Asyik Menangis Meragam Adakah Bayi Lapar Tak Cukup Susu Mama Papa Perlu Tahu Tentang Growth Spurt


Ada masanya bayi menangis dan meragam lebih daripada biasa. Mama papa tentu gusar akan keadaan ini, adakah bayi lapar akibat tidak cukup susu. Tapi mama papa perlu tahu satu keadaan yang dilalui bayi dalam perkembangannya iaitu growth spurt.
Menurut pakar laktasi & IBCLC, Rita Rahayu Omar, paling mustahak bagi anda untuk yakin dengan diri sendiri apabila memutuskan mahu menyusukan bayi dengan susu ibu. Walau bagaimanapun, keyakinan ini hanya akan timbul dan menjadi lebih mantap lagi jika anda mempunyai ilmu berkenaan asas penyusuan susu ibu yang betul.

Dengan berbekalkan ilmu, ibu mampu menangkis sebarang maklumat kurang tepat yang diberikan oleh mana-mana pihak. Perlu diketahui bahawa tidak semua anggota kesihatan dilatih dalam bidang penyusuan. Oleh itu, rujuklah kepada anggota kesihatan terlatih yang bergelar kaunselor ataupun pakar laktasi.
Anda boleh memerhati  dan menilai kelakuan bayi, kekerapan menyusu, keadaan payu dara, kuantiti susu yang diperah keluar, sensasi pancutan refleks bukanlah cara untuk menentukan sama ada penghasilan susu anda cukup atau tidak.

JUMLAH LAMPIN BASAH & KOTOR Sekiranya jumlah lampin basah dan kotor bayi adalah normal (5 – 6 helai lampin basah atau 3 – 4 helai lampin kotor), bermakna bayi mendapat cukup susu.
PENINGKATAN BERAT BADAN Peningkatan berat badan yang baik (100 hingga 150gram seminggu) juga merupakan petanda bayi mendapat cukup susu.

 
MENILAI PERKEMBANGAN Anda juga perlu menilai sama ada dia peka, cergas, pertumbuhan dan perkembangannya normal dan memeriksa petanda-petanda ini.
KEKERAPAN BAYI MENYUSU Perlu diketahui bahawa susu ibu sangat mudah di hadam (mengambil masa lebih kurang 1.5 hingga 2 jam sahaja). Oleh itu, bayi yang menyusu susu ibu akan menyusu dengan lebih kerap.
Faktanya, bayi juga mempunyai keperluan yang tinggi untuk menghisap. Anda akan dapati bayi gemar berada dekat dengan anda supaya dia berasa lebih selesa dan selamat. Ini adalah perkara normal. Jangan pula disalah ertikan sebagai memanjakan bayi.

KEKERAPAN & TEMPOH PENYUSUAN MENINGKAT MENDADAK Hal sebegini dipanggil growth spurt. Pada waktu ini, bayi akan menyusu dengan lebih kerap (mungkin setiap 1 jam) dan akan sering meragam.
Keadaan ini sering membuatkan ibu panik. Situasi ini hanyalah sementara dan akan kembali normal selepas beberapa hari hingga seminggu.
BAYI AKAN MELALUI FASA GROWTH SPURT Growth spurt biasanya berlaku selepas bayi dilahirkan, 7 – 10 hari, 2 – 3 minggu, 4 – 6 minggu, 3 bulan, 4 bulan, 6 bulan dan 9 bulan. Ini merupakan anggaran sahaja. Yang pasti, setiap bayi adalah berlainan. Jadi, anda perlu bersedia untuk menangani cabaran ini.
Growth spurt merupakan satu proses semula jadi yang mana kekerapan penyusuan oleh bayi dapat membantu anda meningkatkan penghasilan susu. Anda dinasihatkan untuk tidak mengambil sebarang suplemen ketika ini kerana ia akan memberikan isyarat negatif kepada tubuh. Kesannya, penghasilan susu akan berkurangan.

BAYI MERAGAM SEMASA GROWTH SPURT Kebanyakan bayi akan meragam terutamanya pada waktu petang dan malam. Biasanya ia akan reda setelah beberapa ketika. Cara paling baik untuk menenangkan bayi ialah mendukung, memeluk dan kerap memberi payu dara sebelum dia mula meragam.
Bayi hanya mahu dibelai dan ingin rasa selamat kerana selama ini dia berada di dalam rahim yang keadaannya sangat tenang.
The post Asyik Menangis & Meragam, Adakah Bayi Lapar & Tak Cukup Susu? Mama Papa Perlu Tahu Tentang Growth Spurt appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/asyik-menangis-meragam-adakah-bayi-lapar-tak-cukup-susu-mama-papa-perlu-tahu-tentang-growth-spurt/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cukup Susu Ke Bayi Anda Petunjuk Ini Mungkin Dapat Membantu Anda

Cukup Susu Ke Bayi Anda Petunjuk Ini Mungkin Dapat Membantu Anda

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 312 hits
Mustahak bagi anda untuk yakin dengan diri sendiri apabila memutuskan mahu menyusukan bayi dengan susu ibu Walau bagaimanapun keyakinan ini hanya akan timbul dan menjadi lebih mantap lagi jika anda mempunyai ilmu berkenaan asas penyusuan su...
Stres Masa Hamil Boleh Buat Bayi Kerap Menangis Dan Mungkin Boleh Berlarutan Hingga Umur 2 Tahun

Stres Masa Hamil Boleh Buat Bayi Kerap Menangis Dan Mungkin Boleh Berlarutan Hingga Umur 2 Tahun

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 417 hits
Membesarkan seorang insan baru di dalam rahim kita bukanlah tugas yang mudah Walaupun wanita bukan pertama kali melaluinya mereka tetap akan berhadapan dengan pelbagai masalah yang berbeza dengan kehamilan pertama Maka stres dan pergolakan ...
8 Tutorial Membawa Bayi Naik Pesawat Pertama Kali Mama Newbie Jangan Panik Cek Dulu Trik Ini

8 Tutorial Membawa Bayi Naik Pesawat Pertama Kali Mama Newbie Jangan Panik Cek Dulu Trik Ini

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 251 hits
Di sini Hipwee aka bahas tuntas 101 membawa bayi naik pesawat Nggak serumit yang kamu bayangkan kok
Betul Ke Bayi Kerap Menangis Boleh Sebabkan Terencat Ini Penjelasannya

Betul Ke Bayi Kerap Menangis Boleh Sebabkan Terencat Ini Penjelasannya

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 328 hits
Nak biar atau pujuk bayi yang kerap menangis ini Ini antara yang menjadi persoalan buat ibu bapa terutama yang pertama kali bergelar mama papa Ada sesetengah pendapat menyatakan biarkan dulu tanpa memujuk tapi ada yang berpendapat kena cepa...
Anak Anak Tak Selamanya Kecil Bergaduh Menangis Biasa Bila Besar Inilah Mama Akan Rindu

Anak Anak Tak Selamanya Kecil Bergaduh Menangis Biasa Bila Besar Inilah Mama Akan Rindu

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 465 hits
Waktu anak kecil ramai yang merungut penat Tidur tak cukup tak boleh nak rehat dengan aman dan macam macam lagi Hari hari mesti terkeluar cakap cepatlah besar Senang mama nak uruskan nanti Tapi Ingatlah anak anak kita tak selamanya kecil Ka...
Mulanya Nelayan Ini Terdengar Bunyi Seperti Bayi Menangis Tetapi Bila Dijumpai Adalah Sesuatu Yang Lebih Mengejutkan

Mulanya Nelayan Ini Terdengar Bunyi Seperti Bayi Menangis Tetapi Bila Dijumpai Adalah Sesuatu Yang Lebih Mengejutkan

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 268 hits
Mulanya Nelayan Ini Terdengar Bunyi Seperti Bayi Menangis Tetapi Bila Dijumpai Adalah Sesuatu Yang Lebih Mengejutkan Add caption
Baby Dah Letih Menangis Sakit Di Dalam Bayi Meninggal Dunia Kerana Tiada Sentuhan Fizikal Dan Komunikasi

Baby Dah Letih Menangis Sakit Di Dalam Bayi Meninggal Dunia Kerana Tiada Sentuhan Fizikal Dan Komunikasi

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 587 hits
Baby dah letih menangis sakit di dalam Bayi meninggal dunia kerana tiada sentuhan fizikal dan komunikasiAnak anak yang dilahirkan ibarat kain putih yang suci Ibu bapa berperanan besar dalam mencorak keperibadian anak anak Bukan setakat didi...
Susu Ibu Boleh Merawat Atau Menyebabkan Bayi Kuning Panduan Ini Boleh Membantu Para Ibu

Susu Ibu Boleh Merawat Atau Menyebabkan Bayi Kuning Panduan Ini Boleh Membantu Para Ibu

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 317 hits
Jaundis atau kekuningan pada kulit dan mata adalah perkara biasa bagi bayi baru lahir Kira kira 60 peratus bayi mengalami jaundis dalam masa beberapa hari selepas kelahiran Kebiasaannya apabila bayi baru lahir didapati mengalami jaundis dok...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan

Selepas 20 Tahun Berhubung Baru Abang Berani Nikahi Aku Malam Itu Penentu Segalanya

Lepas Bergaduh Suami Cakap Hidup Dia Sial Sebab Kahwin Dengan Aku Padahal Dia Tak Pernah Bagi Nafkah