Apa Yang Usahawan Perlu Buat Bila Perniagaan Yang Dijalankan Sangat Suram




Ada ketikanya, bila dah lama berniaga, anda akan alami suasana yang sangat suram dalam perniagaan.
Saya juga pernah alami masalah yang sama. Naik dan turun dalam perniagaan adalah perkara biasa.
Terpaksa hadap semua keadaan itu untuk pastikan anak-anak dan isteri dapat makan dan hidup lebih selesa dan mencukupi. 
Bila jadi begitu apa yang anda buat?
Di sini, saya nak kongsikan sikit apa yang anda boleh lakukan bila alami masalah sedemikian.
Perniagaan suram ketika wabak covidBermula di awal tahun 2020 yang lalu, perniagaan sekejap buka sekejap tutup. Banyak juga bisnes yang dah lingkup, terpaksa tutup kedai. 
Memang ada bisnes yang meletup-letup ketika berlakunya wabak covid 19 hari tu. Tapi kita fokus pada yang terkesan saja kat sini. Yang jumlahnya jauh lebih banyak berbanding yang ok.
Selepas keadaan kembali macam biasa sekarang ni, masih ramai juga yang alami kejutan. Tak tau nak buat apa. Tak tahu bagaimana nak pulihkan keadaan perniagaan semula. 
Sekalipun dah tiada PKP demi PKP, masih ada sudah tidak mampu bertahan untuk cuba pulihkan keadaan bisnesnya.
Ada 3 tahap kemungkinan bisnes anda sekarang.
Sangat TerukSederhanaTiada kesan atau sangat baikAntara industri yang sangat terkesan adalah seperti Industri pelancongan, industri hiburan dan pertunjukkan.
Kedai makan juga teruk menerima kesan. Ramai yang sebeleum wabak, hanya bergantung pada pelanggan yang datang secara fizikal. Mereka tak berapa ambil peduli pelanggan online. Bila wabak melanda, proses untuk ubah cara kerja dari fizikal ke digital ambil masa sikit. 
Itupun jika ada usaha serta ada modal nak buat.
Ada kawan-kawan yang tak tahan. Buat keputusan tutup saja kedai untuk jimatkan kos dan beroperasi dari rumah. Fokus 100% kepada order online. Pekerja semua terpaksa di buang. Nasib merekalah. nak buat macam mana lagi. Pandai-pandailah cari jalan nak hidup.
Oleh kerana perniagaan kedai makan merupakan bisnes yang paling banyak di negara kita, maka tak hairanlah ramai yang dilihat mengeluh dan marah setiap kali kerajaan buat apa saja pengumuman yang kurang jelas.
Ada sesetengah bisnes yang kesannya adalah sederhana saja.
Nak kata teruk sangat pun tak sebab masih ada sales dalam separuh daripada biasa atau lebih teruk dari itu. Tapi tak sampai bungkus mampus terus. Bisnes seperti workshop masuk dalam kategori macam tu.
Kalau duit simpanan ada banyak, lega. Tambah pula bisnes tak ada apa-apa komitmen hutang dengan bank atau mana-mana agensi kerajaan.
Tapi kalau hutang banyak. Selama ini besarkan bisnes dengan ambil duit bank, make up kedai supaya nampak cun dan kasi glamour dengan harapan bisnes meletup. Bila berhadapan dengan keadaan wabak ini, sudah pasti akan goyang kuat.
Duit banyak manapun akan pantas susut bila beroperasi dalam keadaan dibawah titik pulang modal.
Usahawan perlu bertahan
“Apa boleh buat lagi! hadap sajalah!, bertahan sampai semuanya pulih semula!”
Itu keluhan kawan bila saya tanya apa perancangan mereka ketika wabak berlaku dan PKP dikenakan tak habis-habis.
Betul. Perlu bertahan. Itu saja yang semua orang boleh buat.
Tambahan pulak bisnes yang kita buat bukannya bisnes tak perlu. Malah masuk dalam senarai keperluan yang dibenarkan beroperasi.
Bila keadaan pulih macam biasa, insyaallah bisnes belayar balik sebab memang diperlukan.
Sekarang semua keadaan dan kembali rancak macam biasa. Sekalipun masih ada juga yang teruskan gaya hidup cara wabak, tapi tak ramai jenis sebegitu.
Bila dah pulih, sepatutnya bisnes kita kembali oklah kan!.
Tapi malangnya tak sebegitu. Kesan kecederaan ketika wabak membaca sampai selepas wabak sekarang ni. Perniagaan kekal suram dengan berbagai masalah.
Jadi apa nak buat?
Tindakan bila bisnes suramBuat kemas kini dalaman.
Itu cadangan saya pada kawan-kawan yang perniagaan mereka tengah suram sekarang ni. Sangat sesuai untuk aktiviti tersebut bila kerja kurang.
Jangan tunggu dan tunggu tak buat apa-apa hanya sekadar tunggi idea muncul. Tak perlu juga rangka dan tunggu munculnya strategi hebat baru nak bergerak. Strategi yang terbaik ketika keadaan bisnes suram adalah, "buat apa saja yang boleh .. !" 
Buat apa saja penambahbaikan asal tak perlu keluarkan modal.
Cara mudah yang anda boleh buat adalah seperti berikut.
Senaraikan semua rekod masalahAnda dah lama berniaga sebelum ini. Apakah masalah-masalah yang sering dilalui selama menjalankan perniagaan. Buat senarai satu persatu.

SortingSusun dari yang paling kerap berlaku kepada yang paling jarang berlaku tapi pernah berlaku.

Guna prinsip pareto untuk tapis masalahBiasanya, anda akan dapati hanya 20% daripada masalah yang menyumbang kepada 80% daripada kekerapan masalah yang berlaku selama ini. Sila lihat dan senaraikan masalah ang mewakili 20% itu.

Tapis lagi yang 20% ituDari senarai yang 20% itu pun sama juga. Berkemungkinan besar, hanya 20% saja dari senarai yang ada itu menyumbang paling banyak masalah.

Pilih satu masalah paling besarTapis dan tapis sehingga anda jumpa hanya satu masalah saja yang paling banyak memeningkan kepala. Selesaikan masalah tersebut dengan cari jalan mencegah ianya dari berlaku

5 proses tambahbaik bisnesJika anda rasa selama ini tak ada masalah ketika berniaga, memang anda bohong. Tak ada satu urusanpun kat muka bumi ini yang sunyi dari masalah.
Setiap masalah yang datang adalah satu petanda nak bagi tau ada satu peluang untuk jadi lebih baik. Itu saja.
Yang pentingnya, jangan sekadar fikirkan dalam otak saja. Keluarkan dia dari otak itu bubuh atas kertas. Itu membantu anda lebih mudah untuk hadam dan rangka jalan penambahbaikan.
Biasanya saya akan senaraikan 5 proses ini untuk cari idea nak tambah baik kat bahagian masa dan macam mana.
ProspekMacam mana nak tambah supaya lebih ramai jumlah prospek yang ada dalam data base syarikat.

Kadar PertukaranFikirkan macam mana nak tingkatkan kadar prospek yang datang berubah jadi pelanggan. Adakah and asimpan maklumat prospek yang datang tapi tak beli. Adakah anda berhubung dengan mereka bina kepercayaan. Adakah mereka benar-benar golongan sasaran .Kaji kenapa mereka masih belum beli-beli lagi sampai sekarang. Kenapa masih gagal untuk ubah mereka jadi

Purata PembelianFikirkan kat mana lagi boleh upsell setiap kali prospek berjaya diubah jadi pelanggan. Apa barang berkaitan boleh ditawarkan lagi. Apa aktiviti yang perlu dilakukan supaya jumlah perbelanjaan setap pelanggan tu meningkat setiap kali masuk dan beli barang. Mudahkan cara bayar adalah salah satu pendekatan yang berkesan.

Kekerapan MembeliFikirkan idea macam mana nak kerapkan lagi pelanggan datang membeli dalam satu tempoh tertentu. Kalau selama ini sebulan mereka biasanya hanya datang sekali, fikirkan idea macam mana nak bagi jadi 2 kali.

Profit MarginBerapa profit margin bisnes anda selama ini. Tengok rekod lama. Tanya atau goggle berapa industri punya pencapaian. Adakah anda bawah purata atau lebih baik dari purata. Apa idea yang boleh dilakukan untuk tingkatkan lagi profit margin ini. Kurangkan kos adalah idea paling popular. Tapi anda ada berusaha ke untuk itu?
Jangan panik bisnes suramAda banyak perkara yang usahawan boleh buat dalam keadaan bisnes suram. Yang pentingnya jangan panik dan layan perasaan tertekan tu.
Kalau bisnes masuk dalam kategori sangat teruk gaban lansung tak ada sales, tak ada pilihan selain dari buat transformasi mode survival.
Do or die.
Buat keputusan samada nak teruskan juga atau gulung tikar saja. Buat keputusan pantas. Sebab makin lama tunggu, makin teruk keadaan anda untuk pulihkan diri dan perniagaan nanti.
Cari lah kawan untuk brainstorm .. kalau tak ada, boleh hubungi saya dengan email ke menu ‘contact’ kat atas tu.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hidupringkas.com/2022/07/apa-yang-usahawan-perlu-buat-bila.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Laju Sangat Tu Pakai Jersi Lagi Okay Ramai Gh1sau Tengok Ebit Lew Mendaki Bukit Pakai Jubah

Video Laju Sangat Tu Pakai Jersi Lagi Okay Ramai Gh1sau Tengok Ebit Lew Mendaki Bukit Pakai Jubah

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 244 hits
Pendakwah bebas ustaz Ebit Lew mencetus kerisauan dalam kalangan wargamaya apabila pergi mendaki bukit dengan memakai jubah Menerusi laman sosial Instagram Ebit menghabiskan hujung minggu bersama pasukannya mendaki Bukit Cermin yang terleta...
Best Sangat Terjun Ke Dunia Nyanyian Lagu Namo Oleh Sweet Qismina Dipuji

Best Sangat Terjun Ke Dunia Nyanyian Lagu Namo Oleh Sweet Qismina Dipuji

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 267 hits
Setelah hampir 20 tahun berkecimpung dalam bidang lakonan pelakon cantik Sweet Qismina akhirnya melebarkan sayap dalam dunia nyanyian Pemilik nama Farhanna Qismina Supandi ini mendedahkan dirinya sudah empat tahun mempunyai impian untuk sin...
Bayaran Bantuan Kepada Mangsa Covid Lambat Sangat

Bayaran Bantuan Kepada Mangsa Covid Lambat Sangat

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 302 hits
Posted By on July 24 2022Negara telah pun memasuki fasa endemik Covid 19 namun pembayaran bantuan takziah kepada waris waris mangsa yang meninggal dunia akibat pandemik masih amat perlahan malah ramai yang belum menerimanya Ahli Dewan Undan...
Bancuh Sendiri Kopi Ais Super Kaw Sangat Sedap Nikmat Tak Terkata

Bancuh Sendiri Kopi Ais Super Kaw Sangat Sedap Nikmat Tak Terkata

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 174 hits
Bila sebuat pasal kopi ais terbayang segelas kopi sejuk yang pekat sedikit pahit tak terlalu manis dan penuh rasa lemak Memang nikmat dapat menikmati minuman sebegini Andai dibeli di kafe tersohor mahupun di restoran mamak harganya boleh ta...
Pakar Cadangkan 4 Waktu Ini Paling Efektif Sangat Sesuai Menasihati Anak

Pakar Cadangkan 4 Waktu Ini Paling Efektif Sangat Sesuai Menasihati Anak

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 121 hits
Mama tak marah Mama cuma nasihat Itulah skrip biasa yang sering kita dengar atau kita sendiri yang sebut dengan suara tinggi ketika mendepani kerenah anak Selalunya waktu anak pecahkan pinggan anak sepahkan mainan anak bangun lewat anak mel...
Memang Mahal Sangat Ini Harga Koleksi Handbag Fazura Buat Netizen Terkejut

Memang Mahal Sangat Ini Harga Koleksi Handbag Fazura Buat Netizen Terkejut

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 298 hits
Fazura teruja melihat puteri kesayangannya itu membesar dengan cepat Kata Fazura Fatima kini menjadi semakin bijak gara gara dikelilingi dengan orang dewasa Fatima membesar dengan cepat Disebabkan dia dikelilingi orang tua jadi kebijakan Fa...
Wajah Bilal Hampir Terbongkar Akhirnya Netizen Luah Rasa Teruja Yang Teramat Sangat

Wajah Bilal Hampir Terbongkar Akhirnya Netizen Luah Rasa Teruja Yang Teramat Sangat

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 450 hits
Sado betul Kulit putih macam mat saleh Itu antara komen yang ditinggalkan netizen tentang anak kepada selebriti dan usahawan terkenal Neelofa iaitu Muhammad Bilal selepas ibunya memuat naik video bayi berusia tujuh bulan sedang makan dalam
Hiburan Susah Sangat Ke Nak Keluar Pelanggan Sidai Rider Ketika Ribut Petir Di Luar Rumah Bikin Netizen Berang

Hiburan Susah Sangat Ke Nak Keluar Pelanggan Sidai Rider Ketika Ribut Petir Di Luar Rumah Bikin Netizen Berang

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 201 hits
Menjadi pekerja perkhidmatan penghantaran atau lebih mesra dipanggil rider bukanlah satu kerja yang mudah Selain dari berdepan dengan risiko kemalangan jalan raya cuaca hujan panas juga merupakan salah satu ujian yang perlu dihadapi Rasanya...
Gang Kerajaan Kata Himpunan Sikit Sangat

Gang Kerajaan Kata Himpunan Sikit Sangat

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 173 hits
MOHD SHAH RIMGeng Kerajaan cakap perhimpunan gagal tak ramai turun Yelah ni bukan mcm perhimpunan padang merbuk angkut peserta beratus biji bas Kelantan sampai umun cuti wait n see ni baru permulaan
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan