Bagaimana Nak Mulakan Bisnes Homestay


Bagaimana nak mulakan sebuah bisnes homestay? Homestay merupakan perkataan bahasa Inggeris. Jika dialihbahasa, ia dikenali sebagai inap desa dan kadangkala rumah tamu. Ia sebuah bisnes yang menguntungkan, terutama jika anda tahu cara sebenar melakukannya. Bayangkan, sebuah rumah yang anda miliki samada dibeli atau menyewa dari tuan rumah, boleh menjana income lumayan sehingga 4 angka sebulan dengan hanya menetapkan sewaan serendah RM100 semalam!

Congak keuntungan memang nampak mudah, tetapi ia tidaklah semudah congakan keuntungan atau pendapatan. Silap cara, bisnes homestay boleh diakhiri dengan anda terpaksa menanggung hutang keliling pinggang, sampai akhirnya mencari kedai pajak atau pawn shop untuk terus hidup. Maka, untuk mereka yang mahu buat duit dalam bisnes ini; ilmu, pendekatan, teknik, kaedah serta cara perlu betul agar pengakhiran yang baik dapat direalisasikan.
Bagaimana Nak Mulakan Bisnes Homestay?
Saya ada ramai sahabat, kenalan malah sedara-mara yang menjalankan bisnes ini. Mungkin pada pandangan ramai, bisnes inap desa atau rumah tamu ini memerlukan modal yang besar. Tetapi, sebenarnya ia bisnes yang menggunakan kos yang agak rendah jika nak dibandingkan dengan bisnes seumpamanya seperti hotel bajet. Anda tidak perlu membeli sebuah bangunan atau sebuah rumah untuk mulakan bisnes homestay ini. Menerusi teknik sewa atas sewa, anda bakal jana keuntungan lumayan dengan hanya menyewa sebuah kediaman yang mungkin dikenakan sewaan RM400 - RM500 sebulan.

Untuk memulakan sebuah bisnes homestay anda sendiri, perkara berikut perlu diambil perhatian:
Kediaman untuk dijadikan homestay atau inap desa Lokasi yang berpotensi Perabot dan hiasan Peralatan elektrik dan elektronik Peraturan dan ketetapan Promosi Pemilihan Kediaman Anda perlu mencari sebuah kediaman yang sesuai untuk dijadikan homestay. Maksudnya, anda perlu mencari rumah yang mempunyai keluasan yang baik, jumlah bilik yang sesuai, jumlah bilik air, keadaan persekitaran dan juga kelengkapan kemudahan asas yang bagus.
Kediaman perlu mempunyai keluasan yang baik kerana kebanyakkan pelanggan berpotensi akan menyewa sebuah homestay andai ia cukup luas untuk menampung bilangan orang yang ramai

Homestay yang ada keluasan yang besar selalu menjadi pilihan, apatah lagi andai ada jumlah bilik yang mencukupi; paling tidak 1 bilik besar, dan 2 bilik kecil.

Anda perlu mencari rumah kediaman yang mudah untuk diuruskan, terutama sekali kawasan persekitaran. Andai ada tanah lapang, kemungkinan akan babitkan kos sampingan seperti perlu menjaga kebersihan, memotong rumput atau hiasan.

Kawasan rumah kediaman untuk homestay mesti mempunyai kemudahan asas yang baik. Anda perlu pastikan tekanan air yang baik, sistem perparitan yang sempurna, kutipan sampah dan sebagainya. Ia adalah untuk kelebihan jangkamasa panjang bagi memastikan tiada kos luar yang terpaksa ditanggung.
Lokasi Bisnes Homestay Aspek lokasi adalah antara yang memastikan bahawa bisnes homestay anda boleh menjana income yang menguntungkan. Kenal-pasti lokasi-lokasi hot yang mempunyai permintaan tinggi untuk inap desa atau rumah tamu. Periksa lokasi tersebut untuk perkara-perkara seperti:
Apakah tarikan yang ada di kawasan tersebut?  Apakah yang akan menarik perhatian orang untuk mencari sebuah tempat bermalam yang selesa di situ? Adakah lokasi tersebut mempunyai masjid, surau, tempat makan, klinik, kedai runcit, kedai serbaneka 24 jam dan stesen minyak? Adakah lokasi mudah untuk dicari? Kelengkapan Perabut dan Peralatan Elektrik Konsep sebuah homestay ialah ia perlu lengkap dengan perabut dan peralatan elektrik. Kos mungkin akan meningkat andai anda bercadang untuk memperlengkapkan kediaman yang baru anda miliki dengan segala perabut dan peralatan elektrik yang baru. Jadi, sangat disyorkan untuk mencari perabut dan peralatan elektrik 2nd hand atau terpakai untuk lengkapkan kediaman homestay

Namun, untuk jangkamasa panjang, anda mungkin perlu mencari atau mendapatkan perabut dan peralatan baru. Pilih perabut dan peralatan yang berkualiti dan tahan lama. Anda perlu faham, bukan semua pelanggan ada kesedaran sivik yang baik, justeru menjaga perabut dan peralatan yang ada di homestay seperti milik mereka adalah jauh dari apa yang anda harapkan.
Tips Beli Perabut dan Peralatan Baru Jika mahu beli perabut dan peralatan elektrik baru, pilihlah hanya dari satu kedai yang ada menawarkan pakej kelengkapan satu rumah. Jadikan kedai ini sebagai main-supplier untuk bisnes homestay anda. Manalah tahu, esok lusa nak tukar perabut dan peralatan .. boleh sahaja trade-in. Lebih baik, jika ia ada after-sales seperti servis repair dan sebagainya


Jangan terburu-buru untuk melengkapkan segala perabut dan kemudahan dalam homestay anda. Jadikan keuntungan yang dapat sebagai modal pusingan, dan pastikan bahawa apa yang anda dapat boleh menampung kos seperti bil elektrik, bil air, sewaan kepada pemilik rumah. Untuk itu, perkiraan modal - untung - rugi mesti dilakukan.
Peraturan Sebagai seorang pengusaha homestay, anda perlu menetapkan peraturan khusus. Dokumen seperti perjanjian sewaan, pajakan antara anda dengan pemilik kediaman dan berkaitan mestilah ada, dan lengkap. Anda juga sepatutnya mempunyai peraturan ringkas untuk setiap penyewa homestay anda. Sediakan dokumen ini dan letakkan dalam perjanjian sewaan. Tanpa peraturan dan dokumen, anda mungkin berisiko kepada kehilangan, kemalangan, kerugian dan sebagainya.
Promosi Berkesan Aspek terakhir untuk memulakan bisnes homestay ini adalah promosi. Anda sudah ada kediaman lengkap dengan perabut dan segala macam kemudahan, tetapi tiada siapa pun tahu .... jadi penting untuk anda promosikan bisnes homestay anda.

Cara paling mudah, berkesan dan dengan kos yang murah ialah dengan memberitahu jiran-jiran dan masyarakat setempat mengenai homestay anda. Bergaullah dengan mereka yang tinggal bersebelahan, berdekatan dan berhampiran dengan lokasi rumah homestay atau inap desa bisnes anda. Kalau perlu, aktif dengan aktiviti sosial yang ada - dua bulan sekali, tiga bulan sekali ...
Promosi Bisnes Homestay Dengan Kos Minima Promosi juga boleh dilakukan di papan tanda masjid, kedai serbaneka 24 jam, kedai runcit serta stesen minyak .. ia adalah lokasi tumpuan orang ramai, bukan sahaja penduduk setempat tetapi juga orang luar. Orang luar akan singgah di masjid untuk sholat, akan pergi ke kedai serbaneka, akan membeli di kedai runcit dan akan mengisi minyak di stesen minyak berdekatan. Itulah pentingnya soal lokasi tadi penting memilih kawasan yang ada kemudahan ini; kerana ia merupakan faktor untuk anda mempromosikan bisnes homestay anda dengan kos yang rendah.

Satu lagi promosi dengan kos yang murah ialah menerusi internet. Anda boleh kongsikan mengenai bisnes homestay menerusi blog, menerusi laman sosial mahupun laman web berkaitan pelancongan. 
Pengiklanan di blog misalnya lebih murah, dan lebih baik kerana blog adalah sebuah medium penyebaran maklumat dan informasi yang baik. Orang akan cari informasi menerusi carian Google berkaitan homestay ... terutama dari segi harga, lokasi, kemudahan, dan review atau pendapat

Dengan informasi yang banyak berkaitan homestay anda yang boleh didapati di internet, maka semakin mudahlah orang tahu, kenal dan sedar akan bisnes homestay anda.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.hasrulhassan.com/2016/01/bagaimana-nak-mulakan-bisnes-homestay.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mulakan Bisnes Online Dengan Mudah Di Rumah

Cara Mulakan Bisnes Online Dengan Mudah Di Rumah

papar berkaitan - pada 8/5/2024 - jumlah : 177 hits
Bisnes online merujuk kepada yang dilakukan melalui internet Ia melibatkan penjualan produk atau perkhidmatan pemasaran digital dan interaksi antara pelanggan secara dalam talian Kebiasaanya pemilik perniagaan akan memulakan laman web platf...
Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

papar berkaitan - pada 5/5/2024 - jumlah : 380 hits
Ada kes ibu bersalin tiba tiba Belum sampai waktu tetapi tanda kontraksi sudah datang dan ibu perlu melahirkan bayi Situasi ini dikenali sebagai kelahiran kecemasan atau Born Before Arrival Bagaimana si ibu dan ahli keluarga terdekat harus ...
Bila Duit Nak Masuk

Bila Duit Nak Masuk

papar berkaitan - pada 5/5/2024 - jumlah : 891 hits
Bila Duit Nak Masuk Saya berkongsi diatas beberapa perkembangan terkini QM InsyaAllah payment akan dibayar Ada 3 kemungkinan bila payment akan dapat iaitu seperti berikut 1 Progress payment akan berjalan jika ada sales baru Namun harus diin...
Buasir Otak Tv Macam Mana Nak Masuk Rumah Kalau Kunci Hilang

Buasir Otak Tv Macam Mana Nak Masuk Rumah Kalau Kunci Hilang

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 201 hits
Macam mana nak masuk rumah kalau kunci rumah hilang Jom tonton animasi ini
Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat

papar berkaitan - pada 6/5/2024 - jumlah : 165 hits
Nak tau 5 langkah menjadi insan hebat Kredit image to Google 1 Imej diri Letakkan mindset saya nak jadi hamba allah yang taat sebab level tertinggi adalah dengan menjadi hamba Allah yang taat 2 Aqidah Iaitu kepercayaan dan keyakinan kita ke...
Dr Maza Ni Jarang Nak Puji Orang

Dr Maza Ni Jarang Nak Puji Orang

papar berkaitan - pada 5/5/2024 - jumlah : 120 hits
W Faudzin Ucapan PMX berkaitan jihad di Perkampungan Sunnah di Perlis dikagumi oleh Mufti Perlis Dr Maza Kalau tanya lebai Pas mesti dia kata PMX tu buka mulut je mohong
Dia Bukan Nak Ubah Pikiran Dia Pun

Dia Bukan Nak Ubah Pikiran Dia Pun

papar berkaitan - pada 5/5/2024 - jumlah : 151 hits
Tak payah minta maaf resign saja dari dipecat at least ada jugak pencen Crdits MohdShahRim
Kalau Nak Hadi Awang Jadi Pm Masa Pemerintahan Dulu Kenapa Jadi Setakat Duta Makan Gaji Buta

Kalau Nak Hadi Awang Jadi Pm Masa Pemerintahan Dulu Kenapa Jadi Setakat Duta Makan Gaji Buta

papar berkaitan - pada 3/5/2024 - jumlah : 126 hits
MSOPM MACAM MANA LAGI YANG DIMAHU Semaca berucap di majlis Aidifitri Madani di RTC Kota Bharu Perdana Menteri Anwar Ibrahim memberi tahu beliau tidak pernah mengenepikan Kelantan dari mendapat peruntukan atau dimajukan seperti negeri negeri...
Ko Dah Puk Mak Kan Bini Ko Dekat Bet Na Lain Pastu Nangis Minta Maaf Netizen Dah Malas Nak Percaya Aliff Aziz

Ko Dah Puk Mak Kan Bini Ko Dekat Bet Na Lain Pastu Nangis Minta Maaf Netizen Dah Malas Nak Percaya Aliff Aziz

papar berkaitan - pada 3/5/2024 - jumlah : 184 hits
Selepas lama mendiamkan diri dan tidak mengeluarkan apa apa kenyataan selama beberapa minggu tentang kontroversi membabitkan rumah tangganya dengan Bella Astillah dan isu kecurangannya penyanyi Aliff Aziz akhrinya tampil bersuara Menerusi s...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Sang Saka Penipu

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Akaun Emas Gap Bukan Emas Digital


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Exclusive Scr2u Casino Features You Should Know About Before Signing Up

Lubnan Mengesahkan Sayyed Hassan Nasrallah Terbunuh

Bn Sapu Mahkota Rampas Undi Pn Tapi Sokongan Cina Merosot

Server Kecil Hpe Berbasis Amd Eypc 64 Core Tiga Gpu Enam Ssd Tapi Jangan Harap Main Black Myth Wukong Dengan Lancar

Saiz Fail Dlc Shattered Space Untuk Starfield Ditemui