Apakah Pesan Najib Tentang Hala Tuju Petanda Hubungan Umno Dengan Bersatu Bakal Berakhir 3hb Ini


 
Mesyuarat perwakilan UMNO bahagian-bahagian selama tiga hari pada 1-3 Januari ini dijangka akan membuat keputusan tentang hubungan parti itu dengan Bersatu.
Difahamkan, sebahagian besar daripada 191 UMNO bahagian akan meluluskan usul tidak mahu bekerjasama dengan parti serpihan pimpinan Muhyiddin Yassin itu dalam PRU15 akan datang.
Kiranya perkara itu menjadi kenyataan, sesuai dengan kedudukan UMNO tidak berada dalam PN, ia secara tidak langsung akan turut menjejaskan kedudukan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.
Tidak mustahil, selepas sebahagian besar bahagian-bahagian UMNO meluluskan usul tidak mahu lagi bekerjasama dengan Bersatu, ia akan disusuli dengan tindakan Ahli-Ahli Patlimen BN menarik sokongan terhadap Muhyiddin.
Selepas penarikan sokongan, sama ada sebuah kerajaan baru terbentuk atau PRU bakal diadakan kemudiannya, yang penting UMNO sudah tiada apa-apa hubungan lagi Bersatu.
Dengan itu, UMNO bebas bertanding di semua kerusi tradisi atau yang dimenanginya pada PRU14 lalu tanpa perlu serabut kepala memikirkan untuk berkongsi kerusi dengan sesiapa.
Akhirnya, kebarangkalian UMNO mampu menjadi dominan dan berkuasa semula jauh lebih terbuka berbanding jika mereka kena berkongsi kerusi dengan Bersatu.
Dalam kesempatan ini, bekas Presiden UMNO, Najib Razak membakar lagi semangat ahli-ahli UMNO dengan menyeru mereka agar tidak gentar menyuarakan tentang hala tuju dan demi masa depan parti dengan berslogankan “Lawan Tetap Lawan”pada mesyuarat perwakilan kali ini.


Walaupun dilihat meminjam slogan yang biasa digunakan Anwar Ibrahim sejak bertahun lalu, Najib mengajak ahli-ahli UMNO agar tidak takut dengan ujian, cabaran, rintangan serta berani melawan penindasan.
“Banyak yang telah berlaku sepanjang tahun ini sama ada dari segi kerjasama dan persefahaman politik UMNO dan Barisan Nasional yang telah termeterai sejak sekian lama, Muafakat Nasional dan Perikatan Nasional ataupun pendapat mengenai hala tuju UMNO menghadapi PRU15 akan datang dan untuk jangka masa yang panjang.
“Banyak juga cakap-cakap di luar sana mengenai perkara ini. Bagi saya inilah peluang bagi akar umbi menilai perkembangan sepanjang hampir setahun yang lalu dan menentukan sendiri ke mana hala tuju UMNO.
“Setuju atau tidak? Dengan siapa? Kenapa? Bagaimana? Suarakan, bahaskan dan usulkan.
“Ada yang mahukan UMNO dihapuskan, tetapi UMNO tetap utuh dan kekal berdiri.
“Masih ingatkan kita siapa mereka itu?” tanya beliau.
Jelas bahawa melalui pesanan pembakar semangat yang diberikannya, selain berkenaan hala tuju UMNO, Najib secara terbuka menekankan tentang perlunya hubungan parti itu dengan Bersatu dinilai semula serta ditentukan pendirian yang muktamad.
“Suarakan, bahaskan dan usulkan,” demikian pesan Najib lagi.
Dengan UMNO bakal menentukan hala tujunya melalui suara akar umbi dalam mesyuarat perwakilan bahagian-bahagian ini, ia juga menunjukkan UMNO kini sedar keputusan mereka menyertai kerajaan bersama PN sebelum ini adalah suatu kesilapan dan langsung tidak memberi keuntungan.
Sebaliknya, ia dilihat seperti membuka ruang untuk Bersatu meneruskan tindakan membuli, sambil memperkuatkan dirinya dengan merampas Pas yang sebelum ini lebih dulu bersama UMNO dalam MN.
Apa pun, belum terlambat sebenarnya untuk UMNO berbuat sesuatu sebelum parti itu dilumpuhkan secara perlahan-lahan oleh Bersatu.
Akan berakhirkah hubungan UMNO dan Bersatu serta bakal berakhir jugakah kerajaan PN selepas 3 Januari nanti? (Shahbudindotcom 01/01/2021)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/01/apakah-pesan-najib-tentang-hala-tuju.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Pesan Perwakilan Berani Bersuara Hala Tuju Umno

Najib Pesan Perwakilan Berani Bersuara Hala Tuju Umno

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 307 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 1 31 pmBekas presiden Umno Najib Razak hari ini menasihatkan perwakilan parti supaya berani menyuarakan dan membahaskan hala tuju Umno dalam persidangan mesyuarat Umno bahagian yang bermula hari ini hing...
Umno Bawa Usul Putus Hubungan Bersatu Ke Persidangan Agung

Umno Bawa Usul Putus Hubungan Bersatu Ke Persidangan Agung

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 207 hits
Mesyuarat majlis tertinggi Umno malam tadi memutuskan untuk membawa usul masalah hubungan tegang parti itu dengan Bersatu dalam perhimpunan agung Umno yang akan diadakan pada 31 Januari Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan berkata majlis te...
Apa Hala Tuju Umno Jika Tolak Kerjasama Dengan Ppbm Soal Hishammuddin

Apa Hala Tuju Umno Jika Tolak Kerjasama Dengan Ppbm Soal Hishammuddin

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 206 hits
Ahli Parlimen Sembrong Hishammuddin Hussein mempersoalkan hala tuju Umno menjelang pilihan raya umum akan datang sekiranya parti itu membuat ketetapan untuk tidak meneruskan kerjasama dengan PPBM Menteri luar itu ingin tahu jika ada kemungk...
Najib Nafi Jadi Dalang Umno Tolak Bersatu Pn

Najib Nafi Jadi Dalang Umno Tolak Bersatu Pn

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 257 hits
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menafikan beliau merupakan individu yang menjadi dalang dalam penolakan UMNO untuk bekerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia dan Perikatan Nasional Sebaliknya beliau berkata keputusan...
Ahli Umno Berjuang Dengan Bijak Fokus Hala Tuju Menang Pru 15 Ismail Sabri

Ahli Umno Berjuang Dengan Bijak Fokus Hala Tuju Menang Pru 15 Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 3/1/2021 - jumlah : 526 hits
umno online myBERA 3 Jan Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menggesa anggota UMNO untuk berjuang dengan bijak dan fokus hala tuju bagaimana mahu menang dalam setiap kerusi yang UMNO Barisan Nasional tandingi pada Pilihan Raya...
Usul Umno Untuk Putus Hubungan Dengan Bersatu Pas Ambil Sikap Tenang Tunggu Dan Lihat

Usul Umno Untuk Putus Hubungan Dengan Bersatu Pas Ambil Sikap Tenang Tunggu Dan Lihat

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 217 hits
PAS mengambil pendekatan tunggu dan lihat berhubung ketetapan yang diambil Umno untuk memutuskan hubungannya dengan Bersatu Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata ini kerana perkara itu masih lagi belum menjadi keputusan muktam...
Umno Selangor Patut Jadi Negeri Pertama Putus Hubungan Dengan Bersatu

Umno Selangor Patut Jadi Negeri Pertama Putus Hubungan Dengan Bersatu

papar berkaitan - pada 26/12/2020 - jumlah : 215 hits
Ini penegasan UMNO Selangor Pengerusi UMNO Selangor Noh Omar mengingatkan Bersatu negeri itu agar jangan mengganggu kerusi kerusi yang dimenangi UMNO pada PRU lalu Menurut beliau jika parti serpihan UMNO itu masih berdegil mereka tiada pili...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara