesin industri komponen pabrik peralatan kapal komponen kereta api komponen p...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Overcoming Funding Challenges

Semakan Subsidi Tiket Penerbangan Pelajar Ipt Flysiswa

Rukun Islam Jangan Ditambahkurangi Itu Namanya Dholalah Finnar

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Intraday Mata Wang Kripto Doge Jumaat 3 Mei 2024

Singgah Solat Di Masjid Sri Sendayan

Chacarita Is Buenos Aires S Quirkiest Neighborhood Get There Soon