Awas Ada Pesakit Polio Yang Tiada Simptom Boleh Sebarkan Virus Tanpa Sedar Tiada Penawar


Setelah 27 tahun negara kita bebas polio, semalam, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengumumkan kemunculan semula wabak tiada penawar itu di Malaysia.
Kejadian yang menimpa seorang bayi tiga bulan itu menyebabkan mangsa terpaksa dirawat di unit rawatan rapi dan memerlukan bantuan pernafasan.
Polio merupakan penyakit bawaan virus yang hanya menjangkiti manusia dengan menyerang sistem saraf, menyebabkan kecacatan atau lumpuh pada anggota badan hingga boleh membunuh.
Ia mula dikesan sejak 6,000 tahun yang lalu berikutan penemuan mumia Mesir yang mempunyai sendi cacat dipercayai akibat polio.
Penyebaran Poliovirus boleh tersebar melalui sentuhan sama ada secara langsung atau tidak langsung dengan pembawa virus terutamanya dalam persekitaran kotor.
Kredit: Alexa Abidin/Slide Share Virus yang menjangkiti melalui laluan tekak-oral (fecal oral route) ini mudah tersebar melalui najis dan air liur pesakit serta makanan atau minuman yang tercemar dengan sentuhan pesakit.
Disebabkan ia mempunyai simptom yang pelbagai (daripada tiada simptom hinggalah lumpuh dan kematian), pembawa virus ini mungkin boleh menyebarkan polio tanpa disedari. Simptom Pesakit yang menghidap polio mungkin tidak sedar mereka telah dijangkiti sehinggalah selepas tempoh yang lama berikutan ketiadaan atau simptom yang tidak jelas.
Bagi pesakit yang menunjukkan simptom pula, mereka mungkin mempunyai simptom seperti berikut;
Polio bukan paralitik
demam selesema berlanjutan selama beberapa hari atau minggu sakit tekak sakit kepala muntah keletihan sakit belakang dan leher kejang tangan dan kaki sakit otot kejang otot meningitis Polio paralitik
Polio paralitik biasanya bermula dengan simptom yang serupa dengan polio bukan paralitik, namun ia berkembang menjadi lebih serius seperti;
kehilangan refleks otot sakit dan kejang otot yang teruk lemah tangan dan kaki pada salah satu sisi tubuh Kredit: Medscape eMedicine Tiada ubatan Sehingga kini, tiada ubatan untuk polio. Rawatan utama ke atas pesakit hanyalah berfungsi untuk meminimumkan simptom dan mengelakkannya dari menjadi lebih teruk.
Sebelum ini, pesakit yang mengalami masalah pernafasan akibat polio terpaksa tinggal di dalam ‘iron lung’ untuk membantu mereka bernafas sehingga hujung nyawa mereka.
Paul Alexander merupakan antara individu terakhir yang masih menggunakan ‘iron lung’ untuk membantu pernafasan mereka.
Satu-satunya jalan pencegahan adalah melalui vaksin sama ada melalui suntikan ataupun oral. Menurut World Health Organization (WHO), 99 peratus polio telah berjaya dihapuskan di seluruh dunia melalui rancangan vaksin.
Namun, peperangan menyumbang kepada kemunculan semula berikutan pemvaksinan tidak dapat dijalankan dengan baik di kawasan terjejas.

Individu berisiko Antara golongan berisiko dijangkiti polio adalah,
individu yang tidak divaksin individu yang mempunyai imuniti lemah golongan muda wanita mengandung penjaga pesakit polio pelancong ke negara yang mempunyai wabak polio pekerja makmal yang menguruskan poliovirus hidup Pencegahan 1. Vaksin Menurut KKM, poliovirus boleh tersebar dalam persekitaran yang kotor dan mempunyai liputan imunisasi kurang daripada 95%.
Dalam kes melibatkan bayi tiga bulan yang dijangkiti di Sabah baru-baru ini, KKM mendakwa seramai  23 daripada 199 orang (11.6%) yang berumur di antara dua (2) bulan hingga 15 tahun tidak menerima vaksin polio.
Sumber: KKM 2. Jaga kebersihan Disebabkan virus ini berjangkit dengan mudah tersebar di kawasan kotor dan melalui najis pesakit, penjagaan kebersihan amatlah penting. Pastikan anda bersihkan tangan setiap kali selepas menggunakan tandas, sebelum dan selepas makan.
3. Pilih makanan bernutrisi Tingkatkan imuniti tubuh badan dengan menjaga pemakanan. Ambil makanan bernutrisi lengkap serta dapatkan waktu tidur yang cukup untuk menguatkan daya tahan tubuh.
4. Kebersihan makanan dan minuman Virus ini dapat mencemarkan air dan makanan. Oleh itu, pastikan persekitaran bersih ketika mengendalikan makanan. Panaskan air serta makanan sehingga benar-benar masak untuk mematikan virus. Pilih tempat makan yang bersih.
5. Pilih tandas yang bersih Pastikan anda memilih tandas yang bersih terutamanya bagi anak-anak anda. Hal ini kerana poliovirus tersebar melalui najis manusia.
Basuh tangan dengan sabun setelah menggunakan tandas.
Sumber: Medicine Net, Immunise4Life, CNN Indonesia
The post (Video) Awas, Ada Pesakit Polio Yang Tiada Simptom, Boleh Sebarkan Virus Tanpa Sedar & Tiada Penawar appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/12/09/video-awas-ada-pesakit-polio-yang-tiada-simptom-boleh-sebarkan-virus-tanpa-sedar-tiada-penawar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Awas Kalau Anak Tunjuk Simptom Kecacingan Boleh Ganggu Perkembangan Fizikal Si Kecil

Awas Kalau Anak Tunjuk Simptom Kecacingan Boleh Ganggu Perkembangan Fizikal Si Kecil

papar berkaitan - pada 14/12/2019 - jumlah : 205 hits
Jangkitan cacing sering berlaku kepada anak anak kecil ini kerana mereka terdedah kepada tabiat harian yang kurang bersih seperti tidak mencuci tangan dengan bersih sebelum makan tidak memakai selipar atau bermain tanah atau pasir tanpa dip...
Virus Ditakuti Boleh Membunuh Ini Info Penting Penyakit Polio Mak Ayah Wajib Tahu

Virus Ditakuti Boleh Membunuh Ini Info Penting Penyakit Polio Mak Ayah Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 378 hits
Polio atau nama penuhnya poliomielitis adalah sejenis penyakit yang boleh menyebabkan pesakit yang menghidap penyakit ini mengalami masalah lumpuh Ianya berpunca daripada penyakit berjangkit yang disebabkan oleh poliovirus Penyakit ini bole...
Masih Ramai Tidak Tahu Pesakit Kritikal Boleh Tuntut Rm8 000 Dari Kerajaan

Masih Ramai Tidak Tahu Pesakit Kritikal Boleh Tuntut Rm8 000 Dari Kerajaan

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 351 hits
Mungkin masih ramai yang tidak tahu mengenai mySalam yang merupakan salah satu inisiatif yang berkaitan dengan skim perlindungan kesihatan Ia bertujuan untuk menyediakan perlindungan kesihatan takaful percuma kepada individu B40 Terutamanya...
Kes Pertama Bayi Berusia Tiga Bulan Di Sabah Dijangkiti Virus Polio

Kes Pertama Bayi Berusia Tiga Bulan Di Sabah Dijangkiti Virus Polio

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 453 hits
Polio kembali Kes pertama setelah 27 tahun Malaysia bebas jangkitan KP Kesihatan BERIKUT kenyataan akhbar Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah yang dipetik daripada blog beliau di kpkesihatan com berhubung jangkitan virus ...
Virus Polio Kembali Lagi Selepas 27 Tahun Malaysia Bebas Dari Virus Ini

Virus Polio Kembali Lagi Selepas 27 Tahun Malaysia Bebas Dari Virus Ini

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 657 hits
Kali terakhir Malaysia terima kes virus polio pada 1992 Selepas 27 tahun kita dikatakan bebas dari virus ini akhirnya Malaysia telah dikejutkan dengan 1 kes virus Polio apabila seorang bayi lelaki dari Tuaran Sabah dilaporkan telah terkena ...
Awas Bahaya Tabiat Suka Kunyah Ais Gigi Boleh Patah Dan Berlubang

Awas Bahaya Tabiat Suka Kunyah Ais Gigi Boleh Patah Dan Berlubang

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 585 hits
Ada diantara kita yang mempunyai tabiat mengunyah atau menggigit ketul ais ketika minum minuman sejuk Mungkin ia nampak biasa tetapi sebenarnya ia banyak keburukkan yang mungkin anda tidak sedari Dipetik daripada Facebook seorang doktor gig...
Virus Polio Kembali Selepas Ghaib 27 Tahun Lalu Geng Anti Vaksin Mohon Berjaga Jaga

Virus Polio Kembali Selepas Ghaib 27 Tahun Lalu Geng Anti Vaksin Mohon Berjaga Jaga

papar berkaitan - pada 9/12/2019 - jumlah : 444 hits
Selepas 27 tahun Malaysia bebas daripada virus Polio kini ia kembali menyerang apabila dimaklumkan seorang bayi dari Sabah berusia tiga bulan menjadi kes pertama di Malaysia Bayi berusia 3 bulan disahkan dijangkiti nbsp vaccine derived poli...
Anak Kecil Susah Penat Selagi Tak Suruh Tidur Boleh Main Memanjat Berjam Jam

Anak Kecil Susah Penat Selagi Tak Suruh Tidur Boleh Main Memanjat Berjam Jam

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 263 hits
Pernahkah anda tertanya tanya kenapa kanak kanak mempunyai banyak tenaga Mereka tidak seperti orang dewasa Jalan sedikit sudah letih lari sedikit mulalah mengah baru lompat sedikit sudah rasa hendak pitam Kanak kanak tidak begitu DARI MANA ...
Dr M Kalau Tak Yakin Pada Ph Boleh Tentukan Pada Pru15

Dr M Kalau Tak Yakin Pada Ph Boleh Tentukan Pada Pru15

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 189 hits
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata rakyat boleh menentukan nasib PH pada pilihan raya umum akan datang sekiranya tidak yakin dengan gabungan berkenaan Ini kerana tambah Dr Mahathir PH memerlukan masa lima tahun untuk menunaikan jan...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan