Awas Bahaya Hidrokuinon Rosakkan Wajah


Golongan wanita terutamanya sering berikhtiar untuk memiliki kulit yang licin, gebu dan cerah. Ini disebabkan tanggapan masyarakat bahawa kulit yang sedemikian adalah cantik dan menawan. Mereka akan mencuba pelbagai jenama krim muka yang menjanjikan kulit menjadi lembut, licin, menghilangkan bintik hitam, jeragat, tompokan hitam, jerawat dan kedut.
 
Hakikatnya, kebanyakan pengguna kosmetik tidak sedar bahawa krim pembersih dan pemutih muka boleh merosakkan kulit kerana ia mengandungi bahan aktif berbahaya seperti hidrokuinon, asid askornik, peroksida, monbenzil,monometil hidrokuinon, raksa dan sebagainya.
 
Secara amnya, terdapat pelbagai jenama krim pembersih dan pemutih yang mengandungi bahan aktif di pasaran. Walaubagaimanapun, kebanyakkan bahan aktif tersebut digunakan secara terhad sahaja disebabkan kesan sampingannya. Krim yang mengandungi hidrokuinon memang amat berkesan sekali untuk menghilangkan tompok hitam. Namun, kesannya berbeza-beza kepada pengguna bergantung kepada jenis kulit.
KESAN HIDROKUINON  

Banyak aduan diterima mengenai kesan sampingan menggunakan krim pembersih dan pemutih yang mengandungi hidrokuinon termasuklah kesan rengsa, radang kulit dan kesan terbakar.
 
Hasil kajian yang dijalankan di Amerika Syarikat oleh Arndt dan Fitzpatrick pada 1965 menunjukkan bahawa krim ini hanya sesuai untuk pengguna berkulit cerah dengan tompokan yang sedikit. Ia dikatakan amat berkesan untuk rawatan peringkat awal pembentukan bintik hitam.
 
Kajian ini juga mendapati hidrokuinon menyekat pengeluaran melanin oleh melanosit di dalam epidermis. Ini juga menembusi kulit sekali gus menyebabkan penebalan gentian kolagen.
 
Kesan hidrokuinon lebih minima sekiranya digunakan pada kepekatan rendah tetapi kesan terbakar boleh berlaku sekiranya digunakan pada kepekatan tinggi. Sekiranya hidrokuinon digunakan dalam jangka masa panjang ditambah pula dengan pendedahan kepada cahaya matahari, ia boleh mengakibatkan penghasilan tompokan dan bonjolan kekuningan pada kulit yang dikenali sebagai okronosis. Kerosakan ini mungkin akan berkekalan pada kulit kerana tiada apa yang boleh dilakukan untuk memulihkannya.
 
Hidrokuinon bukan sahaja merbahaya sekiranya digunakan pada kulit malah, jika termakan ia boleh menyebabkan keracunan yang serius. Sekiranya termakan hidrokuinon dengan kepekatan sebanyak 5 – 15gram, seseorang itu boleh mendapat gelugut dan hemolytic anaemia yang dikenali juga sebagai kerosakan sel darah merah.
 
Oleh itu, anda harus berwaspada dengan apa jua barangan kosmetik yang digunakan. Baca label produk dengan teliti dan dapatkan ia daripada pembekal yang berdaftar. Anda juga boleh meminta nasihat pegawai farmasi atau doktor sebelum menggunakan krim muka.
 
 
Cara Dapatkan Produk Shaklee? Untuk dapatkan info lanjut mengenai masalah atau produk seperti di atas serta konsultasi eksklusif khas untuk anda, sila hubungi saya segera:
Hawa Rashid
Shaklee Independent Distributor
C.O.D Kawasan Kuala Nerus,UMT,UNISZA, Kuala Terengganu & Postage Seluruh Malaysia
Call | SMS | Whatsapp:
013 – 4076351
SID No.:
915471
Email:
[email protected]
The post AWAS ! Bahaya Hidrokuinon Rosakkan Wajah appeared first on Hawa2u.com.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hawa2u.com/awas-bahaya-hidrokuinon-rosakkan-wajah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cushion Foundation Untuk Wajah Indonesia

Cushion Foundation Untuk Wajah Indonesia

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 234 hits
Salah satu produk yang paling digemari kaum wanita adalah foundation Dalam hal dunia makeup memakai foundation sepertinya wajib Sejalan dengan Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Wanita Tahu Lelaki Curang Hanya Dengan Melihat Wajah Pasangan

Wanita Tahu Lelaki Curang Hanya Dengan Melihat Wajah Pasangan

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 198 hits
Dalam satu kajian terbaharu mendapati bahawa wanita sememangnya boleh tahu jika pasangan mereka curang hanya dengan melihat pada wajah Kajian itu dijalankan ke atas 299 lelaki dan 452 wanita Gambar hiasan Kecurangan yang dicurigai mungkin m...
Ini 4 Cara Minum Air Pada Waktu Yang Betul Barulah Berseri Seri Wajah Kita

Ini 4 Cara Minum Air Pada Waktu Yang Betul Barulah Berseri Seri Wajah Kita

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 410 hits
Ini 4 Cara Minum Air Pada Waktu Yang Betul Barulah Berseri Seri Wajah Kita Minum air pun ada caranya bukan main sebarang je Sebab tu orang tua pesan jangan minum air selepas makan kerana akan menyebabkan perut buncit Sebenarnya pantang lara...
Perkhidmatan Spa Dan Merawat Kulit Wajah Di The Beauty Expert Academy Cheras

Perkhidmatan Spa Dan Merawat Kulit Wajah Di The Beauty Expert Academy Cheras

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 1036 hits
Assalamualaikum Beberapa minggu lepas Fiza telah mendapatkan me time di salah sebuah pusat perkhidmatan spa dan rawatan muka yang terletak di Cheras Ini adalah pengalaman pertama kali Fiza menjejakkan kaki ke spa tau Sebelum ini kalau nak p...
Jangan Dianggap Lucu Anak Gemuk Memiliki Bahaya Yang Mengancam Kesehatannya

Jangan Dianggap Lucu Anak Gemuk Memiliki Bahaya Yang Mengancam Kesehatannya

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 244 hits
Aman B Pulungan dokter spesialis anak dari Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia mengatakan bahwa anak yang gemuk sebenarnya tidak lucu Bisa jadi ada risiko terkena kelebihan berat badan pada dirinya
Adun Umno Rosakkan Perpaduan Bukan Sekolah Vernakular

Adun Umno Rosakkan Perpaduan Bukan Sekolah Vernakular

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 299 hits
MALAYSIAKINI Presiden Gerakan Dominic Lau menyangkal kenyataan Adun Kemayan dari Umno yang mengatakan sekolah vernakular merosakkan perpaduan di negara ini Sebaliknya Dominic berkata kenyataan Mohd Fadil semasa sesi soal jawab di Dewan Unda...
Ujian Imbasan Penting Untuk Kesan Kesihatan Kecacatan Janin Bukan Hanya Tengok Wajah Serta Jantina Anak

Ujian Imbasan Penting Untuk Kesan Kesihatan Kecacatan Janin Bukan Hanya Tengok Wajah Serta Jantina Anak

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 385 hits
Berkenaan ujian imbasan apakah ada ujian imbasan khas yang perlu dilalui selain daripada ujian imbasan yang biasa dilakukan setiap kali melakukan pemeriksaan antenatal BACA Semua wanita hamil perlu menjalani ujian imbasan nucheal translusce...
Apple Disaman Rm 4 13 Bilion Kerana Sistem Pengecaman Wajah Didakwa Mengakibatkan Individu Tidak Bersalah Ditangkap

Apple Disaman Rm 4 13 Bilion Kerana Sistem Pengecaman Wajah Didakwa Mengakibatkan Individu Tidak Bersalah Ditangkap

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 187 hits
Apple baru menyelesaikan kes saman mereka dengan Qualcomm di luar mahkamah minggu lalu Tetapi selepas satu kes selesai sebuah lagi kes baharu pula dihadapi oleh mereka Di New York Apple telah disaman sebanyak 1 Bilion oleh seorang remaja se...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan