Autism Memanglah Macam Tu Anak Autism Ada Peluang Dibantu Mak Ayah Kena Cari Ilmu Bantu Anak


Jangan mudah melabelkan anak-anak, lebih-lebih lagi anak kita yang mengalami masalah autism. Anak kecil ini seharusnya dibantu dari pelbagai segi. Kenal pasti anak terlebih dahulu dan kemudian dekati dan bantu mereka dengan baik. Ini usaha yang sepatutnya dilakukan mak ayah, bukan melabel anak.
Perkongsian OT, Siti Aisyah Rozalli ini mak ayah harus fahami. Belajarlah untuk kenal pasti anak dan selebihnya berusaha untuk memberikan yang terbaik pada anak. Mana tahu, dengan kesungguhan kita, anak mampu berdikari sendiri.

Saya risau sebenarnya. Bila saya jumpa parents yang ada anak-anak autism, dan ada yang anaknya dah lebih dari usia 6 tahun, tapi tetap tak tahu beberapa terms yang bakal saya senaraikan ini.
Bukan apa, sebab memahami terms, keadaan dan keperluan anak-anak autism anda adalah sangat-sangat penting supaya anda tidak melakukan keputusan intervensi yang tidak berbaloi.

Berbaloi apa? Berbaloi kepada masa, tenaga, air mata dan wang ringgit yang dikeluarkan.
Kalau 10 tahun dulu, saya faham sebab informasi memang belum banyak. Tapi, sekarang ni, informasi banyak. Cuma, mungkin bila informasi terlalu banyak, parents tak tahu nak pilih informasi mana yang paling tepat dan berbaloi untuk perkembangan anak autism anda.
Ini antara term penting yang anda kena cuba untuk faham. Baca, dengar ceramah, bincang dengan terapis. Penting tau!

1. SENSORY
Sensori ni, maksudnya deria. Ini adalah antara kecelaruan paling utama yang biasa kita boleh lihat pada anak-anak autism.
Jadi, parents perlu tahu jenis-jenis sensori : Auditory, Proprioception, Tactile, Visual, Vestibular, Olfactory, Gustatory, Interoception. Dan ini adalah intervensi yang terpaling utama anda kena letak dalam priority anda. Terpaling utama.
2. SOCIAL SKILLS
Social skills ni, bukan hanya bercakap tau. Banyak. Banyak sangat sangat. Eye contact pun, bukan priority utama bila kita sebut pasal social skills.
Banyak lagi perkara penting macam joint attention, 2-way communication, sequence, pause & participation.

3. PRAXIS
Ini ada kaitan dengan kemampuan anak rancang pergerakan. Motor kasar dia, motor halus dia. Ramai anak autism ada masalah praxis ni. Dan praxis ni lah yang buat anak autism kita mudah nak belajar hand skills atau tak.
Yang ni, lebih cepat kita train, lebih bagus. Kalau anak dah lebih 6 tahun, progress dia untuk kuasai praxis ni, lambat sikit. Bukan tak boleh, boleh. Tapi, lambat sikit.
4. INFANTALIZE
Yang ini amat amat lah pentingnya lah pun. Elak “infantalize” anak sampai besar. Maksudnya? Kita buatkan semua untuk anak kita sebab anak kita special. Latih anak urus diri sendiri. Ini penting. Lagi lama kita “baby” kan dia, lagi susah anak kita nak berdikari.

5. UNDER-AROUSAL vs OVER-AROUSAL
Ni ada kaitan dengan cara anak adaptasi dengan maklumat sensori yang dia dapat. Ini penting tau. Kalau anak kita under-arousal. Kita nak kena bagi dia sensory activities yang tinggikan sikit arousal level dia. Begitulah sebaliknya kalau anak kita over-arousal.
6. BEHAVIOR IS A CONSEQUENCE
Fahamkan setiap tingkah laku yang anak buat, ada penyebabnya. Bukan “sebab anak saya autism” atau “autism memanglah macam tu”. Your child needs help.
Setiap tingkah laku yang dia buat, adalah indikasi kepada sesuatu yang lebih penting dan lebih foundation, yang kita perlu fokuskan semasa lakukan intervensi untuk anak.

 
7. CLINICAL THERAPY & EIP ADALAH 2 PERKARA BERBEZA
Ramai parents rasa yang terapi, maksudnya hantar anak ke special school atau EIP yang setiap hari, dengan nilaian lebih kurang ribuan ringgit. Maka, ramai parents yang rasa, therapy is expensive.
Tapi, sebenarnya clinical therapy adalah waktu anak bersama dengan therapist secara tailored. Maksudnya, anak to 1 on 1 dengan terapis. Di tempat saya, kami cater parents sehingga yang hanya mampu bajet untuk datang setiap 3 bulan.
Maksudnya, lebih kurang dalam RM85 sahaja parents perlu simpan setiap bulan. Kalau tak mampu, bincang. Di tempat kami, ada slot terapi percuma untuk yang tak berkemampuan. Betul-betul kami nak usaha tolong tau.

Setiap 3 bulan yang parents datang, kami akan latih parents macam mana untuk uruskan anak sepanjang sela masa 3 bulan tu. Bincang dengan tempat terapi anda. Cara terbaik untuk anda continue terapi, dengan bajet yang anda ada.
Selebihnya, join je free sharing yang saya dan team buat hampir setiap minggu tu. Yang penting, take your time to learn.
Harapnya perkongsian saya ni buat anda yang ada anak autism jelas ya?
Saya sedih setiap kali saya baca sharing parents yang kata, “memang anak autism macam tu”. Walhal, bila kami yang terapis ni baca, sebenarnya anak tu, ada peluang untuk diusahakan bantuan lagi.
Again…
Usaha tu kerja manusia. Outcome tu, kerja Allah. Kita buat kerja manusia kita elok-elok ya ❤️
Maaf andai terkasar bahasa.
Semoga Allah permudahkan urusan kita semua.
Menarik: Aduhai Berketak-Ketak, Usia Nak Masuk 3 Bulan, Anak Neelofa Dah Nak Pandai Meniarap!

Jangan abaikan keselamatan si manja ketika berada dalam kereta. Belajar tentang fungsi car seat serta ketahui kecederaan yang akan berlaku kerana impak kemalangan. Ketahui lebih lanjut tentang car seat di E-Workshop Sayangi Nyawa Anak Anak Dalam Kereta, Let’s Buckle Up!
Daftar secara PERCUMA di https://toko.ideaktiv.com/product/sayang-nyawa-anak-dalam-kereta/
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Autism Memanglah Macam Tu” Anak Autism Ada Peluang Dibantu, Mak Ayah Kena Cari Ilmu Bantu Anak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/autism-memanglah-macam-tu-anak-autism-ada-peluang-dibantu-mak-ayah-kena-cari-ilmu-bantu-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pada Awal Saya Tengok Dia Sangat Baik Macam Dalam Tv Anak Ded4h Apa Sebenarnya Yang Mak Wan Dah Buat Kat Ayah Dia

Pada Awal Saya Tengok Dia Sangat Baik Macam Dalam Tv Anak Ded4h Apa Sebenarnya Yang Mak Wan Dah Buat Kat Ayah Dia

papar berkaitan - pada 22/4/2022 - jumlah : 540 hits
TIGA bulan melayari bahtera perkahwinan bersama pelakon veteran Mak Wan merupakan suatu episod hitam buat diri Husain Dolah
Berapa Orang Tu Bagi Duit Raya Mak Ayah Tolong Ajar Anak Jangan Minta Duit Raya

Berapa Orang Tu Bagi Duit Raya Mak Ayah Tolong Ajar Anak Jangan Minta Duit Raya

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 159 hits
Berbaki lima hari lagi umat Islam di Malaysia akan menyambut kedatangan Aidil Fitri Selepas dua tahun tidak dapat meraikan hari raya bersama sanak saudara di kampung halaman akibat perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan sudah tentu tahun ...
Nak Balik Raya Bawa Anak Kecil Kena Ikut Tip Ini Baru Mak Ayah Tak Pening Kepala

Nak Balik Raya Bawa Anak Kecil Kena Ikut Tip Ini Baru Mak Ayah Tak Pening Kepala

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 199 hits
Ibu adik pening duduk dalam kereta lama lama rasa macam kepala berpusing Ayat seperti ini mungkin akan keluar dari mulut si manja anda setiap kali bawa anak naik kereta untuk perjalanan yang jauh bukan Ya ia memang kedengaran menyusahkan Te...
Babak Mak Leha Selamba Sound Fatin Macam Mana Mak Leha Tahan Gelak

Babak Mak Leha Selamba Sound Fatin Macam Mana Mak Leha Tahan Gelak

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 162 hits
Nampaknya drama 7 Hari Mencintaiku 3 kali ini memang banyak plot twist dipaparkan Konflik rumahtangga menjadi isu utama dalam musim kali ini Fokus bukan sekadar pada hubungan Khuzairi dan Mia Adriana sahaja namun turut dipaparkan isu dalam ...
Tak Perlu Guna Bekas Makanan Styrofoam Macam Ni Tak Elok Untuk Anak Perempuan Kita

Tak Perlu Guna Bekas Makanan Styrofoam Macam Ni Tak Elok Untuk Anak Perempuan Kita

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 154 hits
Bekas makanan yang satu ini sejak lama dahulu kita guna untuk pelbagai majlis Pinggan pakai buang ini memang memudahkan pun begitu bahan kandungannya sebenarnya amat tidak baik untuk kesihatan dalaman kita lebih lebih buat isteri dan anak p...
Makan Macam Macam Meriah Susu Mak Menyusu Bersedia Untuk Perkara Tak Terjangka

Makan Macam Macam Meriah Susu Mak Menyusu Bersedia Untuk Perkara Tak Terjangka

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 94 hits
Bila tiba hari raya berjumpa pula sanak saudara memang boleh buat mama lupa nak pam susu Sedar sedar dah bengkak susu Bagi anak yang menyusu secara terus mungkin tiada masalah Tambah pula pelbagai makanan yang mama makan dan mood yang happy...
Elak Bosan Dalam Kereta Ini Tip Travel Raya Untuk Mak Mak Ada Anak Kecil

Elak Bosan Dalam Kereta Ini Tip Travel Raya Untuk Mak Mak Ada Anak Kecil

papar berkaitan - pada 28/4/2022 - jumlah : 192 hits
Stress tau kalau jalan jem lepas tu anak pula mengamuk bila duduk dalam carseat sebab bosan Especially bila nak balik raya hujung minggu ni Nak pegang dalam kereta risau bahaya pula Jom tengok apa kita boleh prepare untuk travel raya ni Dah...
Anak Susah Menulis Boleh Cuba Latih Kaedah Macam Ni Di Rumah

Anak Susah Menulis Boleh Cuba Latih Kaedah Macam Ni Di Rumah

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 141 hits
Biarpun anak sudah berusia empat tahun namun masih ada anak yang memegang pensil tidak tepat malah masih ada yang tidak dapat menulis dengan baik Apa kata sebagai persediaan untuk ke sekolah dan menulis dengan baik aktiviti ringkas tapi beg...
Intan Ladyana Belajar Dari Mak Mentua Cara Guna Car Seat Untuk Keselamatan Anak

Intan Ladyana Belajar Dari Mak Mentua Cara Guna Car Seat Untuk Keselamatan Anak

papar berkaitan - pada 21/4/2022 - jumlah : 151 hits
Intan Ladyana teruja nak bawa bayi sulungnya pulang ke kampung halaman di Pulau Pinang dan Perlis menyambut hari raya Tetapi dalam masa yang sama pelakon filem Adnan Sempit ini yang baru pertama kali bergelar ibu ini turut berasa bimbang un...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan