Apabila Ayam Berkokok Sampai Ke Petang


 

Lazimnya ayam jantan berkokok ketika pagi. Jarang di kota, cuma di desa jauh daripada kekalutan kota. Tetapi apabila ayam jantan berkokok sampai ke petang itu tandanya ia sedang mencari pasangan atau menjadi habuan lauk gulai tuannya.
Nampaknya di negara ini kita akan dengar kokokan ayam sampai ke petang saban hari sekurang-kurang sampai Jun atau Julai, apabila PRN diadakan.
Kokokan politik yang berterusan akan merimaskan. Tambah lagi apabila ia sambung-menyambung. Hakikatnya suasana politik masih belum “settle down”. Kenyataan politik beberapa pemimpin jelas ada usaha mahu menukar lagi kerajaan.
-ADVERTISEMENT-Ads by Selagi ini tidak “settle down” selagi itulah projek-projek untuk manfaat rakyat akan tertangguh. Cuma yang riuh mengenai siapa yang hendak dipersalahkan, kenapa projek jadi melampau bajetnya, kenapa “direct nego” tanpa tender dan macam-macam lagi.
Tidak lama lepas ini, rakyat akan berdepan lagi dengan musibah banjir sebab projek tebatan banjir tidak tahu hujung pangkalnya. Lebuhraya Grik-Jeli masih berlopak teruk, entah berapa lawatan tapak dibuat, pengguna masih berdepan dengan bahaya yang tidak diduga.
Kerajaan tidak dapat “move on” angkara terikat dengan komitmen untuk membersihkan daki-daki politik sebelum PRU15. Rata-rata kita ingat selepas PRU15, rakyat akan mula merasakan sedikit perubahan atau sekurang-kurangnya boleh menarik nafas lega kalau pun tidak 100%. Tetapi jauh api dari panggang.
Rupanya gelagat di Dewan Rakyat juga tidak menjanjikan kehidupan yang lebih baik kepada rakyat tetapi ahli Dewan sibuk menjerit, menggelar nama-nama haiwan kepada ahli lain. Buang masa.
Jadi nak harapkan siapa? Arau cuba mencuri tumpuan dengan live TikTok nya tetapi kemana mahu rakyat dibawa? Ucapannya penuh dengan “sarcasm” dan berulang mengatakan tidak lama lagi beliau akan “duduk di sebelah sana”.
Yang paling jadi tumpuan ialah PM mana yang dapat masuk Kaabah, PM mana yang dapat jumpa raja Saudi. Benda ini “non-issue”. Sejak zaman Tun jadi PM lagi lawatan ke Arab Saudi selalu ada perubahan “last minute”. Sama ada jadual mesyuarat atau pertemuan dua hala.
Ketika menulis artikel ini selepas solat Tarawih, ketua menteri Melaka pula meletak jawatan. Apa lagi selepas ini, tanya rakyat.
Pemimpin lebih fokus mengatur masa depan bagi menentukan mereka terus berkuasa. Rakyat kena tunggu kejap. Tetapi rakyat hendak tahu berapa lama lagi.
Selepas PRN selesai pertengahan tahun ini, apa lagi kejutan akan dibuat. Apakah percaturan politik akan selesai? Belum. Ia bergantung kepada kepada gabungan mana yang menang. Percaturan juga nanti berbeza. Tidak akan sama seperti yang dirancang.
Ini bukan lagi kes pening-pening lalat tetapi dah sampai ke tahap migrain. Menu Rahmah belum cukup tangani masalah rakyat. Kena ada banyak ide lagi untuk membantu kehidupan rakyat kembali pulih. Sebab tahun mendatang masih muram.
Rakyat tidak kisah siapa KM Melaka yang baru. Mereka cuma fikir mana nak cari wang untuk bayar yuran semester anak mereka di universiti. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/03/apabila-ayam-berkokok-sampai-ke-petang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Jamin Ayam Cukup Hingga Aidilfitri

Menteri Jamin Ayam Cukup Hingga Aidilfitri

papar berkaitan - pada 27/3/2023 - jumlah : 116 hits
Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Salahuddin Ayub menasihati peniaga mematuhi harga siling ayam ditetapkan kerajaan JOHOR BAHRU Bekalan ayam mentah di seluruh negara dijangka mencukupi sehingga menjelang sambutan Aidilfitr...
Cara Masak Ayam Yang Sedap Juicy Empuk Sampai Tulang

Cara Masak Ayam Yang Sedap Juicy Empuk Sampai Tulang

papar berkaitan - pada 27/3/2023 - jumlah : 150 hits
Kalau makan Nasi Ayam di kedai pasti tertanya tanya macam mana hasilkan yang sedap garing diluar tapi lembut di dalam Menerusi perkongsian saudara Mohd Azlie beliau mengajar cara cara untuk menyediakan hidangan ayam yang sedap dan juicy unt...
Bukan Lagi Kaki Melenting Amp Gaduh Sharnaaz Ahmad Samakan Diri Seperti Ayam

Bukan Lagi Kaki Melenting Amp Gaduh Sharnaaz Ahmad Samakan Diri Seperti Ayam

papar berkaitan - pada 27/3/2023 - jumlah : 154 hits
Baru baru ini nama pelakon Sharnaaz Ahmad terpalit dengan kontroversi melibatkan konflik pengguguran nama aktor Datuk Aaron Aziz dari filem The Original Gangster arahan Syamsul Yusof Bagaimanapun pemilik nama Sharnaaz Ahmad Basir Ahmad engg...
Asam Pedas Ayam Berbuka Hari Kedua

Asam Pedas Ayam Berbuka Hari Kedua

papar berkaitan - pada 25/3/2023 - jumlah : 204 hits
Assalamualaikum WBTSEMALAM bila ditanya nak masak apa untuk berbuka Pak Inche kata nak Kari Ayam dengan Ayam Goreng Yassalammmm baru kelmarin Sk masak Kari Telur untuk berbuka ni nak Kari Ayam pulak Minggu lepas pun dah masak Kari Ayam juga...
Resipi Ayam Tandoori Versi Anak Ramai Ibu Pantang Pun Boleh Makan Ayah Ini Kongsi Resipi Mudah

Resipi Ayam Tandoori Versi Anak Ramai Ibu Pantang Pun Boleh Makan Ayah Ini Kongsi Resipi Mudah

papar berkaitan - pada 22/3/2023 - jumlah : 138 hits
Kalau teringin nak makan ayam tandoori bolehlah buat sendiri Memang sedap layan pula dengan roti naan memang lengkap padanan tu Kalau nak makan di kedai makan Mamak takut tak sempat nak merasa Maklumlah nak masuk Ramadan mesti ramai yang ak...
Rendang Pedas Ayam Vantage

Rendang Pedas Ayam Vantage

papar berkaitan - pada 23/3/2023 - jumlah : 208 hits
Assalamualaikum semua Jangan lupa untuk klik iklan yang keluar di bahagian atas blog saya tau Kerjasama anda sangat saya hargai dan didahului dengan ucapan ribuan terima kasih Untuk memasak rendang kita memerlukan kuali yang bersaiz besar s...
Timb Menteri Pendidikan Cap Ayam Dari Parti Mana Ni Letak Jawatan Laaa Memalukan Kerajaan

Timb Menteri Pendidikan Cap Ayam Dari Parti Mana Ni Letak Jawatan Laaa Memalukan Kerajaan

papar berkaitan - pada 27/3/2023 - jumlah : 110 hits
Timbalan Menteri Pendidikan Lim Hui Ying digesa meletakkan jawatan selepas gagal menyediakan jawapan pada Sesi Pertanyaan Bagi Jawab Lisan di Dewan Rakyat Hari ini Ahli Parlimen Pengkalan Chepa Ahmad Marzuk Shaary dari Perikatan Nasional be...
Resipi Sup Ayam Berempah Sesuai Untuk Berbuka Puasa Ibu Lepas Bersalin Pun Elok Makan

Resipi Sup Ayam Berempah Sesuai Untuk Berbuka Puasa Ibu Lepas Bersalin Pun Elok Makan

papar berkaitan - pada 27/3/2023 - jumlah : 280 hits
Bila berpuasa ni ada masanya tak berselera nak makan menu yang berat Mahukan menu yang mudah tetapi sedap dan menyelerakan Sajian yang sering menjadi pilihan adalah sup Sup ada banyak versi dan resipinya juga macam macam jenis Ada yang tak ...
Menu Ramadan Hari Ke 6 Ikan Cencaru Sumbat Dengan Ayam Masak Lemak Cili Api

Menu Ramadan Hari Ke 6 Ikan Cencaru Sumbat Dengan Ayam Masak Lemak Cili Api

papar berkaitan - pada 29/3/2023 - jumlah : 256 hits
Menu Ramadan Hari Ke 6 Ikan Cencaru Sumbat Dengan Ayam Masak Lemak Cili Api Dah masuk hari ke 6 puasa kita tetapi macam tak terasa pula Mungkin sebab seronok melalui ramadan sekali lagi Selain untuk menggandakan ibadah kita ramadan juga ada...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal