Awas Usaha Runtuhkan Hubungan Bn Pas


BISA sengatan hasil kerjasama BN dan Pas ini menyakitkan dan menakutkan pihak lawan. Masakan tidak tiga PRK terakhir telah menampakkan hasil betapa hebatnya kerjasama antara BN dan Pas.
Sabtu minggu lalu (13 April) pengundi Rantau telah memberi mesej yang cukup jelas. Mereka mahukan Datuk Seri Mohamad Hasan juga dikenali sebagai Tok Mat sebagai wakil rakyat. Mereka mahu calon Barisan Nasional (BN) menjadi wakil penduduk bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) tersebut.
Walaupun kerajaan Pakatan Harapan (PH) menggerakkan bala tentera diketuai oleh Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim namun rakyat Rantau tetap dengan pendirian untuk susah dan senag bersama Tok Mat.
Lebih manis lagi kejayaan Tok Mat mempertahankan kedudukannya di Rantau adalah kejayaan `hatrick’ selaku nakhoda parti iaitu selepas Pilihan Raya Kecil (PRK) Cameron Highlands (26 Januari) dan PRK Semenyih (2 Mac).
Semua kejayaan ini terjelma hasil daripada kerja kuat jentera parti dan paling utama ialah kerjasama jitu antara BN dan Pas. Memang tidak boleh dinafikan kerjasama antara BN dan Pas telah memberi satu dimensi baharu dalam politik negara.
Kesannya amat positif terutama dalam usaha menarik sokongan orang Melayu. Apatah lagi dengan keresahan rakyat terhadap prestasi kerajaan Pakatan Harapan (PKR) yang sehingga kini gagal memberikan keyakinan selepas hampir setahun memerintah.
Kegagalan kerajaan PH menunaikan janji demi janji seperti mana termaktub dalam manifestonya telah membuat rakyat semakin menjauhkan diri. Hakikatnya, rakyat mula sedar yang mereka seolah-olah diperolok-olokkan oleh kerajaan PH.
Oleh itu usahlah dihairankan jika mereka menterjemahkan kekecewaan itu dalam kertas-kertas undi khususnya tiga PRK terakhir ini. Malah anak-anak muda yang rata-rata penyokong kuat PH pada Pilhan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) telah mula beralih angin. Mereka mula mendampingi BN.
Malah dalam tiga PRK terakhir iaitu Cameron Highlands, Semenyih dan Rantau saluran orang muda di pusat-pusat pengundian banyak memihak kepada calon BN. Ini menunjukkan orang muda telah mula menyokong BN.
Berbalik kepada kerjasama antara BN dan Pas. Bisa sengatan hasil kerjasama dua parti ini menyakitkan dan menakutkan pihak lawan. Masakan tidak tiga PRK terakhir telah menampakkan hasil betapa hebatnya kerjasama antara BN dan Pas.
Mereka berjaya menarik sokongan pengundi-pengundi Melayu. Malah peningkatan pengundi Melayu yang menyokong calon BN amat ketara. Pusat Daerah Pengundi (PDM) yang majoritinya Melayu, semuanya memihak kepada calon BN.
Sebagai contoh dalam PRK Semenyih, BN merampas sekurang-kurangnya lima pusat daerah mengundi (PDM) yang dimenangi PH pada PRU ke-14. PDM tersebut ialah Bukit Mahkota, Kantan Permai, Bandar Rinching Seksyen 5-6, Penjara Kajang dan Beranang.
Di Rantau, BN menang di PDM Angsamas, Kampung Mambau, Rantau dan Kuala Sawah yang tidak mengundi calon BN, Khairy Jamaluddin di peringkat Parlimen dalam PRU-14, Mei tahun lalu. BN juga menang di PDM Sagga yang lebih 60 peratus pengundinya adalah kaum India, begitu juga di Linsum.
Dalam pada itu kehadiran pemimpin-pemimpin besar Pas seperti Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di pentas ceramah BN mempunyai daya tarikannya selain kredibiliti Tok Mat sendiri. Sebenarnya orang Melayu amat mengharapkan suasana ini berlaku (BN dan Pas atas satu pentas) dan sememangnya ia berlaku.
Sesungguhnya orang Melayu mengharapkan suasana ini berlaku satu hari nanti. Alhamdulillah Allah SWT telah memakbulkan doa kita semua. Seperti yang pernah disebut sebelum ini kekalahan BN pada PRU-14 yang lalu itu mengandungi 1,001 hikmah dan inilah hikmahnya. Hikmah penyatuan ummah. Hikmah untuk menyatukan semula antara UMNO dan Pas.
Malah Abdul Hadi berkata, Pas boleh memaafkan UMNO atas perbalahan kedua-dua parti itu dahulu demi agenda yang lebih besar ketika ini iaitu perpaduan ummah dan rakyat.
Sehubungan itu apa yang lebih penting sekarang, kerjasama ini perlu dipertahankan demi Islam dan demi survival orang Melayu. Yang pasti, harapan majoriti orang Melayu tentang untung nasib mereka kini diletakkan pada batu jemala BN dan Pas.
Mereka mengharapkan kedua-dua parti ini mampu berbuat sesuatu demi membela nasib orang Melayu yang ketika ini diasak dengan pelbagai isu. Mahu tidak mahu jambatan yang menghubungkan kedua-dua parti perlu lebih kukuh dan tidak mudah dilanda badai.
Seandainya selepas ini ada lagi PRK kerjasama ini perlu diperhebatkan tidak kira sama ada calon yang bertanding itu adalah BN atau Pas. Pas telah menunjukkan komitmennya membantu memenangkan calon BN dan sekiranya Pas meletakkan calon, jentera BN khususnya UMNO juga perlu bekerja bermati-matian.
Inilah namanya persaudaraan yang didasarkan atas nama akidah yang satu dan atas nama ukhuwah. Tolak segala ganjaran dan habuan tetapi letakkan survival agama dan orang Melayu sebagai agenda perjuangan utama.
Bagi PH, seharusnya mereka merasa gusar dan gundah gulana dengan kerjasama BN dan Pas ini. Tiga PRK terakhir telah membuktikan betapa kerjasama kedua-dua parti telah berjaya menarik sokongan rakyat khususnya orang Melayu.
Justeru, bukanlah sesuatu yang luar biasa apabila pemimpin-pemimpin PH mula menyerang kerjasama yang terjalin ini dengan memberi pelbagai gelaran. Ada yang menggelar Taliban. Ada yang mengatakan kerjasama ini akan mencetuskan peperangan terhadap orang bukan Islam dan ada yang juga kata kerjasama ini seperti Israel.
Semuanya ini cubaan untuk mengganggu gugat kerjasama tersebut. Mereka cuba memberikan satu persepsi buruk terhadap hubungan antara BN dan Pas. Sebab apa? Sebab mereka sedar kerjasama antara BN dan Pas akan menjejaskan PH.
Kepada pemimpin-pemimpin BN dan Pas, jangan dihiraukan kata-kata nista ini. Usah dilayan kata-kata mereka. Perkukuhkan lagi hubungan dan perkuatkan lagi kerjasama sehingga Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).
Apapun awas jika ada musuh dalam selimut atau gunting dalam lipatan. Jika ada, usir mereka kerana kewujudan manusia yang seperti ini adalah semata-mata untuk melihat kerjasama yang sedang terjalin ini gagal.
Utusan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/04/22/awas-usaha-runtuhkan-hubungan-bn-pas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penyatuan Pas Umno Hasil Usaha Senyap Saya Dan Hadi Najib

Penyatuan Pas Umno Hasil Usaha Senyap Saya Dan Hadi Najib

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 823 hits
Bekas presiden Umno Najib Razak semalam memberitahu ahli PAS bahawa penyatuan dua parti yang sebelum ini merupakan seteru adalah hasil dari usaha senyap senyap olehnya dan Presiden PAS Abdul Hadi Awang Jelas Najib usaha itu bermula ketika p...
Informasi Pindaan Akta 355 Kalau Ph Bawa Usul Pas Sokong Umno Pun

Informasi Pindaan Akta 355 Kalau Ph Bawa Usul Pas Sokong Umno Pun

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 334 hits
Tunggu PH Bawa Usul Pindaan Akta 355KOTA BHARU Sepatutnya Kelantan lebih awal melaksanakan hukum hudud memandangkan sudah dilulus pada persidangan Dewan Undangan Negeri sejak 1993 Bagaimanapun kata Timbalan Presiden PAS Dato Tuan Ibrahim Tu...
Islam Exists Outside Of Kelantan Too Lawyer Tells Pas

Islam Exists Outside Of Kelantan Too Lawyer Tells Pas

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 321 hits
Hitting back at those who have criticised her outspoken views on wearing the hijab lawyer Latheefa Koya said that they should learn how Islam is practiced all over the world and not just in Kelantan The Lawyers for Liberty executive directo...
Malaysia Tidak Sertai Ph Pas Tak Kesal Tak Dapat Jadi Menteri

Malaysia Tidak Sertai Ph Pas Tak Kesal Tak Dapat Jadi Menteri

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 343 hits
Nik Amar menafikan PAS kesal tidak menyertai PH berbanding pemimpin AMANAH yang kini menjadi menteri Foto FMTNaib Presiden PAS Mohd Amar Nik Abdullah dipercayai menyindir Presiden Amanah Mohamad Sabu yang kini menteri pertahanan sebagai tid...
Pemimpin Pas Di Atas Pokok Lebih Tahu Dari Ahli Bawahan Kata Nik Amar

Pemimpin Pas Di Atas Pokok Lebih Tahu Dari Ahli Bawahan Kata Nik Amar

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 626 hits
MALAYSIA DATELINE Pimpinan dengan kita ibarat kita duduk atas tanah pimpinan di atas pokok Mana luas pandangan antara duduk di bawah dan di atas kata Nik Amar tentang Abdul Hadi Ahli ahli Pas diminta mematuhi arahan pimpinan mereka tanpa te...
Jangan Musuhi Penjawat Awam Presiden Pas

Jangan Musuhi Penjawat Awam Presiden Pas

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 358 hits
KONSEP demokrasi di Malaysia adalah pemisahan kuasa di antara legislatif dan eksekutif laksana pemisahan di antara badan kereta enjin dan pemandunya Seringkali betapa baiknya kereta dan enjin tetapi kalau pemandunya tidak cekap memandu dan ...
Pas Jentera Agama Tapi Membantu Perosak Agama Menjawab Tulisan Yb Adun Tg Lumpur

Pas Jentera Agama Tapi Membantu Perosak Agama Menjawab Tulisan Yb Adun Tg Lumpur

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 288 hits
Saya merujuk satu tulisan dari Adun Tg Lumpur yang juga Pesuruhjaya Pas Pahang YB Ustaz Rosli Abdul Jabbar bertajuk Pas Jentera Agama dan saya mahu berikan sedikit komen terhadap setiap perenggan kenyataan beliau seperti di bawah PAS JENTER...
Informasi Tidak Tepat Perkauman Berlaku Disebabkan Sekolah Cina Dan Tamil T Presiden Pas

Informasi Tidak Tepat Perkauman Berlaku Disebabkan Sekolah Cina Dan Tamil T Presiden Pas

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 281 hits
Pas pertahan sekolah vernakularKOTA BHARU 19 April Pas menolak pandangan bahawa sekolah vernakular menjadi punca yang telah merosakkan perpaduan kaum di negara ini Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata adalah tidak tepat...
Ecrl Hebat Cara Tun Menganjing Lebai Pas

Ecrl Hebat Cara Tun Menganjing Lebai Pas

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 515 hits
Laluan Baru ECRLCara Tun menganjing lebai2 kelarah Kelantan dn Trengganu mmg sngat menyakitkan Cuba korang bayangkan selepas dpt info Najib nk buat ECRL melalui beberapa tempat di Trengganu dn Kelantan Lebai2 kelarah yg dpt maklumat ni diam...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

What You Should Know About New Construction Plumbing

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Cara Qada Solat Fardhu

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm