Bagi Umno Pendedahan Skandal Lcs Dipertikai Kerana Pengerusi Pac Dari Dap


agendaily.com12/08/2022
Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan.
Skandal isu kapal tempur pesisir (LCS) yang didedahkan dalam laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) mengejutkan rakyat, sudah RM6 bilion dibelanjakan tetapi tidak ada satu kapal pun sudah disiapkan.

Beberapa pendedahan penting melibatkan skandal kapal tak siap didedahkan kepada umum, antaranya RM400 juta digunakan untuk membayar hutang syarikat dan bukan digunakan untuk kegunaan pembinaan kapal, lebihan kos projek berjumlah RM1.4 bilion, kerajaan pimpinan UMNO-Barisan Nasional (BN) tidak menghiraukan permintaan Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia berhubung penukaran reka bentuk kapal dan beberapa isu lain yang berbangkit.

Laporan PAC itu dikeluarkan selepas sesi prosiding dijalankan melibatkan pihak yang terlibat dalam pembinaan kapal tersebut.

Untuk rekod, projek itu diluluskan pada 2011 semasa era pentadbiran BN-UMNO, ketika itu Datuk Seri Najib Razak menjadi Perdana Menteri dan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pula memegang jawatan Menteri Pertahanan.

Terdapat usaha disebelah blok pembangkang yang cuba mengaitkan dua pemimpin utama UMNO itu dalam skandal LCS tersebut, Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli antara yang paling ke depan dalam menekan Najib berhubung pembinaan kapal tersebut.

Bagaimanapun, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan dilihat keberatan untuk menerima pendedahan yang dibuat dalam laporan PAC tersebut hanya kerana Pengerusinya, Wong Kah Woh dari parti DAP.

Bagi Ahmad atau dikenali Mat Maslan, laporan PAC hanya akan diterima telus dan benar jika pengerusinya datang daripada UMNO sahaja.

“Pada sayalah, apa yang berlaku ini perlu ditubuhkan RCI barulah kita akan menapat maklumat yang tepat dan tidak dipengaruhi oleh sentimen politik.

“Apabila pengerusi daripada DAP mengumumkan keputusan berkenaan, maka kita tidak akan dapat mengelak daripada sudut pandangan orang bahawa isu ini dipolitikkkan sebab jawatankuasanya semua orang politik.

“Tetapi kalau RCI jawatankuasanya bukan orang politik malah daripada pelbagai latar belakang, jadi saya kira saranan oleh Pemuda UMNO semalam mengenai wajar ditubuhkan RCI perlu diperhalusi dan umumkan segera,” katanya dipetik laporan UMNO Online.

Untuk rekod, cadangan penubuhan RCI datang daripada Bersatu yang mendesak supaya ia dibentuk bagi merungkai kepincangan dalam skandal kapal tak siap itu.

Malah, Bersatu sendiri sudah menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara pada Rabu bagi mendesak RCI ditubuhkan untuk merungkai kepincangan dalam pembinaan kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) itu.

Menurutnya Ahmad, skandal kapal tak siap itu dimanipulasikan pembangkang ekoran menyedari pilihan raya umum (PRU) bakal disegerakan tidak lama lagi.

“Sebelum ini dengan kenaikan harga barang… kemudiannya ini dapat dikawal manakala harga ayam pun dah stabil malah dilihat semakin stabil. Ingatkan hari itu ianya adalah bom atom sebelum pilihan raya tetapi ada satu perkara lain iaitu berkaitan kapal LCS ini.

“Jadi pada saya untuk menyelesaikan, saya kira tidak perlu diberikan kepada orang politik…. Macam PAC semua orang politik tidak kiralah daripada parti mana sekali pun. Pengerusinya daripada DAP akan lihat daripada sudut kepentingan politik dan jangan mahu berbohonglah… oleh itu RCI sewajarnya ditubuhkan,” tambahnya lagi.

PAC dalam laporannya baru-baru ini mendedahkan projek LCS diberikan oleh kerajaan kepada syarikat Boustead Naval Shipyard (BNS) secara rundingan terus, dan kerajaan telah membayar sejumlah RM6.083 bilion untuk projek LCS, namun tiada sebuah kapal LCS pun yang disiapkan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/08/bagi-umno-pendedahan-skandal-lcs.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Politically Frank Umno Linked To Corrupted Leaders What About Mahathir Dap Ask Umno Man

Politically Frank Umno Linked To Corrupted Leaders What About Mahathir Dap Ask Umno Man

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 249 hits
It is a serious accusation to say Umno is led by corrupt leaders said Umno supreme council member Razlan Rafii Taking the former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad as an example he claimed during Mahathir s administration cases linked t...
Skandal Lcs Siapa Kerbau Yang Bawa Lumpur Ke Dalam Umno Itu

Skandal Lcs Siapa Kerbau Yang Bawa Lumpur Ke Dalam Umno Itu

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 126 hits
Seluruh kepimpinan UMNO dan BN akan menerima tempias meskipun skandal LCS dikatakan melibatkan hanya segelintir pemimpin UMNO dan kroni mereka sahaja ini umpama seekor kerbau membawa lumpur habis satu kandang terpalit Siapakah kerbau itu ag...
Kegagalan Lcs Adalah Suatu Kisah Ngeri Pengerusi Pac

Kegagalan Lcs Adalah Suatu Kisah Ngeri Pengerusi Pac

papar berkaitan - pada 14/8/2022 - jumlah : 167 hits
Sejurus selepas laporan PAC mengenai Kapal Tempur Pesisir dibentangkan seorang rakan wartawan telah menghantar mesej kepada saya bertanya Apakah perasaan anda Saya jawab Kami telah mengadakan 10 prosiding dengan satu lawatan tapak ke limbun...
Pengerusi Pac Ingatkan Najib Laporan Pac Bukan Laporan Dap Tapi Konsensus Ahli Parlimen Semua Parti

Pengerusi Pac Ingatkan Najib Laporan Pac Bukan Laporan Dap Tapi Konsensus Ahli Parlimen Semua Parti

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 210 hits
Baca Jangan Tak Baca ya PM6 Laporan PAC dibentang ke Parlimen pada 04 08 22 PM6 kata tidak terlibat tapi keluar 4 FB posting pada 06 08 2022 Ini suatu rekod Saya hargai PM6 pegang jawatan PM dari 2009 sampai 2018 Isu Projek LCS mula tahun 2...
Nama Pemimpin Umno Dikaitkan Skandal Lcs Ketua Pemuda Desak Dakwa Segera

Nama Pemimpin Umno Dikaitkan Skandal Lcs Ketua Pemuda Desak Dakwa Segera

papar berkaitan - pada 6/8/2022 - jumlah : 164 hits
agendaily com05 08 2022Ketua Pemuda UMNO Datuk Asyraf Wajdi Dusuki Datuk Asyraf Wajdi Dusuki mendesak supaya dalang yang terlibat dalam skandal projek pembinaan enam kapal tempur pesisir didakwa segera ia selepas sehingga hari ini tiada seb...
Skandal Lcs Mat Maslan Kata Tak Rasa Umno Akan Kalah Dalam Pru 15

Skandal Lcs Mat Maslan Kata Tak Rasa Umno Akan Kalah Dalam Pru 15

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 253 hits
agendaily com11 08 2022Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan Walaupun nama beberapa pemimpin utama UMNO sekali lagi terpalit dalam skandal kapal tempur pesisir Datuk Seri Ahmad Maslan tidak merasakan ia akan dapat menumbangkan UMNO ...
Kumpulan Rancang Protes Berkait Skandal Lcs Pada Ahad

Kumpulan Rancang Protes Berkait Skandal Lcs Pada Ahad

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 113 hits
freemalaysiatoday com August 11 2022 3 38 PMProtes hampir serupa diadakan di luar pekarangan Sogo di Kuala Lumpur berhubung kenaikan kos sara hidup pada Julai PETALING JAYA Himpunan membantah projek kontroversi kapal tempur pesisir akan dia...
Senator Dewan Negara Pun Mahu Skandal Lcs Dibahaskan

Senator Dewan Negara Pun Mahu Skandal Lcs Dibahaskan

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 113 hits
Senator Dewan Negara pun mahu skandal LCS dibahaskanPosted By on August 11 2022Senator Pakatan Harapan di Dewan Negara mahu perbahasan diadakan berhubung skandal pembinaan kapal tempur Tentera Laut Diraja Malaysia Menurut Senator Fadhlina S...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran