Malaysia Memalukan Oleh Menteri Yang Gagal Dunia Sedang Dalam Proses Pemulihan


 
NORMAN RADZUAN



Tolak negara China yang saya anggap magic. Tak tahulah samada benar mereka yg mencipta virus dan mereka yang awal-awal  sudah ada formula vaksin hingga negara tersebut hampir sifar Pandemik. Pelik bermula di Wuhan tapi Shanghai dan Beijing biasa-biasa sahaja dan ekonomi berjalan dgn lancar.

Brunei sudah setahun tanpa Covid19. Semalam rakan di Merlbourne tunjukan gambar dia bersiar siar di Mall tanpa mask. Hari ini kawan saya di Adelaide, pula beritahu perkara yg sama mereka kini bebas tanpa mask walaupun katanya ramai di kalangan mereka tidak menjalani vaksinasi... mereka diberi pilihan samada mahu divaksin atau tidak.

Rakan FB Salina Denis di Paris memberitahu rakyat France boleh mendapat vaksinasi di Pharmacy, buat temujanji di klinik-klinik dan sebagainya. Kawan FB Cik Tie di Amerika pula memberitahu mereka boleh vaksinasi secara drive thru.

Kata Salina, "France ni antara negara yg kes COVITnya paling tinggi kat Europe....Restaurant’s yang ditutup lamatu gov bantu bagi subsidi. Manakala perkerja pulak utk mengelakan byk kes pembuangan . Setiap Compnay depa cut cost mana yang perlu. Dan gaji perkerja jugak dipotong berapa % utk cover up.

Tapi gaji yg dipotongan tu dibayar semula sepenuhnya lps keadaan beransur pulih (including gov ia). Mana kala yang dibuang kerja.. mereka still terima gaji bulanan mcm biasa, cuma dapat 1/2 dari gaji asal. Sampailah mereka ni dapat kerja yang lain (systemni dah lama wujud ia).

Companies besar/kecik jugak dibantu utk mengelakan close down. Semua peruntukan tu dibayar guna tax rakyat. Sebab tu jangan terkejut kenapa tax kat France ni tinggi gila . Dan kenapa ramai rakyat negara luar excited sgt nak tinggal DiFrance. Alhamdulillah minggu lps semua biz dah beroperasi mcm biasa lps covid kes mula menurun."

Di Israel mereka kini bebas tanpa mask walaupun penduduknya baru sekitar 60% divaksinasi dan begitulah juga beberapa negara Eropah. Taiwan pada Mac lalu istihar 222 hari tanpa sebarang kes.

Dlm negara lain menuju pemulihan di negara kita melucukan apabila kes meningkat paling tinggi di dunia, pembelian vaksin paling mahal, sistem pendaftaran paling mahal ( RM 70 juta ), tapi vaksin lambat sampai dan proses vaksinasi sgt lembab dan hanya menggunakan kaedah 'kuno'. Harapkan belajar Universiti hebat tapi otak tak hebat. Lebih memalukan vaksin negara dikawal oleh sebuah syarikat yg akhir boleh mendedahkan kpd monopoli atau salah guna kuasa.

Hari ini saya ingin nasihatkan rakyat dan kerajaan mesti mainkan peranan agar kita dpt hentikan virus ini dan ekonomi berjalan seperti biasa. Di Eropah atau negara Asia Timur berjaya adalah kerana gabungan kerajaan dan rakyatnya mampu bekerjasama.

Rakyat mestilah disiplin diri dgn memakai mask, disiplinkan diri jika sakit kuarantinkan diri seperti negara barat. Manakala kerajaan kena telus tetapi damage have been done. Sebab utama apabila berlaku kasta undang2 yg mengakibatkan rakyat protes utk mematuhi SOP.

Darurat ini utk apa jika sekadar menutup Parlimen. Sepatutnya ketika Darurat inilah tentera mengambil tempat membantu KKM yg kepenatan seperti mengawal kawasan kes meningkat selain mengawal pusat2 kuarantin yg hanya perlukan pelindungan. Jadi tidak perlulah 100% staff KKM di pusat kuarantin.

Selain klinik-klinik swasta, beratus atau beribu tentera boleh dilatih untuk proses vaksinasi. Ala setakat cucuk jarum tu ramai yang boleh... macam ramai pesakit diabetes yg cucuk insulin sendiri. Berikan khusus seminggu utk cucuk ini... kata anak buah saya senang saja Uncle.

Peringatan sahaja untuk kerajaan gagal ini... jangan sesekali kalian cuba mendapatkan talian hayat utk menutup Parlimen lagi dgn melanjutkan darurat... jika tidak rakyat akn langsung tidak percaya dgn kes Covid19 dan lebih percaya kpd teori konspirasi. Maka akn gagal lah untuk kita mengekang Pandemik ini.

Lepas ini Ketua Pengarah Kesihatan please la jgn buat muka sedih dan serius lagi dekat kaca TV. Dulu masa kes bawah 100 pun muka camtu. Please psikologi rakyat dengan senyuman tapi jangan sampai ketawa macam Pasir Salak. Please la tukar pula dengan dahulukan dengan kes penyembuhan. Maklumkan berapa jumlah vaksinasi yang dilakukan KKM semalam. Doc sibuk beritahu jumlah kes tapi dengan kerajaan Selangor data yang detail tak mahu beritahu...apa kes Doc?



MAAF TIDAK SEMPAT EDIT EJAAN YANG RINGKAS.PENULISAN YANG BAIK APABILA EJAAN TIDAK DIRINGKASKAN.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/05/malaysia-memalukan-oleh-menteri-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seorang Ulama Aceh Meninggal Dunia Ditabrak Pemotor Yang Sedang Touring

Seorang Ulama Aceh Meninggal Dunia Ditabrak Pemotor Yang Sedang Touring

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 235 hits
Seorang ulama Aceh bernama Waled Ibrahim Usman pimpinan Dayah Raudhatut Thalibah meninggal dunia pada usia 60 tahun karena ditabrak pengendara yang sedang touring Sabtu kemarin
Korea Utara Sah Tarik Diri Kelayakan Piala Dunia 2022 Malaysia Antara Yang Paling Terkesan

Korea Utara Sah Tarik Diri Kelayakan Piala Dunia 2022 Malaysia Antara Yang Paling Terkesan

papar berkaitan - pada 16/5/2021 - jumlah : 265 hits
Korea Utara sah menarik diri dari pusingan kelayakan Piala Dunia 2022 Piala Asia 2023 Perkara itu diumumkan oleh Konfederasi Bola Sepak Asia melalui satu kenyataan pada hari ini Keputusan tersebut bukanlah perkara mengejurkan selepas Persat...
Malaysia Airports Sahkan Pengambilalihan Subang Oleh Entiti Swasta

Malaysia Airports Sahkan Pengambilalihan Subang Oleh Entiti Swasta

papar berkaitan - pada 14/5/2021 - jumlah : 233 hits
MALAYSIA Airports Holdings Bhd pada Khamis menjelaskan bukan sesuatu yang luar biasa bagi pasaran untuk mengemukakan cadangan kepada kerajaan mengenai pembangunan lapangan terbang baharu atau mengambil alih lapangan terbang sedia ada Ini te...
Betul Ke Kerajaan Malaysia Kerajaan Gagal Dan Korup

Betul Ke Kerajaan Malaysia Kerajaan Gagal Dan Korup

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 149 hits
Dulu pada zaman 70an kita ikut pembangkang sebab mereka kata kerajaan Barisan Nasional gagal dan korup dan kita perlu tukar kerajaan Pada zaman 90an pembangkang pula buat pakatan dengan bekas pemimpin kerajaan dulu yang mereka panggil gagal...
Bengang Dengan Pemecatan Tajuddin Pemimpin Umno Senaraikan 7 Menteri Yang Gagal Dan Tidak Berfungsi

Bengang Dengan Pemecatan Tajuddin Pemimpin Umno Senaraikan 7 Menteri Yang Gagal Dan Tidak Berfungsi

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 151 hits
May 27 2021 Seorang pemimpin Umno hari ini menyenaraikan tujuh menteri kebanyakannya dari Bersatu yang didakwanya gagal memainkan peranan serius ketika negara berdepan wabak Covid 19 Menurut ahli Majlis Tertinggi Umno Razlan Rafii berkata m...
Malaysia Is Not A Failed State Or Kerajaan Gagal

Malaysia Is Not A Failed State Or Kerajaan Gagal

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 451 hits
The anti government elements are hoodwinking Malaysians into believing that Malaysia is a FAILED STATE or KERAJAAN GAGAL It is not Malaysia does not even come close to being a FAILED STATE or KERAJAAN GAGAL If you think Malaysia is blunderi...
Senarai Menteri Malaysia 2021 Yang Terkini Dipenuhi Paling Ramai Yang Orang Tak Kenal

Senarai Menteri Malaysia 2021 Yang Terkini Dipenuhi Paling Ramai Yang Orang Tak Kenal

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 324 hits
Hari ni terfikir nak tengok siapa menteri dan timbalan menteri Malaysia yang ada dalam senarai terkini Kali akhir ambil tahu perkara ni adalah selepas kerajaan PH ditubuhkan dengan Tun Mahathir dilantik jadi Perdana Menteri Masa tu teruja n...
Negara Negara Dengan Pendapatan Per Kapita Tertinggi Di Dunia Malaysia

Negara Negara Dengan Pendapatan Per Kapita Tertinggi Di Dunia Malaysia

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 265 hits
Pendapatan per kapita pada dasarnya adalah pendapatan purata setiap penduduk bagi suatu wilayah atau negara Pendapatan per kapita telah lama digunakan untuk kaedah menilai keadaan dan kualiti hidup penduduk di pelbagai kawasan di dunia Pend...
Penuntut Malaysia Juara Pertandingan Pidato Umum Dunia

Penuntut Malaysia Juara Pertandingan Pidato Umum Dunia

papar berkaitan - pada 16/5/2021 - jumlah : 226 hits
Johan Pertandingan Pidato Umum Antarabangsa English Speaking Union Pavit Coran KUALA LUMPUR Penuntut Malaysia Pavit Coran muncul sebagai johan Pertandingan Pidato Umum Antarabangsa English Speaking Union yang diadakan secara maya pada Jumaa...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap