Apakah Program Yang Dijalankan Oleh Aadk Sepanjang Klien Menjalani Pemulihan Dadah


Apakah Program Yang Dijalankan Oleh AADK Sepanjang Klien Menjalani Pemulihan Dadah | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sepanjang Bekerja Dari Rumah (BDR) Sha cuba berinteraksi dengan klien Sha melalui blog juga selain bertanya khabar melalui aplikasi whatapps. Dalam berkongsi tiba-tiba teringatkan antara soalan-soalan lazim yang Sha terima daripada orang luar, keluarga dan juga klien sendiri. Antara soalan yang Sha terima adalah, apakah program yang dijalankan sepanjang klien dalam pengawasan sama ada 2 tahun atau 3 tahun.





Sha suka sarankan supaya klien hadir bersama keluarga terdekat semasa mendaftarkan diri menjalani program selepas dijatuhkan hukuman daripada majistret. Hal ini adalah kerana ketidakfahaman klien dan keluarga atas kewajiban klien perlu hadir setiap program yang dianjurkan oleh Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK). Sha dapat mengesan ketidakfokusan mereka terhadap arahan atau mungkin mengambil sikap sambil lewa atas arahan mahkamah.


Apakah Program Yang Dijalankan Oleh AADK Sepanjang Klien Menjalani Pemulihan Dadah?

Pertama sekali selepas klien dijatuhkan hukuman menjalani Pengawasan Dalam Komuniti (PDK) iaitu sama ada di bawah Seksyen 6(1)(b) Akta Penagih Dadah (Rawatan & Pemulihan) 1983 dan Seksyen 38(b) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Seksyen 6(1)(b) Akta Penagih Dadah (Rawatan & Pemulihan) 1983
" mana-mana individu yang telah diperintahkan oleh majistret untuk diletakkan di bawah pengawasan seorang pegawai di tempat yang ditetapkan selama tempoh tidak kurang daripada 2 tahun dan tidak lebih daripada 3 tahun".
Seksyen 38(b) Akta Dadah Berbahaya 1952.
"Jika seseorang didapati bersalah atas suatu kesalahan di bawah Seksyen 15 (ADB), dia hendaklah, dengan serta-merta selepas menjalani hukuman yang dikenakan ke atasnya berkenaan dengan kesalahan itu, menjalani pengawasan oleh pegawai sebagaimana ditakrifkan di bawah seksyen 2 Akta Penagih Dadah(Rawatan dan Pemulihan) 1983 bagi tempoh tidak kurang daripada dua dan tidak lebih daripada tiga tahun sebagaimana yang ditetapkan oleh Mahkamah."
 

Langkah-langkah yang perlu dilalui selepas mendapat keputusan mahkamah

Untuk kali pertama selepas mendapat perintah mahkamah, anda perlu membawa perintah mahkamah ke cawangan AADK yang dinyatakan. Pastikan anda mendapat pengawasan di bawah AADK yang betul berdasarkan alamat tempat tinggal anda untuk memastikan proses seterusnya berjalan lancar. Hal ini kerana terdapat kes yang tidak menyatakan pada mahkamah situasi sebenar tempat tinggal mereka akhirnya menyusahkan diri sendiri untuk membuat proses tukar.
Kali pertama ke AADK akan ada pegawai yang akan mengambil maklumat peribadi dan merekod segala data anda. Selepas mengemaskini rekod anda, anda diberikan satu buku temujanji untuk catatan tarikh program seterusnya. Selepas dokumentasi, anda akan mendapat temujanji pertama iaitu temujanji untuk program orientasi.
Program Orientasi ini akan dijalankan oleh pegawai bertanggungjawab untuk menerangkan tentang perjalanan program seterusnya. Selain itu, di dalam orientasi juga akan ditegaskan dengan syarat-syarat pengawasan sepanjang menjalani program pemulihan. Selepas orientasi fail klien akan diserahkan kepada Pegawai Pemulihan untuk dijalankan program pemulihan seterusnya.
Apabila habis orientasi, klien akan diberikan tarikh temujanji baru bersama Pegawai Pemulihan. Di sinilah bermulanya proses pemulihan klien yang menjalani pengawasan bersama AADK. Kebiasaannya klien akan sebut program pemulihan ini sebagai lapor diri atau program AADK. Bermulalah perjalanan klien menghadiri program yang diadakan setiap bulan dengan pelbagai aktiviti.


Program Pemulihan Yang Dijalankan Oleh Pihak AADK
Pendekatan PsikososialProgram Early Recovery
Program Relapse Prevention
Kelompok Sokongan SosialPembangunan Keluarga

Integrasi Sosial / Khidmat MasyarakatPsiko-PendidikanBimbingan & KaunselingProgram Keagamaan & KerohanianRawatan PerubatanPembangunan KerjayaLawatan Ke Rumah
Program-program ini telah disusun oleh Pegawai Pemulihan. Setiap program dijalankan mengikut keperluan klien mengikut tajuk-tajuk yang ada dibawah setiap program yang ada. Klien yang gagal hadir program tanpa sebab yang munasabah dianggap telah melanggar syarat pengawasan. Walaubagaimanapun, sebelum mengambil tindakan langgar syarat Unit Rawatan, Perubatan & Pemulihan akan mengambil tindakan pengesanan terlebih dahulu. Sehinggalah langkah terakhir klien masih gagal menghadirkan diri, tindakan seterusnya akan diambil.
Semoga perkongsian ini dapat menerangkan kepada klien juga keluarga klien yang terlibat tentang perjalanan yang akan dilalui sepanjang 2 atau 3 tahun ini mereka menjalani pengawasan. Pihak AADK juga tiada halangan jika ada klien ingin berpindah ke tempat lain, yang penting maklumkan pada AADK asal untuk proses pertukaran.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.shalimaryusof.com/2021/06/program-yang-dijalankan-oleh-aadk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peluncuran Program Strategi Pasca Covid Dan Sidang Media Oleh Dsai

Peluncuran Program Strategi Pasca Covid Dan Sidang Media Oleh Dsai

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 169 hits
ANWAR IBRAHIMSaya akan melancarkan Program Strategi Pasca Covid 19 dan Pelancaran Dashboard PascaCOVID 19 yang dibangunkan Yayasan Harapan pada jam 12 tengahari HARI INI Ia adalah sebuah inisiatif dan wahana yang mengajak semua pihak berkep...
Malaysia Memalukan Oleh Menteri Yang Gagal Dunia Sedang Dalam Proses Pemulihan

Malaysia Memalukan Oleh Menteri Yang Gagal Dunia Sedang Dalam Proses Pemulihan

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 168 hits
NORMAN RADZUANTolak negara China yang saya anggap magic Tak tahulah samada benar mereka yg mencipta virus dan mereka yang awal awal sudah ada formula vaksin hingga negara tersebut hampir sifar Pandemik Pelik bermula di Wuhan tapi Shanghai d...
Biadabnya Sebut Allah Dalam Lirik Jay Park Dikritik Teruk Oleh Peminat K Pop Muslim

Biadabnya Sebut Allah Dalam Lirik Jay Park Dikritik Teruk Oleh Peminat K Pop Muslim

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 203 hits
Tidak kisahlah walaupun berlainan bangsa ataupun agama sudah sepatutnya kita semua saling menghormati antara satu sama lain bukan Terbaru penyanyi solo Jay Park yang juga bekas ahli kumpulan 2PM menerima kritikan ramai peminat beragama Isla...
Saranan Amalan Kawalan Pergerakan Kendiri Amp Keluarga Oleh Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah

Saranan Amalan Kawalan Pergerakan Kendiri Amp Keluarga Oleh Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 147 hits
Sedarkah anda bahawa jumlah kes harian semakin hari semakin meningkat sehingga ianya menjadi satu kebimbangan buat kita semua Oleh hal yang demikin Kementerian Kesihatan Malaysia meminta semua rakyat untuk mematuhi SOP yang telah dikeluarka...
Hilangkan Stress Sepanjang Lockdown Dengan Plays Org

Hilangkan Stress Sepanjang Lockdown Dengan Plays Org

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 349 hits
Bosan pkp bersambung lagi Dah buntu taktau nak buat apa Macam ciktie sendiri alhamdulillah sepanjang lockdown ni bergilir gilir masuk pejabat dan bekerja dari rumah Sesekali masuk pejabat haaa ambik ko Pulunlah bagi siap mana mana kerja yan...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air