Bagaimana Bina Rumah Banglo Tunai Sebelum Pencen


Bagaimana bina rumah banglo tunai sebelum pencen | Impian nak bina rumah banglo memang menjadi impian semua orang. Pernah terfikir nak miliki banglo sendiri? Mesti pernah ada angan-angan kan? Sebenarnya boleh nak tunaikan impian ni.
Bukan orang kaya je boleh miliki banglo, tapi yang kerja kerajaan atau kerja swasta pun boleh bina rumah banglo secara tunai. Diulangi tuunaiii!!. Mesti ada caranya, kita tak sembang kencang punya .
Cara buat rumah di atas tanah milik sendiri secara tunai
Masa muda-muda ni memang masa terbaik untuk beli rumah. Bila dah ada kerjaya, ada duit gaji bulanan. Memang bagus sangat beli rumah murah  di bawah paras kemampuan dan di lokasi yang strategik.
Beli rumah ni memang kena ada ilmu. Bukan main beli tanpa berfikir panjang. Kalau difikir-fikir, katalah kita nak jual rumah tu pula, rumah murah ni lebih ramai pembeli.
Contohnya jika kita beli rumah tu dengan harga RM120,000. Dalam jangka masa beberapa tahun naik beberapa fasiliti misalnya MRT dan pusat beli belah. Harganya akan naik dan senang dijual kemudian hari kerana infrastruktur yang ada.
Rumah premium memang ada tapi kebarangkalian nak jual semula tu agak sukar kerana tak ramai yang mampu membelinya. Kalau boleh elakkanlah membeli rumah premium. Boleh baca di blog dawaibesi.com tentang panduan membina rumah di atas tanah sendiri.
Apa nak dibuat dengan rumah murah yang dibeli? Sewakan atau jadikan homestay untuk pelancong Contohnya, jika anda berasal dari Melaka dan mempunyai ramai saudara mara di sana. Buat pelaburan dengan beli rumah di Melaka dan tukarkan menjadi homestay.
Lokasi tepi pantai atau dekat kawasan peranginan bonus untuk homestay sentiasa laku. Boleh lihat contoh homestay di Melaka dalam senarai di bawah. Memang berbaloi kalau ada homestay di Melaka.
1. Homestay paling best di Melaka Melaka ni memang jadi antara destinasi popular untuk bercuti. Kami sekeluarga suka ke Melaka sebab banyak tempat menarik untuk dilawati, makanan best-best dan lokasi tu cantik sangat!

Kalau anda ke Melaka dan nak tahu homestay yang menarik di sini boleh rujuk di blog sukamakanjalan. Saya suka sangat homestay yang berhampiran dengan pantai.
Yang tu lebih nak meraikan anak-anak sebenarnya. Diorang dengan air memang tak dapat dipisahkan. Alang-alang bercuti, elok jugalah ikutkan permintaan anak-anak ni sekali sekala.
2. Homestay bajet di Melaka Selain homestay yang menghadap pantai, banyak juga homestay yang berdekatan dengan bandar Melaka. Happening tau Melaka ni. Siang sampai ke malam banyak aktiviti yang best.
Siang hari kita boleh jalan-jalan cari makan. Asam pedas, masak lemak cili padi, kuih keria, coconut shake, cendol. Hmmm banyaknya menu sedap-sedap. Malam hari pulak kita boleh makan angin di Bandar Melaka.

Di  lokasi makan angin ni banyak tempat yang menarik dan menjadi tumpuan pelancong. Tiada bayaran yang dikenakan untuk masuk ke sini. Lokasinya sangat cantik dan menenangkan.
Bagi yang mencari homestay bajet di Melaka boleh baca di sukajalanmakan juga. Homestay dengan swimming pool ada tau. Banyak pilihan yang ada dengan harga yang berpatutan.
Anda boleh lihat contoh homestay yang menghadap laut. Cantik-cantik dan sangat sesuai untuk percutian seisi keluarga.

Beruntungnya bagi anda yang ada tanah di tepi pantai. Boleh buat banglo yang mempunyai pemandangan menarik menghadap laut. Tak rugi melabur dalam hartanah ni, malahan menguntungkan!!
Bayangkan kawasan dining dan dapur menghadap laut. Mesti seronok kan!! Dan kalau dapat buat rumah banglo  2 tingkat macam dalam pelan rumah di bawah ni. Mesti rasa seronok sampai tak nak keluar rumah.

Semua ni mampu jadi nyata kalau kita merancang dari muda. Beli rumah mampu milik dan jual  sebelum pencen. Di bawah ni proses pastikan rumah kita terjual rumah cepat. Sebenarnya ramai dari kita tahu, terdapat 3 cara utama untuk dapat modal bina rumah atas tanah sendiri, iaitu pinjam bank, pinjam LPPSA untuk kakitangan gomen atau gunakan duit tunai.
Salah satu cara untuk dapatkan tunai tu adalah dengan menjual rumah yang telah dibeli di bawah paras kemampuan. Misalnya setelah beberapa tahun, nilai hartanah tu telah meningkat.
Dan selepas menjualnya, penjual akan mendapat sejumlah wang. Duit tu dah boleh menjadi modal untuk membeli tanah dan membina banglo idaman.
Itulah cara nak dapatkan tunai yang saya sebutkan di atas. Dan di bawah ini adalah proses untuk menjual rumah dan cara bagaimana bina rumah banglo.
Proses untuk menjual rumah. Terdapat 11 Langkah semuanya.
1. Periksa info mengenai rumah yang akan dijual. Antara maklumat penting yang perlu kita dapatkan ialah
Semak samada rumah tersebut adalah lot bumiputera atau bukan. Adakah tanah tersebut berstatus pegangan bebas (free hold) ataupun pegangan sementara (lease hold). Periksa semula dokumen pembiayaan perumahan samada mempunyai penalti sekiranya rumah dijual dalam “lock in period”. 2. Buat sedikit analisis tentang harga pasaran rumah di kawasan perumahan yang ingin dijual. Selepas itu, letakkan harga yang kompetetif, iaitu tidak melebihi harga pasaran & tidak pula terlalu murah
3. Pemilik rumah melantik ejen hartanah bertauliah. Pada peringkat ini kita mempunyai pilihan samada ingin menjual sendiri hartanah tersebut, ataupun melantik perunding hartanah yang mahir dengan selok belok bidang ini.
4. Lantik peguam hartanah yang berpengalaman kerana ini akan melancarkan proses jual beli. Pihak penjual & pembeli rumah tidak boleh melantik peguam yang sama untuk menguruskan proses jual beli bagi mengelakkan konflik kepentingan (conflict of interest).
5. Senarai pendek bakal pembeli yang berminat. Dapatkan yuran tempahan (booking fees) dari pembeli yang serius, yuran ini kebiasaanya adalah 3% dari nilai hartanah yang ingin dijual. Yuran ini termasuk dalam duit pendahuluan (duit muka) membeli rumah ini.
6. Menandatangani penjanjian jual beli (Sale & Purchase Agreement – S&A / S&P). Pembeli mesti melunaskan bayaran untuk 7% dari nilai harga rumah yang dijual sebagai duit muka kepada penjual rumah.
7. Sekiranya anda menggunakan perkhidmatan seorang perunding hartanah bertauliah, anda perlu melunaskan bayaran komisyen 3% kepada agensi hartanah selepas dokumen penjanjian jual beli (S&P / S&A) ditandatangani.
8. Sekiranya rumah yang dijual masih mempunyai baki pembiayaan yang belum dilangsaikan, bank akan memberikan pembeli tempoh selama 3 bulan supaya melangsaikan baki tersebut.
Tempoh tambahan selama 1 bulan akan diberikan oleh bank jika baki ini tidak dapat dilakukan dalam tempoh 3 bulan tersebut. Tetapi, penalti yang dikira harian akan dikenakan dalam tempoh 1 bulan tersebut, bagi setiap hari diambil.
9. Peguam akan menguruskan penukaran nama di atas geran dengan syarat pihak bank telah menerima transaksi bayaran dari pembeli.
10. Pembeli rumah mesti melangsaikan baki pembiayaan hartanah kepada penjual selepas urusan penukaran nama di atas geran selesai dilakukan peguam.
11. Pembeli akan menerima kunci dari penjual, selepas penyerahan baki wang jualan rumah telah dilakukan pembeli.
Anda boleh baca info selanjutnya di artikel ini. Banyak yang boleh dapat dan pelajari. Sebelum ni masih samar-samar bagaimana bina rumah banglo secara tunai dan nak tau proses jual rumah. Tapi sekarang dah lebih jelas dan faham.
Pastikan selepas rumah terjual, kita jelas dengan cara bina rumah. Di bawah ni panduan yang bagus untuk  beli tanah dan bina rumah. Apabila selesai menjual rumah, mesti kena ambil tahu tentang cara nak buat rumah pula. Nak bina rumah memang perlu buat dengan teratur dan teliti. Tak nak bila rumah dah siap baru nampak itu ini tak kena.
Dan anda boleh jadikan panduan di bawah untuk rujukan.

1. Periksa zon tanah yang ingin dibeli dari jenis kediaman.
2. Pastikan tanah tersebut mempunyai geran individu
3. Infrastruktur dihadapan lot tanah telah pun disiapkan.
4. Saiz lot tanah yang ideal untuk membina rumah.
5. Kedudukan lot tanah banglo di atas geran
6. Bentuk tanah yang ingin dibeli.
7. Bentuk muka bumi
Ramai kontraktor boleh bina rumah, tapi tak banyak boleh buat banglo mewah berkualiti Antara kontraktor banglo berkualiti yang menjadi pilihan ramai di Lembah Klang adalah syarikat Nas Nuri Construction. Nas Nuri Construction telah membantu lebih 100 pelanggan membina banglo bermutu di lokasi terpilih di sekitar Selangor dan Negeri Sembilan. Anda boleh lihat sendiri hasil tangan syarikat ini yang sangat memuaskan hati.


Memang menjadi kerisauan utama jika tersalah memilih kontraktor. Kesannya rumah tidak siap, kalau siap pun rumahnya tidak elok buatannya dan harganya pula melebihi pasaran. 
Menyesal kemudian memang tidak berguna kan. Jadi sebelum kerugian, memang wajib buat pilihan yang bijak.
Di harap dengan perkongsian bagaimana bina rumah banglo ini dapat membantu anda cara mendapatkan modal dan mencari kontraktor yang berpengalaman juga dipercayai. Boleh hubungi syarikat Nas Nuri Construction untuk keterangan lebih lanjut.
Semoga impian menjadi kenyataan .
The post Bagaimana bina rumah banglo tunai sebelum pencen appeared first on Ajumohit.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.ajumohit.com/2020/07/bagaimana-bina-rumah-banglo-tunai-sebelum-pencen.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Bina Rumah Secara Tunai Sebelum Pencen Rahsianya Beli Rumah Semasa Muda

Cara Bina Rumah Secara Tunai Sebelum Pencen Rahsianya Beli Rumah Semasa Muda

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 442 hits
Menjadi impian setiap orang untuk memiliki rumah yang sepenuhnya menjadi hak milik persendirian Ringkas kata memiliki rumah secara mutlak atau bebas hutang Hari ini dengan
Suami Isteri Bina Rumah Makan Percuma Untuk Semua Orang Makan Percuma

Suami Isteri Bina Rumah Makan Percuma Untuk Semua Orang Makan Percuma

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 284 hits
Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan pelbagai bantuan diberikan kepada orang ramai yang memerlukan dari pelbagai pihak Rumah Makan Percuma Selain itu pasangan suami isteri di Alor Setar ini mengambil inisiatif menyediakan makanan percuma b...
Sebelum Meninggal Omas Tak Mau Dirawat Di Rumah Sakit

Sebelum Meninggal Omas Tak Mau Dirawat Di Rumah Sakit

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 314 hits
Dirinya mendapat informasi bahwa Omas meninggal sekitar pukul 20 30 WIB di rumahnya di Jalan Swadaya 1 RT3 RW11 Cimanggis Depok Di rumahnya Omas tinggal bersama tiga anaknya
Konsep Consumerchant Memberi Pulangan Tunai Bila Berbelanja Di Pg Mall

Konsep Consumerchant Memberi Pulangan Tunai Bila Berbelanja Di Pg Mall

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 311 hits
Konsep ConsuMerchant Memberi Pulangan Tunai Bila Berbelanja di PG Mall PG Mall www pgmall my merupakan platform E dagang No 1 di Malaysia ditubuhkan semenjak tahun 2017 dan ianya adalah satu satunya platform e dagang tempatan di Malaysia PG...
Beli Banglo Tiga Tingkat

Beli Banglo Tiga Tingkat

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 365 hits
Assalamualaikum ALHAMDULILLAH hajat untuk memiliki banglo tercapai juga apabila ada rezeki lebih di musim pkp ni Paling tak sangka dapat beli banglo tiga tingkat walaupun pada plan asalnya hanya nak beli yang dua tingkat sahaja Pemaju pulak...
Ptptn Lancar Cabutan Wow Peluang Menangi Kereta Hadiah Wang Tunai

Ptptn Lancar Cabutan Wow Peluang Menangi Kereta Hadiah Wang Tunai

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 233 hits
Bertempat di Menara Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional Kuala Lumpur Pelancaran Cabutan WOW SSPN i Plus telah disempurnakan oleh Yang Berbahagia Encik Wan Saiful Wan Jan Pengerusi PTPTN Cabutan WOW adalah promosi yang istimewa dan ...
Cadangan Penebusan Ganti Cuti Rehat Dengan Wang Tunai Dikaji Semula

Cadangan Penebusan Ganti Cuti Rehat Dengan Wang Tunai Dikaji Semula

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 403 hits
APAKAH GANTIAN CUTI REHAT Gantian Cuti rehat adalah Award wang tunai yang diberi kepada Anggota Perkhidmatan Awam yang tidak berpeluang menghabiskan cuti rehat disebabkan kepentingan perkhidmatan BILA BERKUATKUASA Award Gantian Cuti Rehat t...
Jadi Pemenang Bertuah Dengan Menangi Voucher Tunai Rm 12 000 Ringgit Di Lulu Hypermarket

Jadi Pemenang Bertuah Dengan Menangi Voucher Tunai Rm 12 000 Ringgit Di Lulu Hypermarket

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 412 hits
Hi Korang well dah lama rasanya aku tak update story pasal Lulu hypermarket kan kalau dalam entry yang sebelum ni kemain kan update sana sini pasal Lulu ni even dekat office pun orang bertanya dah jadi ambassador lulu ke sekarang ni haha ma...
Survei Alvara Masyarakat Lebih Ingin Bansos Tunai Dibanding Sembako

Survei Alvara Masyarakat Lebih Ingin Bansos Tunai Dibanding Sembako

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 188 hits
Dalam paparannya CEO Alvara Hasanuddin Ali menyebut mayoritas masyarakat membutuhkan bantuan tunai dibanding sembako atau lainnya
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi