Ayuh Kita Bergerak Dari Politik Lapuk Ke Politik Baru Bersama Sama Siri 1




Ayuh bekerja bersama dalam mengiringi Perubahan serta Harapan bagi Malaysia yang lebih baik bagi pilihan raya akan datang
By Francis Loh -15  Feb 2022

Beberapa perkembangan dramatik yang cukup memberi Harapan berlaku sejak bulan lalu
Sungguh tidak disangka, masyarakat sivil serta orang ramai menunjukkan rasa cukup meluat terhadap ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Azam Baki, melibatkan pemegangan sahamnya yang kontroversi itu. Di sini, kita melihat susuk yang sepatutnya bertanggungjawab melawan rasuah di dalam negara. Namun, beliau didakwa memiliki pegangan saham di luar kemampuan serta yang dibenarkan selaku seorang penjawat awam.
Pastinya, ia menandakan wujud percanggahan kepentingan – SPRM sepatutnya menjadi simbol Malaysia melawan rasuah, namun apa yang berlaku adalah integriti ketuanya pula dipersoal secara umum!
Benar, begitu ramai rakyat Malaysia dari pelbagai latar – tua dan muda, dari kelas yang berbeza, serta latar belakang etnik-agama yang rencam – tampil ke hadapan bagi menyatakan betapa meluatnya mereka akan keadaan sekarang. Mereka mahukan Azam untuk meletak jawatan atau pun tidak dibenarkan bertugas sementara.
Orang awam juga tidak yakin apabila melihat bagaimana mereka yang di tampuk kuasa mendukung Azam. Malahan, mereka yang di tampuk kuasa mengkritik pula mereka yang cuba untuk meminta Azam meletak jawatan. Walhal, apa yang dimahukan oleh orang awam adalah sebuah siasatan bebas.
Aliran cukup berbangga di mana kami memainkan peranan penting di dalam kempen ini bagi menyiasat pemegangan saham Azam yang cukup kontroversi itu. Kami melancarkan petisyen dalam talian bagi menuntut perdana menteri untuk menyiasat hal ini.
Beriringan dengan perkara ini, kami juga mengeluarkan kenyataan bersama beberapa NGO terkemuka bagi mewakili suara rakyat Malaysia yang rencam, bagi mendesak siasatan bebas dilakukan melibatkan hal ini serta rombakan sepenuhnya SPRM. Desakan ini memuncak dengan berjalannya perarakan #TangkapAzamBaki pada 22 Januari lalu.
Support the struggle to build a Malaysia based on Justice, Freedom, Solidarity:Sign up for Aliran's free daily email updates or weekly newsletters or bothMake a one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948Schedule an auto donation to Aliran every month or every quarterBecome an Aliran memberBagaimana seseorang dapat memperjelaskan sentimen rakyat yang cukup meluat sepanjang bulan Januari 2022 ini yang berlaku sejurus selepas kemenangan selesa gabungan pemerintah di Melaka dan kemudiannya di pilihan raya negeri Sarawak pada akhir 2021 yang lalu?
Barangkali cara kerajaan Perikatan Nasional yang tidak bersedia serta tidak cekap dalam menguruskan banjir besar baru-baru ini turut menyumbang kepada sentimen sebegini.
Banjir di Lembah Klang serta ‘kawasan membangun’Buat pertama kalinya, banjir menyelubungi kawasan ‘maju’di pantai barat semenanjung Malaysia, terutamanya di Lembah Klang – dan bukan sahaja berlaku di tempat yang jauh, misalannya seperti di Kelantan dan Terengganu, atau Sarawak dan Sabah seperti yang berlaku kebiasaanya.
‘Kawasan maju’ ini lebih tersusun, namun kurang kehijauannya: di mana sungai diubah menjadi longkang. Berbeza dengan keadaan muka bumi yang lebih alamiah, lebihan air tidak dapat diserap masuk ke dalam tanah.
Jadi, sungai yang dikonkritkan serta ditukar menjadi longkang itulah yang mengakibatkan air hujan penuh di dalam longkang dan sekaligus menjadikan air naik begitu deras. Selama tiga hari, itulah apa yang berlaku di Lembah Klang serta sebahagian kawasan di Pahang.
Kita semua pastinya menerima serta menonton begitu banyak video, hantaran di Instagram, klip TikTok, meme, serta maklumat di WhatsApp (dan segala macam benda lain!) tentang banjir, yang kemudiannya kita turut kongsikan kepada yang lain.
Terdapat sesetengah dari kita turut turun untuk membantu saatnya paras air meningkat atau ada yang bersama membersihkan selepas banjir mereda. Ada juga yang membantu dengan mengumpul bantuan bagi membantu rakyat Malaysia lainnya untuk membina semula rumah mereka.
Perlu juga ditekankan bahawa banjir kali ini turut melanda masyarakat bandar yang terpelajar dari kelas menengah melibatkan beberapa kota. Menyaksikan bagaimana kawasan perumahan, taman, lebuhraya serta gedung membeli-belah; sekolah, kuil, masjid serta gereja; dan kenderaan mereka sendiri tenggelam pastinya meninggalkan kesan buruk kepada rakyat Malaysia yang terkesan. Rujuk rencana oleh JD Lovrenciear berjudul “Flood havoc: Choose capable leaders to save Malaysia” yang ditulis pada Januari 2022 bagi maklumat lanjut.
Sewaktu banjir melanda, wujud gabungan NGO baru yang muncul bagi menuntut agar kerajaan mengambil kisah keadaan mereka yang terkesan dengan lebih serius. Mereka mendesak agar kerajaan melaksanakan usaha jangka masa panjang melibatkan pembangunan mapan bagi menyelesaikan masalah melibatkan banjir kilat – kerana banjir yang berlaku melibatkan beberapa faktor seperti pembalakan yang semakin banyak, pembangunan yang tidak dirancang baik, serta perubahan dalam pengurusan sungai.
Pada masa sama, Ombak-Ombak ARTStudio yang aktif di Pulau Pinang, juga meraikan ulangtahunnya yang ke-10 dengan mengimbau semula persembahan mereka melibatkan apa yang berlaku di Sungai Pinang, lembangan sungai terbesar di Pulau Pinang. Jadi, untuk beberapa bulan lamanya, mereka menyediakan persembahan yang menggabungkan wayang, tarian serta muzik yang berjudul Wayang Pacak – Seruan Nadi: Tangisan Sebuah Sungai Yang Nazak. Persembahan ini diadakan di Pulau Pinang pada 17 dan 18 November 2021, yang turut distrim secara langsung kepada penonton dengan lebih ramai.
Melihat kepada apa yang berlaku sewaktu banjir di Lembah Klang, Ombak-Ombak turut menyediakan video persembahan mereka, termasuklah klip bagaimana kita tidak sepatutnya ‘melayan’ sungai kita, bagi tujuan kesedaran orang ramai. Jemputlah semak artikel Tan Sooi Beng berjudul “Twist of fate? Dance musical about rivers under threat coincides with overflowing rivers in Selangor”, di mana anda akan dapat melihat videonya juga. Layan!
Ramai yang terkesan akibat dari respon yang tunggang-langgang – ZUNAR

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/02/ayuh-kita-bergerak-dari-politik-lapuk_45.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ayuh Kita Bergerak Dari Politik Lapuk Ke Politik Baru Bersama Sama Siri 2

Ayuh Kita Bergerak Dari Politik Lapuk Ke Politik Baru Bersama Sama Siri 2

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 151 hits
SIRI 2SIRI 2BY FRANCIS LOH ALIRAN KESEDARAN NEGARAMeluat dengan banjir meradang dengan kontroversi Azam BakiKetidakcekapan kerajaan dalam menguruskan banjir kilat ini turut menyumbang kepada sentimen kritikal rakyat terhadap yang berkuasa R...
Muda Harapan Baru Politik Malaysia Masa Hadapan Bina Sekarang

Muda Harapan Baru Politik Malaysia Masa Hadapan Bina Sekarang

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 177 hits
MUDA akan diterima secara baik oleh semua GENERASI baru dan menjadi ancaman kepada UMNO dan DAP secara langsung dan tidak langsung kepada parti lain
Pagi Baru Tahu Hamil Malam Bersalin 10 Tahun Tunggu Tak Sangka Dapat Baby

Pagi Baru Tahu Hamil Malam Bersalin 10 Tahun Tunggu Tak Sangka Dapat Baby

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 163 hits
Anak dianggap penyeri dalam rumah tangga Semestinya bagi pasangan yang berkahwin mengharapkan kehadiran si kecil sebagai pelengkap hidup suami isteri Namun rezeki anak semuanya ketentuan ilahi Apa yang penting usaha dan tawakal itu kunci se...
Aturan Baru Wisatawan Luar Negeri Bisa Lewat Bandara Soekarno Hatta

Aturan Baru Wisatawan Luar Negeri Bisa Lewat Bandara Soekarno Hatta

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 130 hits
Kementerian Perhubungan mengeluarkan revisi aturan terkait Surat Edaran Nomor 11 2022 tentang Petunjuk Pelaksanaan Perjalanan Luar Negeri dengan Transportasi Udara pada Masa Pandemi Covid 19
Erick Thohir Perlu Pengusaha Baru Jika Ekonomi Ingin Tumbuh

Erick Thohir Perlu Pengusaha Baru Jika Ekonomi Ingin Tumbuh

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 111 hits
Menteri Badan Usaha Milik Negara Erick Thohir mengungkapkan Indonesia membutuhkan pengusaha pengusaha baru jika ingin perekonomian terus tumbuh secara berkelanjutan
Servis Cuci Mesin Basuh Lama Jadi Baru

Servis Cuci Mesin Basuh Lama Jadi Baru

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 139 hits
Cerita ni untuk pengguna mesin basuh lama tapi boleh juga jadikan peringatan untuk yang baru beli dan guna mesin basuh Aku pun tak ada siapa pesan kalau tak sebab terbaca artikel pasal mesin basuh ni Kalau yang duduk dengan family tu lagi l...
Umur Baru 32 Kenapa Galak Sangat Kejar Aku Ambik Booster Kj Dah Ke Belum

Umur Baru 32 Kenapa Galak Sangat Kejar Aku Ambik Booster Kj Dah Ke Belum

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 195 hits
Tanya Jangan saman Consent adalah sukarela boleh ke gesa dan paksa Ramai yang memberi pandangan negatif Sudah KAH ditangani Ramai yang mendapat kesan tindak balas selepas booster Sudah KAH ada pandangan pakar bebas Ramai yang mahu betdialog...
Istana Anggarkan Rp8 3 Miliar Pembelian Mobil Baru

Istana Anggarkan Rp8 3 Miliar Pembelian Mobil Baru

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 101 hits
Dalam situs tersebut dijelaskan tanggal tender dibuat pada 7 Januari 2022 Tahap tender pun sudah selesai dan digelar Kementerian Sekretariat Negara satuan kerja Istana Kepresidenan Jakarta
Hiburan Dia Sendiri Yang Terbuka Hati Perbezaan Agama Bukan Penghalang Cinta Kieth Foo Mengakui Sedang Mendalami Islam

Sekadar Turun Harga Telur Tak Sepadan Dengan Kehebatan Sosok Bernama Anwar

3 Sen Itu Bernilai 100 Juta Nampak 3 Sen Tapi Pn Tak Mampu Adakan Telur Di Zaman Mereka Jangan Sembang

Lelaki Maut Perodua Viva Dipandu Bertembung Pikap

Wanita Pakistan Lahirkan Bayi Lelaki Ketika Wukuf Di Padang Arafah

Peluang Untuk Memenuhi Impian Memiliki Rumah Di Bayu Sutera Dan Tunaikan Umrah

Urban Draws And Sandy Feet 5 Cities With Great Beaches

Wapres Ma Ruf Kalau Ada Generasi Sudah Tak Peduli Sesama Bahaya Itu Lonceng Kematian



5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan

Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale

10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose

Info Dan Sinopsis Hierarchy Netflix TV Series Kdrama 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3


Cerita Raya Haji 2024

Sandwich Goals Elevating Your Lunch Game With Low Carb Bread

Penumpang Penerbangan Termakan Objek Seperti Mata Pisau

Menu Hari Raya Aidiladha 1445h

Slovakia Cipta Kejutan Di Euro 2024

Sembilan Maut Tanah Runtuh Di Guangdong Fujian