Ayah Mesti Jadi Hero Di Hati Anak Perempuan Barulah Sampai Besar Dia Bangga


Bagi anak perempuan, ayah adalah lelaki pertama yang dia kenali dalam hidupnya dan cinta pertama mereka. Jadi waktu ini jangan dilepaskan begitu saja kerana banyak momen yang boleh anda cipta untuk tinggalkan kenangan buat si anak apabila mereka besar nanti.
Persoalannya macam mana ya untuk ayah menjadi ‘cinta pertama’ dalam hidup anak perempuan?
Perkongsian dari Tuan Akhi Fairuz Al-Jengkawi ini sangat membantu kita terutama suami isteri untuk menjadi ibu bapa yang baik dan ayah pula menjadi hero dihati anak-anak.

Baik, mari saya kongsikan.
1. Sebaik-baiknya ia perlu bermula dari awal, ketika bayi berada dalam rahim ibu, walau kita masih belum tahu jantinanya. Bacalah Al-Quran, berkomunikasi dengan bayi dan ucaplah kata-kata yang baik pada anak, juga pada isteri.
2. Bila anak ini dilahirkan, azankan di telinganya. Tak cukup dengan itu, si ayah harus belajar bagaimana untuk membasuh uri anak dan menanam ‘kembarnya’ itu.
3. Walau badan anak masih lembut, si ayah belajarlah untuk mandikan anak. Kena beranikan diri. Basuh berak anak jangan lupa. Jangan sekadar sental dengan tisu basah, basuh juga ia dengan air paip. Takkan nak harapkan mak mentua atau isteri yang tengah berpantang tu.
4. Bila anak berusia 7 hari, mohon si ayah cukur rambut bayi. Beli je mesin gunting rambut di Mr DIY. Kemudian, cukurkan. Senang. Jangan beri alasan takutlah, kepala bayi lembutlah, rasa gelilah, eh, macam-macamlah. Anak kita tu, berilah servis yang terbaik ya.
5. Bila anak selesai menyusu badan, bersambung pula dengan susu formula, ayah tolonglah belajar buat susu anak. Tak tahu, belajar.
6. Tapi iyalah, bila anak dah mula minum susu botol, mulalah jam 2 3 pagi dok merengek suruh buat susu. Jadi, janganlah pergi kejut isteri untuk buatkan. Ayah bangunlah tidur, bancuh susu dan beri pada anak. Dapat pahala tau.
7. Bila anak dah besar sikit, selalulah peluk mereka. Cium dahi, pipi, tangan dan ubun-ubun anak. Mereka akan rasa disayangi oleh seorang ayah.
8. Sebelum anak pandai untuk gosok gigi dan mandi sendiri, si bapa haruslah uruskan benda tu. Gosokkan gigi mereka, jirus dan sabunkan. Anggap saja ia satu khidmat yang kita beri untuk membantu isteri di rumah.
9. Sikatkan rambut anak perempuan kita selepas mandi. Belajar bagaimana nak ikat rambut mereka. Memang susah, dia lari sana sini. Ah, kau pandai-pandailah kunci pergerakan depa. Kahkah
10. Orang perempuan suka dipuji, maka pujilah anak perempuan kita selalu. Jangan kedekut untuk cakap comellah anak ayah, cantiklah anak ayah, bagi pickupline ke, apa sahajalah. Yang penting, kata-kata pujian.
ARTIKEL MENARIK [Menangis & Mengamuk, Jangan Tengking Suruh Diam. Guna Penawar Al-Fatihah, Tiup Di Ubun Anak]
11. Bila kita peluk anak, jangan lupa cakap, abi sayang Aya. Buatlah setiap hari. Dan ajar anak kita tu cakap benda yang sama. Aya sayang abi! Oh ya, Aya tu anak saya, Aya Sophia. Hehe
12. Ayah dan anak perempuan perlu ada chemistry. Maksud saya, kena pandai masuk ketika mereka bermain. Sebagai contoh, bila dia naik atas badan kita, maka jadilah kuda. Bila anak main masak-masak, kita cubalah buat-buat rasa masakannya walau tak ada apa-apa yang dia suap pada mulut kita. Gunalah imaginasi untuk mewarnai imaginasi anak kita. Jangan dok ralit main game je.
13. Tonton kartun kegemaran mereka bersama-sama. Bab ini saya suka. Upin Ipin saya tengok bersama mereka, Boboiboy, Ejen Ali, Ultraman, Doraemon, Omar Hana, Didi & Friends dan lain-lain. Err, sebenarnya bapak yang lebih suka, bukan anak. Kahkah
14. Ayah dan anak perempuan kena ada trademark. Sebagai contoh, high five ke, fist bumb ke, macam Baymax dalam Big Hero 6, fist bumb Neuro Style dalam Ejen Ali ke, colek ibu jari ke, macam-macamlah yang boleh dibuat.

15. Bila anak dah pandai bercakap, jadilah pendengar yang baik. Mendengar dengan penuh minat apa yang anak kongsikan, ceritakan, aduan dan sebagainya. Tunjukkan yang kita prihatin dan mendengar apa yang mereka katakan. Bukan anak cakap, mata kita dok mengadap phone layan group wassap. Anak perempuan ni paling banyak bertanya ketika usia mereka 4 dan 5 tahun.
16. Ayah kena sentiasa berkomunikasi dengan anak. Tanamkan persoalan akidah pada anak, bercerita, kongsikan kisah-kisah Nabi, wanita-wanita hebat dalam Al-Quran, ajarkan doa dan baca Al-Quran.
17. Si ayah wajib berkongsi pada anak-anak, berkenaan private part, sentuhan selamat dan tidak selamat, menjaga aurat, soal akil baligh anak perempuan dan isu-isu melibatkan kesihatan reproduktif. Ia tanggungjawab bersama suami dan isteri.
18. Jangan lebih-lebihkan antara anak lelaki dan perempuan. Layan sama rata. Tolong sangat jangan banding-bandingkan sesama mereka. Kata-kata tengok abang kau tu rajin, kau bodoh. Tengok akak kau tu, belajar pandai, kau macam tu jelah result. Anak amat benci kata-kata ini. Tukar kepada perkataan yang lebih baik, “anak ayah semua pandai. Yang membuat kalian berbeza adalah usaha serta sikap tidak berputus asa. Keep it up! Jom sama-sama berjaya. Kita bantu membantu satu sama lain.” Kerja rumah bagi sama adil. Jangan lagi berpegang kerja dapur tu kerja orang perempuan. Kerja lelaki dan perempuan sebenarnya. Didik dari awal.
19. Bila anak perempuan ini meningkat usia remaja, ketika itu mereka akan rasa bapanyalah lelaki paling baik, kacak, prihatin, pendengar yang baik dan boleh berkongsi cerita. Maka, mereka tak akan sewenang-wenangnya beri cinta pada lelaki tah mana-mana yang dia jumpa di sekolah, dalam internet atau tepi jalan. Mereka tak akan pilih lelaki selekeh untuk menjadi pasangan hidupnya.
LAGI ARTIKEL MENARIK [Suami Tak Dapat Teman Isteri Bersalin, Ustazah Nik Salida Ajar Doa Ini Untuk Diamalkan]
Saya rasa cukup 19 point ini. Semoga bermanfaat untuk kita semua. Moga kita menjadi bapa-bapa yang disayangi anak perempuan dan lelaki. Amin.
Kau tahu kawan, salah satu punca berlakunya kes cabul seorang bapa kepada anak perempuanya adalah disebabkan si ayah tidak berperanan sebagai seorang bapa. Beliau bertindak sebagai diktator di rumah dan mahu anak takut padanya.
Sejak anak perempuan ini kecil, langsung tak disentuh, dipuji, dimandi, disuap makan dan dibelai. Bila anak ini dah akil baligh, dah besar, tumbuh payu dara dan sebagainya, si jantan ini akan melihat anak dengan ‘pandangan’ yang lain. Tak rasa itu adalah anaknya.
Minta dijauhkan. Nauzubillah.
Sumber: Akhi Fairuz Al-Jengkawi
The post Ayah Mesti Jadi Hero Di Hati Anak Perempuan. Barulah Sampai Besar Dia Bangga!  appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ayah-mesti-jadi-hero-di-hati-anak-perempuan-barulah-sampai-besar-dia-bangga/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mak Ayah Kena Pandai Ambil Hati Anak Sulung Ni Sensitif Mudah Terasa Diabaikan Kalau Dimarah

Mak Ayah Kena Pandai Ambil Hati Anak Sulung Ni Sensitif Mudah Terasa Diabaikan Kalau Dimarah

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 268 hits
Jika anda sering berdepan dengan situasi anak sulung dan adiknya bergaduh mungkin boleh gunakan pendekatan ini Menurut perkongsiannya di Facebook Sharifah Zahidah memberitahu cara untuk menenangkan kedua dua pihak tidak mudah tetapi tidak m...
Kasihnya Ayah Lelaki Ini Sanggup Jual Tudung Guna Motor Untuk Beli Pampers Susu Anak

Kasihnya Ayah Lelaki Ini Sanggup Jual Tudung Guna Motor Untuk Beli Pampers Susu Anak

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 502 hits
Kita rasa kita susah tapi sebenarnya ada orang lain yang lagi susah small Cover image via Penang Kini Facebook small Malaysia pada ketika ini sedang menjalani fasa ketiga tempoh Perintah Kawalan Pergerakan PKP Semalam Perdana Menteri Tan Sr...
Stay Strong Ayah Get Well Soon I Love You Video Ucapan Anak Anak Buat Ashraf Muslim Sebak Sambut Ramadan Di Wad

Stay Strong Ayah Get Well Soon I Love You Video Ucapan Anak Anak Buat Ashraf Muslim Sebak Sambut Ramadan Di Wad

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 617 hits
Sebelum ini Ashraf Muslim ada berkongsi di media sosial tentang dirinya yang disahkan positif Covid 19 dan sehingga kini dia masih dirawat di Hospital Sungai Buloh Memandangkan pada hari Jumaat 24 April umat Islam di Malaysia mula berpuasa ...
Coco Pops Jar Sedap Rangup Untuk Anak Anak Layan Lepas Tarawih Mak Ayah Boleh Tumpang Sekali

Coco Pops Jar Sedap Rangup Untuk Anak Anak Layan Lepas Tarawih Mak Ayah Boleh Tumpang Sekali

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 720 hits
Percaya atau tidak walaupun baru sahaja berbuka puasa anak anak kecil kita sudah memasuki dapur semula selepas selesai bertarawih bersama keluarga Ada yang mengambil air tak kurang juga potongan kuih yang disediakan ibu Risau memikirkan ana...
Kesalahan Anak Uncle Lebih Besar Pun Tak Letak Jawatan

Kesalahan Anak Uncle Lebih Besar Pun Tak Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 239 hits
Dr Faiz Najmil Mohamed ArisKUALA LUMPUR Lim Kit Siang ditempelak kerana tidak henti henti menghentam Datuk Dr Adham Baba termasuk meminta Menteri Kesihatan itu melepaskan jawatannya Exco Pergerakan Pemuda UMNO Datuk Dr Najmil Faiz Mohamed A...
Viral Video Ayah Usir Anak Yang Mudik Saat Corona Dibilangin Kok Ngenyel

Viral Video Ayah Usir Anak Yang Mudik Saat Corona Dibilangin Kok Ngenyel

papar berkaitan - pada 23/4/2020 - jumlah : 225 hits
Beredar video yang memperlihatkan seorang bapak mengusir putranya lantaran nekat pulang kampung atau mudik di tengah pandemi virus corona Cuplikan berdurasi sekitar 30 detik itu tersebar luas di media sosial Seperti yang diunggah oleh akun ...
Sayu Ayah Naik Motor Jual Tudung Cari Duit Nak Belikan Susu Dan Lampin Anak

Sayu Ayah Naik Motor Jual Tudung Cari Duit Nak Belikan Susu Dan Lampin Anak

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 620 hits
Perlaksaan Perintah Kawalan Pergerakan yang akan memasuki fasa keempat sehingga 12 Mei depan adalah satu usaha negara membendung penularan wabak Covid 19 Walau hampir keseluruhan rakyat akur akan perintah tersebut namun tidak dapat dinafika...
Penting Ajar Anak Makan Sama Sama Dari Kecil Biar Anak Tahu Besar Manfaatnya

Penting Ajar Anak Makan Sama Sama Dari Kecil Biar Anak Tahu Besar Manfaatnya

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 355 hits
Ada dikalangan kita yang makan secara sendiri di rumah anak pun makan sendiri tanpa berjemaah makan bersama sama keluarga Memang memudahkan tetapi banyak kesannya kepada perkembangannya dalam tumbesaran anak anak Kesannya akan bakal di liha...
Viral Video Injak Anak Kucing Sampai Mati Polisi Buru Pelaku 3 Perempuan

Viral Video Injak Anak Kucing Sampai Mati Polisi Buru Pelaku 3 Perempuan

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 374 hits
Sebuah video yang menunjukkan anak kucing diinjak injak hingga tewas viral di media sosial Kabar terbaru polisi sedang memburu para pelaku Rekaman video yang diduga terjadi di Malaysia ini memperlihatkan tiga perempuan melakukan tindakan ke...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday