Asbab Ikhlas Jaga Abang Oku Hakimi Perolehi Anugerah Dekan Setiap Semester


PASIR MAS: “Saya jaga abang dengan penuh ikhlas, mungkin itu juga jadi asbab saya peroleh keputusan cemerlang (Dekan) untuk setiap semester,” kata Muhammad Hakimi Abdullah, 19.
Pelajar semester tiga, Diploma Kejuruteraan Awam di Politeknik Kota Bharu, mengakui terpaksa berkorban dengan belajar melalui dalam talian sambil menjaga abangnya, Muhammad Khairul Anuar Abdullah, 21, yang juga orang kurang upaya (OKU) sejak lahir.
Muhammad Hakimi bertanggungjawab membantu bapa, Abdullah Zakaria, 61, dan ibunya, Nur Hela Che Daud, 55, untuk mengangkat abangnya itu setiap kali mandi atau membuang air besar atau kecil.
“Alhamdulillah, walaupun tidak dapat memberi sepenuh perhatian sewaktu belajar, saya masih mendapat keputusan cemerlang. Malah, saya sentiasa berfikiran positif, selain tidak menganggap menguruskan abang adalah satu bebanan.
“Ibu memahami tanggungjawab saya sebagai pelajar dan banyak berkorban masa, selain tidak turun ke kebun untuk menoreh jika saya ada kelas atau ujian penting bagi menjaga abang yang perlu dikawal setiap masa.
“Memandangkan ibu bapa saya sudah berumur, saya tidak benarkan mereka mengangkat abang sebaliknya saya lakukan sendiri walaupun ada masanya saya sendiri mengalami sakit belakang dan lenguh badan,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Tok Pelanduk, di sini.
Muhammad Hakimi Abdullah, 19, (kiri) mempersiapkan abangnya yang juga OKU, Muhammad Khairul Anuar Abdullah, 21, sambil dibantu ibunya, Nur Hela Che Daud, 55, (tengah) dan adik, Nur Balqis Abdullah, 15, di rumah mereka di Kampung Tok Pelanduk, Pasir Mas, Kelantan Muhammad Hakimi sekeluarga turut dikunjungi wakil Thirdforce di bawah Yayasan Raja Shamri (YRS), Tuan Zaimah Raja Omar, yang menyampaikan sumbangan kewangan buat keluarga berkenaan.
YRS juga dalam perancangan mencari dana membina tandas di dalam rumah memandangkan kediaman milik keluarga itu tidak sempurna dan berada di luar, sekali gus menyukarkan mereka menguruskan Muhammad Khairul Anuar.
Muhamad Hakimi yang juga anak ketujuh daripada lapan beradik, mengakui kehidupan mereka sekeluarga juga tidak semewah orang lain, sebaliknya hanya ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’ susulan ibu bapanya yang hanya mengambil upah menoreh getah.
“Adik beradik saya yang lain sudah berumah tangga dan membantu sekadar yang mampu kerana mereka juga ada kehidupan sendiri. Justeru saya berazam untuk terus mengekalkan kecemerlangan sekali gus menjadi insan berjaya yang dapat membantu keluarga.
“Saya tidak malu untuk mengaku mempunyai abang OKU, kerana dia adalah ‘ahli syurga’ dalam kalangan kami sekeluarga. Tidak sesekali saya menganggap dia beban, sebaliknya sebagai ‘gedung pahala’ di atas dunia ini jika menjaganya dengan baik.
“Selepas ini, mungkin saya perlu kembali ke kolej untuk meneruskan pengajian jadi memang terdetik rasa risau memikirkan ibu dan bapa terpaksa menjaga abang sendiri,” katanya.
Katanya, dia mempunyai seorang lagi adik perempuan, Nur Balqis Abdullah, 15, yang diharap dapat membantu kedua-dua orang tuanya jika dia pergi belajar..
Katanya, abang istimewanya itu menerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM500 sebulan, yang digunakan keluarga untuk membeli lampin pakai buang dan keperluan lain.
Asbab ikhlas jaga abang OKU, Hakimi perolehi ‘Anugerah Dekan’ setiap semester
Baca Artikel Menarik:
Roti Gardenia naik 10 hingga 45 sen 5 ditahan gaduh tepi jalan guna payung, gergaji Guru kecewa, murid jawab ‘lek lah cikgu’ Fesyen Che Ta macam fesyen masuk tanah – Netizen Katak : Chong jangan lupa ayahnya pun pernah lompat – Wong DAP mahu status Bumiputera? Bersedia gugur sekolah vernakular? Jagung kukus Tok Wan buat ramai terliur Pemain JDT dilatih bersikap sombong – Sanusi Polis tumpas sindiket penipuan pakej ubah suai rumah Gadis cantik penjual kambing bergelar pelajar universiti Tiada kerjasama UMNO-BERSATU – Rauf Layari Laman Facebook MYKMU.NET
The post Asbab ikhlas jaga abang OKU, Hakimi perolehi ‘Anugerah Dekan’ setiap semester appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/11/26/asbab-ikhlas-jaga-abang-oku-hakimi-perolehi-anugerah-dekan-setiap-semester/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Abang Menangis Bila Adik Sakit Jaga Adik Masa Terkena Sawan Hebat Didikan Ibu Ini

Abang Menangis Bila Adik Sakit Jaga Adik Masa Terkena Sawan Hebat Didikan Ibu Ini

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 246 hits
Pernah viral beberapa bulan lepas kerana hari ini video tersebut kembali tular di media sosial Namun apa yang menarik perhatian ramai adalah kasih sayang seorang abang terhadap adiknya yang baru berusia 1 tahun Difahamkan baby Daffrel Dalam...
Dr Amalina Terima Anugerah Kepujian Tertinggi Di Women Of The Future Award United Kingdom

Dr Amalina Terima Anugerah Kepujian Tertinggi Di Women Of The Future Award United Kingdom

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 354 hits
Nama Dr Amalina Che Bakri sudah tidak perlu diperkenalkan lagi di Malaysia Anak Malaysia yang kini berkhidmat di United Kingdom dalam bidang perubatan sudah mengharumkan nama negara di pentas dunia Terkini Dr Amalina menerima anugerah Kepuj...
Kim Seonho Menang 2 Anugerah Populariti Di 2021 Asia Artist Awards

Kim Seonho Menang 2 Anugerah Populariti Di 2021 Asia Artist Awards

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 276 hits
Selepas diheret dengan kontroversi sebelum ini Kim Seon ho nampaknya memilih untuk menjauhi spotlight media pada ketika ini ARTIKEL BERKAITAN Meskipun begitu peminatnya berusaha keras bagi memberikan hadiah buatnya memandangkan dia merupaka...
Mbk Terima Anugerah Who Atas Usaha Bantu Golongan Rentan Bandar Terkesan Covid 19

Mbk Terima Anugerah Who Atas Usaha Bantu Golongan Rentan Bandar Terkesan Covid 19

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 170 hits
KUANTAN Majlis Bandaraya Kuantan menerima anugerah daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia atas usaha membantu golongan rentan bandar yang terkesan susulan pandemik COVID 19 Anugerah dimenangi itu bagi kategori pencapaian membabitkan kumpulan...
Keputusan Pemenang Ame 2016 Anugerah Meletop Era

Keputusan Pemenang Ame 2016 Anugerah Meletop Era

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 161 hits
Senarai Pencalonan Dan Keputusan Pemenang AME 2016 Anugerah Meletop ERA Siapakah yang bakal mendominasi Anugerah MeleTOP Era 2016 Untuk makluman AME 2016 akan kembali lagi menemui anda pada tarikh hari Ahad 28 Februari 2016 dan bakal berlan...
Anugerah Bintang Popular Bh 34 Abpbh34 Senarai Keputusan Pemenang

Anugerah Bintang Popular Bh 34 Abpbh34 Senarai Keputusan Pemenang

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 275 hits
Kehangatan Anugerah Bintang Popular BH ke 34 yang akan berlangsung pada hari Sabtu 13 November 2021 jam 9 00 malam di tempat yang akan dikemaskini kian dirasai apabila pemenang yang terdiri daripada calon lima teratas bagi 13 kategori utama...
Guru Sains Smk Jerlun Terima Anugerah Princess Maha Chakri

Guru Sains Smk Jerlun Terima Anugerah Princess Maha Chakri

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 224 hits
Norhailmi Abdul Mutalib 40 berpengalaman 15 tahun dalam bidang perguruan menerima anugerah berkenaan di Konsulat Thailand Pulau Pinang dengan membawa pulang pingat piala sijil dan wang tunai AS 10 000 ALOR SETAR Seorang guru mata pelajaran ...
Hiburan Jadi Member H Rrich Rebut Peluang Keemasan Menang Iphone 13 Dengan Setiap Pembelian Gila Gempak

Hiburan Jadi Member H Rrich Rebut Peluang Keemasan Menang Iphone 13 Dengan Setiap Pembelian Gila Gempak

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 160 hits
Kecantikan sangat sinonim dengan golongan wanita kerana ia memberikan keyakinan pada diri mereka Semestinya pemilihan produk kecantikan yang tepat dan bersesuaian dengan kulit akan memberi kesan yang optimum Jenama penjagaan kulit Switzerla...
Kkm Kemas Kini Negara Lapor Omicron Setiap Hari Khairy

Kkm Kemas Kini Negara Lapor Omicron Setiap Hari Khairy

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 207 hits
Oleh Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin mengadakan sidang media di Kementerian Kesihatan Putarajaya hari ini GAMBAR Abd Razak Aid KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia akan menyenaraikan negara yang melaporkan kes varian baharu Omicron secara har...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Bolehkah Wanita Yang Sedang Haidh Memasuki Masjid Mengurus Jenazah Pergi Ke Kubur

Makan Kenduri Rumah Erra Fazira

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Building Information Modeling And Digital Tools In Architecture

1 Kebaikan Kakak Ipar

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang