Bah Besar Penutup 2021


 BERNAMA
BENCANA alam termasuk banjir besar yang melanda beberapa negeri sehingga meragut hampir 50 nyawa manakala lima lagi dilapor hilang, mengakhiri tahun 2021 yang turut menyaksikan rakyat bersatu hati dan bangkit untuk saling membantu selari dengan semangat Keluarga Malaysia.      
Jumlah 48 korban (setakat 27 Dis) dikatakan paling tinggi dalam sejarah bencana banjir di Malaysia. Banjir besar kali ini tidak dijangka apabila ia melanda Lembah Klang khususnya Selangor yang padat dengan penduduk sehingga rakyat dari merata pelosok negara berusaha menabur bakti menghulur bantuan. 
Hujan lebat berterusan selama dua hari menyebabkan Hulu Langat, Kuala Langat, Shah Alam, Klang, Hulu Selangor, Kuala Selangor, Petaling dan Kuala Lumpur di Lembah Klang serta Bentong, Mentakab dan Temerloh di Pahang ‘tenggelam.’
Kesannya ibarat dilanda tsunami, puluhan ribu mangsa ditempatkan di pusat-pusat pemindahan sementara, puluhan keluarga hilang tempat tinggal apabila rumah mereka dihanyutkan arus deras manakala ribuan kenderaan pula terdampar dan musnah selepas ditenggelami banjir.
Lazimnya pada setiap hujung tahun, monsun timur laut membawa banjir ke negeri-negeri di pantai timur Semenanjung tetapi bencana alam kali ini membuat kejutan dengan ‘membadai’ Lembah Klang, kawasan yang sebelum ini hanya mengalami banjir kilat.
Kejutan itu bukan sekadar dirasai oleh penduduk di Lembah Klang yang nyata tidak bersedia menghadapi bencana alam itu malah pihak yang terlibat dalam mengendalikan bencana juga pada awalnya kelihatan agak ‘kelam-kabut.’
Tempoh 48 jam pertama bencana melanda menyaksikan keadaan ‘huru-hara’ dalam kalangan agensi berkaitan yang seolah-olah hilang arah apabila suara-suara meminta bantuan dari segenap pelosok Lembah Klang menghujani media sosial.
Ibarat kata Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada sidang media di Pusat Kawalan Operasi Bencana Negara pada tengah malam 18 Dis: “Situasi di Selangor ini, ia agak kelam-kabut memandangkan negeri ini biasanya tidak terjejas apabila tiba musim tengkujuh.”
Pasukan keselamatan iaitu bomba, tentera dan polis pula bertindak segera dan bertungkus-lumus menyelamatkan mangsa yang terperangkap di kawasan terjejas teruk seperti Taman Sri Nanding di Hulu Langat, Taman Sri Muda di Shah Alam dan Bukit Changgang di Kuala Langat.      
Tengah malam 18 Dis itu, koordinasi dibuat dan Perdana Menteri meminta Polis Diraja Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia menggerakkan lebih banyak aset dengan fokus utama adalah menyelamatkan nyawa serta memastikan bekalan makanan disediakan untuk mangsa yang terperangkap.
Taburan hujan pada 18 Dis di Lembah Klang adalah melebihi purata hujan sebulan. Keadaan itu menyaksikan lima juta padu air banjir dilencongkan daripada memasuki Kuala Lumpur melalui Terowong Smart dalam usaha mengurangkan impak banjir di ibu negara.
Ketua Setiausaha Kementerian Alam Sekitar dan Air Datuk Seri Ir Dr Zaini Ujang berkata lencongan SMART yang mula diaktifkan sehingga mod 4 pada 7.45 malam 18 Dis itu adalah kali pertama proses itu dijalankan melebihi tiga jam sejak ia dibina pada 2007.
Secara keseluruhan, banjir yang melanda lapan negeri iaitu Selangor, Pahang, Terengganu, Kelantan, Negeri Sembilan, Melaka, Perak dan Kuala Lumpur itu menjejaskan 116,273 orang daripada 31,949 keluarga.
Selain itu, kejadian tanah runtuh dilaporkan di beberapa lokasi antaranya Karak yang menyebabkan ramai pengguna jalan raya terperangkap serta terpaksa diselamatkan oleh pasukan mencari dan menyelamat.
Kejadian itu turut menyebabkan ada antara destinasi peranginan di Janda Baik berubah menjadi lokasi bencana dan satu daripada pusat peranginan di kawasan itu musnah dilanda ‘kepala air’ menyebabkan tiga penghuni menjadi mangsa dengan dua daripadanya ditemukan maut manakala seorang masih hilang.
Bangkit daripada kejutan bencana banjir besar itu, pelbagai pihak sama ada orang perseorangan atau badan bukan kerajaan tanpa mengira bangsa dan agama dari seluruh pelosok negara tampil menghulurkan bantuan dari segi keperluan asas serta pembersihan pasca banjir.
Bagi meringankan beban mangsa, kerajaan mengumumkan peruntukan awal berjumlah RM100 juta bagi membaik pulih rumah dan infrastruktur yang rosak serta Bantuan Wang Ihsan RM1,000 kepada setiap ketua isi rumah yang terjejas akibat banjir.
Kerajaan turut mengumumkan bantuan meliputi pembiayaan kewangan tanpa faedah atau keuntungan sehingga RM5,000 menerusi Bank Simpanan Nasional dan memperuntuk RM30 juta bagi Pinjaman Pemulihan Banjir menerusi TEKUN Nasional.
Koperasi yang terjejas pula dibantu melalui Bantuan Kecemasan Koperasi, Suruhanjaya Koperasi Malaysia sehingga RM30,000.— BERNAMA 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/bah-besar-penutup-2021.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sebab Banjir Besar Luar Biasa Di Malaysia 2021

Sebab Banjir Besar Luar Biasa Di Malaysia 2021

papar berkaitan - pada 20/12/2021 - jumlah : 271 hits
Kenapa berlaku banjir luar biasa di beberapa kawasan di Malaysia 1 Menurut pakar meteorologi Prof Datuk Dr Azizan Abu Samah ianya ada kaitan dengan Taufan Rai yang sekarang berada di tengah Laut China Selatan di mana ia memecut serbuan udar...
Banjir Besar 2021

Banjir Besar 2021

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 305 hits
assalamualaikum salam sejahtera semoga hari hari yg bakal kita lalui baik baik saje di mana pun kita berada moga keadaan di sekeliling kita kekal sempurna sempurna bagaimana ye tu la tu dugaan kita kita ni berbeza ada orang kata takpe hilan...
Menteri Mana Sedang Bercuti Ketika Rakyat Derita Bah Besar

Menteri Mana Sedang Bercuti Ketika Rakyat Derita Bah Besar

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 317 hits
FAZLI RADZIAhli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil melontarkan pertanyaan kepada Perdana Menteri susulan arahan supaya Menteri Kabinet yang sedang bercuti dan merancang untuk bercuti membatalkan percutian masing masing YAB PM boleh tolong ...
3h2m Di Melaka Penutup Jjcm Tahun 2021

3h2m Di Melaka Penutup Jjcm Tahun 2021

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 254 hits
Assalamualaikum RANCANGAN asal hendak bercuti ke Kuantan pada cuti Krismas lepas terpaksa dibatalkan apabila kakak ipar SK yang tinggal di sana menasihatkan kami supaya jangan datang ke Kuantan kerana telah berlaku bah di beberapa tempat se...
Seleksi Pppk 2021 Tahap 3 Syarat Kriteria Dan Passing Grade

Seleksi Pppk 2021 Tahap 3 Syarat Kriteria Dan Passing Grade

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 145 hits
Seleksi PPPK Guru Tahap 3 ialah seleksi terakhir dalam rangkaian rekrutmen PPPK Guru 2021 Tahun ini akseptor seleksi PPPK Guru mampu mengikuti seleksi sampai dengan 3 kali bila belum dinyatakan lulus pada seleksi sebelumnya Bagi yang tidak ...
6132 Mana Command Centre Untuk Bencana Toqqi Ppim Samudera My 24 12 2021

6132 Mana Command Centre Untuk Bencana Toqqi Ppim Samudera My 24 12 2021

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 172 hits
KUALA LUMPUR 24 Disember 2021 Datuk Nadzim Johan Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Pengguna Islam Malaysia mahu kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat bencana banjir yang berlaku baru baru ini Ini kena dikaji balik Mu...
6134 Terima Aduan Mangsa Banjir Perlu Bantuan Ppim Segera Ke Temerloh Malaysia Post 24 12 2021

6134 Terima Aduan Mangsa Banjir Perlu Bantuan Ppim Segera Ke Temerloh Malaysia Post 24 12 2021

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 286 hits
MALAYSIAPOST menyertai misi bantuan bencana untuk mangsa banjir di Temerloh Pahang bersama Persatuan Pengguna Islam Malaysia hari ini Misi kemanusiaan ini turut disertai Nasi Ayam Mat Rock dan Sumbangan Com yang bertolak dari Kuala Lumpur k...
Telefilem Angan Angan Mat Jiman Telefilem Ambon Disiarkan Pada 25 Disember 2021

Telefilem Angan Angan Mat Jiman Telefilem Ambon Disiarkan Pada 25 Disember 2021

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 232 hits
Telefilem Angan Angan Mat Jiman disiarkan pada 25 Disember 2021 Sabtu jam 9 malam di Astro Citra saluran 108 Lakonan Amerul Affendi Fadhli Masoot Chubb E Harris Annuar Aleza Shadan Arie Zaharie Muzayyin Bohari Ibrahim Sinopsis Jiman ialah s...
Update Kasus Covid 19 Di Indonesia Pada Hari Natal 25 Desember 2021

Update Kasus Covid 19 Di Indonesia Pada Hari Natal 25 Desember 2021

papar berkaitan - pada 25/12/2021 - jumlah : 152 hits
Sementara kasus sembuh di Indonesia bertambah sebanyak 195 orang Dengan penambahan itu sudah 4 112 901 yang sembuh dari virus asal Wuhan China tersebut
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir