Asyik Tarik Tangan Ibu Bila Nak Sesuatu Mak Ayah Perlu Risau Petanda Anak Lambat Bercakap


Kanak-kanak biasanya akan menunjuk dengan jari bila mahukan sesuatu ditambah dengan bunyi-bunyian di hujung-hujungnya. Namun jika anak hanya menarik tangan ibu dan menunjukkan apa dia mahu tanpa mengeluarkan suaranya, ada baiknya anak diperiksa segera.

Anak dikira lambat bercakap bila mana usianya dua tahun namun masih belum mengeluarkan sepatah pun perkataan malah kurang dari 50 kosa kata. Mak ayah jangan berdiam diri sebaliknya perlu cepat bertindak.
Perkongsian Patalogis Pertuturan Bahasa, Pn Ruby Atika menyarankan beberapa perkara untuk mak ayah bertindak. Ini apa mak ayah perlu buat.

Umur 2 tahun, tapi anak belum ada 50 kosa kata dan masih belum bercakap gabung perkataan jadi ayat pendek. Lepas tu nak buat apa?
1) Pergi jumpa doktor. Bagitau nak surat rujukan untuk jumpa speech therapist. Nanti doktor akan bagi surat untuk jumpa audiologist sekali.
2) Kalau nak cepat dan ada kemampuan, pergi cari pusat terapi swasta.
3) Kalau anak banyak masa duduk depan tv atau tengok hp, hentikan. Alih perhatian dia dengan bermain. Main tembak-tembak, main pondok-pondok, mandi kolam plastik, bawa ke playground dan sebagainya.

4) Setiap hari mesti ajak anak duduk selak buku bergambar dan tunjuk sama-sama. Jadikan rutin harian. Dia tak tunjuk, pegang tangan dia supaya tunjuk juga.
5) Tampal poster gambar objek harian di dinding rumah. Poster A ayam, b bola, c cawan, d daun. Utamakan gambar yang ada kegunaan untuk dia sebut di rumah. Tampal di ruang yang anak selalu berada kat situ. Ajak main cikgu-cikgu dengan anak.

6) Umur 2 tahun ni memang sebutan tak jelas lagi. Jadi tak perlu nak paksa anak betulkan sebutan supaya jelas semuanya. Dia memang cakap hujung-hujung. Kita hanya perlu ulang dengan sebutan yang betul saja.
Anak: ju
Ibu: baju adik.
Anak: pat
Ibu: lompat lagi, lompat.

7) Perhatikan cara anak berkomunikasi. Jika dia banyak tarik-tarik tangan, tidak menunjuk dengan jari telunjuk, mengelak eye contact, tidak minat bermain dengan kawan atau adik-beradik. Ini ialah antara ciri autism dan dia perlu dibantu segera.
Duduk di lantai, bermain dengan anak. Bukan tengok dari jauh atau sambil mata tengok hp. Fokus pada cara anak bermain dan berinteraksi la sambil bermain dengan anak.
9) Tak payah fikir apa orang kata. Konon biasa la budak laki lambat. Konon nanti masuk tadika pandai la dia cakap. Ingat ni, perkembangan bahasa ada umur kritikal 0-6 tahun.

Makin anda lewat mula, makin jauh jarak antara umur bahasa dan umur sebenar dia. Sekejap saja dia akan jadi 4 tahun, jadi 6 tahun, jadi 8 tahun. Sekejap saja. Bila anak dah 6 tahun, kita tak boleh putar balik masa.
10) Tak ada short cut. Anda mesti kuasai teknik rangsangan bahasa dan apply dengan anak setiap masa sepanjang melakukan rutin harian di rumah. Tak ada ubat minda, tak ada sup burung, tak ada magic, tak ada tangkal ajaib.
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
The post Asyik Tarik Tangan Ibu Bila Nak Sesuatu, Mak Ayah Perlu Risau, Petanda Anak Lambat Bercakap! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/asyik-tarik-tangan-ibu-bila-nak-sesuatu-mak-ayah-perlu-risau-petanda-anak-lambat-bercakap/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umur Anak 2 Tahun Tapi Masih Tak Bercakap Ini Yang Mak Ayah Perlu Buat

Umur Anak 2 Tahun Tapi Masih Tak Bercakap Ini Yang Mak Ayah Perlu Buat

papar berkaitan - pada 18/11/2023 - jumlah : 133 hits
Bila anak sudah masuk dua tahun pastinya mama papa sudah mula risau anak masih tak bercakap Sebenarnya memang patut mama papa risau bila anak dah cecah usia dua tahun Walaupun masih belum boleh bercakap lancar anak pada usia ini sepatutnya ...
Ibu Ayah Kalau Tak Nak Anak Menipu Bila Anak Buat Salah Elak Marah Sampai Jerit Jerit

Ibu Ayah Kalau Tak Nak Anak Menipu Bila Anak Buat Salah Elak Marah Sampai Jerit Jerit

papar berkaitan - pada 1/12/2023 - jumlah : 253 hits
Anak anda sudah pandai menipu Tidak dapat dinafikan memang ada banyak faktor anak menipu Tahukah ibu bapa bahawa salah satu faktor anak anak sudah pandai menipu adalah disebabkan hasil sikap ibu bapa sendiri Ibu Ayah Kalau Tak Nak Anak Meni...
Mak Ayah Elak Buat Perkara Ni Di Rumah Pada Anak Anak Tanpa Sedar Jejaskan Emosi Anak

Mak Ayah Elak Buat Perkara Ni Di Rumah Pada Anak Anak Tanpa Sedar Jejaskan Emosi Anak

papar berkaitan - pada 2/12/2023 - jumlah : 157 hits
Tanpa sedar percakapan kita setiap hari dengan anak memainkan peranan yang besar bagi membentuk diri anak kita Emosi yang baik sikap yang konsisten malah terpuji semua ini datangkan dari percaturan komunikasi yang kita lakukan pada anak Dis...
Tak Putus Doa Nak Pastikan Anak Bijak Dan Dengar Kata Ibu Amalkan Ni Masa Hamil

Tak Putus Doa Nak Pastikan Anak Bijak Dan Dengar Kata Ibu Amalkan Ni Masa Hamil

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 158 hits
Matlamat untuk menjadikan anak bijak dan dengar kata serta tidak bermasalah sebenarnya harus bermula daripada awal iaitu ketika mengandung lagi Kata Datuk Dr Fadzilah Kamsah Semua anak dilahirkan pintar tetapi yang memberi impak ialah cara ...
Dah Besar Pun Pakai Car Seat Biar Anak Selesa Jatuh Cinta Pakai Car Seat Mak Ayah Pun Tenang

Dah Besar Pun Pakai Car Seat Biar Anak Selesa Jatuh Cinta Pakai Car Seat Mak Ayah Pun Tenang

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 153 hits
Pemakaian car seat atau kerusi keselamatan bukan hanya untuk bayi semata mata ia disarankan untuk kanak kanak diperingkat sekolah rendah Mengapa Semuanya kerana kita begitu menghargai nyawa anak anak yang kita sayang Ini yang dikongsikan ol...
Kalau Mak Bapak Ada Buat Salah Jangan Ego Tak Nak Mintak Maaf

Kalau Mak Bapak Ada Buat Salah Jangan Ego Tak Nak Mintak Maaf

papar berkaitan - pada 28/11/2023 - jumlah : 156 hits
Pergi pasar dengan Adra tadi sorang aunty cina tu bagi tips cara ajar anak Anak dia 2 org master Sorang kerja kat China sorang kat Hong Kong Anak kecil lagi macam ni jangan paksa dia tengok buku Telefon jangan bagi lama You kena selalu tany...
Ya Tahu Asal Usul Anak Ni Dari Benih Yang Tak Sah Aku Buat Ni Bersebab Aku Nak Tengok Usaha Dia Sejauh Mana

Ya Tahu Asal Usul Anak Ni Dari Benih Yang Tak Sah Aku Buat Ni Bersebab Aku Nak Tengok Usaha Dia Sejauh Mana

papar berkaitan - pada 7/12/2023 - jumlah : 88 hits
Assalamualaikum Terima kasih admin hide siapa saya saya ni janda anak 2 Anak kedua saya ada kisahnya tersendiri Ceritanya Saya sedang menghitung hari untk menikah kali ke 2 Dengan lelaki yang lebih muda dari saya Saya berusia 27 tahun dan d...
Liat Sungguh Nak Bayar Rakan Niaga Dedah Mak Cik Kemboja Berhutang Cabar Bersemuka Jelaskan Semua

Liat Sungguh Nak Bayar Rakan Niaga Dedah Mak Cik Kemboja Berhutang Cabar Bersemuka Jelaskan Semua

papar berkaitan - pada 24/11/2023 - jumlah : 341 hits
Seorang rakan niaga kepada usahawan viral yang dikenali sebagai Mak Cik Kemboja tampil mendedahkan bahawa wanita itu mempunyai isu wang ringgit dan ada berhutang terhadap syarikat mereka Difahamkan lelaki itu mengusahakan perniagaan menjual...
Dengan Nama Allah Tak Terniat Nak Cabar Netizen Jumpa Saya Anak Makcik Kemboja Akui Diri Difitnah

Dengan Nama Allah Tak Terniat Nak Cabar Netizen Jumpa Saya Anak Makcik Kemboja Akui Diri Difitnah

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 116 hits
Seorang lelaki yang mendakwa dirinya merupakan anak kepada 8216 Makcik Kemboja 8217 sedang viral di platform media sosial kerana tampil membuat penjelasan bahawa dia tidak memberi amaran kepada netizen Kata lelaki berkenaan yang perkenalkan...
Eugene Levy S Toronto

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra

Jom Heboh Edisi Raya Putrajaya

Sussurro House By Davide Adracco Architetto In Sao Miguel Do Gostoso Brazil

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Ex Manager S Jail Term Set Aside Fined Rm100 000 For Deposit Taking

Spm Candidates To Receive Results On May 27