Kkm Kemas Kini Negara Lapor Omicron Setiap Hari Khairy


Oleh Afiq Mohd. Shah Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin mengadakan sidang media di Kementerian Kesihatan, Putarajaya, hari ini. GAMBAR: Abd Razak Aid KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia (KKM) akan menyenaraikan negara yang melaporkan kes varian baharu Omicron secara harian kepada kementerian dan agensi berkenaan.
Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, senarai itu juga termasuk negara yang berisiko tinggi berlaku penularan varian Omicron.
Kata beliau, senarai itu akan diedarkan kepada Kementerian Luar Negeri, Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya, Kementerian Pengangkutan dan Jabatan Imigresen Malaysia melalui Majlis Keselamatan Negara.
Buat masa ini, Khairy berkata, sebanyak lapan negara telah tersenarai sebagai negara berisiko tinggi dengan Malawi merupakan negara terbaharu.
Sebelum ini, KKM menyenaraikan Afrika Selatan, Botswana, Eswatini, Lesotho, Mozambique, Namibia dan Zimbabwe sekali gus melakukan sekatan perjalanan sementara ke atau dari negara berkenaan.
“Mungkin ada persoalan mengapa hanya negara yang diumumkan sahaja. Di sini, penilaian KKM mengambil kira sama ada kewujudan Omicron di negara tersebut adalah daripada kes import atau pun daripaa kes komuniti yang berada dalam masyarakat.
“Kedua adalah pengesanan dari segi penilaian risiko sama ada negara tersebut berisiko tinggi berlaku penularan besar dalam tempoh masa terdekat.
“Ketiga mengambil kira tahap vaksinasi negara tersebut, jika tahap vaksinasi rendah dan sudah ada penularan komuniti, maka KKM senaraikan negara itu tetapi kalau kes masih lagi import dan bilangannya kecil serta tahap vaksinasi tinggi, kita akan buat penilaian risiko untuk tidak masukkan engara tersebut dalam negara berisiko tinggi.
“Namun begitu, kita akan laksanakan setiap hari oleh Bahagian Kawalan penyakit KKM,” katanya dalam sidang akhbar hari ini.

Mengulas lanjut, Khairy berkata, setakat ini tiada sekatan kemasukan bagi warganegara Malaysia dan pemegang pas lawatan jangka panjang yang datang dari negara disenaraikan berisiko tinggi Omicron.
Bagaimanapun, beliau memaklumkan, pengembara tersebut perlu menjalani kuarantin wajib selama 14 hari di stesen kuarantin tanpa mengira status vaksinasi.
Selain itu, pengembara juga perlu melakukan ujian pengesanan COVID-19 RT-PCR 72 jam sebelum berlepas, semasa ketibaan di pintu masuk antarabangsa negara dan pada hari ke-10 tempoh kuarantin wajib.
Beliau berkata, penilaian risiko pada hari ke-14 tempoh kuarantin wajib dan akan dilanjutkan tempoh kuarantin sekiranya bergejala.
“Warganegara Malaysia yang merancang melawat ke negara yang melaporkan penularan Omicron atau negara berisiko tinggi berlaku penularan Omicron seperti disenaraikan adalah tidak dibenarkan meneruskan perjalanan mereka.
“Kerajaan juga bersetuju menangguhkan perancangan untuk mewujudkan Laluan Perjalanan Lengkap Vaksin (VTL) dengan negara yang dikenal pasti melaporkan penularan atau negara berisiko tinggi berlaku Omicron.
“Penangguhan ini adalah sehingga gambaran lebih jelas diperolehi mengenai penularan varian Omicron di peringkat global,” jelas beliau.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/kkm-kemas-kini-negara-lapor-omicron.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Varian Baharu Omicron Akan Dipantau Kkm Khairy

Varian Baharu Omicron Akan Dipantau Kkm Khairy

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 152 hits
AGENDA DAILY Varian baharu Covid 19 lebih merbahaya dikesan Kementerian Kesihatan sentiasa memantau laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia dan negara lain berkaitan perkembangan Omicron varian baharu Covid 19 Menteri Kesihatan Khairy Jamaludd...
Karantina Jadi 10 Hari Bagi Wna Wni Yang Berasal Dari Negara Terindikasi Omicron

Karantina Jadi 10 Hari Bagi Wna Wni Yang Berasal Dari Negara Terindikasi Omicron

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 135 hits
Perpanjangan masa karantina ini akan berlaku sejak 3 Desember ucap Menko Luhut dalam pernyataannya Kamis
Asal Usul Nama Omicron Varian Baru Covid 19 Yang Terdeteksi Di Afrika Selatan

Asal Usul Nama Omicron Varian Baru Covid 19 Yang Terdeteksi Di Afrika Selatan

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 568 hits
Pasar saham anjlok pada Jumat harapan dapat menjinakkan virus corona meredup dan istilah baru menambah kosakata pandemi Omicron Dari mana asal usul nama Omicron Berikut penjelasannya
Anak Menteri Sekolah Dan Universiti Luar Negara Penyokong Motong Getah Ikut Cuaca Hari Hari Makan Pun Susah

Anak Menteri Sekolah Dan Universiti Luar Negara Penyokong Motong Getah Ikut Cuaca Hari Hari Makan Pun Susah

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 189 hits
NORSHIDAH MOHD DAUDHoi Melayu bodoh Anak beranak pemimpin kesayangan korang anto anak anak dia study kat overseaAbis abis cikai pun yang study dalam Msia masuk sekolah InternationalAde diorang tau masalah pembelajaran pelajar guru kat Melay...
Hiburan Tiada Varian Omicron Covid 19 Dikesan Di Malaysia Sehingga Kini Dr Adham Baba

Hiburan Tiada Varian Omicron Covid 19 Dikesan Di Malaysia Sehingga Kini Dr Adham Baba

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 197 hits
Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi memaklumkan bahawa masih tiada varian Omicron COVID 19 dikesan di Malaysia sehingga ke hari ini seperti yang dilaporkan Ujar Menteri MOSTI Datuk Seri Dr Adham Baba mengesahkan mengenai perkara itu dip...
Jangan Lupa 3 Hari Lagi Nasib Najib Akan Ditentukan Tetapi Negara Sudah Terbelenggu Dengan 1mdb

Jangan Lupa 3 Hari Lagi Nasib Najib Akan Ditentukan Tetapi Negara Sudah Terbelenggu Dengan 1mdb

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 153 hits
Oleh BORHAN AHMAD December 5 2021Tiga hari lagi Mahkamah Rayuan akan bersidang pada 8 Disembeer 2021 ini bagi memutuskan samada untuk mengekalkan hukuman bersalah ke atas Datuk Seri Najib Razak atau pun tidak Namun bagi tokoh wartawan Datuk...
Dua Vaksin Kanser Negara Kini Dalam Proses Ujian Klinikal

Dua Vaksin Kanser Negara Kini Dalam Proses Ujian Klinikal

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 304 hits
KUALA LUMPUR 8211 Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi sedang dalam proses menjalankan dua ujian klinikal terhadap vaksin yang dihasilkan dalam negara melalui penubuhan Institut Genom dan Vaksin Malaysia Menterinya Datuk Seri Dr Ad
Hiburan Bimbang Peminat Indonesia Terpedaya Hafiz Hamidun Akui Terima Aduan Akaun Palsu Hampir Setiap Hari

Hiburan Bimbang Peminat Indonesia Terpedaya Hafiz Hamidun Akui Terima Aduan Akaun Palsu Hampir Setiap Hari

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 308 hits
Penyanyi meluahkan rasa bimbang apabila dia menerima aduan akaun palsu hampir setiap hari daripada peminatnya di media sosial Risau peminat dari negara Indonesia terpedaya dengan kewujudan akaun palsu tersebut Hafiz meminta agar mereka di s...
Setiap Bulan Menghitung Hari Untuk Hamil Nabila Huda Hasrat Tambah Ahli Keluarga

Setiap Bulan Menghitung Hari Untuk Hamil Nabila Huda Hasrat Tambah Ahli Keluarga

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 284 hits
Pelakon dan pengacara Nabila Huda sekali lagi menyuarakan keinginannya untuk menambah ahli keluarga baharu pada sambutan ulang tahun kelahirannya 2 Disember lalu Biarpun telah dua kali me ngalami kegvguran namun Nabila atau mesra disapa Abi...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Wee Barking Up The Wrong Tree



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi