Bacalah Surah Yang Sangat Ditakuti Iblis Disetiap Rakaat Pertama Ketika Menunaikan Solat Rileks Media


SubhanAllah.. Tiada Surah Yang Sangat Ditakuti Iblis Kecuali Surah Ini Dan Bacalah Disetiap Rakaat Pertama Ketika Menunaikan Solat. Sungguh Besar Kelebihannya.
“Qul yaaaaa ayyuhal kaafiruun”, ayat ini merupakan salah satu potongan dari surat pendek yang sering dibaca saat shalat. Ya, surat Al-Kafirun merupakan surah ke 109 dalam Al-Qur’an yang berada dalam juz terakhir (jus Amma). Surat ini berisi kandungan tentang tentang tidak adanya toleransi dalam Keimanan dan Peribadahan.
Surah Al-Kafirun turun saat kaum kafir laknatullah berusaha mempengaruhi Nabi SAW dengan menawarkan kekayaan agar beliau menjadi seorang yang paling kaya di kota Makkah, dan akan dikahwinkan dengan sesiapa yang beliau kehendaki.

Syaratnya Nabi Muhammad harus menyembah berhala yang menjadi Tuhan mereka dalam kurun waktu satu tahun. Nabi Allah menolak usul kaum kafir untuk penyatuan ajaran agama dalam rangka mencapai kompromi.
Selain itu, surat ini juga mengajak masing-masing agama untuk melaksanakan ajaran agama dan kepercayaan tanpa bersikap saling mengganggu.
Seperti halnya dengan surat-surat lainnya, Al-Kafirun juga memiliki keutamaan dan manfaat jika diamalkan sehari-hari. Beberapa keutamaan dan manfaatnya surat ini adalah adalah sebagai berikut :
1.Surah Ajakan Toleransi Beragama
Surat ini merupakan surat yang sangat terkenal karena kandungannya mengajarkan untuk bertoleransi antara umat beragama.
Agama Islam dalam kitab suci Al—Quran di perintahkan untuk menghormati penganut agama lain. Seperti dalam potongan akhir ayat ini yang ertinya ‘Untukmu agama mu dan untuk ku agama ku’.
Namun meski menghormati, urusan keimanan dan keperibadahan tidak ada kata toleransi. Menurut Imam Qurthubi, sikap menghormati agama dan kepercayaan lain bukan bererti lemah atau diri menjadi larut mengiyakan kebenaran mereka.
Namun akan sebaliknya hal itu akan memperteguh keimanan dan membebaskan diri dari kemusyrikan dan kemunafikan sesuai dengan salah satu keutamaan surat Al-Kafirun.
2. Surah yang Sangat Ditakuti Iblis
Surah Al-Kafirun juga memiliki keutamaan lain yakni menjadi surat yang ditakuti iblis. Hal ini diriwayatkan oleh Ibnu Abbas, menurutnya Tiada surah yang sangat ditakuti Iblis kecuali surah ini.:
“Tidak ada dalam Al-Qur’an yang lebih menakutkan bagi Iblis daripada Qul ya ayyuhAl-Kafirun, sebab ia adalah tauhid dan pembebas dari kemusyrikan”.
Imam ja’far ‘alayhis salaam berkata” Bacalah surah 7x dalam 1 hari untuk menjaga iman,barang siapa membiasakan membacanya pada sa’at matahari terbit dan terebenam,maka ia akan di amankan dari keraguan,kesyir¬ikan,dan keyakinan yang buruk”
3. Pahala Membaca Surahnya Adalah Sama Dengan Seperempat Al-Qur’an
Ternyata membaca surah Al-Kafirun sama dengan membaca seperempat dari Al-Qur’an. Hal ini disebutkan dalam sebuah hadist yang diriwayatkan Annas “Qul Ya ayyuhAl-Kafirun senilai dengan seperempat Al-Qur’an.” Hadits ini dianggap hasan oleh al-Albani dalam kitab silsilah ahadits sahihah.
Hal ini disebabkan kerana Al-Kafirun berisi keterlepasan dari syirik (tauhid atau kalimat syahadat yang pertama). Karena itu surah ini memiliki kandungan yang setara dengan seperempat Al-Qur’an.
Syeikh al-Mubarakfuri dalam kitab Tuhfatul Ahwadzi Syarah Sunan at-Tirmidzi menyebutkan bahwa Al-Qur’an hukum-hukum yang terkait dengan dua kalimat syahadat serta penjelasan tentang kehidupan dunia dan akhirat dan Al-Kafirun memiliki kandungan itu.
Menurut Syeikh Ibn Baz membaca empat kali surah ini sama dengan khatam Al-Qur’an. Hanya saja, ini bukan bererti setelah itu tidak perlu lagi membaca Al-Qur’an.
Sebab seorang muslim hendaknya membaca Al-Qur’an secara rutin setiap hari dan mengkhatamkannya dalam sebulan.
Sementara hadis di atas adalah untuk memotivasi setiap muslim agar membaca surah yang memiliki fadhilat yang besar serta memahami dan mengamalkan dalam kehidupan.
4. Membacanya Sangat Dianjurkan Dalam Solat-Solat Malam
Hal ini diriwayatkan oleh Al Wailli dari hadist Jabir bin Abdullah: “Seorang laki-laki berdiri lalu shalat fajar dua rakaat. Ia membaca di rakaat pertama Qul ya AyyuhAl-Kafirun (katakan hai orang-orang kafir) hingga akhir surah. Lalu Nabi SAW bersabda:
“Ini adalah hamba yang beriman kepada Tuhannya. Kemudian ia membaca pada rakaat kedua Qul HuwalAhad (Katakanlah Dia adalah Allah yang maha Esa sampai akhir surat. Lalu Nabi Saw bersabda : Ini adalah hamba yang mengenal Tuhannya. Thalhah berkata : Maka aku suka membaca dua surat ini dalam dua rakaat ini ”
5. Keutamaan Bila Dibaca Menjelang Tidur Dapat Membebaskan Kemusyrikan
Hal ini diriwayatkan oleh Abu Dawud dari Farwah bin Naufal: dari ayahnya bahawa Nabi SAW bersabda: Bacalah Qul ya ayyuhAl-Kafirun kemudian tidurlah di akhirnya, sesungguhnya ayat tersebut membebaskan dari kemusyrikan”.
Bila dibaca dengan Qul huwallahu Ahad akan memperteguh keimanan dan membebaskan kemunafikan : Hal ini disampaikan oleh Al Asymu’i berkata : Dikatakan Qul ya AyyuhAl-Kafirun dan Qulhuwallahu Ahad, keduanya membebaskan dari kemunafikan. Wallahu a’lam.
Demikian artikel tentang Keutamaan dan Manfaat dan surat Al-Kafirun. Semoga kita senantiasa membaca dan meresapi setiap ayat-ayat Allah SWT yang memiliki manfaat dan keutamaan masing-masing. Semoga informasi ini bermanfaat dan terimakasih sudah membaca.
VIDEO:
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook
Sumber:Dunia Viral
Source link
The post Bacalah Surah Yang Sangat Ditakuti Iblis Disetiap Rakaat Pertama Ketika Menunaikan Solat – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/bacalah-surah-yang-sangat-ditakuti-iblis-disetiap-rakaat-pertama-ketika-menunaikan-solat-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bacalah Dan Amalkan Doa Ringkas Ini Ketika Sujud Terakhir Solat Kelebihannya Sangat Luar Biasa

Bacalah Dan Amalkan Doa Ringkas Ini Ketika Sujud Terakhir Solat Kelebihannya Sangat Luar Biasa

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 632 hits
Syeikh Abdul Aziz Bin Baaz berkata Ini merupakan 3 doa yang janganlah kau lupakan dalam sujud1 Mintalah Diwafatkan Dalam Keadaan Khusnul Khotimah Allahumma inni as aluka husnal khotimah Artinya Ya Allah aku meminta kepada MU husnul khotimah...
Bacalah Surah Yassin Di Pagi Hari Besar Fadhilatnya Rugi Kita Tak Mengamalkannya Rileks Media

Bacalah Surah Yassin Di Pagi Hari Besar Fadhilatnya Rugi Kita Tak Mengamalkannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 441 hits
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Segala puji bagi Allah Rabb sekelian alam Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat S...
Baca 7 Kali Surah Ini Selesai Solat Dijamin Allah Melepaskan Kesusahanmu Dan Melancarkan Rezekimu Rileks Media

Baca 7 Kali Surah Ini Selesai Solat Dijamin Allah Melepaskan Kesusahanmu Dan Melancarkan Rezekimu Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 396 hits
Dijamin Allah akan melepaskan kesusahanmu dan melancarkan rezekimu Hidup dirundung kesusahan disempitkan rezeki sudahkah Menyemak diri anda Mungkin ada yang salah dalam hidupmu ada yang kurang yang belum kamu lakukan sudahkah selalu membaca...
Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Mesti Baca Rileks Media

Cara Solat Sunat Hajat Yang Betul Insya Allah Segala Urusan Dipermudahkan Mesti Baca Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 578 hits
Solat Hajat adalah solat yang didirikan untuk memohon sesuatu hajat daripada Allah s w t Solat ini dilakukan bagi mengharapkan pertolongan daripada Allah s w t dalam meminta sesuatu yang dihajati atau menolak sesuatu yang tidak diingini Ras...
7 Khasiat Surah Al Kautsar Amalan Dahsyat Yang Membuatkan Rezeki Tak Terduga Dan Hutang Cepat Selesai Rileks Media

7 Khasiat Surah Al Kautsar Amalan Dahsyat Yang Membuatkan Rezeki Tak Terduga Dan Hutang Cepat Selesai Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 327 hits
Surah Al Kautsar hanya mengandungi 3 ayat Ia telah diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s a w Ia kerana ketika Nabi Muhammad s a w sedang bersedih atas kematian ...
Kelebihan Dan Fadhilat 3 Ayat Terakhir Surah Al Hasyr Rileks Media

Kelebihan Dan Fadhilat 3 Ayat Terakhir Surah Al Hasyr Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 384 hits
Tiga ayat akhir Surah Al Hasyr mengandungi fadhilat dan khasiatnya yang tersendiri Ianya mempunyai Asma ul Husna yang paling agung pada enam aat terkhir dari surah Al Hasyr Penyebutan nama nama Allah yang paling indah yang mengkisahkan sifa...
Kenapa Martabat Tahajud Lebih Tinggi Daripada Solat Sunat Yang Lain Ini Sebabnya Rileks Media

Kenapa Martabat Tahajud Lebih Tinggi Daripada Solat Sunat Yang Lain Ini Sebabnya Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 432 hits
SATU cara paling berkesan untuk berhubung dengan Allah s w t ialah dengan bangun mengerjakan ibadat khususnya sembahyang Tahajud atau sembahyang di tengah malam Tetapi kenapa Allah meletakkan masa untuk sembahyang tahajud pada tengah malam ...
Amalan Wirid Membaca Surah Ini 3 Kali Sehari Agar Rezeki Melimpah Di Dunia Dan Mendapat Pahala Besar Rileks Media

Amalan Wirid Membaca Surah Ini 3 Kali Sehari Agar Rezeki Melimpah Di Dunia Dan Mendapat Pahala Besar Rileks Media

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 428 hits
Ini tentang keutamaan membaca surat al Waqiah 3 kali sehari Seperti kita ketahui bahwa salah satu cara mengamalkan wirid surat Waqiah adalah dengan membacanya 3 x sehari Kita semua mengetahui bahwa Surat al Waqi ah sudah sangat terkenal di ...
Kenapa Solat Atas Kerusi Boleh Menjadi Haram Inilah Penjelasannya Mesti Baca Rileks Media

Kenapa Solat Atas Kerusi Boleh Menjadi Haram Inilah Penjelasannya Mesti Baca Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 554 hits
Sejak kebelakangan ini semakin ramai penduduk di Malaysia umumnya mempunyai pelbagai masalah penyakit Hal ini seterusnya sedikit sebanyak telah menjejaskan kualiti ibadah terutamanya yang ingin meraih banyak pahala di bulan Ramadan Terdapat...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir