Bagaimana Cara Minum Dua Liter Air Kosong Sehari Tanpa Gagal


Bagaimana Cara Minum Dua Liter Air Kosong Sehari Tanpa Gagal?Selalu dengar kan nasihat untuk menjaga kesihatan dan tips penting untuk cantik dan kurus, kita perlu minum air kosong dua liter sehari tanpa gagal. Air kosong tau bukan air manis sebab air kosong berfungsi untuk meningkatkan kadar metabolik badan serta mengenyangkan. 
Tidak la mulut asyik nak mengunyah makanan. Antara kepentingan air untuk tubuh badan kita adalah seperti membantu ubah makanan kepada tenaga, mengawal suhu badan, menyingkirkan bahan buangan, bantu penyerapan nutrient dan banyak lagi. 
Jumlah yang disarankan adalah sebanyak lapan gelas atau dua liter sehari. Jadi over minum air pula sebba berlebihan minum air kosong atau air masak juga boleh memudaratkan kesihatan kita. 





Bahaya Terlebih Minum Air KosongDr Rafidah pernah kongsi info tentang terlebih minum air ni di Twitter. Bahaya weh sebab pernah ada perempuan yang minum air 10 liter sehari kerana nak dapatkan kulit yang cantik kononnya tetapi sebenarnya boleh rosakkan buah pinggang dan lagi teruk boleh akibatkan sawan. 
Jadi jangan terlebih fanatik nak cantik, nak kurus sampai berlebihan. Agama Islam sendiri pun ajar untuk besederhana. Ingat tujuan asal minum air, jangan sampai tak cukup air di waktu panas sekarang ni. 


Tabiat Malas Minum AirBagi situasi aku pula berlainan dengan apa yang aku terangkan dekat atas. Aku tersangat malas nak minum air. Tak ada disiplin langsung. Jadi apa yang berlaku dekat diri sendiri sistem pembuangan aku sebenarnya agak terganggu. Aku beruntung sebab aku suka makan buah-buahan jadi membantu serba sedikit. 
Tapi bila dah menginjak usia ni, risau pula fikir kesihatan di masa akan datang. Tak tahu berapa panjang usia Allah nak kasi pinjam jadi kena la jaga kan. Tabiat aku minum ni bergantung kepada level kesibukkan harian aku. Semakin sibuk aku pada hari tersebut semakin sikit la air yang aku minum. Leka dengan kerja. 


Kesan Kurang Minum Air Ikut Pengalaman PeribadiMeh aku kongsi apa kesan yang aku boleh nampak dan rasai disebabkan tabiat buruk aku kurang minum air kosong. Macam aku cakap tadi ganggu sistem pembuangan aku, tidak sampai tahap sembelit tapi aku kurang membuang. 
Kedua ialah kurang air sebabkan aku jadi cepat penat, malas dan tak ceria. Kulit aku pun jadi kering dan teruknya aku ada eczema. Memang buruk la kulit kalau terlalu kering. Paling utama aku jadi kurang aktif dan kerja sebagai penulis blog ni kena ada idea dan mood menulis. 
Aku pernah juga cuba turunkan berat badan, aku jaga kuantiti makanan, exercise dan kurangkan pengambilan gula tapi berat masih statik sebab aku kurang minum air.  
Oleh sebab kesedaran baru timbul, aku nak disiplinkan diri untuk minum sekurang-kurangnya dua liter air sehari tanpa gagal. Cabaran besar sebab aku tak suka minum air. 


Tips Minum Dua Liter Air Kosong Sehari Tanpa Gagal
Kalau dah pasang niat untuk jaga kesihatan, dah sedar kepentingan minum air maka jom disiplinkan diri untuk minum air yang cukup. 
#1 Tahu berapa jumlah liter air yang perlu diminum sehari
Rujuk jadual yang dikongsi oleh KKM untuk tahu berapa liter air yang perlu di minum mengikut berat badan masing-masing. 


#2 Bina jadual
Ha jadual apa? Jadual persekolahan ke? Jadual minum air lah. Paling mudah bahagikan liter air kepada jam. Contoh kena habiskan 3liter air sehari jadi kena minum 1000ml ikut jadual di bawah. 


#3 Disiplin
Dah letak usaha, tenaga, emosi dan masa kena paksa diri untuk disiplin patuhi jadual. Minum ikut jadual yang ditetapkan supaya target tercapai. 


#4 Set alarm
Kalau anda sejenis pelupa, apa kata set alarm dekat handphone masing-masing supaya dapat ingatkan anda waktu untuk minum air. 


#5 Jangan kerna terpaksa
Ha kau dah macam lirik lagu. Sebaiknya nak buat sesuatu perkara yang baik jangan rasa terpaksa. Kalau terpaksa benda tu jadi separuh jalan. Aku dah pernah buat dulu lepas tu aku tak ikut jadual aku buat. sia-sia sahaja. 


Kesimpulan 
Setakat ini sahaja perkongsian bagaimana cara minum dua liter air kosong sehari tanpa gagal dan tips-tips penting yang kau orang boleh ikut. Mana yang baik dan mudah nak buat silalah amalkan. Kita sama-sama ubah dan sayangi badan kita. 
Jangan lupa jaga diri, jaga kesihatan. Jumpa di lain entri. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2021/03/bagaimana-cara-minum-dua-liter-air.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Minum Air Kosong Bergelas Gelas Fizi Ali Kongsi Pengalaman Hidup Susah Pernah Ada Rm10 Je

Hiburan Minum Air Kosong Bergelas Gelas Fizi Ali Kongsi Pengalaman Hidup Susah Pernah Ada Rm10 Je

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 235 hits
Penyampai radio Fizi Ali menerusi ruangan Instagramnya ada berkongsikan pengalaman hidup susah pada suatu ketika dahulu bersama rakan baiknya pelakon Jay Iswazir View this post on InstagramMenurut Fizi atau nama sebenarnya Mohd Hafizudin Al...
Jika Anak Batuk Berkahak Sekali Dengan Selesema Banyakkan Minum Air Kosong

Jika Anak Batuk Berkahak Sekali Dengan Selesema Banyakkan Minum Air Kosong

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 324 hits
Sekiranya anak batuk atau selesema dalam tempoh yang lama jangan ambil mudah Keadaan ini jika tak dirawat boleh membuatkan anak kena jangkitan lebih serius dan mungkin perlu mendapatkan rawatan di hospital Makan ubat mungkin boleh baik tapi...
Cara Bayar Bil Air Melalui Jompay

Cara Bayar Bil Air Melalui Jompay

papar berkaitan - pada 3/3/2021 - jumlah : 296 hits
Cara Bayar Bil Air Nak bayar bil air daripada rumah pun boleh dah sekarang ni Tak payah start kereta tak payah buang masa semuanya hanya di hujung jari anda Mudah sangat Macam mana nak bayar bil air dengan JOMPay ni Senang je jom baca artik...
Cara Buat Garlic Bread Mudah Untuk Minum Petang Sedap Sungguh

Cara Buat Garlic Bread Mudah Untuk Minum Petang Sedap Sungguh

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 290 hits
Kalau ada roti yang hampir tamat tempoh eloklah jika buat garlic bread Nak buat garlic bread ni sangatlah mudah Tahu tahu habis licin sepinggan Lagi lagi kalau makan panas panas dan dicicah dengan sup cendawan memang layan Kalau ikut resipi...
Minum Air Gula Di Kkia

Minum Air Gula Di Kkia

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 698 hits
Assalamualaikum and hello lads Memandangkan aku baru sahaja ke klinik kesihatan ibu anak semalam jadi harini aku nak share pengalaman aku Mungkin serba sedikit dapat membantu para ibu yang masih baru dan tiada pengetahuan seperti aku ini Se...
Tips Disiplinkan Diri Minum Air Mencukupi Setiap Hari

Tips Disiplinkan Diri Minum Air Mencukupi Setiap Hari

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 473 hits
Assalamualaikum wbt Tips Disiplinkan Diri Minum Air Mencukupi Setiap Hari Terasa kekusaman diri kini Dengan kulit keringnye Tumit pecah lah Bagai bagai kejadian pada diri telah berlaku hehe Bunyik cam tragik jerk kan Sies wehh rasa diri aku...
6 Cara Mengidentifikasi Apakah Kamu Hemat Atau Pelit Dari Kegiatan Sehari Hari Beda Tipis

6 Cara Mengidentifikasi Apakah Kamu Hemat Atau Pelit Dari Kegiatan Sehari Hari Beda Tipis

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 288 hits
Pernah nggak sih kamu dibilang pelit padahal cuma pingin berhemat aja Terus jadi kepikiran jangan jangan pelit beneran
Cara Buat Bancuhan Ikan Celup Tepung Rangup Tanpa Guna Air Kapur

Cara Buat Bancuhan Ikan Celup Tepung Rangup Tanpa Guna Air Kapur

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 195 hits
Sedapnya Ikan Celup Tepung Dapat cicah panas panas dengan sos pergh memang berebut Seekor memang tak cukup Biasanya resipi bancuhan Ikan Celup Tepung memerlukan kapur tetapi Cikgu Afy Al Habibi kongsi resipi yang tak perlu guna kapur tapi h...
Cara Cara Nak Minum Madu Agar Ia Berkesan Untuk Kesihatan Anda

Cara Cara Nak Minum Madu Agar Ia Berkesan Untuk Kesihatan Anda

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 281 hits
Minumlah madu dicampur air sebagaimana yang disebut oleh Ibnul Qayyim dalam Kitab nya bahawa Bila kita campur Madu dengan air ikatan kimianya jadi seperti ini sahabat C6H12O6 Air Oksigen Menghasilkan Asid Glukonik Hidrogen Peroksida inilah ...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show