Aung San Hilang Suci Selepas Negaranya Dituduh Hapus Etnik Rohingya Di Mahkamah Jenayah A Bangsa


Pemimpin Myanmar Aung San Suu Kyi dijadualkan berlepas dari Belanda pada Jumaat selepas membela negaranya daripada tuduhan melakukan penghapusan bangsa dalam prosiding pendengaran selama tiga hari di Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICJ).
Negara Afrika barat Gambia memfailkan kes pada bulan November, mendakwa Myanmar melakukan “pembunuhan beramai-ramai” terhadap penduduk minoriti Muslim Rohingya.
Loading… Sebagai langkah pertama, Gambia memohon mahkamah untuk memerintahkan langkah-langkah kecemasan bagi melindungi Rohingya dan memastikan konflik tidak berlarutan menjadi semakin buruk.
Ini dimaksudkan sebagai suatu bentuk perintah penahanan, sementara panel 17 orang hakim meneliti merit kes sepenuhnya, yang biasanya mengambil masa beberapa tahun untuk diselesaikan.
Mahkamah berkata ia akan memutuskan permohonan itu secepat mungkin, tetapi tidak menetapkan tarikh tertentu. Satu keputusan dijangka dikeluarkan ICJ dalam beberapa minggu.
Pendengaran ini dijangka menjadi prosiding pertama dalam proses yang panjang. Kes pembunuhan terhadap etnik Bosnia warga Serbia di Srebrenica pada tahun 1995 telah mengambil masa hampir 15 tahun untuk diselesaikan.
Jika mahkamah dalam keputusannya mendapati mempunyai bidang kuasa dalam langkah sementara itu, kes berkenaan akan dimajukan ke Istana Kehakiman di The Hague – walaupun para hakim memutuskan untuk menolak langkah kecemasan.
Myanmar kemudian akan mendapat peluang lain untuk berhujah bahawa mahkamah tidak mempunyai landasan undang-undang untuk meneliti tuntutan Gambia dan akan memfailkan apa yang dipanggil bantahan awal – yang hanya boleh menyentuh isu-isu bidang kuasa.
Sekiranya mahkamah menolak bantahan tersebut, para hakim akhirnya dapat melihat kes itu dalam satu lagi sidang pendengaran umum.
Bukanlah amalan luar biasa tempoh antara tuntutan awal dan pendengaran sebenar kes berkenaan dengan meritnya akan memakan masa bertahun-tahun.
Gambia berkata selaku penandatangan kepada Konvensyen Penghapusan Bangsa 1948, ia mempunyai kewajipan untuk menghalang dan menghukum penghapusan etnik, tidak kira di mana ia berlaku.
Menteri Keadilan Gambia, Abubacarr Tambadou. Di mahkamah, Gambia bergantung pada laporan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mengenai pembunuhan, rogol dan pembakaran yang meluas di kampung-kampung etnik Rohingya, yang dilakukan dengan apa yang disebut para penyelidik “dengan niat melakukan penghapusan bangsa.”
Langkah-langkah perlindungan yang diperlukan termasuk memerintahkan Myanmar untuk memelihara bukti kekejaman yang didakwa dan untuk membenarkan akses kepada para penyiasat PBB.
Suu Kyi mengakui mungkin terdapat beberapa jenayah perang atau jenayah terhadap kemanusiaan, tetapi menegaskan perkara sebegini tidaklah ke tahap penghapusan etnik – yang mana niat khusus untuk memusnahkan sesuatu kaum itu masih perlu dibuktikan.
Beliau juga mengulangi pendirian rasmi Myanmar bahawa tindakan keras terhadap Rohingya adalah operasi ketenteraan yang sah, tidak menyasarkan orang awam tetapi bertujuan mengekang militan Muslim bersenjata di negeri Arakan.
Seorang peguam untuk Myanmar juga memberitahu para hakim bahawa jumlah kematian tidak mencukupi untuk dikatakan menjadi penghapusan etnik.
Baca: Saya salam Suu Kyi sikit-sikit saja, kata Dr M

Baca: Tun Mahathir Bela nasib Rohingya, bidas Aung San di PBB
Suu Kyi menyeru para hakim menggugurkan tuduhan tersebut dan berkata sistem keadilan negara itu perlu diberi peluang untuk menjalankan tanggungjawabnya terlebih dahulu.
(Laporan oleh Stephanie van den Berg; suntingan oleh Bart Meijer dan Nick Macfie)
– Reuters


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.my/2019/12/aung-san-hilang-suci-selepas-negaranya-dituduh-hapus-etnik-rohingya-di-mahkamah-jenayah-abangsa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas Beberapa Hari Hilang Game Pou Kembali Semula Di Google Play Store

Selepas Beberapa Hari Hilang Game Pou Kembali Semula Di Google Play Store

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 371 hits
Bagi pengguna telefon pintar anda pasti pernah memuat turun permainan Pou yang memerlukan kita untuk sentiasa menjaga Pou tersebut Baru baru ini kecoh di laman media sosial apabila permainan tersebut tiba tiba hilang daripada Google Playsto...
Etnik Uighur Menangis Lambai Kaabah Sayu Pulang Ke Tanah Air Selepas Tunai Umrah

Etnik Uighur Menangis Lambai Kaabah Sayu Pulang Ke Tanah Air Selepas Tunai Umrah

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 294 hits
Sumber gambar dari Nikkei Asian ReviewSama seperti masyarakat muslim dinegara lain etnik Uighur turut menunaikan ibadah umrah ke Tanah Suci Namun apa yang menyayat hati keatas etnik ini adalah penindasan yang berlaku keatas mereka di tanah ...
Aung San Suu Kyi Heads To The Hague For Myanmar Genocide Hearings

Aung San Suu Kyi Heads To The Hague For Myanmar Genocide Hearings

papar berkaitan - pada 10/12/2019 - jumlah : 284 hits
A momentous legal confrontation will take place at the UN s highest court on Tuesday when the Nobel peace prize winner Aung San Suu Kyi appears in person to defend Myanmar against accusations of genocide Once internationally feted as a huma...
Dituduh Nusyuz Pada Dai Farhan Saya Akan Buktikan Di Mahkamah Kata Fatin

Dituduh Nusyuz Pada Dai Farhan Saya Akan Buktikan Di Mahkamah Kata Fatin

papar berkaitan - pada 6/12/2019 - jumlah : 569 hits
SOSMED Tak perlu kecam bekas suami saya kerana dia adalah bapa kepada anak anak saya demikianlah rayuan Fatin yang juga bekas isteri pertama kepada Dai Farhan di Faceabook semalam Masalah rumahtangga harus diselesaikan dikalangan yang terli...
Tuduhan Nusyuz Terlalu Berat Isteri Da I Farhan Sedih Dituduh Derhaka Sehingga Diceraikan

Tuduhan Nusyuz Terlalu Berat Isteri Da I Farhan Sedih Dituduh Derhaka Sehingga Diceraikan

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 1350 hits
Susulan kontroversi Da i Nik Farhan didakwa menceraikan isteri pertamanya yang sedang hamil tujuh bulan dituduh derhaka serta nusyuz menerusi rakaman audio pada aplikasi WhatsApp BACA Tidak mahu mendiamkan perkara yang sebenar bekas isterin...
Terbaru Anwar Dituduh Melakukan Salah Laku Seksual Lagi

Terbaru Anwar Dituduh Melakukan Salah Laku Seksual Lagi

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 516 hits
Presiden PKR Anwar Ibrahim dituduh melakukan salah laku seksual oleh bekas kakitangannya hanya enam bulan selepas parti itu digegarkan skandal video seks yang mengaitkan timbalannya Mohamed Azmin Ali Tuduhan terbaru ini dibuat oleh bekas pe...
Saya Dituduh Nusyuz Tanpa Sebab Munasabah Fatin Tampil Pertahankan Diri Dakwa Dizalimi Daie Farhan

Saya Dituduh Nusyuz Tanpa Sebab Munasabah Fatin Tampil Pertahankan Diri Dakwa Dizalimi Daie Farhan

papar berkaitan - pada 4/12/2019 - jumlah : 540 hits
Sejak malam tadi netizen heboh dengan berita Daie Farhan menceraikan isteri pertamanya dengan kiriman voice note di WhatsApp Ada yang terkejut tidak kurang juga bersimpati kerana wanita yang diceraikannya itu dengan talak satu sedang hamil ...
China Hapus Nama Mesut Oezil Dari Game Fifa Dan Pes

China Hapus Nama Mesut Oezil Dari Game Fifa Dan Pes

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 222 hits
Komentar Mesut Oezil menyoal persekusi berbasis agama dan etnis yang diduga dilakukan China terhadap muslim Uighur berbuntut panjang China memutuskan untuk menghapus nama sang pemain dari video game Pro Evolution Soccer dan FIFA Oezil lewat...
Mental Atlet Senam Kediri Yang Dituduh Tak Perawan Sempat Drop

Mental Atlet Senam Kediri Yang Dituduh Tak Perawan Sempat Drop

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 225 hits
Kondisi Shalfa Avrila Siani atlet senam lantai asal Kediri Jawa Timur yang dipulangkan dari Pelatnas jelang SEA Games 2019 karena dituduh tak perawan oleh pelatihnya sempat mengalami drop mental Dia sempat sulit berkomunikasi dengan orang l...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

App Inarah

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History

Kkb By Election Remarks May Cost Pn Support Of Voters