Awalnya Kami Berjuang Memiliki Zuriat Isteri Ni Sabar Kini Diuji Pula Suami Kanser Usus Tahap 4


Kita sebagai manusia hanya mampu merancang dan Allah yang menentukan segalanya. Perancangan manusia itu usaha manakala perancangan Allah itu takdir. Apa yang pasti, setiap apa yang berlaku janganlah sesekali kita sebagai hambanya putus berharap andai apa yang kita rancang itu tidak menjadi kenyataan.
Begitulah juga kisahnya dengan pasangan suami isteri ini, pada awalnya sama-sama berusaha dan berjuang untuk memiliki zuriat dan apabila masuk tahun ke lima seakan hampir ‘berjaya’ apabila  berpeluang untuk  melakukan rawatan kesuburan Intrauterine Insemination (IUI).

Begitu pun, di sebalik berita gembira itu, takdir Allah SWT mengatasi segalanya apabila diuji pula dengan dugaan yang sangat hebat apabila suaminya didiagnosis mengidap kanser usus tahap empat.
Itu yang dilalui oleh Syazana Fatihah Jamil, 26, apabila suami yang juga anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Muhammad Sazrin Asraf Saidin, 29,  diuji penyakit berkenaan sejak September tahun lalu.

Memetik berita yang dikongsikan Harian Metro, Syazana Fatihah berkata, sebelum ini mereka melalui fasa ujian menjalani rawatan kesuburan bersama demi memiliki zuriat sendiri, namun kini perjuangan itu digantikan dengan episod paling getir bersama suami yang kini melawan kanser.
Katanya, sebelum ini suami menjalani enam sesi kemoterapi di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Pahang dan lima kali radioterapi di Hospital Kuala Lumpur (HKL) namun rezeki tidak memihak kepadanya apabila sel kanser semakin agresif.
“Sekarang suami sedang mengulangi rawatan kemoterapi buat kali kedua dan kini berada di Hospital Bukit Mertajam, di sini kerana mengalami kesukaran bernafas, baru-baru ini. Saya yang sebelum ini berniaga kek batik dan cheesekut hentikan jualan untuk menemaninya setiap kali mendapat rawatan.
“Insya-Allah saya setia bersama suami dalam perjuangannya kerana sebelum ini kami sudah bersama berjuang untuk memiliki zuriat sendiri jadi kali ini saya tidak akan tinggalkan dia biarpun terpaksa melupakan impian itu kerana kesihatan suami lebih penting ketika ini,” katanya sebak.
“Melihat semangat suami buat saya kuat…”- Isteri

Menurutnya, sebelum ini mereka membuat rawatan kesuburan di HTAA kerana ketika itu suaminya berkhidmat di Kuantan, Pahang dicadangkan prosedur IUI pada Jun tahun lalu namun tiga bulan selepas itu suami didiagnosis penyakit itu.
“Mungkin bukan rezeki kami untuk memiliki anak buat masa ini kerana Allah berikan ujian hebat ini dulu tetapi saya sentiasa bersangka baik kepada Allah kerana yakin dan percaya suami akan sihat serta pasti ada ‘pelangi’ untuk kami selepas ini.
“Bagi saya penyakit suami adalah ujian berat kedua untuk saya kerana pada 2017 saya jaga arwah abah kerana sakit tibi usus dan sekarang saya jaga suami yang sakit kanser pula tetapi melihat semangat suami buat saya juga kuat,” katanya memberitahu mereka berasal dari Pulau Pinang.
Alami Masalah Buang Air Besar
Berkongsi berkenaan tanda-tanda awal yang dialami oleh suaminya sebelum disahkan mengidap kanser usus dan kini terpaksa menjalani rawatan kemoterapi yang masih berbaki 11 sesi di Hospital Pulau Pinang.

“Sebelum didiagnosis kanser usus suami mengalami masalah buang air besar dan ingatkan masalah buasir tetapi berat badan suami juga susut sebelum dia membuat pemeriksaan kesihatan dan selepas menjalani beberapa prosedur doktor mengesahkan penyakitnya itu,” ujarnya lagi dan turut memaklumkan kebajikan suami sentiasa dibantu Angkatan Tentera Malaysia (ATM) khususnya TLDM selain Badan Kebajikan Angkatan Tentera (Bakat) dan masih dalam permohonan bantuan zakat.
Sumber :  Syazana Fatihah Jamil  & myMetro
 
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
 
 
The post “Awalnya Kami Berjuang Memiliki Zuriat…”-Isteri Ni Sabar, Kini Diuji Pula Suami Kanser Usus Tahap 4! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/awalnya-kami-berjuang-memiliki-zuriat-isteri-ni-sabar-kini-diuji-pula-suami-kanser-usus-tahap-4/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Patutlah Mesra Macam Suami Isteri Farid Kamil Dan Diana Danielle Sudah Rujuk 31 Ogos Lalu

Patutlah Mesra Macam Suami Isteri Farid Kamil Dan Diana Danielle Sudah Rujuk 31 Ogos Lalu

papar berkaitan - pada 18/9/2023 - jumlah : 190 hits
Pelakon Farid Kamil memaklumkan bahawa dia dan Diana Danielle bukan bakal rujuk namun sudah kembali menjadikan aktres itu sebagai isterinya pada 31 Ogos lalu
Ramai Suami Salah Faham Nafkah Isteri Amp Duit Belanja Rumah Adalah Perkara Yang Berbeza

Ramai Suami Salah Faham Nafkah Isteri Amp Duit Belanja Rumah Adalah Perkara Yang Berbeza

papar berkaitan - pada 17/9/2023 - jumlah : 150 hits
Nafkah isteri vs duit belanja rumah Dua perkara yang berbeza ya Suami amp isteri kena faham Suami wajib tahu tanggung jawab isteri wajib tahu hak Duit nafkah yang tu untuk kegunaan isteri Beli barang untuk diri dia saja Ikutlah nak beli apa...
Suami Isteri Dihalau Dari Penerbangan Disebabkan Badan Berbau

Suami Isteri Dihalau Dari Penerbangan Disebabkan Badan Berbau

papar berkaitan - pada 19/9/2023 - jumlah : 209 hits
SUAMI isteri dihalau daripada penerbangan American Airlines kerana dikatakan badan mereka berbau Pada Januari 2019 Yehuda Yosef Adler Jennie Adler dan anak perempuan mereka yang berusia 19 bulan diberitahu untuk meninggalkan pesawat Amerika...
Nak Gaduh Suami Isteri Jeling Jeling Anak Dulu Emosi Anak Terkesan

Nak Gaduh Suami Isteri Jeling Jeling Anak Dulu Emosi Anak Terkesan

papar berkaitan - pada 20/9/2023 - jumlah : 171 hits
Hidup berumahtangga pasti ada ketidaksefahaman yang kadang kala melanda kehidupan kita Namun paling utama kala dilanda ujian ini elakkan bertekak sehingga boleh menjejaskan emosi anak anak View this post on Instagram Anak anak orang yang pa...
Dulu Saya Rasa Belum Sedia Caprice Teruja Umum Isteri Kini Hamil 5 Bulan

Dulu Saya Rasa Belum Sedia Caprice Teruja Umum Isteri Kini Hamil 5 Bulan

papar berkaitan - pada 21/9/2023 - jumlah : 173 hits
Tahniah diucapkan buat penyanyi rap Caprice yang berkongsi perkhabaran gembira kehamilan isterinya yang kini sudah pun lima bulan Bukan tidak mahu berkongsi akui Caprice lagi dia tampil berkongsi selepas mendapat persetujuan dari isteri ter...
Penat Urus Anak Seharian Isteri Nak Healing Sekejap Biarkan Suami Sokonglah

Penat Urus Anak Seharian Isteri Nak Healing Sekejap Biarkan Suami Sokonglah

papar berkaitan - pada 15/9/2023 - jumlah : 193 hits
Isteri suri penyeri di rumah kita Dia lah penceria dan rasa bahagia kalau di rumah Jadi biarkanlah suri hati kita belajar menceriakan dirinya ketika penat melampau menguruskan rumah tangga dan anak anak Malah menurut perkongsian para isteri...
Suami Isteri Maut Kemalangan Mangsa Tercampak Masuk Ke Trak Tentera

Suami Isteri Maut Kemalangan Mangsa Tercampak Masuk Ke Trak Tentera

papar berkaitan - pada 15/9/2023 - jumlah : 180 hits
Pasangan suami isteri maut apabila motosikal besar yang ditunggangi mereka terlibat dalam kemalangan bersama sebuah trak tentera di nbsp Kilometer 87 Lebuhraya Utara Selatan arah selatan Memetik laporan dari Harian Metro kemalangan tersebut...
Ada Cyst Uri Baby Di Bawah Alami Pendarahan Serius Kehamilan Isteri Aril Pilus Diuji Lagi

Ada Cyst Uri Baby Di Bawah Alami Pendarahan Serius Kehamilan Isteri Aril Pilus Diuji Lagi

papar berkaitan - pada 10/9/2023 - jumlah : 172 hits
Menantikan kehadiran zuriat tidak semudah yang disangka Keterujaan Aril Pilus untuk mendapat anak kedua diuji lagi bila mana isterinya disahkan turut mempunyai cyst dalam ovari Jika sebelum ini isteri Aril Puteri Erma Edlinda disahkan mempu...
Hiburan Selamat Datang Kak Long Ts Musa Hassan Kini Bergelar Suami Buat Qistina Lim

Hiburan Selamat Datang Kak Long Ts Musa Hassan Kini Bergelar Suami Buat Qistina Lim

papar berkaitan - pada 24/9/2023 - jumlah : 149 hits
Malam semalam bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan dikhabarkan sudah pun berkahwin dengan seorang wanita yang bernama Qistina Lim Difahamkan majlis resepsi pasangan terbabit dilakukan di sebuah hotel yang terletak di Shah Alam dan d...
Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Tahniah Izzat Upkk

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Rahsia Solat 5 Waktu Sehari Semalam Yang Ramai Tak Tahu

Skandal Kawan Sekerja

Student Black Shirt Campaign Not Protest Shows Uitm Identity Vc

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found

Man City Lakar Sejarah Raih Gelaran Epl Keempat Berturut Turut