6 Resipi Masakan Mudah Sedap Sepanjang Bulan Ramadan Bersama Bestari


Masakan air tangan ibu tentunya sajian terbaik buat keluarga. Walau ringkas, tetap terasa enaknya.  Tidak berapa lama lagi, Ramadan juga bakal menjelang tiba. Semestinya tugas memasak jadi lebih mencabar berbanding biasa.
Inilah masanya dimana para ibu sibuk mencari seleksi resipi yang mudah dan cepat masak. Paling penting ia sedap serta digemari suami dan anak-anak.
Jangan risau. Tidak perlu makan di luar lebih-lebih lagi di musim pandemik yang merisaukan ini. Ini kerana ada ‘trick’ untuk memudahkan kerja-kerja di dapur.
Masakan anda jadi lebih sedap, mudah dan cepat dengan Bestari. Ditubuhkan pada tahun 2004, Bestari menawarkan pelbagai pilihan produk yang boleh anda gunakan dalam masakan harian.

Antara produk Bestari yang menjadi pilihan para surirumah di Malaysia adalah:
Campuran Tepung Goreng Rangup Serbaguna (perisa Asli, Pedas, Bawang Putih, Tomyam, Mexicana, Cajun, Italiano & Lada Hitam)Tepung Campuran Keemasan Telur MasinPracampur Serbuk Kari Segera (Daging/Ayam & Ikan/Makanan Laut)Serbuk Rempah Ratus (Serbuk Kunyit, Serbuk Cili, Serbuk Ketumbar, Serbuk Jintan Manis & Serbuk Jintan Putih)Tepung Goreng TempuraStok AyamKentang Putar SegeraSerbuk Perencah Serbaguna (Lada Hitam & Tomyam)Tepung Cucur (Udang & Lemak Manis)Tepung Kastard (Asli & Jagung Manis)Aneka Tepung Kanji (Ubi Kentang, Ubi Kayu, Gandum & Jagung)Tepung Goreng PisangGaram Kristal Himalaya Beriodida
Ianya adalah produk sedia guna yang sangat mudah, menjimatkan masa dan kos menjadikan aktiviti memasak anda jadi lebih menyeronokkan dan juga bertambah lazat!
Istimewa buat anda, RASA ingin berkongsi seleksi resipi mudah, sedap dan cepat masak yang boleh dihasilkan menggunakan aneka produk Bestari yang sesuai digunakan di sepanjang bulan Ramadan ini.  Cubalah. Pasti anda dan keluarga sukakannya.
 
1. JEJARI AYAM RANGUP BERSAMA SOS MADU BAWANG PUTIH

BAHAN-BAHAN:
500gm isi dada ayam – hiris memanjang2 cawan Tepung Ayam Goreng Rangup Serbaguna Bestari (Asli)2 biji telur1 sudu teh lada sulah1 sudu teh Serbuk Cili Bestari1 sudu makan daun ketumbar – cincing halus1 sudu teh garamMinyak masak secukupnyaBAHAN SOS BAWANG PUTIH MADU:
2 ulas bawang putih – cincang4 sudu makan madu2 sudu makan kicap pekat manis2 sudu makan sos cili Thai1/2 biji jus lemonSecubit garamCARA MEMASAK:
Keringkan ayam di atas tisu dapur.Sementara itu, pecahkan telur di dalam mangkuk dan campurkan lada sulah, garam,serbuk cili dan daun ketumbar. Kacau rata.Celupkan ayam dalam telur, kemudian gaulkan dalam serbuk Tepung Goreng Rangup Serbaguna. Ulang cara yang sama hingga ayam habis.Panaskan kuali, goreng ayam hingga kuning keemasan.Angkat dan toskan minyak atas tisu dapur.Sementara itu sediakan Sos Bawang Putih Madu. Campurkan semua bahan sos dalam mangkuk, kacau hingga sebati.Setelah cukup rasa, hidangkan bersama dengan Jejari Ayam tadi. 
2. CENDAWAN GORENG TELUR MASIN

BAHAN-BAHAN:
100gm cendawan Shimeiji – bersih dan leraikan satu-satu Tepung Ayam Goreng Rangup Serbaguna Bestari (Asli) secukupnyaAir secukupnya2-3 sudu makan Tepung Campuran Keemasan Telur Masin Bestari1 sudu makan serbuk keju parmesan1 sudu teh gula2 sudu makan mentegaMinyak masak secukupnyaCARA MEMASAK:
Di dalam satu mangkuk, campurkan 4 sudu makan Tepung Ayam Goreng Rangup Serbaguna dengan air. Kacau hingga sebati.Celup cendawan Shimeiji satu persatu ke dalam adunan tadi. Kemudian sadurkan dengan Tepung Ayam Goreng Rangup Serbaguna yang kering.Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng cendawan secara ‘deep fried’ sehingga ia bertukar menjadi kuning keemasan. Angkat dan toskan.Panaskan mentega dalam kuali dan masukkan Tepung Campuran Telur Masin Bestari, gula dan keju parmesan. Kacau sekata.Masukkan pula cendawan yang telah digoreng dan kacau hingga sebati.Angkat dan hidangkan ketika panas. 
3. KETAM KARI CILI

BAHAN-BAHAN:
3 ekor ketam – bersih dan potong dua1 sudu makan Pracampur Serbuk Kari Segera Daging / Ayam Bestari1 sudu makan Serbuk Cili Bestari1 biji bawang besar – hiris1 tangkai daun kari – lurut dari tangkai1 sudu makan air asam jawaGaram dan gula secukup rasaMinyak masak secukupnya menumis dan menggorengBAHAN KISAR:
4 ulas bawang merah3 ulas bawang putih2cm halia muda2 biji buah keras1 batang seraiCARA MEMASAK:
Gaulkan ketam dengan garam dan serbuk kunyit. Ketepikan.Panaskan minyak, goreng ketam hingga kemerahan kulitnya. Angkat dan ketepikan.Keluarkan sedikit minyak, tumiskan bahan kisar hingga naik bau. Kemudian masukkan air asam jawa. Kacau rata.Setelah pecah minyak, masukkan ketam yang telah digoreng tadi, gaul rata. Kemudian perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.Tutup api. Ketam Kari Cili sedia untuk dihidang. 
4. GULAI DAGING TETEL BERSAMA NANGKA MUDA

BAHAN-BAHAN:
1 kg daging tetel – potong kecil dan rebus hingga empuk300gm nangka muda – potong dadu dan rebus empuk1 liter santan3 sudu makan Pracampur Serbuk Kari Segera Daging / Ayam Bestari2 sudu makan pes cili1 sudu teh Serbuk Cili Bestari2 keping asam gelugorGaram dan gula secukup rasa3 sudu makan minyak masak2 batang serai – titik3cm lengkuas – titikBAHAN REMPAH PENUMIS:
1 batang kulit kayu manis2 kuntum bunga lawang4 biji buah pelagaBAHAN KISAR:
8 ulas bawang merah5 ulas bawang putih3cm halia2cm lengkuasCARA MEMASAK: 
Panaskan minyak dalam periuk, tumiskan rempah penumis hingga wangi.Kemudian masukkan bahan kisar. Kacau lagi.Setelah pecah minyak, masukkan campuran serbuk kari dengan serbuk cili yang dibancuh dengan sedikit air. Kacau rata.Setelah garing masukkan daging yang telah direbus tadi. Gaul rata dan masukkan santan.Tambahkan serai, lengkuas dan asam gelugor.Biarkan gulai terus mereneh di atas dapur.Apabila daging empuk, masukkan nangka.Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.Setelah cukup masak, tutup api dan sedia dihidangkan. 
 5. KARI IKAN JENAHAK

BAHAN-BAHAN:
1kg ikan Jenahak4 sudu makan Serbuk Kari Segera Pra-Campuran Ikan / Makanan Laut1 sudu makan Serbuk Cili Bestari1 sudu makan halba campur1/2cawan air asam jawa250ml santan kotak8 ulas bawang merah – hiris5 ulas bawang putih – hiris3cm halia muda – hiris memanjang1 tangkai daun kariGaram dan gula secukup rasaMinyak masak secukupnyaBAHAN SAYURAN:
5 biji bendi2 biji terung panjang2 biji tomato2 biji cili hijau1 tangkai daun kari-| lurutkan dari tangkaiCARA MEMASAK:
Panaskan minyak dalam periuk atau kuali besar.Tumiskan bahan hirisan bersama halba campur dan daun hingga wangi.Seterusnya masukkan pula campuran serbuk kari dan serbuk cili yang dibancuh dengan sedikit air.Kacau rata hingga pecah minyak, kemudian masukkan air asam jawa.Setelah mereneh, masukkan ikan, diikuti dengan santan yang dicampur dengan sedikit air. Biarkan kari terus menereh.Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.Setelah timbul minyak, masukkan bahan sayuran. Biarkan 2-3 minit.Tutup api dan sedia dihidangkan. 
6. PISANG GORENG RANGUP BERSAMA SOS KARAMEL RINGKAS

BAHAN-BAHAN:
7-8 biji pisang lemak manis100gm Tepung Goreng Pisang Bestari100gm air 1 biji telurMinyak masak untuk menggorengBAHAN SOS KARAMEL:
1 cawan gula3/4 cawan air2 sudu makan mentega1/2 cawan susu cairSecubit garamCARA MEMASAK:
Satukan Tepung Goreng Pisang BESTARI bersama air dan telur. Adun hingga sebati dan tidak berketul.Panaskan minyak yang banyak dalam kuali. Celup pisang ke dalam bancuhan tepung tadi.Goreng pisang hingga garing dan keperangan. Angkat dan toskan minyaknya.Untuk membuat sos karamel, masukkan gula dan air ke dalam kuali dan masak hingga gula cair. Kacau untuk elak gula hangus.Bila gula sudah kelihatan sedikit keperangan, padamkan api dan masukkan mentega. Kacau hingga cair.Akhir sekali masukkan susu cair dan garam. Sebatikan.Hidangkan Pisang Goreng bersama sos karamel. 
Nak cuba lebih banyak lagi resipi-resipi menarik menggunakan produk Bestari, dapatkan disini: www.bestarifood.com
The post 6 Resipi Masakan Mudah & Sedap, Sepanjang Bulan Ramadan Bersama Bestari appeared first on RASA.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2022/04/6-resipi-masakan-mudah-sedap-sepanjang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuba Resepi Ini Gerenti Sedap Dan Menyelerakan Di Bulan Ramadan Demi Kesihatan Usus

Cuba Resepi Ini Gerenti Sedap Dan Menyelerakan Di Bulan Ramadan Demi Kesihatan Usus

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 174 hits
Cuba Resepi Ini Gerenti Sedap Dan Menyelerakan Di Bulan Ramadan Demi Kesihatan Usus Bulan Ramadan yang ditunggu tunggu sudah pun tiba mesti ramai yang dah start cari resepi untuk sahur dan berbuka puasa ketika ini Kena la sediakan hidangan ...
Syahadah Musim Ke 16 Di Rtm Sepanjang Bulan Ramadan 2022 Bertemakan Hijrah

Syahadah Musim Ke 16 Di Rtm Sepanjang Bulan Ramadan 2022 Bertemakan Hijrah

papar berkaitan - pada 27/3/2022 - jumlah : 225 hits
SYAHADAH MUSIM KE 16 DI RTM SEPANJANG BULAN RAMADAN 2022 BERTEMAKAN HIJRAH Assalammualaikum semua Ramadan semakin dekat dengan kita Banyak rancangan ilmiah akan kita tonton Tahniah buat RTM kerana berjaya meneruskan legasi rancangan Syahada...
Aneka Resipi Lauk Sedap Mudah Sesuai Untuk Sahur Berbuka Puasa

Aneka Resipi Lauk Sedap Mudah Sesuai Untuk Sahur Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 160 hits
Tercari cari resipi yang mudah dan ringkas untuk disajikan buat keluarga di bulan Ramadan nanti Maklumlah nak pancing selera makan kadang kala agak sukar terutamanya di waktu sahur Yang tukang masak pun sama Ada masanya jadi buntu memikirka...
Resipi Mee Goreng Budak Sekolah Mudah Masak Sangat Sedap

Resipi Mee Goreng Budak Sekolah Mudah Masak Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 219 hits
Sedapnya nampak Mee Goreng Budak Sekolah ni Pasti ramai merasa pelik kenapa menu ini dipanggil dengan nama sedemikian Menurut empunya resipi saudari Umi Watie ini kerana mi ini dimasak tanpa diletakkan sebarang sayur Biasalah anak anak kura...
Amalan Yang Boleh Dilakukan Bersama Pasangan Sepanjang Ramadan

Amalan Yang Boleh Dilakukan Bersama Pasangan Sepanjang Ramadan

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 147 hits
AssalamualaikumBismillahTahun ini merupakan tahun yang sangat istimewa buat aku kerana dapat menyambut Ramadan bersama dengan orang tersayang Pertama kali sambut bulan Ramadan bersama suami jadi perasaan tu sangat teruja Aku gembira kerana ...
Irjen Fadil Perintahkan Motor Pelaku Balap Liar Di Bulan Ramadan Dikandangkan

Irjen Fadil Perintahkan Motor Pelaku Balap Liar Di Bulan Ramadan Dikandangkan

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 118 hits
Saya sudah perintahkan Dirlantas jangan ditilang dengan barang bukti STNK kalau kesalahan multiple seperti tidak pakai helm tidak ada plat nomor tidak ada lampu motornya knalpot tidak standar saya minta itu adalah indikasi akan trek trekan ...
Buat Sendiri Penambah Perasa Guna Tomato Sihat Masakan Lagi Sedap

Buat Sendiri Penambah Perasa Guna Tomato Sihat Masakan Lagi Sedap

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 129 hits
Masakan yang sedap mestilah cukup rasa semuanya Kebanyakan daripada kita akan menggunakan serbuk perasa untuk beri rasa sedap Sebenarnya ada lagi cara yang lebih berkhasiat untuk mama sediakan makanan untuk seisi keluarga Salah satu pilihan...
Sambutan Bulan Ramadan 2022 Dengan Pakej Penginapan Dan Hidangan Iftar Bersama Lexis Hotel Group

Sambutan Bulan Ramadan 2022 Dengan Pakej Penginapan Dan Hidangan Iftar Bersama Lexis Hotel Group

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 373 hits
RANGKAIAN HOTEL LEXIS RAIKAN RAMADAN 2022Bulan Ramadan 2022 ini Rangkaian Hotel Lexis menawarkan Pakej Penginapan Ramadan beserta Hidangan Iftar buat semua yang mencari kelainan dalam melalui ibadah Bulan Puasa tahun ini PAKEJ PENGINAPAN RA...
Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


There Is An Awakening

2 Aidilfitri 2024

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Life Begin At 40

Perubahan Bila Masuk 40an

Adapting To Consumer Behavior