Bacalah Zikir Fatimah Nabi Ajar Pada Anaknya Untuk Redakan Rasa Penat Selepas Seharian Urus Rumah Tangga




Hari ini ramai isteri yang mengeluh penat dan stres dek kerana tugas yang tak menang tangan. Mereka ini terutama yang bergelar ibu bukan saja mengurus rumah tangga, malah turut bekerja mencari rezeki.

Antara cara kebiasaan wanita meredakan kepenatan ini dengan berehat, bercuti dan juga ke spa untuk rawatan tubuh. Hakikatnya dalam Islam sendiri telah tersedia penawar kepenatan ini melalui amalan Zikir atau Tasbih Fatimah yang diajarkan sendiri oleh Rasululullah s.a.w kepada puterinya Saidatina Fatimah r.a.

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muslim, satu hari puteri Rasulullah s.a.w, Saidatina Fatimah r.a mengadu kepada suaminya, Saidina Ali bin Abu Talib r.a tentang tangannya berasa sakit dan keletihan kerana terlalu banyak kerja rumah yang perlu dilakukannya.

Saidatina Fatimah kemudian datang menemui ayahandanya baginda Rasulullah s.a.w untuk meminta seorang pembantu.

Akan tetapi dia tidak berjaya menemui Rasulullah s.a.w dan hanya bertemu dengan Saidatina Aisyah.

Kemudian Saidatina Fatimah meninggalkan permintaannya kepada Saidatina Aisyah untuk disampaikan kepada Rasulullah. Apabila Rasulullah tiba di rumah, Saidatina Aisyah pun memberitahu Baginda tentang permintaan puterinya.

Lalu Baginda telah pergi menemui puteri serta menantunya yang ketika itu telah berbaring di tempat tidur. Keduanya mahu berganjak bangun ingin menghampiri baginda akan tetapi Rasulullah meminta mereka tetap di tempat perbaringan.

Lalu baginda bersabda;

“Mahukah kamu berdua aku ajarkan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kamu berdua minta? Ketika kalian berbaring hendak tidur, maka bacalah takbir (Allahu Akbar) 34 kali, tasbih (Subhanallah) 33 kali dan tahmid (Alhamdulillah) 33 kali. Sesungguhnya yang demikian itu lebih baik bagi kalian daripada seorang pembantu.” (HR. Muslim, no: 4906)

Maka disaran kepada ibu-ibu yang berasa penat setelah melakukan tugas-tugas harian supaya mengamalkan Zikir/Tasbih Fatimah ini setiap malam sebelum melelapkan mata.

ZIKIR/ TASBIH FATIMAH

Allahu Akbar – 34 kali
Subhanallah – 33 kali
Alhamdulillah – 33 kali

Dalam pada itu sentiasalah didiklah hati untuk ikhlas melakukan semua tanggungjawab agar tidak merasakan ia sebagai bebanan yang memenatkan.



Sumber : Petua Ibu via limaumanis

“Zikir Fatimah” merujuk kepada sebuah hadis sahih yang panjang.

Ali bin Abi Thalib menceritakan bahawa Fatimah (isterinya, juga puteri Rasulullah) merasa sakit tangannya kerana menumbuk (menguli) tepung dan ketika itu pula ada seorang pelayan yang menawarkan dirinya (untuk berkhidmat) kepada Rasulullah.

Fatimah datang menemui Rasulullah untuk meminta seorang pembantu. Akan tetapi dia tidak berhasil menemui Rasulullah dan hanya bertemu dengan Aisyah.

Kemudian Fatimah menitip pesan kepada Aisyah untuk disampaikan kepada Rasulullah. Ketika Rasulullah tiba di rumah, Aisyah pun memberitahu baginda tentang kedatangan Fatimah.

Ali berkata, lalu Rasulullah pergi ke rumah kami ketika kami tengah berbaring hendak tidur.  Maka kami segera bangun, tetapi baginda mencegahnya seraya berkata: “Tetaplah di tempat kalian!” Kemudian Rasulullah duduk di antara kami hingga saya merasakan dinginnya telapak kaki beliau yang menyentuh dada saya.

Setelah itu, Rasulullah bersabda: “Inginkah kalian berdua aku ajarkan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang kalian minta? Apabila kalian berbaring hendak tidur, maka bacalah takbir (Allahu Akbar) tiga puluh empat kali, tasbih (Subhanallah) tiga puluh tiga kali dan tahmid (Alhamdulillah) tiga puluh tiga kali. Sesungguhnya yang demikian itu lebih baik bagi kalian daripada seorang pembantu.”

Selanjutnya Ali menerangkan:

“Saya tidak pernah meninggalkan bacaan tersebut semenjak saya mendengarnya daripada Rasulullah.” Seseorang bertanya kepadanya: “Wahai Ali, apakah kamu juga tidak meninggalkan doa ini pada malam perang Shiffin?” Ali menjawab: “Ya. Saya tidak pernah meninggalkan bacaan (zikir) ini pada malam perang Shiffin sekalipun.” [Shahih Muslim, no: 4906]

Berdasarkan hadis ini, dapat kita pelajari bagaimana Fatimah, puteri kesayangan Rasulullah bekerja keras dengan urusan rumah seperti memasak. Namun Rasulullah tidak memberikan Fatimah dan Ali seorang pembantu rumah.

Sebaliknya baginda mengajar mereka beberapa kalimah zikir yang mudah dibaca sebelum tidur, iaitu Subhanallah 33 kali, Alhamdulillah 33 kali dan Allahu Akbar 33 kali.

Zikir ini menjadi pengganti kepada pembantu rumah yang diminta oleh Fatimah sehingga ia masyhur dikenali sebagai “Zikir Fatimah”.

Rahsia di sebalik pengajaran zikir ini ialah, Allah membalas kepada kita apa yang kita berikan kepada-Nya atau kerana-Nya.

Bahkan Allah akan membalas dengan tambahan dan gandaan. Apabila kita bersedekah kerana Allah, Allah akan membalas dengan tambahan rezeki.

Apabila kita bersikap rahmat kepada makhluk lain kerana Allah, Allah akan menggandakan rahmat-Nya kepada kita.

Demikianlah juga, apabila kita meluangkan masa dan usaha kepada Allah, Allah akan menambah masa dan memudahkan usaha kita.

Sumber : pesonapengantin© copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Sumber Bacalah ‘Zikir Fatimah’, Nabi ajar pada anaknya untuk redakan rasa penat selepas seharian urus rumah tangga.

Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/03/bacalah-zikir-fatimah-nabi-ajar-pada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Jonan Kebutuhan Rumah Tangga Tak Akan Ganggu Produksi Gas

Menteri Jonan Kebutuhan Rumah Tangga Tak Akan Ganggu Produksi Gas

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 259 hits
Jonan mengatakan jika 65 juta rumah tangga di Indonesia menggunakan gas bumi hanya membutuhkan pasokan gas bumi 2 juta kaki kubik per hari sementara produksi gas bumi nasional 7 500 MMSCFD
Bukti Cinta Suami Tak Surut Inilah Tanda Tanda Dia Confirm Bahagia Dalam Rumah Tangga

Bukti Cinta Suami Tak Surut Inilah Tanda Tanda Dia Confirm Bahagia Dalam Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 3/3/2019 - jumlah : 927 hits
Bukti Cinta Suami Tak Surut Inilah Tanda Tanda Dia Confirm Bahagia Dalam Rumah Tangga Walaupun kadang kadang ada pasang surutnya hubungan rumah tangga itu tapi percayalah suami kalau dia bahagia dia akan menghargai anda lebih dari segala ga...
Ibu Ditahan Kerana Serang Pemandu Bas Selepas Suruh Anaknya Kencing Dalam Bas

Ibu Ditahan Kerana Serang Pemandu Bas Selepas Suruh Anaknya Kencing Dalam Bas

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 244 hits
The ReporterPolis menahan seorang wanita selepas dia menyuruh anak lelakinya berusia dua tahun kencing dalam tong sampah yang tersedia dalam bas dan kemudian menyerang pemandu kerana berang dikata tidak bertamadun Dalam kejadian di Dazhi Hu...
Rasa Menyesal Selepas Makan Donut Bombolini Kek Pandan Gula Melaka

Rasa Menyesal Selepas Makan Donut Bombolini Kek Pandan Gula Melaka

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 1556 hits
Hi korang Adakala serba salah kan bila kita tengah diet tetiba ada birthday celebration plak kat opis kan kejadian yang tak dirancang apabila wife kepada kawan opis ni dah arrange semua ni dia order kek pandan gula melaka dan donut nutella ...
Selepas Minum Air Kencing Sendiri Saya Rasa Lebih Bertenaga Fabian

Selepas Minum Air Kencing Sendiri Saya Rasa Lebih Bertenaga Fabian

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 507 hits
Selepas minum air kencing sendiri saya rasa lebih bertenaga FabianSeorang pereka dalaman di Sheffield Yorkshire mendakwa dirinya lebih bertenaga dan sihat selepas mengamalkan minum air kencingnya sendiri setiap hari Menurut Fabian Farguhars...
12 Kronologi Rumah Tangga Aliff Aziz Bella Astillah Afifah Nasir Oktavia Manrose

12 Kronologi Rumah Tangga Aliff Aziz Bella Astillah Afifah Nasir Oktavia Manrose

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 831 hits
Kembali kecoh di media sosial apabila pelakon Aliff Aziz sekali lagi dipalit dengan kontroversi curang kepada isterinya yang bernama Bella Astillah Semalam Bella secara terang terangan memuat naik sebuah kenyataan di laman Instagram meluahk...
Gaji Puluhan Ribu Tapi Balik Rumah Kena Pukul Siti Fatimah

Gaji Puluhan Ribu Tapi Balik Rumah Kena Pukul Siti Fatimah

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 458 hits
Felow Kanan Pusat Kajian Ekonomi dan Kemasyarakatan Institut Kefahaman Islam Malaysia Siti Fatimah Abdul Rahman berucap pada Forum Menangani Gangguan Seksual dan Keganasan Rumah Tangga sempena Hari Wanita 2019 di Institut Tadbiran Awam Nega...
Facebook Auni Zaara Palsu Wanita Ini Buat Laporan Polis Selepas Dituduh Hina Nabi

Facebook Auni Zaara Palsu Wanita Ini Buat Laporan Polis Selepas Dituduh Hina Nabi

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 404 hits
SEORANG wanita tampil membuat laporan polis selepas gambarnya disalahguna bagi tujuan menghina RasulullahMarva Joinod D Lomodi mendakwa gambar miliknya telah dijadikan sebagai gambar profil Facebook seorang individu yang dikenali sebagai Au...
In Sha Allah Setiap Makhluk Akan Mendoakan Keampunan Anda Baca Zikir Ini 3 Kali Selepas Subuh Rileks Media

In Sha Allah Setiap Makhluk Akan Mendoakan Keampunan Anda Baca Zikir Ini 3 Kali Selepas Subuh Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 548 hits
Hadis ini diriwayatkan oleh Ahmad dalam Musnad Daripada dari Qabishah bin al Mukhariq beliau berkata Aku datang menemui Rasulullah sallahu alaihi wasallam lalu baginda bertanya kepadaku Wahai Qobishah apa yang membuatkan kamu datang kesini ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan