Awas Kunyit Ancam Kesihatan Kajian


Siapa yang tak kenal kunyit? Kunyit tau, bukan mengunyit. Ia merupakan antara bahan utama dalam masakan. Tapi tahu tak kunyit ni boleh mengancam kesihatan? Ha…tak percaya?
Baca perkongsian artikel ini.
Punca ancaman Dalam satu kajian yang diterbitkan di Environmental Research, sekumpulan penyelidik dari Stanford University menyatakan kunyit mungkin menyebabkan peningkatan neurotoksin dalam darah sekali gus meningkatkan ancaman kepada kesihatan secara keseluruhan. 
Kajian yang dilakukan sejak 2014, para penyelidik berusaha mencari punca yang menyebabkan peningkatan neurotoksin dalam darah pada kebanyakan penduduk Bangladesh, khususnya dalam kalangan individu wanita dan kanak-kanak luar bandar. 
Melalui analisis sampel tanah dan temu ramah yang dilakukan penyelidik dengan petani dan pembuat rempah-rempah, telah memberikan jawapan kepada persoalan yang timbul selama ini. 
Menurut salah seorang penyelidik, Jenna Forsyth, “Pada mulanya kami beranggapan punca keracunan plumbum adalah daripada alam sekitar, mungkin tanah atau air. Dan mungkin ia berpunca daripada saluran paip utama.”
“Walau bagaimanapun, hasil penyelidikan membawa kami kepada satu jawapan dan penjelasan yang mengejutkan. Ia adalah mengenai bahan yang ditambah ke dalam makanan yang dimakan. Itulah puncanya,” jelas Jenna. 
Kunyit bahan utama Sebelum ini terdapat kajian mengaitkan tentang kunyit yang mungkin menyebabkan keracunan. Selepas lima tahun kajian berterusan dilakukan, hasil kajian mencadangkan bahawa kunyit sememangnya mempunyai kaitan langsung dengan tahap neurotoksin dalam darah. 
Keputusan ini dicapai setelah pasukan penyelidikan dari Stanford ini membuat lawatan ke atas sembilan daerah utama pengeluaran kunyit di Bangladesh bersama dua daerah yang menghasilkan sedikit rempah. 
Di setiap lokasi kajian, penyelidik akan melakukan 154 wawancara ke atas individu yang menghasilkan dan menggunakan kunyit. Kajian turut mengumpul sampel kunyit, pigmen, habuk dan tanah dari pasar borong dan kedai runcit. 
Hasilnya, sampel dan pigmen kunyit tujuh daripada sembilan daerah didapati tercemar dengan plumbum. Bukti pencemaran terbaik adalah daripada analisis isotop, di mana penyelidik menemui cap jari kimia. Isotop yang diperolehi adalah sama dengan apa yang ditemui dalam darah pekerja industri penghasilan rempah kunyit di sana. 
Tingkatkan kebersihan “Daripada hasil kajian ini, kami mengesyorkan campur tangan segera daripada pengeluar dan pengguna kunyit untuk menangani krisis yang melibatkan kesihatan awam. Ini adalah penting untuk memastikan kunyit bebas daripada plumbum,” ujar salah seorang penyelidik kajian ini.  
Seperti di kebanyakan negara Asia lain, Bangladesh turut tidak terkecuali menjadikan kunyit sebagai antara rempah utama. Malahan berdasarkan kajian yang dilakukan, ia adalah bahan yang dimasukkan ke dalam makanan setiap hari. 
Tanpa mengira jumlah, kandungan plumbum boleh menjadi toksik kepada otak dan badan. Ia boleh menurunkan IQ dan mengganggu perkembangan normal badan, terutama kepada golongan kanak-kanak. 
Dalam kajian yang pernah diterbitkan pada tahun 2018, pasukan penyelidikan Stanford yang sama pernah mendedahkan lebih 30 peratus daripada 430 individu wanita hamil di pendalaman Bangladesh yang terdedah dengan toksin plumbum di dalam darah mereka.  
Penjagaan kesihatan Walaupun tidak terdapat bukti mengatakan rempah kunyit yang dihasilkan di Bangladesh dieksport ke luar dari negara itu tapi itu bukan bermaksud anda boleh mengabaikan isu ini. Sebaiknya, hadkan pengambilan kunyit dalam penghasilkan makanan seharian anda. 
Sumber : Hello Doktor


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/09/30/awas-kunyit-ancam-kesihatan-kajian/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
My Salam Bantuan Kewangan Kerajaan Untuk Golongan B40 Melalui Takaful Kesihatan

My Salam Bantuan Kewangan Kerajaan Untuk Golongan B40 Melalui Takaful Kesihatan

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 935 hits
Salam mesti ramai yang dapat msg MySalam ni kan Ni nak share sikit kat sini MY SALAM RAMAI YANG TIDAK TAHU KEBAJIKAN KERAJAAN PH TELAH LAKUKAN 1 Apa itu MY SALAM MySalam merupakan sebuah inisiatif skim takaful perlindungan kesihatan percuma...
Info Jerebu Dan Kesan Terhadap Kesihatan Diri

Info Jerebu Dan Kesan Terhadap Kesihatan Diri

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 825 hits
Jerebu masih lagi mengganas pada hari ini Yang mana masih ada 27 buah sekolah yang ditutup di dalam pentadbiran Pejabat Pendidikan Daerah Klang kerana bacaan IPU melebihi 200 Klik gambar untuk maklumat lanjut sekolah sekolah yang ditutupBag...
Checkup 15 Weeks Apa Yang Dilakukan Oleh Klinik Kesihatan

Checkup 15 Weeks Apa Yang Dilakukan Oleh Klinik Kesihatan

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 395 hits
Checkup ke 15 weeks mengandung Ina bertukar appointment ke Klinik Kesihatan kepada hari Khamis dan pada jam 2 petang Rasanya bila tukar ke petang barulah tak rushing pun Kali ni checkup berjumpa dengan doktor Walaupun petang appointment di ...
Footlink Seksyen 13 Shah Alam Kasut Kesihatan Untuk Kesihatan Kaki Optimum

Footlink Seksyen 13 Shah Alam Kasut Kesihatan Untuk Kesihatan Kaki Optimum

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 682 hits
Kaki merupakan antara anggota tubuh yang terpenting dalam kehidupan seharian kita namun ianya kurang diberi perhatian yang serius kerana kebanyakan kita lebih memberi keutamaan kesihatan kepada anggota tubuh badan yang lain Footlink Seksyen...
Jerebu Bahayakan Keselamatan Jejas Kesihatan Nelayan Di Melaka

Jerebu Bahayakan Keselamatan Jejas Kesihatan Nelayan Di Melaka

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 352 hits
Jerebu bahayakan keselamatan jejas kesihatan nelayan di Melaka Dikemas kini 16 minit yang lalu Diterbitkan pada 20 Sep 2019
Kesihatan Pencegahan Pembiakan Nyamuk

Kesihatan Pencegahan Pembiakan Nyamuk

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 1914 hits
Kesihatan Pencegahan Pembiakan Nyamuk kali nie is kongsikan beberapa tips pencegahan pembiakan nyamuk aedes yang bawa penyakit Denggi Zika dan Chikungunya Jumlah terkini kematian akibat denggi diseluruh negara ialah141 orang Nyamuk Aedes ak...
Kesihatan Kenali Istilah Istilah Asap Rokok

Kesihatan Kenali Istilah Istilah Asap Rokok

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 352 hits
Kesihatan Kenali istilah istilah asap rokok ya asap asap rokok banyak istilahnya tu belum is tambah lagi dengan istilah yang pernah is kena semasa is merokok dulu dulu la sekarang is makin macho xmerokok Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia...
Cvskl Dan Klinik Qualitas Jalin Usahasama Bagi Meningkatkan Tahap Kesihatan Jantung Rakyat Malaysia

Cvskl Dan Klinik Qualitas Jalin Usahasama Bagi Meningkatkan Tahap Kesihatan Jantung Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 444 hits
Ujian Elektrokardiogram PERCUMA Kepada 3 000 Orang Hingga DisemberBersempena dengan Hari Jantung Sedunia 2019 pada 29 September ini Cardiac Vascular Sentral Kuala Lumpur telah melancarkan Kempen Kesihatan Jantung CVSKL yang menawarkan ujian...
Hujan Hasil Pembenihan Awan Tidak Jejas Kesihatan Metmalaysia

Hujan Hasil Pembenihan Awan Tidak Jejas Kesihatan Metmalaysia

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 127 hits
Kuala Lumpur Orang ramai tidak perlu bimbang dengan hujan hasil operasi pembenihan awan kerana ia tidak menjejaskan kesihatan kata Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia Jailan Simon Beliau berkata MetMalaysia menggunakan kaedah pemben...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Pet Expo Midvalley 2024

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Lunch Date Di Torii Teppanyaki



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Benefit Bekerja Di Pt Pegadaian Persero Bukan Cuman Gaji Besar

A First Date With Onew At Guess Onew Fanmeeting 2024

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch