Bacaan Doa Nabi Muhammad Saw Dan Artinya


Bacaan Doa Nabi Muhammad Saw  - Para ulama dan penulis sirah sepakat bahwa hari kelahiran Nabi Muhammad jatuh pada bulan Rabiul Awal. nabi Muhammad lahir di Mekkah, kota bagian selatan Jazirah Arab, sekitar tahun 570, berdekatan dengan Tahun Gajah yang merupakan tahun kegagalan penyerangan Mekkah oleh pasukan bergajah di bawah pimpinan Abrahah. 

Pendapat paling mashyur merujuk tanggal 12 Rabiul Awal sebagai hari kelahiran Muhammad. Berdasarkan teks hadis, nabi Muhammad menyebut hari Senin sebagai hari kelahirannya. Penulis sirah Sulaiman Al-Manshurfuri dan ahli astronomi Mahmud Basya dalam penelitiannya melacak hari Senin yang dimaksud bertepatan dengan tanggal 9 Rabiul Awal.
Kumpulan Bacaan Doa Nabi Muhammad Saw dan Artinyaوَمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَآ ءَاتِنَا فِى ٱلدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى ٱلْءَاخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ
”Wahai Tuhan kami, berikanlah kami kebaikan dunia dan kebaikan di akhirat dan periharalah kami dari adzab neraka.” (QS Al Baqarah : 201) 

 Menurut riwayat Al-Baghawy dari Anas ra, do’a inilah yang selalu diucapkan Nabi Muhammad (lihat tafsir Al-Baghawy I :158)


رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَآ إِن نَّسِينَآ أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَآ إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُۥ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِۦ ۖ وَٱعْفُ عَنَّا وَٱغْفِرْ لَنَا وَٱرْحَمْنَآ ۚ أَنتَ مَوْلَىٰنَا فَٱنصُرْنَا عَلَى ٱلْقَوْمِ ٱلْكَٰفِرِينَ
”Ya Tuhan kami, Janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami bersalah. Ya Tuhan kami, Janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami, ampunilah kami dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir. (QS. Al-Baqarah : 286)

 Menurut riwayat Al-Baihaqy, Nabi Muhammad bersabda : ”Dua ayat dari akhir AL-Baqarah, apabila seseorang membacanya dimalam hari, maka terpeliharalah ia dari segala bencana.”


رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنتَ ٱلْوَهَّابُ
”Ya Allah, Janganlah Engkau palingkan hati kami setelah menerima petunjuk Engkau, dan berilah kami akan Rahmat dari Engkau. Sesungguhnya Engkau adalah Dzat yang banyak pemberiannya.” (QS. Al-Imran : 8)

 Menurut riwayat AL-Baghawy, Nabi bersabda : ”Segala jiwa manusia terletak antara dua tangan Tuhan, Tuhan memerengkan dan Tuhan melempangkannya. Karena itu Nabi berdo’a selalu mengucapkan : Allahumma ya muqallibal qulubi tsabit qulubana ’ala diinika.



رَبَّنَآ إِنَّكَ جَامِعُ ٱلنَّاسِ لِيَوْمٍ لَّا رَيْبَ فِيهِ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُخْلِفُ ٱلْمِيعَادَ
”Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau mengumpulkan manusia untuk (menerima pembalasan) pada hari yang tak ada keraguan padanya.” Sesungguhnya Allah tidak menyalahi janji. (QS. Al-Imran : 9)



قُلِ ٱللَّهُمَّ مَٰلِكَ ٱلْمُلْكِ تُؤْتِى ٱلْمُلْكَ مَن تَشَآءُ وَتَنزِعُ ٱلْمُلْكَ مِمَّن تَشَآءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَآءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَآءُ ۖ بِيَدِكَ ٱلْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
”Katakanlah : Wahai Tuhan yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau Cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. Ditangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu. Engkau masukkan malam kesiang dan Engkau masukkan siang kedalam malam. Engkau keluarkan yang hidup dari yang mati dan Engkau keluarkan yang mati dari yang hidup. Dan Engkau beri rezeki siapa yang Engkau kehendaki tanpa hisap. (QS. Ali Imran : 26-27)

Menurut riwayat Al-Baghawy bahwa Rasulullah SAW bersabda : Fatihatul Kitab dan dua ayat dari Al – Imron yaitu dari ayat 26-27 bila dibaca dibelakang shalat, niscaya Tuhan menjanjikan Syorga untuknya.

وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِى مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِى مُخْرَجَ صِدْقٍ وَٱجْعَل لِّى مِن لَّدُنكَ سُلْطَٰنًا نَّصِيرًا”Ya Tuhanku, masukkanlah aku dengan cara yang baik dan keluarkanlah aku dengan cara yang baik dan berikanlah kepadaku dari sisi Engkau kekuasaan yang menolong.” (QS. Al-Israa : 80)

 Menurut keterangan ahli tafsir, Nabi SAW berdo’a dengan do’a ini memohon kepada Allah supaya beliau dapat mengalahkan musuh-musuhnya sesudah berkediaman di Madinah.

فَتَعَٰلَى ٱللَّهُ ٱلْمَلِكُ ٱلْحَقُّ ۗ وَلَا تَعْجَلْ بِٱلْقُرْءَانِ مِن قَبْلِ أَن يُقْضَىٰٓ إِلَيْكَ وَحْيُهُۥ ۖ وَقُل رَّبِّ زِدْنِى عِلْمًا

Maka Maha Tinggi Allah Raja Yang sebenar-benarnya, dan janganlah kamu tergesa-gesa membaca Al qur'an sebelum disempurnakan mewahyukannya kepadamu, dan katakanlah: "Ya Tuhanku, tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan

 Menurut keterangan ahli tafsir, do’a inilah yang diucapkan Nabi untuk memperoleh faham yang luas dalam memahamkan ayat-ayat Allah.


قَٰلَ رَبِّ ٱحْكُم بِٱلْحَقِّ ۗ وَرَبُّنَا ٱلرَّحْمَٰنُ ٱلْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ
”Ya Tuhanku, berilah keputusan dengan adil. Dan Tuhan kami ialah Tuhan Yang Maha Pemurah lagi yang dimohonkan pertolongan-Nya terhadap apa yang  kamu katakan.” (QS. Al-Anbiyaa : 112)

 Menurut keterangan ahli tafsir, do’a inilah yang diucapkan Nabi Muhammad sebelum beliau memperoleh kemenangan perang Badar. (Al-Khazim 4 : 264)


رَبِّ فَلَا تَجْعَلْنِى فِى ٱلْقَوْمِ ٱلظَّٰلِمِينَ
Ya Tuhanku, maka janganlah Engkau jadikan aku berada diantara orang-orang yang dzalim.” (QS. Al_Mukminun : 94


 Menurut keterangan ahli tafsir do’a inilah yang diucapkan Nabi Muhammad supaya dipelihara Allah dari bencana yang mungkin menimpa kaum yang dzalim.


وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَٰتِ ٱلشَّيَٰطِينِوَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَن يَحْضُرُونِ
”Ya Tuhanku aku berlindung kepada-Mu dari bisikan – bisikan syaithan. Dan Aku berlindung (pula) kepada Engkau ya Tuhanku dari kedatangan mereka kepadaku.” (QS. Al-Mukminun : 97-98)

Menurut keterangan ahli tafsir inilah salah satu do’a yang diperintahkan supaya Nabi membacanya : Karena do’a ini sering sekali meminta perlindungan dengan membaca do’a ini, yang tersebut dalam Iftitah shalat. (Lihat Al-Khazim, 5 : 36)

Setelah kita membaca dan menikmati bagian yang menyuguhkan doa-doa Nabi,  layaklah bagi kita untuk menjaga, mempelajari, memahami dan mengamalkan apa yang terkandung dalam doa-doa Nabi yang tertuang dengan cara diucapkan dalam waktu yang berbeda-beda dan kondisi yang bermacam yang mencakup seluruh situasi dan kondisi setiap muslim.

Demikianlah pembahasan mengenai Kumpulan Bacaan Doa Nabi Muhammad Saw dan Artinya yang dapat admin sampaikan pada kesempatan kali ini. semoga bermanfaat dan jangan lupa untuk di hafalkan serta di amalkan dan Mudah-mudahan Allah Ta’ala mengabulkan doa-doa kita dan menerima amal ibadah kita.Amin

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.asmaul-husna.com/2019/10/bacaan-doa-nabi-muhammad-saw-dan-artinya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Nabi Muhammad Saw Lengkap Dari Lahir Hingga Wafat

Kisah Nabi Muhammad Saw Lengkap Dari Lahir Hingga Wafat

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 349 hits
PENDIDIKANKisah Nabi Muhammad SAW Lengkap dari Lahir hingga WafatSebagai umat Islam tentu saja kita wajib mengetahui tentang kisah Nabi Muhammad Saw Kisah kehidupan beliau bukan hanya untuk dibaca atau didengarkan saja tetapi dapat dijadika...
Program 1000 Rumah Berselawat Sambut Maulid Nabi Muhammad Saw 2019

Program 1000 Rumah Berselawat Sambut Maulid Nabi Muhammad Saw 2019

papar berkaitan - pada 6/10/2019 - jumlah : 480 hits
Brosur Program 1000 Rumah Berselawat versi IslamicTunes Menyambut hari kelahiran Nabi Muhammad SAW yang jatuh pada tanggal 9 November 2019 nanti Mawlid Fest menggelar Program 1000 Rumah Berselawat Kegiatan ini dimulai dari tanggal 22 Agustu...
Satu Satunya Telaga Di Zaman Nabi Muhammad Yang Masih Mengalir Hingga Ke Hari Ini

Satu Satunya Telaga Di Zaman Nabi Muhammad Yang Masih Mengalir Hingga Ke Hari Ini

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 310 hits
MADINAH Di kota yang terletak di utara Mekah Madinah juga dikenali dengan sejumlah telaga yang dikaitkan dengan perjalanan nabi Muhammad dalam masa 23 tahun Rasulullah Nabi tinggal di Madinah selama 10 tahun Salah satu telaga yang masih ber...
Bacaan Doa Kristian Di Sekolah Salahi Perlembagaan

Bacaan Doa Kristian Di Sekolah Salahi Perlembagaan

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 539 hits
USTAZ ABDUL RAZIB ABDUL RAHIM 29 SEPTEMBER 2019TINDAKAN SK Methodist tidak membenarkan bacaan doa orang Islam dan membiarkan bacaan doa secara agama Kristian secara terbuka dalam satu majlis Hari Anugerah Kecemerlangan Sekolah sangat berten...
Shadharwan Of The Ka Bah Dipercayai Tempat Malaikat Mengajar Nabi Muhammad Cara Berwudhu Dan Solat

Shadharwan Of The Ka Bah Dipercayai Tempat Malaikat Mengajar Nabi Muhammad Cara Berwudhu Dan Solat

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 695 hits
The Shadharwan of the Ka bah Sesiapa yang pernah mengerjakan Haji dan Umrah akan melakukan tawaf samada tawaf rukun maupun tawaf sunat Sesiapa yang berpeluang menghampiri dinding Kaabah atau mendekati pintu Kaabah lihatlah di bahagian bawah...
Aduh Sakitnya Badan Jom Amalkan Doa Yang Nabi S A W Ajar Ni

Aduh Sakitnya Badan Jom Amalkan Doa Yang Nabi S A W Ajar Ni

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 454 hits
Aduh sakitnya badan Jom amalkan doa yang Nabi s a w ajar ni Aduhh Sakitnya badan Sengal rasa Lenguh kaki Sakit tangan Perkara biasa dan lumrah namanya manusia Sakit di sana sini tambahan bila bertambah usia Sebab itulah fitrah kita sebagai ...
Polis Siasat Sekolah Larang Bacaan Doa

Polis Siasat Sekolah Larang Bacaan Doa

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 204 hits
Polis menyiasat tindakan sebuah sekolah di Pulau Pinang yang didakwa melarang bacaan doa Ketua Penolong Pengarah Pendakwaan Undang Undang Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Mior Faridalathrash Wahid berkata kes itu disiasat bawah Seksyen 5...
Doa Nabi Menangkal Santet Dan Guna Guna

Doa Nabi Menangkal Santet Dan Guna Guna

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 139 hits
Santet dan guna guna merupakan pengaruh jelek yang ditimbulkan oleh setan Di antara cara menangkal santet dan guna guna adalah dengan membaca doa Nabi Saw yang diajarkan oleh Malakat Jibril berikut A uzu bi kalimatillahit tammatil lati la y...
Sejarah Pembinaan Masjid Nabi Saw

Sejarah Pembinaan Masjid Nabi Saw

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 301 hits
SOALAN Boleh jelaskan bagaimana permulaan binaan masjid Nabi SAW JAWAPAN Dalam peristiwa hijrah Rasulullah SAW ke Madinah dicatatkan bahawa Rasulullah SAW telah tiba di Quba pada 8 Rabiul al Awwal tahun ke 14 pengutusan Rasulullah iaitu tah...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord

Nadia Rosli Hati Yang Tercemar Chord

Cara Hilangkan Parut Jerawat Dengan Cepat

Kwsp Akaun 3 Apa Yang Perlu Anda Tahu

Umpama Makan Nasi Tanpa Lauk