Bahaya Gelombang Haba Akibat Cuaca Terlalu Panas


Gelombang haba adalah suatu tempoh dan keadaan di mana cuaca dirasakan terlalu panas dan mungkin disertai dengan kelembapan yang tinggi terutamanya di negara-negara beriklim lautan. Meskipun takrifan tepat yang diberikan adalah berbeza, gelombang haba diukur relatif kepada cuaca yang biasa dialami di kawasan itu serta suhu-suhu normal pada musim yang sedang dialami.


Suhu yang dirasakan biasa bagi penduduk kawasan beriklim yang lebih panas boleh dianggap termasuk dalam gelombang haba di kawasan yang lebih sejuk jika ia berada luar daripada corak iklim kawasan tersebut yang biasa.

Istilah ini digunakan untuk kedua-dua perubahan cuaca panas dan bahang luar biasa yang mungkin terjadi hanya sekali dalam satu abad.

Gelombang haba yang dahsyat telah menyebabkan bencana kegagalan tanaman, ribuan kematian akibat hipertermia, serta meluasnya gangguan bekalan elektrik disebabkan peningkatan penggunaan penghawa dingin.

Fenomena ini dianggap cuaca ekstrim serta suatu ancaman kerana kepanasan dan cahaya matahari ini boleh memanaskan tubuh manusia pada tahap yang membahayakan.

Pembentukan

Tekanan tinggi di atmosfera atas memerangkap haba berdekatan permukaan tanah lalu membentuk gelombang haba.

Gelombang haba terbentuk apabila tekanan tinggi di udara (setinggi 10,000–25,000 kaki atau 3,000–7,600 meter) bertambah kuat dan kekal meliputi sesebuah kawasan dari beberapa hari sehingga beberapa minggu.

Ia merupakan kebiasaan di musim panas (dalam kedua-dua Hemisfera Utara dan Selatan) ketika arus panas 'mengikut peredaran matahari'.

Kawasan yang bertekanan tinggi ini terletak di lapisan atas atmosfera kawasan belahan Khatulistiwa.

Pola cuaca musim panas biasanya lambat berubah berbanding dengn pola cuaca pada musim sejuk.

Berikutan itu, tekanan tinggi lapisan atas ini juga bergerak secara perlahan-lahan. Tekanan yang tinggi ini menyebabkan udara tenggelam ke permukaan, menghangat dan mengeringkan persekitaran secara adiabatik.

Udara panas yang tenggelam ini mewujudkan suatu songsangan tahap tinggi yang bertindak seakan kubah menutup atmosfera, menghalang perolakan haba seterusnya memerangkap udara panas berkelembapan tinggi di bawahnya.

Pergolakan ini biasanya hadir bersama-sama pinggir puncak di mana tekanan menjadi kurang.

Perolakan sisi ini, bagaimanapun, menguatkan kubah tekanan tinggi dengan mengalihkan udara ribut petir ke dalamnya.

Haba terkumpul secara berterusan pada permukaan seterusnya mewujudkan gelombang haba yang dirasai penghuni di permukaan Bumi.

Pemanasan global meningkatkan kemungkinan tinggi rendah cuaca melampau seperti gelombang haba dengan lebih banyak daripada fenomena serupa tahap sederhana.

KESAN BURUK

Kesihatan manusia

Antara komplikasi yang boleh terzahir akibat fenomena ini kepada badan manusia termasuk ruam panas, ruam yang diiringi keradangan akut serta pembengkakan liang peluh; kejang haba iaitu kelesuan yang menyebabkan kejangan otot akibat kehilangan air dan garam dari badan melalui aktiviti senaman.

Hipertermia juga boleh berlaku iaitu pengumpulan haba dalam badan pada kadar lebih cepat daripada pengeluaran haba.

Strok Haba

Cuaca panas memberi tekanan atau kesan fizikal kepada tubuh badan manusia, akan menyebabkan kesihatan daripada tahap sederhana kepada tahap bahaya atau boleh mendatangkan masalah kesihatan yang ringan dan juga ada yang boleh menyebabkan maut seperti strok haba.

Tanda-tanda awal kesan cuaca panas kepada yang mudah terdedah, seperti pening kepala yang berpanjangan, mual dan muntah, keletihan dan lesu seluruh tubuh badan.

Infrastruktur

Jika sesebuah gelombang haba itu muncul sewaktu cuaca kemarau, kebakaran hutan boleh berlaku berpunca daripada tumbuhan yang mengering sewaktu musim ini.

Misalnya, pada tahun 2003, sebuah gelombang haba yang merebak ke serata Eropah menyebabkan api besar di Portugal yang memusnahkan lebih daripada 3,010 kilometer persegi atau 740,000 ekar hutan dan 440 kilometer persegi atau 110,000 ekar tanah pertanian, menyebabkan kerugian yang dianggarkan sebanyak €1 bilion.

Gelombang haba juga boleh menyebabkan jalan raya mengembang dan cair, paip air pecah serta transformer kuasa meletup yang boleh mengakibatkan kebakaran.

Landasan kereta api turut terjejas di mana pelengkokan (buckling) dan pemundingan (kinking) akan berlaku yang boleh menyebabkan trafik menjadi perlahan.

Malah, perjalanan yang dirancang sama ada akan ditunda mahupun dibatalkan kerana keadaan landasan yang terlalu bahaya untuk digunakan oleh gerabak.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Saintis Iklim Beri Amaran Terakhir, 12 Tahun Tempoh Terakhir Pemanasan Global!Fenomena Ekuinoks Akibat Cuaca Panas
sumber: wikipedia



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/03/gelombang-haba.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuaca Panas Awasi Anak Terkena Strok Haba Lebihkan Minum Air Putih Untuk Elak Dehidrasi

Cuaca Panas Awasi Anak Terkena Strok Haba Lebihkan Minum Air Putih Untuk Elak Dehidrasi

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 778 hits
Cuaca panas melanda negara sehingga April Perubahan suhu yang melampau ini boleh menyebabkan terjadi strok haba si kecil tidak terkecuali Ibu ayah perlu memastikan anak minum air lebih untuk elak dehidrasi dan mengelakkan punca punca terjad...
Sg Golok Semakin Surut Akibat Cuaca Panas Di Kelantan

Sg Golok Semakin Surut Akibat Cuaca Panas Di Kelantan

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 303 hits
Cuaca panas yang berlaku di Kelantan sejak kira kira dua minggu lepas menyebabkan paras air Sungai Golok yang menjadi batu sempadan antara Malaysia dan Thailand di negeri ini semakin susut Tinjauan Bernama ke Rantau Panjang mendapati keadaa...
Cuaca Panas Melampau Paras Sungai Tembeling Surut Luar Biasa

Cuaca Panas Melampau Paras Sungai Tembeling Surut Luar Biasa

papar berkaitan - pada 6/3/2019 - jumlah : 494 hits
Jerantut 4 3 2019 Cuaca panas melampau sejak beberapa minggu lalu menyebabkan paras air di Sungai Tembeling surut luar biasa Dibeberapa kampung di Ulu Tembeling penduduknya menyuarakan kerisauan mereka berikutan kepayahan perhubungan Rata r...
Gelombang Haba Empat Negeri Dalam Status Berjaga Jaga

Gelombang Haba Empat Negeri Dalam Status Berjaga Jaga

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 511 hits
SHAH ALAM Status gelombang haba di Semenanjung Malaysia dilaporkan berada pada tahap satu dengan suhu mencecah antara 35 hingga 37 darjah Celsius Berdasarkan kemas kini Jabatan Meteorologi Malaysia setakat jam 4 45 petang semalam empat nege...
Akibat Terlalu Rasis Senator Dihempuk Telur Tepat Dikepalanya Viralhancing

Akibat Terlalu Rasis Senator Dihempuk Telur Tepat Dikepalanya Viralhancing

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 266 hits
Senator Queensland Fraser Anning yang membuat kenyataan perkauman berhubung insiden pembunuhan di dua buah masjid di Christchurch semalam terkejut apabila seorang remaja memecahkan sebiji telur di kepalanya Kejadian berlaku semasa Anning di...
Berhati Hati Dengan Gelombang Haba Yang Melanda

Berhati Hati Dengan Gelombang Haba Yang Melanda

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 306 hits
Pemandangan matahari terbit di Jambatan Kedua Pulau Pinang atau nama rasminya Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah Batu Maung yang baru berusia lima tahun sejak dirasmikan pada 01 Mac 2014 Negara dilanda gelombang haba dengan suhu maksi...
Gelombang Haba

Gelombang Haba

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 515 hits
Gelombang HabaKULIM kini termasuk dalam kawasan yang didalam ketegori 1 Berjaga jaga iaitu suhu dicatat mencecah 35c 37c selama 3 hari berturut turut Jadi pastikan jangan berada di kawasan terbuka untuk elakkan strok haba Sumber FB Malaysia...
Fenomena Cuaca Panas Agong Nasihat Rakyat Jaga Kesihatan

Fenomena Cuaca Panas Agong Nasihat Rakyat Jaga Kesihatan

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 259 hits
KUALA LUMPUR Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah menzahirkan rasa kebimbangan dengan fenomena cuaca panas yang melanda negara ketika ini Justeru baginda menasihatkan rakyat terutama kanak kanak dan w...
Ketika Cuaca Panas Membahang Dimana Pun Boleh Terlelap

Ketika Cuaca Panas Membahang Dimana Pun Boleh Terlelap

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 328 hits
Eh Jangan terkejut dengan gambar gambar di bawah ni tau Depa ni semuanya masih hidup lagi sekadar kepengsanan sahaja Maklumlah cuaca di Malaysia ni sekarang tengah panas membahang kan Kesian tengok anak anak bulus tidur macam kepenatan ya a...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Menu Tengahari Tomyam Bebola Seafood Sawi Goreng Sos Tiram

Understanding The Benefits Of Search As A Service For Business Leaders

Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn