Azmin Bakal Timbalan Perdana Menteri



MUSIM lepas semasa kerajaan Perikatan Nasional (PN) berkuasa 17 bulan, pelantikan Timbalan Perdana Menteri (TPM) kelihatan dibuat secara tergesa-gesa.
Dilakukan kurang empat jam sebelum mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO.
Pelantikan yang diumumkan sekitar 5 petang, 7 Julai tahun ini itu hanya diisi selepas jawatan nombor dua kerajaan itu ‘lompong’ selama satu tahun empat bulan selepas Tan Sri Muhyiddin Yassin angkat sumpah 1 Mac 2020.
Kata Pejabat Perdana Menteri kelapan (PM8), TPM yang dilantik akan dapat “membantu Muhyiddin menguruskan pentadbiran negara dan memenuhi keperluan rakyat dalam keadaan negara sedang menghadapi krisis kesihatan dan ekonomi pada masa ini”.
Namun ibarat ‘telah karam maka bertimba’, malam hari sama Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dilantik TPM itu, MKT dipengerusikan Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi membuat keputusan menarik sokongan terhadap kerajaan PN dan mendesak Muhyiddin berundur.
Susulan penarikan sokongan kira-kira 15 ahli Parlimen UMNO terhadap kerajaan pimpinan Muhyiddin itulah membolehkan Ismail Sabri yang tidak sampai dua bulan mengisi jawatan TPM, diberi kepercayaan menggalas tanggungjawab besar sebagai pemimpin nombor satu negara.
Muhyiddin mengumumkan peletakan jawatan PM8 pada 16 Ogos susulan kehilangan sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat.
Ia selang dua minggu selepas Ahli Parlimen Lenggong, Datuk Seri Dr. Shamsul Anuar Nasarah meletak jawatan Menteri Tenaga dan Sumber Asli.
Maka selepas 44 hari PM9 angkat sumpah pada 21 Ogos, adakah jawatan TPM yang tidak dinyatakan dalam Perlembagaan Persekutuan itu masih relevan untuk diisi oleh Ismail Sabri?
Adakah keperluan mengisi jawatan TPM ini akan meletakkan Naib Presiden UMNO itu dalam tekanan meskipun itu hak prerogatif Perdana Menteri?
DUA PILIHAN
Setakat ini, pilihan yang ada sekarang adalah dua pemimpin daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) iaitu Datuk Seri Hamzah Zainuddin, 64, dan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, 57.
Hamzah yang juga Setiausaha Agung Bersatu diakui pengkritiknya seorang pemimpin tegar Bersatu.
Walaupun semua maklum beliau diketahui membawa kira-kira enam bekas ahli Parlimen UMNO ke dalam parti, Bersatu difahamkan bergantung kepada ‘buah fikiran dan strateginya’.
“Kalau tidak kerananya, masakan PN sampai boleh menerajui Sabah pada 26 September tahun lalu di bawah Pengerusi Bersatu negeri, Datuk Seri Hajiji Noor.
Banyak perancangan Bersatu membuahkan kejayaan…hasil tangan Hamzah,” kata pengkritiknya, yang sekali gus mengakui keupayaan Menteri Dalam Negeri itu.
Azmin pula yang merupakan timbalan presiden PKR sebelum bergabung dengan Bersatu, diketahui membawa 11 ahli Parlimen ketika Langkah Sheraton. Blok 11 ahli Parlimen itu ramai dan masih bersama dengannya.
Azmin dipercayai lebih disukai Muhyiddin. Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu dinamakan oleh Muhyiddin beberapa hari selepas mengumumkan barisan Kabinet baharunya 9 Ogos tahun lalu sebagai “menteri kanan yang akan mempengerusikan mesyuarat Kabinet sewaktu ketiadaan saya”.
Yang giliran keduanya adalah Ismail Sabri (yang ketika itu juga menteri kanan).
Daripada sumber-sumber yang layak dipercayai kepada Utusan Malaysia, nama Azmin masih disebut setakat Julai lalu oleh Muhyiddin sebagai ‘pilihan Bersatu’. Maka apa pilihan Ismail Sabri?
CALON SABAH DAN SARAWAK
Ketika asyik memperkatakan dua calon pilihan ini, ada pandangan yang tiba di selekoh, supaya TPM juga perlu dilantik dari Sabah dan Sarawak.
Pernah ada gesaan supaya Kerajaan Persekutuan melantik dua orang lagi TPM, masing-masing dari dua negeri itu untuk membendung perasaan tidak puas hati warga Malaysia Timur.
“Lantik seorang timbalan perdana menteri untuk setiap wilayah dan perdana menteri akan dipilih oleh wakil rakyat atau menerusi sistem penggiliran,” kata ADUN Sabah, Datuk Jeffrey Kitingan di sebuah forum bertajuk ‘Perjanjian Malaysia 1963 (MA63)’ di Kuala Lumpur pada Jun 2014.
Jeffrey mencadangkan Semenanjung Malaysia kekal dengan 11 negeri sementara Sarawak dibahagikan kepada sembilan negeri manakala Sabah, lima negeri.
Tambah beliau, perlunya tiga TPM masing-masing satu untuk Semenanjung, Sabah dan Sarawak.
“Kita perlu selesaikan masalah ini, jika tidak kita harus berpisah dari Malaysia,” katanya waktu itu.
Begitupun, hari ini selepas tujuh tahun isu MA63 itu dibangkitkan Jeffrey, banyak kejayaan sebenarnya telah ditempa dari rundingan MA63 yang terkandung dalam memorandum persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik antara Kerajaan Persekutuan.
Dan pada 13 September lalu, Ismail Sabri juga telah menyatakan komitmennya terhadap MA63 dengan memasukkan enam transformasi ke dalam MoU Transformasi dan Kestabilan Politik yang dimeterai antara Kerajaan Persekutuan dan Pakatan Harapan (PH).
Melalui MoU itu, transformasi MA63 akan memperkukuh usaha ke arah pelaksanaan perkara yang termaktub dalam perjanjian itu dengan dokumen yang berkaitan dengannya.
Meskipun usaha meneruskan MA63 disenangi setakat ini oleh Sabah dan Sarawak, keperluan melantik TPM dari kalangan pemimpin kedua-dua negeri masih boleh difikirkan.
Apa lagi pula dengan Sarawak akan menyaksikan Pilihan Raya Negeri Ke-12 selepas Darurat berakhir Februari tahun depan, sekurang-kurangnya jawatan TPM yang diperuntukkan kepada pemimpin negeri itu akan terus memberi imej baik rakyat negeri itu kepada Pusat.
Dan setidak-tidaknya menerusi pelantikan TPM dari Sabah dan Sarawak akan ‘menyejukkan’ isu yang barangkali cuba dicetuskan oleh pengkritik terhadap calon TPM dari Semenanjung.
Ismail Sabri bagaimanapun dipercayai lebih maklum isu pelantikan TPM – setelah belajar banyak dari pengalaman 17 bulan bersama PN meskipun menginjak begitu pantas dari menteri kanan ke Perdana Menteri.
Jika diterima hujah di atas tadi, adakah calon TPM itu Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg, 71, dan Hajiji, 65?
Dipetik dari Utusan Malaysia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/10/azmin-bakal-timbalan-perdana-menteri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenderaan Timbalan Menteri Pas Didakwa Potong Garisan Berkembar

Kenderaan Timbalan Menteri Pas Didakwa Potong Garisan Berkembar

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 207 hits
FAZLI RADZISebuah kenderaan dipercayai membawa orang kenamaan dan ahli politik Pas dilihat jelas melakukan kesalahan lalu lintas malah membahayakan pengguna jalan raya yang lain Tindakan pemandu kenderaan berwarna hitam itu memotong di gari...
7 Inisiatif Bantu Veteran Atm Sedang Dirangka Kata Timbalan Menteri

7 Inisiatif Bantu Veteran Atm Sedang Dirangka Kata Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 27/9/2021 - jumlah : 218 hits
Timbalan Menteri Pertahanan Ikmal Hisham Abdul Aziz berkata antara inisiatif adalah menyediakan kempen Tabung Pahlawan dan penganugerahan Pingat Jasa Malaysia kepada pegawai serta anggota yang berkhidmat pada 1969 ketika Darurat PETALING JA...
Moratorium Pinjaman Tanpa Faedah Masih Dibincangkan Kata Timbalan Menteri Kewangan

Moratorium Pinjaman Tanpa Faedah Masih Dibincangkan Kata Timbalan Menteri Kewangan

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 187 hits
Timbalan Menteri Kewangan Yamani Hafez Musa berkata perbincangan dengan institusi kewangan memerlukan masa kerana membabitkan keputusan komersial antara bank lembaga pengarah dan pemegang sahamnya KUALA LUMPUR Timbalan Menteri Kewangan Yama...
Ada Menteri Timbalan Menteri Tapi Kenapa 8 Daerah Di Sabah Masih Termiskin Soal Ahli Parlimen Kota Kinabalu

Ada Menteri Timbalan Menteri Tapi Kenapa 8 Daerah Di Sabah Masih Termiskin Soal Ahli Parlimen Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 225 hits
Ahli Parlimen Kota Kinabalu Chan Foong Hin persoal 8 daerah di Sabah termiskin di Malaysia Dia turut memuat naik gambar salah satu halaman dalam buku laporan Rancangan Malaysia ke 12 yang menunjukkan senarai daerah termiskin di negara ini 8...
Kkm Cari Jalan Bawa Pulang Doktor Pakar Kata Timbalan Menteri

Kkm Cari Jalan Bawa Pulang Doktor Pakar Kata Timbalan Menteri

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 237 hits
Kementerian Kesihatan turut melantik semula pakar perubatan tempatan yang bersara wajib termasuk mendapatkan khidmat kepakaran daripada sektor swasta menerusi penyampaian perkhidmatan dan penyumberluaran KUALA LUMPUR Kementerian Kesihatan b...
Viral Video Remaja Dicucuk Picagari Kosong Timbalan Menteri Beri Penjelasan

Viral Video Remaja Dicucuk Picagari Kosong Timbalan Menteri Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 244 hits
MALAYSIA DATELINESusulan viral video remaja berumur 12 tahun diberi suntikan vaksin pada 30 September lalu bagaimanapun picagari yang digunakan tidak mengandungi vaksin Pfizer sebagaimana ditetapkan Timbalan Menteri Kesihatan I Dr Noor Azmi...
Pemandu Timbalan Menteri Bawa Kereta Secara Berbahaya Dikecam Oleh Warganet

Pemandu Timbalan Menteri Bawa Kereta Secara Berbahaya Dikecam Oleh Warganet

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 179 hits
Tular satu video di media sosial memaparkan sebuah kereta jenis Toyota Alphard yangberwarna hitam dipercayai milik seorang timbalan menteri dipandu secara berbahaya di Jalan Bukit Marak Binjai Kota Bahru Difahamkan kenderaan tersebut didakw...
Driver Langgar Peraturan Jalan Raya Timbalan Menteri Di Jpm Tampil Mohon Maaf

Driver Langgar Peraturan Jalan Raya Timbalan Menteri Di Jpm Tampil Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 210 hits
Driver langgar peraturan jalan raya Timbalan Menteri di JPM tampil mohon maafSusulan viral video pemandu kereta pemimpin politik melanggar peraturan jalan raya dengan alasan terlambat menghantar majikannya ke lapangan terbang Timbalan Mente...
Anwar Kini Bertaraf Menteri Dekat Dah Nak Jadi Perdana Menteri Tu

Anwar Kini Bertaraf Menteri Dekat Dah Nak Jadi Perdana Menteri Tu

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 239 hits
PERDANA Menteri Ismail Sabri Yaakob meningkatkan kedudukan pemimpin pembangkang Anwar Ibrahim untuk menjadikannya setara dengan menteri kata Anthony Loke Penyelaras ketua whip Pakatan Harapan dan ahli Parlimen Seremban itu berkata dalam cat...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta