Bacaan Selawat Ke Atas Nabi Muhammad Saw


“Ya Hanana.. Ya Hanana.. Ya Hanana”
Tiga orang kanak-kanak lelaki sedang asyik mendendangkan Qasidah Ya Hanana dengan gembiranya berserta alunan suara yang cukup merdu. Qasidah tersebut adalah salah satu daripada qasidah terkenal yang menjadi mainan di bibir kanak-kanak kerana mudah untuk diingati. Yang jelas, ia ditujukan kepada sosok tubuh mulia yang amat dirindukan oleh umat akhir zaman, iaitu Rasulullah SAW.
Sesungguhnya, kehadiran Rasulullah SAW di atas muka bumi ini suatu masa dahulu sangat dinantikan oleh segenap masyarakat. Ini kerana Baginda merupakan rahmat bagi seluruh alam.
Beruntunglah bagi mereka yang hidup pada zaman Baginda, dapat menatap wajah mulia Baginda, bahkan dapat bersoal jawab secara langsung dengan Baginda apabila buntu dengan permasalahan dunia.
Tetapi, kita umat kemudian apakah perkara yang boleh kita lakukan untuk menyatakan rindu dan cintanya kita pada Baginda? Jawabnya ialah dengan berselawat ke atas Baginda.
Cara Bacaan Selawat
Cara selawat amat mudah. Kita selalu berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan juga Nabi Ibrahim AS semasa bacaan tahiyat akhir di dalam solat. Bacaan selawat dalam rumi yang ringkas adalah:
Allahumma solli ‘ala muhammad, wa ‘ala ali muhammad
-atau-
Allahumma solli ‘ala Saiyyidina Muhammad, wa ‘ala ali Saiyyidina Muhammad
(bermaksud: Allah selawatkanlah ke atas Muhammad, dan ahli keluarga Muhammad)
Video Bacaan Selawat Yang Betul

Kelebihan Selawat
Allah SWT juga turut berselawat ke atas Baginda Hal ini sepertimana firmanNya yang bermaksud;
“Sesungguhnya, Allah SWT dan malaikatNya berselawat (memberi penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW). Wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.”
(Surah al-Ahzab: 56)
Beroleh gandaan selawat daripada Allah SWT Tahukah anda, sesiapa yang berselawat kepada Rasulullah SAW satu kali, Allah SWT akan berselawat ke atas dirinya sebanyak 10 kali. Sesungguhnya, selawat Allah SWT kepada diri kita adalah berupa rahmat dariNya.
Beroleh Syafaat Rasulullah SAW Beruntungnya kita menjadi umat Muhammad SAW. Ini kerana, hanya Baginda sahaja Nabi yang dikurniakan syafaat (pertolongan) untuk umatnya di akhirat kelak. Sesiapa yang banyak berselawat kepada Rasulullah SAW, pasti akan dibantu oleh Baginda kelak.
Amalan berselawat mendekatkan diri kepada Allah SWT Sesungguhnya, Rasulullah SAW merupakan kekasih Allah SWT, dan apa-apa yang berkait dengan Baginda sudah pasti berkait pula dengan Allah SWT. Bahkan, berselawat juga merupakan jalan bagi beroleh keredhaanNya.
Sebagai wasilah atau perantaraan diri kita dengan Rasulullah SAW Bagi umat akhir zaman, sudah pasti kita memiliki satu perasaan rindu yang teramat untuk menatap dan bertemu dengan idola atau ikutan kita dalam kehidupan, iaitu Muhammad SAW. Bagi mereka yang berkemampuan, mereka boleh menziarahi makam Baginda. Namun, cara lain untuk menyatakan kecintaan dan rindu kita adalah dengan berselawat. Ini kerana, setiap selawat yang disampaikan oleh setiap manusia akan sampai kepada Baginda SAW walaupun setelah Baginda wafat.
Sebagai penyembuh dan terapi bagi penyakit jasmani dan rohani Selawat ke atas Rasulullah SAW juga boleh menjadi ‘ubat’ bagi seseorang yang mengalami penyakit rohani atau penyakit hati seperti hasad dengki, busuk hati, pemarah dan lain-lain. Juga, bagi penyakit jasmani seperti demam, sakit kepala dan sebagainya.
Begitulah antara beberapa kelebihan berselawat ke atas Rasulullah SAW dan ternyata banyak lagi kelebihannya. Semoga perkongsian ini dapat memberi inspirasi kepada kita untuk lebih meringankan lidah dan mulut bagi memuji dan mengalunkan selawat ke atas junjungan mulia Muhammad SAW. Mudah-mudahan, selawat tersebut dapat membantu kita di akhirat kelak.
Wallahua’lam.
sumber
The post Bacaan Selawat Ke Atas Nabi Muhammad SAW appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/bacaan-selawat-ke-atas-nabi-muhammad-saw/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Detik Detik Kelahiran Nabi Muhammad Saw

Detik Detik Kelahiran Nabi Muhammad Saw

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 406 hits
Telah disebutkan bahwa sesungguhnya pada bulan ke sembilan kehamilan Sayyidah Aminah saat hari hari kelahiran Nabi Muhammad saw sudah semakin dekat Allah swt semakin melimpahkan bermacam anugerah Nya kepada Sayyidah Aminah mulai tanggal 1 h...
Sehat Tak Perlu Mahal Tiru Kebiasaan Nabi Muhammad Ini

Sehat Tak Perlu Mahal Tiru Kebiasaan Nabi Muhammad Ini

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 289 hits
Di jaman now kesehatan semakin terkesan mahal Orang orang di masa posmodern sekarang ini melakukan banyak upaya yang dapat membuat tubuh mereka bugar fresh dan tidak gampang sakit Umpamanya melalui diet ketat fitness yoga dan aneka work out...
Inilah Orang Yang Paling Pelit Menurut Nabi Muhammad

Inilah Orang Yang Paling Pelit Menurut Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 317 hits
Sudah jamak bagi kita bahwa salah satu sifat tercela menurut agama Islam adalah pelit Hal ini pun telah banyak diterangkan dalam teks teks agama baik di Al Qur an hadis maupun penjelasan penjelasan dari ulama Namun di dalam salah satu hadis...
Menurut Nabi Muhammad Ini Yang Harus Kita Lakukan Jika Ada Ular Masuk Rumah

Menurut Nabi Muhammad Ini Yang Harus Kita Lakukan Jika Ada Ular Masuk Rumah

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 367 hits
Ular adalah hewan melata dan ada yang berbisa di antaranya Maka dari itu tak jarang banyak orang yang mengaku takut ketika melihat hewan yang satu ini Nah terkadang ular tersebut sempat masuk ke beberapa rumah atau mengelilingi rumah bahkan...
Doa Sakit Gigi Paling Mujarab Dari Nabi Muhammad

Doa Sakit Gigi Paling Mujarab Dari Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 1755 hits
Jika membahas mengenai kesihatan ada beberapa hal yang boleh diulas seperti misalnya bagaimana cara menurunkan berat badan mengatasi demam sampai bagaimana cara untuk mencegah timbulnya jerawat Memang sebagai manusia haruslah memahami bagai...
Hadiri Maulid Nabi Ma Ruf Ajak Teladani Sifat Santun Nabi Muhammad

Hadiri Maulid Nabi Ma Ruf Ajak Teladani Sifat Santun Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 236 hits
Calon Wakil Presiden nomor urut 02 Ma ruf Amin menampik kedatangannya ke Depok sore tadi sebagai bagian dari kampanye Dia menegaskan kedatangan untuk memperingati Maulid Nabi Muhammad SAW
Pbnu Dakwah Menebar Kebencian Bukan Ajaran Nabi Muhammad

Pbnu Dakwah Menebar Kebencian Bukan Ajaran Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 228 hits
Dia menjelaskan Nabi Muhammad mengajarkan Islam sebagai agama yang ramah tidak marah Islam adalah agama yang merangkul bukan memukul Islam adalah agama yang mengajak bukan mengejek jelasnya
Kisah Keberkahan Marayakan Maulid Nabi Saw

Kisah Keberkahan Marayakan Maulid Nabi Saw

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 388 hits
Dalam kitab Targhibul Musytaqin disebutkan sebuah kisah dari Abdullah bin Isa Al Anshari bahwa dia memiliki tetangga wanita yang shalehah Wanita ini memiliki anak laki laki shaleh yang masih muda dan keduanya hidup dalam kekurangan Wanita s...
Sholawat Muhibbin Sholawatnya Para Pecinta Nabi Saw

Sholawat Muhibbin Sholawatnya Para Pecinta Nabi Saw

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 1382 hits
SHOLAWAT MUHIBBINSyekh Yusuf An Nabhani Dalah hadtis yang diriwyatkan oleh Abu Dawud dan Muslim dari Sabahat Abu hurairah ra berkata bahwa Rasulullah bersabda yang artinya barang siapa yang membaca sholawat sekali saja maka akan menapat All...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord