Bagi Diskaun Tapi Tak Rugi Tuan Rumah Cara Berunding Sewa Rumah Dengan Penyewa Semasa Pkp


Sejak pemberian moratorium oleh bank-bank di Malaysia kepada para peminjam, ramai pihak menggesa pemilik rumah agar mengecualikan sewa kepada penyewa sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Walaubagaimanapun, ia bukan suatu isu yang mudah bagi semua pihak. Ada juga antara pemilik rumah yang mempunyai halangan tersendiri sejak PKP dijalankan termasuk terjejas punca pendapatan. Pun begitu, ini tidak bermakna kata persetujuan tidak boleh dicapai antara pemilik dan penyewa.
Perunding kewangan, saudara Harith Faisal telah berkongsi caranya untuk memudahkan penyewa dalam masa sama tidak merugikan pemilik rumah. Jom baca.
“Tuan, ada diskaun sewa rumah untuk bulan ni tak?” Soalan yang agak tak disenangi oleh tuan rumah. Tapi sebenarnya saya menunggu soalan ni ditanya oleh penyewa-penyewa, sebab saya dah ada skrip.
Tanpa banyak soal, saya terus tawar untuk strukturkan semula sewa rumah tu. Saya tau, kalau dia tanya, mestilah dia nak minta bayar kurang.
Sewa untuk April-Mei-Jun saya kurangkan 25% dan ianya akan dibayar balik sekali dengan sewaan untuk bulan Julai-Ogos-September.
Kredit: Harith Faisal Kemudian, pada bulan Oktober sewa akan kembali kepada asal. Begitulah plan penstrukturan semula asal yang saya tawarkan kepada penyewa saya tu.
Dia reply, “Ok”
Saya rasa macam tawaran saya tak seperti yang dia harapkan. Mungkin dia harapkan saya kecualikan sewa atau bagi diskaun bukan struktur semula.
Saya tanya kat dia,
“Pendapatan tuan terjejas teruk ke masa PKP ni?” “Haah Tuan. Saya mekanik jentera berat. Sekarang semua tutup. Jadi tak ada kerja.”
Jadi, saya pun tawarkan dia untuk diskaun 50% untuk bulan April. Niat untuk bantu. Diikuti dengan plan penstrukturan semula asal tadi untuk bulan berikutnya.
“Okay Tuan. Terima kasih. Terima kasih.”
Jelas dari balasan dia yang dia tengah gembira bila saya tawar diskaun kat dia. Semoga RM400 lebihan tu bolehlah guna untuk beli beras dan lauk.
Kredit: Harith Faisal Macam tu lah. Situasi menang-menang. Penyewa jangan sampai mendesak tuan rumah untuk diskaun 100%. Sebabnya ada juga tuan rumah sendiri yang terjejas pendapatan akibat PKP. Jadi, tuan rumah pun mengharap duit sewa daripada penyewa rumahnya.
Moratorium, tuan rumah tak payah bayar 6 bulan kat bank?
Bukan tak payah bayar langsung ya. Cuma ia ditangguhkan. Bank profit atau interest akan terkumpul selepas habis moratorium dan tuan rumah tetap kena bayar nanti. Sama ada tenor bertambah atau bayaran ansuran bulanan akan naik.
Ada lagi kos-kos lain yang tuan rumah kena tanggung, cukai tanah, cukai pintu, cukai taksiran, kos penyelenggaraan. Kalau kondo punya kos penyelenggaraan saja dah memang lebih RM200.
Tuan rumah pula jangan langsung tak ada budi bicara kalau penyewa minta diskaun. Bila ada rasa was-was, mintalah bukti daripada penyewa yang tunjuk gaji dia dikurangkan ke, dibuang kerja ke, bisnes bungkus ke.
Bagi saya, kalau pendapatan penyewa tak terjejas, bayar sajalah sewa macam biasa. Ada juga penyewa saya yang bayar sewa macam biasa, tak minta diskaun pun. Saya pun tak ada lah tawarkan apa-apa diskaun atau penstrukturan semula.
Jadi, senang cerita jangan ambil kesempatan. Semua orang kebanyakannya terjejas akibat COVID-19 ni. Bukan kita seorang saja. Jangan pentingkan diri sendiri okay.
Nota: Gambar tu adalah perbualan saya dengan penyewa pada 1 April 2020. Masa tu tak jangka pun PKP akan disambung sampai hujung Mei. Mungkin kena bagi diskaun sebulan dua lagi kot.
Diharap perkongsian saudara Harith Faisal ini dapat memberi idea kepada semua pemilik dan penyewa rumah untuk mencapai kata sepakat mengenai kadar sewa ketika PKP demi kebaikan bersama.
Sumber: Harith Faisal
The post Bagi Diskaun Tapi Tak Rugi, Tuan Rumah Cara Berunding Sewa Rumah Dengan Penyewa Semasa PKP appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/04/24/bagi-diskaun-tapi-tak-rugi-tuan-rumah-cara-berunding-sewa-rumah-dengan-penyewa-semasa-pkp/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Cara Buat Duit Dari Rumah Semasa Pkp

10 Cara Buat Duit Dari Rumah Semasa Pkp

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 632 hits
10 Cara Buat Duit Dari Rumah Semasa PKP Fadzi faham ramai yang terkesan dengan situasi pandemik Covid19 sekarang Ada yang mula dikenakan status Unpaid Leave ataupun terus dibuang kerja Ramai juga kawan kawan Fadzi di Facebook yang mengadu t...
Jun Jihyun Diselar Netizen Konon Beri Diskaun Sewa Sebanyak 10 Tapi Ada Penyewa Dakwa Tak Dapat Pun

Jun Jihyun Diselar Netizen Konon Beri Diskaun Sewa Sebanyak 10 Tapi Ada Penyewa Dakwa Tak Dapat Pun

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 314 hits
Disebabkan wabak COVID 19 yang melanda dunia termasuklah Korea yang merupakan antara negara yang menerima akibat yang teruk kerananya ramai selebriti di sana yang telah menghulurkan bantuan seperti derma dan sebagainya Malahan ada ramai art...
Rugi Rm2 4 Bilion Sehari Semasa Pkp Bangkit Semula Insya Allah

Rugi Rm2 4 Bilion Sehari Semasa Pkp Bangkit Semula Insya Allah

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 317 hits
Negara mengalami kerugian RM2 4 bilion setiap hari sepanjang pelaksanaan PKP Foto hiasanSikit Tazkirah Ekonomi KUALA LUMPUR Negara mengalami kerugian RM2 4 bilion setiap hari sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Perdana Menteri...
Koleksi Patung Figura Dirosakkan Oleh Anak Sepupu Tuan Rumah Yang Kecewa Menuntut Ganti Rugi 4 Juta

Koleksi Patung Figura Dirosakkan Oleh Anak Sepupu Tuan Rumah Yang Kecewa Menuntut Ganti Rugi 4 Juta

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 325 hits
Koleksi patung figura dirosakkan oleh anak sepupu tuan rumah yang kecewa menuntut ganti rugi 4 juta Terdapat ramai otaku di Jepun harga koleksi mereka adalah di luar imaginasi orang biasa Beberapa tahun yang lalu terdapat satu kejadian di m...
Sepanjang Pkp Ini Cara Mengajar Yang Boleh Cuba Dipraktikkan Guru Di Rumah

Sepanjang Pkp Ini Cara Mengajar Yang Boleh Cuba Dipraktikkan Guru Di Rumah

papar berkaitan - pada 22/4/2020 - jumlah : 435 hits
Kelas Online Dari Rumah Semenjak PKP dijalankan dan KPM mengarahkan sekolah ditutup dan guru sekolah terus memikirkan inisiatif yang sesuai supaya anak murid tidak ketinggalan dalam pelajaran Jadi kebanyakan guru sendiri telah mencuba untuk...
Kerja Pemasangan Talian Internet Di Rumah Semasa Tempoh Pkp Kini Dibenarkan

Kerja Pemasangan Talian Internet Di Rumah Semasa Tempoh Pkp Kini Dibenarkan

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 850 hits
Internet ialah antara sebab mengapa ramai masih lagi siuman di rumah sepanjang tempoh PKP Ia juga perlu bagi memudahkan proses bekerja dari rumah dengan lancar Namun begitu ramai merungut tiada Internet jalur lebar di rumah memandangkan per...
Aktiviti Semasa Pkp Ajar Anak Cara Masak Ayam Masak Merah

Aktiviti Semasa Pkp Ajar Anak Cara Masak Ayam Masak Merah

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 504 hits
Resepi Ayam Masak Merah Pasti Sedap Rasanya sejak PKP ni dah banyak jugak anak saya belajar masak Setiap kali nak masak memang saya suruh dia masuk dapur sekali Samada dia tolong sikit sikit atau dia masak terus tapi dengan arahan saya The ...
Risiko Amalan Cara Hidup Tidak Aktif Semasa Pkp

Risiko Amalan Cara Hidup Tidak Aktif Semasa Pkp

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 347 hits
Gaya hidup tidak aktif boleh menjejaskan kesihatan tulang dan otot selain memberi impak negatif kepada sistem pertahanan badan Ketahui lanjut daripada Dr Ghandhi Pakar Perunding Ortopedik
5 Tips Untuk Menghasilkan Rakaman Malam Yang Cantik Dengan Vivo V19 Di Rumah Semasa Pkp

5 Tips Untuk Menghasilkan Rakaman Malam Yang Cantik Dengan Vivo V19 Di Rumah Semasa Pkp

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 397 hits
Pernahkah anda membuat rakaman gambar ataupun video namun hasilnya tidak seperti yang kita inginkan Hal ini adalah mungkin disebabkan teknik penggambaran anda yang kurang tepat atau spesifikasi kamera telefon pintar anda yang rendah Tambaha...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang