Bahaya Makanan Bergoreng Terhadap Kesihatan







Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.

Makanan bergoreng adalah makanan paling popular di kalangan masyarakat melayu khususnya.

Bayangkan berpuluh tahun kita dihidangkan dengan masakan bergoreng dari pagi seperti nasi goreng, cekodok goreng, ubi goreng, pisang goreng, karipap, temosa, ikan goreng, roti telur, kerepek dan segala yang bergoreng.

Jika 50 tahun lampau dahulu, masyarakat melayu menggunakan minyak kelapa tanak untuk mengoreng dan tentu sekali minyak kelapa ini bukan refine atau diproses, asli dalam segala proses. Berbanding dizaman ini kebanyakan minyak adalah dikilangkan dan ia adalah produk minyak refine atau proses yang lansung tidak sihat digunakan hatta ia minyak kelapa atau minyak kelapa sawit sekali pun, kecuali ia homemade atau tertulis unrefined.

Makanan bergoreng ini tidak terhad atas penggunaan minyak kelapa sawit yang dikatakan jauh stabil berbanding minyak jagung atau minyak bunga matahari juga minyak sayuran lain.

Isunya makanan bergoreng tidak sihat terutama jika ia membabitkan makanan berkanji dan mengandungi gula seperti ubi, kentang, pisang dan pelbagai makanan kanji lain.


Selain itu suhu gorengan itu juga menjadi isu dimana selain melibatkan ‘smoke point’, perubahan warna minyak, ia juga mengakibatkan terbentuk satu bahan toksid dikenali dengan nama akrilamida (acrylamide). Akrilamida ini terbentuk apabila makanan digoreng atau dipanaskan melebihi suhu 120c.
Akrilamida yang bertoksid ini dikatakan boleh memberikan kesan ketapa kesihatan termasuk risiko kanser. Malah makanan bergoreng yang terendam lama (deep fry) lebih memburukkan kandungan akrilamida didalam makanan tersebut.


Kajian dilakukan menunjukkan akrilamida ini paling banyak dalam makanan berkanji berbanding makanan berprotein yang digoreng. Selain itu jangka masa gorengan, suhu dan jenis minyak turut mempengaruhi kandungan akrilamida ini.  Minyak yang digunakan berulang kali juga meningkatkan kandungan akrilamida ini termasuk makanan yang digoreng dua kali seperti ikan goreng semalam, kemudian digoreng sekali lagi termasuk keropok lekor, pisang goreng, kentang goreng dan apa sahaja yang digoreng.

Bahaya akrilamida ini, ia mudah diserap oleh tubuh kerana size zarah akrilamida ini yang kecil dan terus disebarkan ke pelbagai organ tubuh termasuk hati, jantung dan buah pinggang.

Antara makanan yang tinggi akrilamida yang harus dielakkan dan dikurangkan ialah pisang goreng, cekodok pisang, kentang goreng, cakoi , ubi goreng dan makanan berkanji lain. Makanan berprotein seperti ayam, daging atau ikan goreng tidak menunjukkan kandungan akrilamida yang tinggi seperti makanan berkanji dan mengandungi gula seperti pisang, ubi atau kentang.


Menggunakan air fryer turut membantu mengurangkan kandungan penggunaan minyak yang banyak dalam mengoreng deep fry. Namun adalah disyorkan supaya penggunaan air fryer ini dikurangkan atas sebab-sebab tertentu yang akan ditulis dalam artikel akan datang.

Selain itu bertukar kepada minyak kelapa atau minyak kelapa sawit yang lebih tahan suhu tinggi. Elakkan minyak sayur-sayuran dalam mengoreng yang sebenarnya antara punca masalah kerandangan dalam tubuh. JIka anda mampu buat sendiri minyak kelapa tanak, minyak unrefined adalah jauh lebih sihat berbanding minyak refine di pasaran.
Malah jenama minyak kelapa popular yang digunakan kebanyakan golongan yang berdiet sihat, sebenarnya juga adalah produk refine yang juga memberi kesan tidak baik kepada tubuh dalam jangka masa panjang.
Pilih dan amal cara masak yang lebih sihat seperti rebus atau kukus, kurangkan makanan gorengan dalam pemakanan seharian.

Menikmati lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan turut membantu meningkatkan antioksidan dalam tubuh sekaligus membantu melawan keradangan dan radikal bebas. Pastikan jika anda terpaksa atau mengidam menikmati makanan bergoreng ia disertakan dengan bahan antioksidan seperti ulam-ulaman dan buah-buahan.

Semoga artikel ini memberi manfaaat dan membantu anda.


Terima kasih.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://little-queen-qkhadeeja.blogspot.com/2018/10/bahaya-makanan-bergoreng-terhadap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kebakhilan Segelintir Manusia Terhadap Penghantar Makanan

Kebakhilan Segelintir Manusia Terhadap Penghantar Makanan

papar berkaitan - pada 16/10/2018 - jumlah : 218 hits
Sebelum ini konsep penghantaran makanan tidaklah begitu masyhur Namun pada hari ini kita dapat melihat yang semakin ramai menceburi perniagaan ini Hampir setiap tempat mempunyai penghantar makanan Ada yang menyimpan rangkaian besar daripada...
Mamasado Official Membekalkan Makanan Kesihatan

Mamasado Official Membekalkan Makanan Kesihatan

papar berkaitan - pada 10/10/2018 - jumlah : 743 hits
Mamasado Official membekalkan makanan kesihatan Hari tu entah macam mana kawan blogger aku ada cerita pasal Healthy food yang dia beli dari satu kedai ni di Taman Bukit Dahlia So teringin pulak nak mencuba healthy food yang dibekalkan oleh ...
17 Makanan Paling Bahaya Di Dunia No 9 Dan 14 Ni Selalu Kita Makan

17 Makanan Paling Bahaya Di Dunia No 9 Dan 14 Ni Selalu Kita Makan

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 766 hits
17 Makanan Paling Bahaya Di Dunia Mungkin kita menganggap sesetengah makanan ini biasa biasa saja Ini mungkin disebabkan anda sudah terbiasa makan makanan tersebut Namun percaya atau tidak inilah realitinya Beberapa makanan ini mungkin fevr...
Shafee Berkata Caj Cbt Terkini Terhadap Najib Tidak Masuk Akal

Shafee Berkata Caj Cbt Terkini Terhadap Najib Tidak Masuk Akal

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 224 hits
Kami akan bergembira dan pihak pendakwaraya akan mengalami mimpi buruk kata Tan Sri Dr Muhammad Shafee Abdullah yang yakin dengan tuduhan terbaru yang ditujukan kepada pelanggannya Datuk Seri Najib Tun Razak Datuk Seri Najib dan bekas Ketua...
Jokowi Ma Ruf Hanya Beri Porsi 20 Persen Terhadap Hutan Dan Lahan

Jokowi Ma Ruf Hanya Beri Porsi 20 Persen Terhadap Hutan Dan Lahan

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 184 hits
Yayasan Madani Berkelanjutan membedah visi misi kandidat Capres Cawapres di Pilpres 2019 yang berkaitan dengan lingkungan hidup Untuk tahap pertama visi misi Jokowi Ma ruf yang dibedah lebih dulu
8 Anggapan Salah Terhadap Samurai Selama Ini

8 Anggapan Salah Terhadap Samurai Selama Ini

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 213 hits
Samurai adalah tentera bangsawan dan pegawai kasta zaman pertengahan dan awal zaman moden Jepun dan apabila menyebut tentang samurai ramai akan membayangkan seorang tentera dengan pakaian besi serta topeng bersama pedang ikonik iaitu katana...
Kelantan Tarik Balik Saman Terhadap Petronas Kerajaan Persekutuan

Kelantan Tarik Balik Saman Terhadap Petronas Kerajaan Persekutuan

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 239 hits
Kelantan tarik balik saman terhadap Petronas kerajaan persekutuan nbsp Dikemas kini 12 minit yang lalu middot Diterbitkan p
Fitnah Terhadap Ngeh Koo Ham Tidak Masuk Akal Ismail Sabri Tewas Di Mahkamah

Fitnah Terhadap Ngeh Koo Ham Tidak Masuk Akal Ismail Sabri Tewas Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 462 hits
Pada 25 Oktober 2018Ahli Parlimen Bera Datuk Seri Ismail Yaakob bersetuju membayar pampasan dan kos kepada Ahli Parlimen Beruas Datuk Ngeh Koo Ham selepas Mahkamah Sesyen Ipoh mengarahkan berbuat demikian semalam Pemimpin Barisan Nasional i...
Bila Cecah Dua Tahun Anak Kurang Susu Tak Ada Masalah Asalkan Makan Makanan Berkhasiat

Bila Cecah Dua Tahun Anak Kurang Susu Tak Ada Masalah Asalkan Makan Makanan Berkhasiat

papar berkaitan - pada 8/10/2018 - jumlah : 1123 hits
Macam mana nak buat ya anak saya memang tak mahu makan Susu sahaja yang anak hendak minum Anak saya mesti nak hisap susu botol sebelum tidur Malah dah jadi kebiasaan bila ibu tak bagi susu pada anak mulalah rasa risau takut anak tak kenyang...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Filem Mustaqim



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah