Bagaimana Jika Ibu Hamil Ingin Ambil Minyak Ikan Selamat Atau Tidak


Anda mungkin pernah mendengar tentang khasiat dan kebaikan minyak ikan untuk kesihatan bayi yang baru lahir. Walau bagaimanapun, adakah pengambilan minyak ikan untuk ibu hamil ini benar-benar selamat? Ini apa yang anda perlu tahu sebelum mengambil minyak ikan ketika anda mengandung:

Minyak ikan sumber DHA untuk bayi
Memandangkan 2 tahun pertama merupakan tempoh masa yang penting untuk perkembangan otak bayi, asid lemak omega-3 (khususnya DHA) menjadi elemen yang penting dalam diet wanita hamil dan juga bayi. Sebagai sumber utama DHA, minyak ikan sangat disarankan sebagai makanan tambahan untuk wanita hamil dan juga ibu menyusu.
Di samping DHA membantu membina dan mengembangkan membran sel saraf dan penglihatan dalam bayi, EPA – sejenis omega-3 yang turut terdapat dalam minyak ikan, memainkan peranan penting dalam sistem imun bayi dan mengurangkan risiko mendapat masalah mental.
Manfaat kesihatan minyak ikan untuk ibu hamil
Dalam satu kajian di Australia pada tahun 2006, 98 wanita hamil yang sihat dibahagikan kepada dua kumpulan. Kumpulan pertama menerima 4 gram minyak zaitun setiap hari manakala kumpulan kedua menerima 4 gram minyak ikan. Kedua-dua kumpulan mengambil minyak ini setiap hari bermula daripada minggu ke-20 kandungan sehingga hari mereka bersalin.
Para pengkaji membuat kajian susulan selepas usia bayi menjangkau 2.5 tahun dan ke atas untuk dinilai.

Keputusan kajian menunjukkan kanak-kanak daripada kumpulan 2 (minyak ikan) mencatatkan markah yang lebih tinggi dalam penilaian koordinasi mata dan tangan. Namun, tiada perbezaan yang dicatatkan antara kedua-dua kumpulan dari sudut perkembangan fizikal dan kemahiran bahasa,
Kajian juga telah membuktikan bahawa pengambilan minyak ikan oleh ibu mengandung membantu mengurangkan risiko asma (lelah), atopi dan penyakit kulit lain.
Adakah ia menjadi kewajipan pengambilan minyak ikan untuk ibu hamil?
Untuk kejutan pembaca, khususnya ibu mengandung, jawapannya bukanlah 100% ‘YA”. Hakikatnya, bukan semua jenis ikan itu sama justeru, bukan semua jenis minyak ikan selamat untuk bayi.
Terdapat dua jenis minyak ikan yang dijadikan sebagai suplemen atau makanan tambahan. Minyak ikan yang diperbuat daripada badan ikan itu sendiri adalah selamat namun kandungan omega-3 yang diambil daripada hati ikan tersebut (cod liver oil) perlu dielakkan kerana ianya tinggi dengan vitamin A.
Kandungan vitamin A yang tinggi dipercayai akan menyebabkan pengumpulan dalam hati bayi dalam kandungan dan membawa kepada kecacatan kepada bayi.
Sekiranya diet anda mengandungi kadar retinol yang tinggi, ianya adalah amat penting untuk anda kurangkan pengambilan zat ini untuk perkembangan bayi anda.
Ini termasuklah mengelakkan daripada kerap mengambil makanan tambahan multi-vitamin dan juga produk kecantikan berasaskan retinol.

Kesimpulan
Wanita hamil hanya digalakkan untuk mengambil minyak ikan jika mereka tidak suka makan ikan atau tidak tahan dengan bau ikan. Namun perlu diingat, memakan ikan yang masih dalam keadaan asal dan tidak diproses adalah satu kaedah terbaik untuk mendapatkan zat omega-3.
Menurut pakar kesihatan, sekiranya anda makan 2 atau lebih hidangan minyak ikan (Salmon, Tuna, Ikan Kembung) setiap minggu, tiada keperluan untuk mengambil minyak ikan untuk ibu hamil.
Sekiranya anda seorang pengamal vegan, omega-3 daripada algae disarankan untuk diambil sebagai sebahagian daripada diet mengandung anda.

Jangan abaikan keselamatan si manja ketika berada dalam kereta. Belajar tentang fungsi car seat serta ketahui kecederaan yang akan berlaku kerana impak kemalangan. Ketahui lebih lanjut tentang car seat di E-Workshop Sayangi Nyawa Anak Anak Dalam Kereta, Let’s Buckle Up!
Daftar secara PERCUMA di https://toko.ideaktiv.com/product/sayang-nyawa-anak-dalam-kereta/
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Bagaimana Jika Ibu Hamil Ingin Ambil Minyak Ikan? Selamat Atau Tidak? appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bagaimana-jika-ibu-hamil-ingin-ambil-minyak-ikan-selamat-atau-tidak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Picit Pam Secara Perlahan Boleh Dapat Minyak Lagi Banyak Fakta Atau Auta

Picit Pam Secara Perlahan Boleh Dapat Minyak Lagi Banyak Fakta Atau Auta

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 150 hits
May 7 2022 Rakyat kita suka betul akan fakta fakta yang menarik lebih lebih lagi benda yang melibatkan urusan harian Tetapi berdasarkan apa yang pernah menjadi topik bualan hangat bukan semuanya betul Sesetengah daripadanya hanya dibuat ber...
Jenis Jenis Vitamin Pemakanan Yang Betul Untuk Ibu Hamil

Jenis Jenis Vitamin Pemakanan Yang Betul Untuk Ibu Hamil

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 104 hits
Vitamin untuk ibu hamil penting bagi menjaga kesihatan diri dan kandungan Tetapi apakah kandungan yang perlu ada dalam vitamin mengandung serta diet pemakanan yang terbaik Diet pemakanan vitamin untuk ibu hamil Seorang wanita mengandung pas...
Selamat Hari Ibu Buat Semua Yang Bergelar Ibu

Selamat Hari Ibu Buat Semua Yang Bergelar Ibu

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 214 hits
Assalamualaikum Belum terlewat rasanya untuk SA ucapkan Selamat Hari Ibu buat semua yang bergelar Ibu tak kira dimana anda berada Especially buat semua readers dan followers SA SA macam biasa la wish dan terima wish sambutan takde sebab har...
Warga Kota Berpusu Pusu Kembali Ke Ibu Kota 200 Kenderaan Terkandas Sebab Petrol Habis Di Stesen Minyak

Warga Kota Berpusu Pusu Kembali Ke Ibu Kota 200 Kenderaan Terkandas Sebab Petrol Habis Di Stesen Minyak

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 108 hits
nbsp Kepulangan ramai ke tempat tinggal masing masing setelah beraya di kampung telah menyebabkan permintaan yang tinggi terhadap barangan dan juga petrol di sepanjang perjalanan Beberapa pengguna jalan raya berkongsi di Twitter berkenaan p...
Petrol Habis Di Stesen Minyak Pengguna Jalan Raya Berang Ketika Pulang Ke Ibu Kota Video

Petrol Habis Di Stesen Minyak Pengguna Jalan Raya Berang Ketika Pulang Ke Ibu Kota Video

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 253 hits
Petrol Habis Di Stesen Minyak Pengguna Jalan Raya Berang Ketika Pulang Ke Ibu Kota VIDEO Penggunaan petrol dalam jumlah yang tinggi dan melebihi jangkaan susulan peningkatan jumlah kenderaan yang pulang ke kampung untuk menyambut Aidilfitri...
Jangan Terkejut Kalau Bayi Baru Lahir Ada Gigi Sebab Tu Penting Pemeriksaan Gigi Ibu Ketika Hamil

Jangan Terkejut Kalau Bayi Baru Lahir Ada Gigi Sebab Tu Penting Pemeriksaan Gigi Ibu Ketika Hamil

papar berkaitan - pada 6/5/2022 - jumlah : 160 hits
Doktor anak saya tumbuh gigi sejak dia lahir nak kena cabut ke biarkan saje Jangan terkejut tau kalau baby yang baru lahir tiba tiba ada gigi dua batang kat bawah gigi tu memang boleh tumbuh Gigi yang tumbuh pada hari baby dilahirkan dipang...
Penglihatan Kabur Kerap Kencing Tanda Tanda Diabetis Ibu Hamil Perlu Lakukan Gtt

Penglihatan Kabur Kerap Kencing Tanda Tanda Diabetis Ibu Hamil Perlu Lakukan Gtt

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 149 hits
Minum air gula atau dikenali sebagai Ujian toleransi glukosa digunakan untuk mendiagnos penyakit diabetis semasa kehamilan dengan memeriksa keadaan tubuh anda mengawal paras gula dalam darah Diabetes gestasi ini adalah komplikasi kehamilan ...
Selamat Hari Jururawat 2022

Selamat Hari Jururawat 2022

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 188 hits
12 Mei diiktiraf sebagai Hari Jururawat yang disambut seluruh dunia Hari Jururwat adalah sebagai penghargaan mengenang jasa para jururawat yang telah banyak berkorban masa tenaga serta bertungkus lumus dalam memberikan perkhidmatan yang ter...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte