Bagi Bantuan Bot Dan Enjin Harga Rm20 000 Tapi Mereka Jual Rm8000 Kisah Segelintir Asnaf Ini Buat Ramai Tersentak



Golongan asnaf merupakan mereka yang layak menerima bantuan zakat yang dikutip daripada orang Islam. Pemberian bantuan bukan sahaja diberi dalam bentuk wang tunai, tetapi dari pelbagai segi bagi membantu kelansungan hidup mereka.
Namun, perkongsian daripada Tuan Faisal Ibrahim mengenai kisah-kisah asnaf yang dibantu tetapi langsung tidak memanfaatkan bantuan tersebut menyentak hati yang membacanya. Malah, jika pihak zakat mahu menghentikan bantuan, ada yang mengugut pula untuk menularkan perkara tersebut.
Ikuti perkongsian seperti di bawah. Tetapi, tidaklah semua golongan asnaf seperti ini, ada yang menerima dan memanfaatkan bantuan yang diberi. Cuma, sebilang kecil sahaja yang tidak mempunyai kesedaran untuk keluar daripada kancah kemisikinan walaupun telah diberikan bantuan.
Aku nak kongsi beberapa kisah asnaf ringkas dan minta korang bagi cadangan macam mana lagi nak bantu orang yang sebegini?
Ada ramai orang jadi miskin sebab musibah dan tak ada peluang. Tetapi sebenarnya, ramai juga yang kekal miskin sebab sikap PEMALAS mereka (pada pendapat aku).
1. Bagi bantuan bot + enjin + peralatan nelayan harga RM20,000. Baru sebulan, semuanya dijual dengan harga tak sampai RM8,000. Selepas habis duit, datang lagi minta bantuan zakat.
2. Bagi modal buat kolam ikan + benih anak-anak ikan. Ikan hilang, katanya masuk dalam tanah.
3. Kumpulkan 4-5 asnah untuk projek pertanian berkelompok. Kebun disediakan, latihan diberi, benih sayuran, baju, sprinkler air lengkap. Tinggal kerja saja, tetapi sayur semua mati. Sedangkan kat kebun sayur orang cina sebelah guna air parit saja, tapi subur-subur sayur mereka.
4. Pergi melawat rumah asnaf pukul 8.00 pagi. Satu keluarga, suami + isteri, anak dewasa lelaki tiga orang semua belum bangun tidur. Semua sihat dan tidak bekerja.
5. Buat reban ayam, bagi anak ayam, janji beli ayam bila dah besar. Katanya ayam hilang. Anaknya cakap, ayah sembelih makan.
6. Dicarikan kerja restoran, katanya penat. Kerja kilang, kena buang sebab ponteng. Kerja ikut kontraktor, curi barang. Tapi asyik minta zakat (muda + sihat).
7. Bagi bantuan tunai untuk anak sekolah kat program agihan. On the way balik, terserempak 2-3 orang asnaf beli nombor ekor.
8. Buatkan sebuah rumah tiga bilik, free. Dia sewakan dan duduk rumah nak roboh, atap bocor dan sebagainya. Katanya jauh dari tempat kerja (tak sampai 5 kilometer).
9. Dicarikan kerja, dia bagi alasan tak ada kenderaan. Bagi pinjam basikal, katanya penat mengayuh. Tak sampai 3 kilometer tempat kerja.
10. Masa buat siasatan, rumah macam tempat pembuangan sampah. Bau busuk. Buang sampah luar tingkap, sampah banyak di halaman rumah. Lalang, rumput tinggi tingkap. Nak tergelincir kat dapur sebab simen berlumut. Baju berlonggok dalam plastik sampah. Orang dewasa ada tiga orang.
Banyak lagi kisah sebegini sebenarnya. Memang tak boleh hentikan bantuan walau bagaimana sikap mereka. Kalau berhentikan memang mereka ugut nak viralkan dan sebagainya.
Mungkin anda ada idea kreatif untuk membantu? Ada 46,000 keluarga asnaf di Selangor (>300k asnaf), Wallahualam.
 
Sumber: siakapkeli.my
The post ”Bagi Bantuan Bot Dan Enjin Harga RM20,000, Tapi Mereka Jual RM8000,” Kisah Segelintir Asnaf Ini Buat Ramai Tersentak appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/bagi-bantuan-bot-dan-enjin-harga-rm20000-tapi-mereka-jual-rm8000-kisah-segelintir-asnaf-ini-buat-ramai-tersentak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Dihentikan Bantuan Mereka Ugut Nak Viral Terkedu Baca 10 Kisah Asnaf Tak Hargai Bantuan

Kalau Dihentikan Bantuan Mereka Ugut Nak Viral Terkedu Baca 10 Kisah Asnaf Tak Hargai Bantuan

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 390 hits
The ReporterGeleng kepala membaca perkongsian Tuan Faisal Ibrahim mengenai kisah kisah asnah yang dibantu tetapi langsung tidak memanfaatkan bantuan tersebut Bantuan yang diberi bukan sahaja dalam bentuk tunai malah ada yang diberi dalam be...
Hotel Yang Sama Bilik Yang Sama Tapi Harga Berbeza

Hotel Yang Sama Bilik Yang Sama Tapi Harga Berbeza

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 268 hits
Kubur yang sama tanah yang sama Tetapi dua keadaan yang berbeza Kenapa dosa lebih Anda boleh mencari kubur ideal anda dengan taubat nasuha Taubat nasuha menghapuskan lebih daripada berjuta juta jenis dosa Anda boleh mencari kubur anda denga...
Jual Teh Tarik Dengan Harga Tak Masuk Akal Ramai Panggil Lelaki Ini Tauke Gila

Jual Teh Tarik Dengan Harga Tak Masuk Akal Ramai Panggil Lelaki Ini Tauke Gila

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 498 hits
Tauke Gila Apesal jual teh tarik dengar harga tak masuk akal macam ni Boleh untung ke Orang meniaga nak untung bukan nak rugi Gila la lu Susah nak dengar pasal harga makanan murah zaman sekarang Kalau ada pun tak cukup murah untuk rakyat ra...
Harga Bawang Putih Meroket Jadi Rp 50 000 Per Kg

Harga Bawang Putih Meroket Jadi Rp 50 000 Per Kg

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 218 hits
Ibu Meni pedagang sembako di Pasar Rumput menuturkan harga bawang putih menyentuh Rp 50 000 per kilogramnya Meski begitu harga komoditas lain normal atau bahkan turun
Harga Avtur Sudah Turun Tapi Tarif Tiket Pesawat Masih Tinggi

Harga Avtur Sudah Turun Tapi Tarif Tiket Pesawat Masih Tinggi

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 246 hits
Tingginya harga tiket pesawat belum menemui titik solusinya Meski harga avtur yang dinilai menjadi penyebab mahalnya harga tiket sudah turun namun harga tiket pesawat tetap tinggi Sejumlah dugaan pun mulai bermunculan mengenai kasus ini
Hut Ke 21 Bumn Sarinah Jual 1 000 Paket Sembako Murah

Hut Ke 21 Bumn Sarinah Jual 1 000 Paket Sembako Murah

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 177 hits
General Manager akuntansi keuangan Sarinah Asep Rahmat menyatakan bahwa program itu merupakan bentuk perwujudan kehadiran BUMN untuk memenuhi kebutuhan masyarakat yang memiliki ekonomi kurang mampu
8 Gadis Dapat Gaji Rm5 000 Sebulan Hanya Untuk Teman Bos Karaoke Bercuti Makan Makan Tapi Lepas Puas Dipakai

8 Gadis Dapat Gaji Rm5 000 Sebulan Hanya Untuk Teman Bos Karaoke Bercuti Makan Makan Tapi Lepas Puas Dipakai

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 396 hits
Ramai orang zaman sekarang mencari pekerjaan yang mudah dengan gaji yang lumayan Tapi hati hati jangan sampai terjerat Baru baru ni 8 gadis katanya dianiaya oleh bos mereka gara gara diberhentikan secara tiba tiba tanpa sebarang notis dan p...
Beli Mikrofon Online Tapi Tasbih Yang Dihantar Kisah Lucu Lelaki Ini Mencuit Hati Netizen

Beli Mikrofon Online Tapi Tasbih Yang Dihantar Kisah Lucu Lelaki Ini Mencuit Hati Netizen

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 374 hits
Beli Mikrofon Online Tapi Tasbih Yang Dihantar Kisah Lucu Lelaki Ini Mencuit Hati Netizen Penipuan menerusi platform e dagang sering kali berlaku dalam kalangan pembeli sejak akhir akhir ini Terbaharu seorang guru berkongsi pengalaman di la...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms